Waarop letten bij speaker specificaties?

Started by Selmar_Cleef, May 3, 2002, 00:53:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Selmar_Cleef

Als je de specificaties bekijkt van speakers wordt je dood gegooid met cijfers (idem bij recievers/versterkers). Nu zie ik bij een speaker staan Nom. /Music power handling  180/300 watts. Leuk en aardig, maar wat zegt mij dit? Het heeft te maken met de receiver/versteker maar wat is de relatie tussen beide?
Indien mogelijk een normaal niet te technisch antwoord :)

J.A.F._Doorhof

#1
Nominaal is wat de speaker continue kan hebben, en music power wat hij in pieken kan verwerken.

Persoonlijk geef ik daar allemaal weinig om.
Waar je ECHT op moet letten is dat je je versterker goed kiest, je beschadigt eerder een speaker met een te kleine amp dan met teveel vermogen.

Gewoon je oren vertrouwen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Selmar_Cleef

#2
Stel ik koop deze speakers met een nominaal vermogen van 180 Watt. Een versterker zou dus meer moeten geven dan die 180 Watt per kanaal.
Is mijn stelling dan juist als ik zeg dat specificaties meer een richtlijn zijn dan een absoluut gegeven?

J.A.F._Doorhof

#3
In principe wel, maar niet helemaal  ;D.

Lees aub de threads over Watts en vermogen onder versterking en bewerking over deze gegevens.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robert

#4
Je kunt wel de kluts kwijtraken in de verschillende soorten manieren hoe de belastbaarheid van een speaker wordt aangegeven.

Een rijtje:

Aanbevolen versterkervermogen
Nominaal vermogen
Muziekvermogen
IEC Long Term
IEC Short Term


Aanbevolen versterkervermogen is niet echt een aanduiding van de belastbaarheid van een speaker omdat het eigenlijk gaat om het vermogen van de versterker/receiver voor die speaker.
Wel is het zo dat een speaker altijd meer aankan dan het aanbevolen versterkervermogen.
Bij aanbevolen versterkervermogen moet je niet proberen om tussen de twee getallen proberen in te gaan zitten, meer is altijd beter alleen je zult misschien wat meer om het volume moeten denken.

Nominaal is (wat Frank zegt) wat een speaker continue kan hebben zonder overbelasting. Dit vind ik een goede graadmeter van wat een speaker minimaal aankan, hij kan altijd meer hebben.

Muziekvermogen is (ook weer wat Frank zegt) wat hij in de pieken als belastbaarheid heeft.

IEC Long Term is hetzelfde als nominaal vermogen. Jamo maakt hier gebruik van bij hun specificaties.

IEC Short Term is hetzelfde als muziekvermogen.
Jamo maakt hier gebruik van bij hun specificaties.

garmtz

#5
Persoonlijk zeg ik: kijk er NIET naar! Gewoon gaan luisteren en als het jou bevalt op jouw volume, dan is het goed. Zorg dat je versterker altijd genoeg vermogen heeft en wat je luidsprekers theoretisch kunnen verwerken wordt dan een stuk minder belangrijk... Gevoeligheid van een speaker is minstens evene belangrijk als zijn belastbaarheid, en zelfs gevoeligheid zegt niet alles.... Mijn ervaring zegt dus dat er geen touw aan vast te knopen is...

Maar lees inderdaad de thread dei Frank noemt. Kan weer wat meer duidelijk maken.

jaco

#6
Je kan misschien eens het duitse blad audio kopen.
Daarin testen ze altijd hoe moeilijk een speaker aan te sturen is. Verder hebben ze ook en getal aan elke versterker gehangen, gebaseerd op hoe de versterker reageerd  op lage ohmse belasting en fase draaiing.

Dit zegt ook niet alles, maar je zou als je een speaker en een versterker pakt wel kunnen zien of het theoretisch bij elkaar past. Dus niet een luidspreker met 2 maal 12"drivers voor het laag en een slappe transistorversterker met 35 watt.
Dit zijn natuurlijk extreme voorbeelden maar helpen je in de basis een beetje.
Verder is Garmt zijn tip natuurlijk prima: gewoon luisteren op een volume wat jij fijn vindt. Klinkt het dan goed dan zijn de spullen wat dat betreft in orde.

Ik zou inderdaad me eerst maar gaan concentreren op de speakers die je mooi vindt, en daarna maar eens rondkijken naar een versterker/receiver. Speakers bepalen meer van de klank dan de versterker voor je beleving, en de ontwikkeling  in de versterkers/receivers gaan verder zo snel dat nog even wachten geen kwaad kan. (er komt altijd weer iets nieuws wat nog meer kan en mooier is)

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

#7
En als je dan luistert doe dan het volgende.

Luister heel aandachtig op een laag volume en concentreer je voornamelijk op het hoog en de diepste bassen.

Luister nu naar een hoger volume, en check of het hoog niet schreeuwerig wordt, als dit wel het geval is dan kun je die speaker wel afschrijven (of de versterker), als een speaker of versterker namelijk tegen zijn limiet aan loopt dan wordt het geluid vaak schreeuwerig, bassen worden bonkerig of je hoort af en toe kleine plopjes.

Als een speaker gaat rammelen of tikken is het helemaal tijd om naar de volgende te gaan luisteren.

Een goede versterker/speaker combinatie zal ook op hoge volumes gebalanceerd klinken. Wat mij bv opvalt is dat naarmate mijn set is gegroeid ik ongemerkt op hogere volumes luister, het veradelijke is dat je het niet meer opmerkt.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

DD2

#8
Quote: Wat mij bv opvalt is dat naarmate mijn set is gegroeid ik ongemerkt op hogere volumes luister, het veradelijke is dat je het niet meer opmerkt.

 ;DDat kan natuurlijk ook aan de oortjes liggen na al die luisteruurtjes  ;D
 

HJ

#9
ik ben het met frank eens,sinds ik een nieuwe versterker heb draai ik ook veel harder zonder dat ik het doorheb.
goed teken dus.
(behalve voor de buren)

J.A.F._Doorhof

#10
Ddouwstra, WATTE ??

Nee zonder gein, ik let overdreven goed op mijn oortjes, ik draai dan ook pertinent NIET boven een bepaald volume. Maar met demo's wordt het wel eens wat harder gezet, en het valt me dan op dat ik vroeger heel duidelijk kon horen wanneer het TE hard werd voor de apparatuur, maar dat ik dat nu gewoon niet meer hoor, het totale beeld blijft stabiel en mooi/zuiver.

Dus ik moet nu de aanduidingen op de pre-amp in de gaten houden, niet boven de -30 draaien.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Spacebass

#11
Maar Frank, je hebt toch ook een DB meter
(Plaag Plaag Plaag)

SB

J.A.F._Doorhof

#12
Inderdaad, maar ik geloof mijn oren meer.
Als die zeggen het is te hard, dan gaat het volume lager.

Maar gelukkig draaien we hier nooit zo hard.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Spacebass

#13
Quotemaar dat ik dat nu gewoon niet meer hoor, het totale beeld blijft stabiel en mooi/zuiver.
 
Dus ik moet nu de aanduidingen op de pre-amp in de gaten houden, niet boven de -30 draaien.

Was vanwege dit stukje, maar ik snap wat je bedoeld.

SB