X-10 totaal pakket

Started by De_Sint, November 22, 2002, 23:14:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

De_Sint

Jaco.

Ik heb juist buiten Marmitek gekeken. Anders was ik niet op 110V versie's uitgekomen. Geen enkel europees bedrijf bied zo onder 220V.

Ik heb bij intellihome wel een vraag uitgezet, waarin ik hoop dat zij ze kunnen leveren voor het hollandse stroomnet. Misschien weet iemand alternatieve X-10 Thermostaten die bi-directioneel zijn?

met vr.gr
Marco Schaeffer

Jan-Remco Dijkstra

De microcontrollers werken met puls - en gewone schakelaars. Geen enkel probleem dus om een standaard gamma schakelaar te gebruiken  :)

De microcontrollers ontvangen ook x-10 commando's, voor zover van toepassing. Ik heb zelf de AWM2 geinstalleerd. Ik geloof dat ze ook tweeweg zijn, maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd. (M.a.w. homeseer zou de status van de ingebouwde apparaatmodule kunnen uitlezen)


De_Sint

Jan-Remco

Heb jij ook ervaring met de TMD4.
De AWM2 is inderdaad een X-10 transmitter voor 2 schakelaars, met een ingebouwde ontvanger voor 1 lokaal.

Maar de TMD4 is volgens mij alleen maar transmitter/dimmer voor 4 schakelaars, maar kan lokaal niets. De tekst 2 weg was met niet helemaal duidelijk, maar volgens jou is dat status (Da's mooi).
Kun jij bevestigen dat je met 2 schakelaars zowel lokaal als op afstand 2 lichtpunten kan bedienen (en weet of de TMD4 het kan, want daar ben ik in geinterreseerd).

Veel dank voor je hulp
Marco

Jan-Remco Dijkstra

Ik heb geen ervaring met de TMD-4
Het stukje tweeweg bij de TMD-4 snap ik ook niet, dat lijkt me onzin als het over de status gaat.
Ik heb ooit wel van MArmitek de PDF's ontvangen over deze, maar zit nu niet op mijn werk, kan ze dus niet nakijken.
Het lijkt een soort inbouw-afstandsbediening, zonder schakel- of dimmogelijkheid, maw je geeft signalen door aan 4 lamp- of apparaatmodules.
Groot voordeel van deze t.o.v. een afstandsbediening zou zijn dat ze vast in de muur zitten, en iets sneller werken (het signaal slaat de FM-transmissie over).
Met de TMD4 zou je voor de 4 apparaten die je ermee bedient dus nog lamp- of apparaatmodules moeten aanschaffen. En uiteraard zijn deze lamp/apparaatmodules ook op andere manieren te bedienen, bijv. via pc of afstandsbediening, waarmee dan ook eventueel gedimt kan worden.

Jan-Remco Dijkstra

Oeps, verkeerd gelezen, ik keek naar de TMA-4, niet de TMD4.
Deze heeft uiteraard wel dim-mogelijkheden, maar dan nog snap ik het stukje tweeweg niet.

Naar mijn idee kan alleen een lamp-of apparaatmodule tweeweg zijn.

De_Sint

Jou vermoeden dat het de micromodules een soort afstandsbedieninen zijn, lijkt mij inderdaad logisch. Dus dat kan ook geen alternatief voor een dubbele schakelaar zijn.

Aangezien ik mijn nieuwe huis alleen nog maar in theorie heb geinstalleerd heb, en dus geen enkele praktijk ervaring heb, nog even een vraagje. Hoe snel is de responsetijd van X-10?
Bij sommige lees ik tot in minuten. Dat lijkt me raar.

p.s. Voor de geinterreseerden. Ik heb navraag gedaan bij intellihome, en die melde me dat Marmitek binnenkort met een X-10 Thermostaat aankomt. http://www.x10europe.com/digimax.htm is alle info te vinden.
Prijs nog onbekend.

met vr.gr.
Marco Schaeffer

Jan-Remco Dijkstra

Reactietijd: max 2 seconden, anders heeft de betreffende module het signaal niet gekregen.
Als men het over een langere reactietijd heeft, moet dat haast wel door de computer komen. Als ik op mijn pc een commando aan activehome geef, en de pc is druk, kan het gebeuren dat er een vrij lange tijd (meer dan 5 seconden) overheengaat, waarna alle commando's opeens snel achter elkaar worden gegeven.

Gebruik je echter schakelaars, of afstandsbedieningen en tranceivers, dan is het maximum 2 tot 4 seconden.

Elk signaal wordt namelijk direct op het elektriciteitsnet gezet, en 1 keer herhaald. Ik meen met een snelheid van 12 bit/sec, dus na ca 2 seconden zijn de twee signalen verwerkt.

Ik weet niet hoe tranceivers en alarmcentrales omgaan met fm-commando's, of ze die opslaan en daarna versturen, maar ik ga ervan uit dat dat ook direct gebeurt.