[plasma] Einde zoektocht: Het is de LG 42PC1R geworden

Started by zuiderwijk, April 30, 2006, 00:52:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

zuiderwijk

EDIT: Topictitel aangepast

Laat ik eerst even beginnen met het feit dat ook ik slachtoffer ben geworden van het plasma virus. Ik ben dus al een aantal weken aan het lezen op diverse forums, en zodoende dacht ik een keuze gemaakt te hebben. Belangrijk om te weten is dat ik weinig vertrouwen in de hele HD-hype, en dat een HD Ready model voor mij geen vereiste is. Ik ben gewoon op zoek naar een kwalitatief goed 42" scherm voor maximaal EUR 1500,-

Mede door het feit dat HD Ready dus geen eis is was mijn eerste keuze gevallen op de Panasonic 42PA50E. Een model van vorig jaar, maar wat alom geprezen is om zijn beeldkwaliteit. Ik had hem alleen nog niet in het echt gezien. Nou was ik vandaag dus in een zaak waar ze hem wel hadden staan en ik ben het inderdaad eens dat de beeldkwaliteit uitsteken is, maar het probleem zit hem in de spiegeling/schittering van het scherm. Het leek wel of dit type panasonic als enige een glasplaat gebruikte terwijl alle andere merken een veel meer 'anti-relfex' scherm hebben die veel doffer is en daardoor minder reflecteeerd.

Nou was mijn vraag dus, is dit thuis ook zo extreem, of komt het door de inmense hoeveelheid lichtbakken in die winkels?

En daarnaast nog een tweede (aankoops)vraag. Stel dat die Panasonic afvalt, dan heb ik de volgende modellen op het oog:

Samsung PS-42D5(1)S
Samsung PS-42V6S
LG 42PC1R

Beide Samsungs vallen binnen het budget en vind ik qua design echt schitterend.

Kan iemand mij vertellen hoe de Samsungs zich onderling verhouden en ten opzichte van de Panasonic en de LG? En hoe zit het met het model PS-42E7S van Samsung. Op de website staat hij nog niet, maar op kieskeurig wel.

En hoe is de LG? Ik vind vooral de twee tuner icm PiP interessant en volgens mij is de beeldkwaliteit ook heel behoorlijk.

Ik hoop dat jullie mijn vragen en vergelijkingen een beetje kunnen beantwoorden. Bedankt alvast!

Oracle

Quote from: zuiderwijk on April 30, 2006, 00:52:14
Nou was mijn vraag dus, is dit thuis ook zo extreem, of komt het door de inmense hoeveelheid lichtbakken in die winkels?

Ik ken een aantal mensen die er wel last van hadden, en een aantal die zich er nie aan storen. Ik val onder die laatste categorie. Het reflecteert wel, maar niet zodanig dat ik er last van heb tijdens het tv-kijken. Geen idee of het meer of minder is dan bij andere merken, overigens. Zeker 's avonds zie ik er niets in gereflecteerd. En ik kijk inmiddels al meer dan een jaar nara de Panasonic (met heel veel plezier overigens!).

Je andere vraag kan ik je helaas niet mee helpen.

Groet,
Mark

Steven Coymans

Hen zelf de 37" versie en deze hebben idd redelijk wat last van spiegeling.
Heb een groot raam in de woonkamer en van 14 uur tot 19uur geen TV kijken zonder rolluiken dicht te doen.
Doorvoor had ik een gewone 72 cm Philips CRT en daar was het ook niet mogelijk mee. Dus of het nu zoveel erger is dan bij een andere TV twijfel ik aan.
Woonkamer
Samsung: UE75RU7170 0 ] Denon x2600h | DaliALTECO C-1/Dali Zensor VOKAL| Himedia q10 pro | Logitech Harmony 885
HT
Epson: EH TW-9400W | Marantz: SR7007 / UD5007 | Focal : 726V / CC700v | SVS PB12-NSD DSP | Zidoo X20

zuiderwijk

Ok, vandaag even bij de Mediamarkt wezen 'spelen'. De zoektocht is nu beperkt tot drie modellen

Panasonic 42PA50
LG 42PC1R
LG 42PX4R

Ik moet zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk was van beide LG's. De 1R is een 2006 model, waarbij er gebruik wordt gemaakt van een speciaal filter over de glasplaat. En inderdaad, een heel stuk minder schittering. Wat echter wel opviel was dat ik de 4R scherper en zwarter vond overkomen. En vooral het 'grijze' van de 1R leek weer door dat filter te komen. Maar ik moet wel zeggen dat ik niet meer geprobeerd heb om dat iets op te waarderen.Wat me wel opviel is dat als je beide tv's uitzet de 4R gewoon zwart is en de 1R veel grijzer. Zegt dit iets???

Wat gewoon moeilijk blijft is de TV kwaliteit. Ten eerste omdat de instellingen voor geen meter kloppen. OP de LG's stond contrast voluit, sterkte 50, etc. Niet om aan te zien als je dan de kabel tv aanzet. Maar het signaal wat op die tv's staat blijft dramatisch en daarom kan je eigenlijk de tv's niet vergelijken.

