Luidspreker opstelling woonkamer

Started by Jeroen Müller, May 3, 2002, 19:34:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jeroen Müller

Beste forum leden,

In mijn nieuwe huis heb ik tijden het maken van een verlaagd plafond (woonkamer) gelijk wat luidspreker draden getrokken voor een surround installatie (zie attachment).  Ik weet dat dit niet de optimale 6.1/7.1 opstelling is, maar dit is het beste wat ik eruit kon slepen  :)
Mijn vragen zijn:
1) Is dit goed genoeg voor deze opstelling of is het beter om de middelste aansluitingen niet te gebruiken?
2) Als ik alle luidsprekers aan het plafond hang, kan dit voldoen voor de standaard audio opstelling of is het verstandiger hiervoor 2 extra front speakers op de vloer op te stellen?

Ben benieuwd naar jullie antwoord! Alvast bedankt.
Groeten,
Jeroen

PS: Heb nog geen keuze gemaakt voor apparatuur (alleen een LT150 hangend aan het plafond) en boxen, dus alle suggesties zijn welkom...

J.A.F._Doorhof

#1
Ik zou gewoon een 5.1 opstelling nemen en de bank toch nog wat naar voren zetten (probeer rond 2/3 van de kamer uit te komen).

Het probleem dat je hier krijgt is dat je echt op de meest ongunstige plek voor je basweergave zit, je wordt daar echt gek van de sub ben ik bang.

Tevens is het met surrounds zo dat ze iets achter je moeten staan, en bij een ECHTE 7.1 opstelling naast of iets voor/achter je (ligt aan de pre-amp).

Als je dus perse zo wilt zitten, minimaal 1 mtr naar voren en de middelste NIET gebruiken.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#2
Ik kan het alleen maar met Frank eens zijn en ook eerder voor goed 5.1 dan slecht 7.1 gaan. Hier even een plaatje met de "perfecte" opstellingen, zowel 5.1 als 7.1:


Jeroen Müller

#3
Duidelijk! Ik zal ervoor zorgen de "perfecte" 5.1 plaatsing zoveel mogelijk te benaderen. Dank voor jullie hulp.

Mtb. de 2e vraag: is het verstandiger aparte (op de grond staande) luidsprekers voor audio te kiezen?

Groeten,
Jeroen

garmtz

#4
Quote2) Als ik alle luidsprekers aan het plafond hang, kan dit voldoen voor de standaard audio opstelling of is het verstandiger hiervoor 2 extra front speakers op de vloer op te stellen?
Sorrie, had deze vraag wat gemist... In principe moet je er proberen voor te zorgen dat beeld en geluid "op dezelfde hoogte zitten". Dat betekent dat speakers aan het plafond wel eens een raar effect kan geven aan hetgeen wat je ziet. Het geluid komt dan van boven en het beeld van voren... Dus niet alleen voor muziek is een "normale" speakeropstelling te prefereren.

Zet speakers liefst op oorhoogte met de tweeters. Dus vloerstaanders kopen of speakers op stands, of desnoods speakers op muurbeugels op oorhoogte. Er zijn legio goede luidsprekermerken en je moet enorm goed de tijd nemen om jouw favoriet uit te kiezen.

J.A.F._Doorhof

#5
Mee eens,

Voor de achterspeakers is eventueel een WAT hogere plaatsing nog wel overheen te komen, maar de fronts moeten echt met de tweeters op oorhoogte.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Selmar_Cleef

#6
Bij dipole surround is dan die "ideale" 5.1 opstelling ook van toepassing of kun je dan de surrounds achter je tegen de muur aan schroeven? M.a.w. direct achter de luisterpositie.

J.A.F._Doorhof

#7
Met dipole moet je ze NAAST je monteren.
Je zit dan namelijk in het "0" veld van de dipolen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Selmar_Cleef

#8
Dan was/ben ik in de war met bipole surrounds, deze moeten dus wel achter je. Toch?