Beide LG's hebben twee tuners met PiP en dat is echt voor mij een hele sterke optie. Daarnaast was ik over de dvd/HD kwaliteit zeer te spreken. Ik vergeleek hem met een Pioneer die er naast hing en hij kwam heel dicht in de buurt. Jammer was dat de Panasonic verderop hing met weer een ander HD demo.

Even de voor en nadelen op een rijte:

Panasonic PA50:
+reputatie algemeen
+naar verluid goede tv tuner
+prijs
-spiegeling
-design
-niet HD Ready
-2005 model

PC1R
+anti reflectie filter
+design
+2 tuners
+dvd/HD kwaliteit is goed
+aansluitingen
+HD Ready
+nieuwste generatie
-250 euro duurder dan de rest
-leek grijzer dan de 4R

PX4R
+2 tuners
+dvd/HD kwaliteit is goed
+aansluitingen
+HD Ready
+prijs
+aansluitingen
-design. niet lelijk, maar de 1R is mooier

Zoals jullie zien liggen ze heel dicht bij elkaar. Iemand nog suggestie en/of opmerkingen over een van deze modellen? Alvast bedankt!

Harman/Kardon

QuoteZoals jullie zien liggen ze heel dicht bij elkaar. Iemand nog suggestie en/of opmerkingen over een van deze modellen? Alvast bedankt!

Ik zou zeggen, trek er een middagje voor uit, ga naar een winkel waar de schermen wel op een goede verbinding staan aangesloten (speciaalzaak) en trek dan je conclusies. Mediamarkt is wel regelmatig, maar niet altijd goedkoper en bij de speciaalzaak kan je nog wel wat aan de prijs doen. En wat maakt 100 euro in verhouding uit op zo'n scherm....

Greetz
Setup zoals het er nu voor staat:

H/K signature 1.0 voorversterker
2x H/K signature 1.3 eindversterker 2x H/K signature 1.5 eindversterker Frontspeakers: JBL L100 Rearspeakers, JBL L100 Center: L-center Bekabeling: Vd Hull Teatrack & D 102 mkIII  Cd-speler Marantz SA 15-S1

ajbeefde

Quote from: Harman/Kardon on May  9, 2006, 23:53:16
Ik zou zeggen, trek er een middagje voor uit, ga naar een winkel waar de schermen wel op een goede verbinding staan aangesloten (speciaalzaak) en trek dan je conclusies. Mediamarkt is wel regelmatig, maar niet altijd goedkoper en bij de speciaalzaak kan je nog wel wat aan de prijs doen. En wat maakt 100 euro in verhouding uit op zo'n scherm....

Greetz

Klopt, en als je op een zaterdag gaat kijken moet je even vragen of ze de unit op sbs6 kunnen zetten, bij snelle sporten zoals GP kun je duidelijk verschillen zien tussen de units die aangeboden worden.  Bij MM staan de meeste units aangesloten op een dvd speler, hetzij met een demo of een mooie tekenfilm van Disney.....
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

zuiderwijk

De kogel is door de kerk.

Gister nog een andere MM bezocht en daar was het verschil in zwart te verwaarlozen. Ik denk dus dat de LG in de andere MM een stuk minder afgesteld was (alhoewel ik het zelf niet perfect gecorrigeerd kreeg). Daarom hebben zaken als 2 tuners met PiP, goed geluid, en vormgeving de doorslag gegeven.

Daarnaast was er nog een andere Nederlander op het avforums heel erg positief.

Kortom, het grote wachten is begonnen...

TheSpeedSkater

Gefeliciteerd dan, maar kon je hem niet meteen mee nemen?
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

zuiderwijk

Quote from: TheSpeedSkater on May 11, 2006, 14:38:11
Gefeliciteerd dan, maar kon je hem niet meteen mee nemen?

Als ik hem bij de MediaMarkt gekocht zou hebben waarschijnlijk wel.  ;D
Alleen bij de MediaMarkt willen ze er 2099 euro voor hebben, en online heb ik hem nu voor 1500 inclusief leveren en montage (moest wel de Vogel's muubeugel bij hun kopen).

FredBeamer

Gefeliciteerd met je aankoop. Toch heb ik een punt namelijk HD ready. De resololutie is 1024*768 terwijl een HD 720p 1280*720 is. Het beeld wordt dus toch gedownscaled omdat de native resolutie niet overeen komt met 720p.

Hoe is het beeld nu met een HD film bijvoorbeeld via PC.
JVC DLA-RS40 TVIX 4100 Sony PS3, Apple Mac Mini mediacenter, XBOX 360

zuiderwijk

Quote from: FredBeamer on May 12, 2006, 10:55:38
Gefeliciteerd met je aankoop. Toch heb ik een punt namelijk HD ready. De resololutie is 1024*768 terwijl een HD 720p 1280*720 is. Het beeld wordt dus toch gedownscaled omdat de native resolutie niet overeen komt met 720p.

Hoe is het beeld nu met een HD film bijvoorbeeld via PC.

Klopt, maar dat is een discussie die al vaak gevoerd is. Overigens is de resolutie 1024*768 een veelgebruikte. Soms zie je ook 1024x1024 (Hitachi), en maar heel zelden 1920x1080 oid. Ook 'topschermen' als de Panasonic PV60 en de Pioneer 436XDE gebruiken deze resolutie.

Ik heb de tv nog niet binnen, maar in de winkels spelen ze allemaal HD demo's op af en daar ziet het er heel indrukwekkend uit. Daarnaast beschikt mijn notebook niet over een DVI of HDMI uitgang, dus dat zal ik ook niet kunnen testen. Daarnaast heb ik (zoals ik de openingspost al zei) niet zoveel vertrouwen in HD, althans niet op de korte termijn. Tuurlijk, met een Xbox360 en PC kan je een eind komen, maar voor mijn 'normale' gebruik (TV kijken) geloof ik niet dat HD er snel door komt. Bovendien vindt ik het te kostbaar om een 300 euro kostende decoder aan te schaffen voor kanelen als HD1-NL en National Geographic HD.

FredBeamer

Quote from: zuiderwijk on May 12, 2006, 12:00:31
Klopt, maar dat is een discussie die al vaak gevoerd is. Overigens is de resolutie 1024*768 een veelgebruikte. Soms zie je ook 1024x1024 (Hitachi), en maar heel zelden 1920x1080 oid. Ook 'topschermen' als de Panasonic PV60 en de Pioneer 436XDE gebruiken deze resolutie.

Ik heb de tv nog niet binnen, maar in de winkels spelen ze allemaal HD demo's op af en daar ziet het er heel indrukwekkend uit. Daarnaast beschikt mijn notebook niet over een DVI of HDMI uitgang, dus dat zal ik ook niet kunnen testen. Daarnaast heb ik (zoals ik de openingspost al zei) niet zoveel vertrouwen in HD, althans niet op de korte termijn. Tuurlijk, met een Xbox360 en PC kan je een eind komen, maar voor mijn 'normale' gebruik (TV kijken) geloof ik niet dat HD er snel door komt. Bovendien vindt ik het te kostbaar om een 300 euro kostende decoder aan te schaffen voor kanelen als HD1-NL en National Geographic HD.

Inderdaad met een Xbox360 icm met een pc ben je al een heel eind. Heb die combinatie op mijn beamer gehad maar toch weer opgedoekt. HD materiaal is gewoon nog lastig verkrijgbaar. Om telkens via nieuwsgroepen hele films te downen ben ik ook geen voorstander van. Op een Xbox360 zit je ook nog met het gezeur van DRM als je WMHDV wilt afspelen. Wel speelt een Xbox360 HD gewoon vlekkeloos af en dat voor vanaf € 299,-

Ik zelf heb vorig jaar de Panasonic gekocht die ook in je lijstje voor kwam. Ook niet hd voorbereid. Ik vond 500 meer betalen voor HD toch teveel. Ook omdat het aanbod gewoon nog minimaal is.

Ik ben toch straks benieuwd naar je scherm en hoe deze in je omgeving staat. Alvast veel kijkgenot met je nieuwe aanwinst toegewenst.
JVC DLA-RS40 TVIX 4100 Sony PS3, Apple Mac Mini mediacenter, XBOX 360

FredBeamer

Quote from: zuiderwijk on May 11, 2006, 08:35:25
De kogel is door de kerk.

Gister nog een andere MM bezocht en daar was het verschil in zwart te verwaarlozen. Ik denk dus dat de LG in de andere MM een stuk minder afgesteld was (alhoewel ik het zelf niet perfect gecorrigeerd kreeg). Daarom hebben zaken als 2 tuners met PiP, goed geluid, en vormgeving de doorslag gegeven.

Daarnaast was er nog een andere Nederlander op het avforums heel erg positief.

Kortom, het grote wachten is begonnen...

Hallo ik ben ook aan het rondkijken naar een plasma. Heb gisteren ook de LG 42PC1R gezien en was onder de indruk. Vraag me af waar jij deze uiteindelijk hebt gekocht en voor welke prijs. Ik zie dat via internet de prijzen nogal uiteen lopen.
JVC DLA-RS40 TVIX 4100 Sony PS3, Apple Mac Mini mediacenter, XBOX 360

hybride

Ik heb ook een 42pc1r gekocht en ben er erg tevreden over.
Er is 1 opvallend iets met dit toestel, waarvan ik wil weten of ze dat allemaal hebben?

Bij weergave van het tv-menu of zeer hoge contrasten, zoals overgang van zwart naar fel wit, zie ik wat stipjes in de horizontale eerste witte lijn. Het stoort niet echt, maar toch vraag ik me af of ik dit alleen heb.


Roksan

Vandaag ook een LG PC1R besteld  ;D ;D. Ben heel benieuwd hoe deze gaat spelen. Wordt geleverd inclusief montage aan de muur. De prijs heeft uiteindelijk de doorslag gegeven. Nu voor 1630 inclusief beugel verzendkosten en montage. Is toch flink goedkoper dan de Pana zonder beugel. Design is ook mooier, beeldkwaliteit iets minder. Maar een minder spiegelend beeldscherm vind ik ook wel zo prettig.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO