X-10 totaal pakket

Started by De_Sint, November 22, 2002, 23:14:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

De_Sint

Goedendag

Volgend jaar heb ik een nieuw huis en wil ik dit totaal gaan inrichten voor X-10. Om nu voorvast in de goede richting te komen zou ik graag X-10 gebruikers wat vragen willen stellen waar ik nu nog geen antwoord op heb:

1. Ik wil alles via een PC aansturen. Nu heb ik mijn oog laten vallen op het software pakket Homeseer omdat dit het meest uitgebreide is. Mijn vraag is dan ook, is dit softwarepakket geschikt voor ons land, met onze X-10 hardware. Wie heeft hier ervaringen mee.

2. Voor Nederland kom ik eigenlijk alleen maar Marmitek tegen. Wie heeft ervaring met dit merk mbt stabiliteit en flexibiteit en icm homeseer. En zijn er ook alternatieven voor europa ivm prijs en uitbreidingsmogelijkheden.

3. Is het mogelijk om over verschillende groepen te gaan, en moet hier speciale apperatuur tussen?

4. Ik heb binnen Marmitek geen thermostaat gezien die bediend kan worden met X-10 (status aflezen in Homeseer, afstellen via AB). Is deze er wel voor Holland?

5. Ik wil het grootste gedeelte via mijn Pronto regelen. Is dit makkelijk te realiseren?

6. Moet er op het stroomnet nog aanpassingen gemaakt worden met inbouwstekkers, of is het oude eruit, nieuwe erin?

Het zijn nogal wat vragen, en er zullen binnenkort meer bijkomen als het wat voor mij begint te leven. Mijn key issue is hier eigenlijk dan ook. Is het mogelijk in Nederland zelf een 'full automated' X-10 inrichting te realiseren.

bvd

De_Sint (Hij zal aan jullie denken op 5dec)

J.A.F._Doorhof

Hi,

X10 van Marmitek doen we al een tijdje en is zover ik weet gewoon compatible met de US versies, alleen andere stroom natuurlijk.

Je kunt met lijnmodules werken (kun je wegwerken) of met stopcontact modules.

Homeseer ken ik zo niet.
De thermostaat kan ik voor je navragen, maar ik heb hem hier ook nog niet gezien, heb daar zelf ook wel intresse voor namelijk.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

maxtrash

hoi

Quote from: De_Sint on November 22, 2002, 23:14:33
Goedendag

Volgend jaar heb ik een nieuw huis en wil ik dit totaal gaan inrichten voor X-10. Om nu voorvast in de goede richting te komen zou ik graag X-10 gebruikers wat vragen willen stellen waar ik nu nog geen antwoord op heb:

1. Ik wil alles via een PC aansturen. Nu heb ik mijn oog laten vallen op het software pakket Homeseer omdat dit het meest uitgebreide is. Mijn vraag is dan ook, is dit softwarepakket geschikt voor ons land, met onze X-10 hardware. Wie heeft hier ervaringen mee.

Heb ik ook gebruikt, werkt prima. O.a. leuk dat webseer een ingebouwde webserver heeft. Er is een probeer-versie volgens mij

Quote
2. Voor Nederland kom ik eigenlijk alleen maar Marmitek tegen. Wie heeft ervaring met dit merk mbt stabiliteit en flexibiteit en icm homeseer. En zijn er ook alternatieven voor europa ivm prijs en uitbreidingsmogelijkheden.

Marmitek is de importeur van het X10 spul voor 220 volt.

heb zelf de nodige inbouw dimmers (LW11) en de computerinterface (CM11).
De LW11 is wat chiquer dan gewone dimmers die je in het stopkontakt steekt. Ten eerste omdat het inbouw is natuurlijk, maar ook omdat hij extended dim ondersteunt. Dat betekent dat ie van uit naar (bijv.) 60% kan dimmen zonder eerst via 100% te gaan. Tenslotte kun je de inbouwdimmers combineren met extra pulsschakelaars om een soort hotelschakeling te maken.

Als aanvulling zou ik zeker eens op http://www.recom.nl/electro/index.html kijken voor de thomson HOM-810 (art. 5010478). Erg goedkoop en je krijgt dan een tranceiver (soort TM13), lampmodule (LM12) en een lekker in de hand liggende afstandsbediening (soort 8in1 maar dan beter vind ik).

Ik gebruik zelf aparte tranceivers voor boven en beneden (aparte huiscode). Heb je ook geen range-problemen. Afstandsbedieningen kun je ook nooit teveel hebben.

Quote
3. Is het mogelijk om over verschillende groepen te gaan, en moet hier speciale apperatuur tussen?
zolang de groepen op dezelfde fase zitten is er weinig aan de hand. Je kan bijvoorbeeld zorgen dat je de groepen die je wil bedienen op dezelfde fase zet en dan bijvoorbeeld de wasmachine, oven e.d. op groepen zet die op een vna de andere fases zit (als je al meer dan 1 fase binnenkrijgt). Fases kun je koppelen, daar heb je inderdaad iets voor wat in de meterkast geplaatst kan worden. Officieel moet je daar denk ik een electricien bijhalen.

over installateurs gesproken: die hebben www.xanura.nl als mogelijkheid

Quote
4. Ik heb binnen Marmitek geen thermostaat gezien die bediend kan worden met X-10 (status aflezen in Homeseer, afstellen via AB). Is deze er wel voor Holland?
je hebt ook nog engelse winkels natuurlijk. Kijk hier bijvoorbeeld
http://www.letsautomate.com/10255.cfm?

wel DUUR trouwens (264 pond)...

Quote
5. Ik wil het grootste gedeelte via mijn Pronto regelen. Is dit makkelijk te realiseren?
moet kunnen, heb ik zelf geen ervaring mee. Je kunt denk ik twee kanten op: iets als een irman (www.evation.com) ism girder/homeseer of de marmitek ir-ontvanger die dit vertaalt in X10 (eenvoudiger denk ik want dan hoef je communicatie girder / homeseer niet uit te vinden)

Quote
6. Moet er op het stroomnet nog aanpassingen gemaakt worden met inbouwstekkers, of is het oude eruit, nieuwe erin?
zorg dat je in ieder stopcontact ook de 0 hebt: dus bruine draad, blauwe draad en groen/geel (aarde)

Quote
Het zijn nogal wat vragen, en er zullen binnenkort meer bijkomen als het wat voor mij begint te leven. Mijn key issue is hier eigenlijk dan ook. Is het mogelijk in Nederland zelf een 'full automated' X-10 inrichting te realiseren.

bvd

De_Sint (Hij zal aan jullie denken op 5dec)

met veel hobyisme kom je een eind, maar ook simpelweg dimmen met afstandsbediening is sowieso al leuk.
Nog een tip trouwens: ik heb een inbouw dimmer bij de deur van de woonkamer geplaatst. Daarnaast heb ik een ring van dubbele stopkontakten net boven de vloer tbv schemerlampen e.d. Nu is het linker stopkontakt verbonden met de dimmer. Ik kan dus als ik binnenkom 4 schemerlampen tegelijkertijd aanzetten en verder vanaf de bank dimmen met de afstandsbediening. Wel even opletten trouwens dat je geen stofzuigers e.d. in het verkeerde stopkontakt stopt want dan klapt de zekering uit de inbouwdimmer (max 300Watt of zo)

Laat maar horen als je nog vragen hebt..

J.A.F._Doorhof

Hi,

Hadt de vraag van de Pronto bediening gemist, dat is geen probleem. Ik gebruik zelf ook een Pronto voor het X10 gebeuren.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

koert

Met de pronto pro 970 kun je zonder extra kastjes direkte aanstuuring doen van je verlichting hij ondersteund gewoon RF

koert

De_Sint

Bedankt allemaal voor jullie reactie.

Maxtrash:
Ik heb de LW11 op de site bekeken. Zijn dit dubbele schakelaars, of lijkt dat alleen maar zo? en kun je er ook de status mee opvragen?

Homeseer werkt dus ook met marmitek, mag ik hieruit opmaken.
Het is me nog niet helemaal duidelijk of X-10 in te zetten is in ons huidige stroomnetwerk. Het huis wordt over  een maand gebouwd, dus zal conform de huidige standaarden voldoen. Moet ik de mensen nog inlichten over extra draden, of komt dit goed. (een gewone schakelaar gebruikt fase en nul)

De thermostaat vind ik nog meevallen als je meerekend dat een honywell ook zeker niet de goedkoopste is, en die is niet X-10 compatible.

Nog een vraagje aan Frank:
Met homeseer kan ik ook infrarood signalen versturen. Met welk hardware kan ik ook ir signalen vanuit de PC aansturen (Met irman kan ik wel IR ontvangen). En welke extenders heb ik nodig om het IR signaal door het huis naar de huiskamer te krijgen (PC staat dan op de zolder). Ik heb mijn oog laten vallen op de IR extenders van marmitek. Zouden die een uitgezonden IR signaal vanuit de PC kunnen opvangen, via RF naar de huiskamer kunnen versturen, en het daar weer als IR naar de apperatuur kunnen sturen?

bij voorbaat dank allen


J.A.F._Doorhof

De pyramides van Marmitek kunnen dat inderdaad.
Maar let wel op de afstanden. Als er veel beton in je huis zit kan dit beperkend werken.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

De_Sint

Frank

Weet je ook of die IRman infrarood kan verzenden, of welke module dat wel kan vanuit de PC?

Kan je met de pyramide's ook meerdere modules gebruiken?

De_Sint

J.A.F._Doorhof

Ik weet zo niet of de IRman kan verzenden, volgens mij alleen ontvangen.

Je kunt meerdere pyramides gebruiken, bv één als ontvanger en 2 als zender.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

maxtrash

#9
Quote from: De_Sint on November 23, 2002, 19:27:06
Bedankt allemaal voor jullie reactie.

Maxtrash:
Ik heb de LW11 op de site bekeken. Zijn dit dubbele schakelaars, of lijkt dat alleen maar zo? en kun je er ook de status mee opvragen?
nee, het zijn enkele schakelaars
de status kun je helaas niet opvragen

Quote
Homeseer werkt dus ook met marmitek, mag ik hieruit opmaken.
Het is me nog niet helemaal duidelijk of X-10 in te zetten is in ons huidige stroomnetwerk. Het huis wordt over  een maand gebouwd, dus zal conform de huidige standaarden voldoen. Moet ik de mensen nog inlichten over extra draden, of komt dit goed. (een gewone schakelaar gebruikt fase en nul)
schakelaars zonder stopkontakt ernaast hebben vaak maar twee draden: bruin (fase) en zwart (naar de lamp). Je hebt de blauwe draad (nul) nodig voor een inbouwdimmer.  Vraag daar dus om (of vraag of ze bij iedere schakelaar een stopkontakt maken :-)
Een stopkontakt heeft altijd blauw nodig dus als je daar een schakelaar naast zet kun je de blauwe draad daar vandaan halen.

Quote
De thermostaat vind ik nog meevallen als je meerekend dat een honywell ook zeker niet de goedkoopste is, en die is niet X-10 compatible.
ik heb ook een honeywell (chronoterm III) en die zijn niet echt goedkoop, maar met 125-150 euro (schatting) toch een stuk minder duur.

Je hebt ook nog zoiets als modulerend branden. Heb het opgezocht google:

"
Wat is een modulerend toestel? [naar boven]
Een modulerend toestel past zichzelf aan de warmtebehoefte aan. De mate waarin de ketel brandt, wordt bepaald door de temperatuur van het cv-water. Vaak hoeft de ketel helemaal niet op maximale capaciteit te branden. Een modulerende ketel kan vanaf 30% van het vermogen gaan leveren. Bij een modulerende ketel, is het raadzaam een modulerende kamer-/klok-thermostaat aan te schaffen. Een modulerende thermostaat houdt de temperatuur strikt op de ingestelde temperatuur en voorkomt het zogenaamde "pendelen" van de ketel. Bij een gewone thermostaat pendelt de ketel wel. Dat wil zeggen dat de temperatuur schommelt rondom de ingestelde temperatuur.
"
zie http://www.gsu.nl/wintertips_faq.htm#modulerendtoestel

ik weet dus niet hoe een X10 thermostaat hier mee omgaat.

Quote
Nog een vraagje aan Frank:
Met homeseer kan ik ook infrarood signalen versturen. Met welk hardware kan ik ook ir signalen vanuit de PC aansturen (Met irman kan ik wel IR ontvangen). En welke extenders heb ik nodig om het IR signaal door het huis naar de huiskamer te krijgen (PC staat dan op de zolder). Ik heb mijn oog laten vallen op de IR extenders van marmitek. Zouden die een uitgezonden IR signaal vanuit de PC kunnen opvangen, via RF naar de huiskamer kunnen versturen, en het daar weer als IR naar de apperatuur kunnen sturen?
kijk eens op het forum van www.girder.nl naar de UIRT2. Deze kan ook IR versturen, je heb dan dus geen IRMan meer nodig.

ik heb ook nog een gigavideo zender/ontvanger en die sturen ook infrarood via RF naar elkaar door. Dan heb je dus de powermid functionaliteit ingebakken. De video zender kun jij misschien goed gebruiken om je computer beeld op de tv in de huiskamer te tonen (mp3s of zo).

Het leuke van de 8in1 afstandsbedieningen is dat ze ook RF signalen zenden voor de niet X10 knoppen. De video zender vangt dit op en maakt er weer IR van.
Met mijn 8in1 afstandsbediening kan ik dus via RF de PC bedienen. Als de pronto 970 ook RF zendt, niet alleen voor de X10-commando's kan het helemaal leuk worden!

mmm, ik bedenk me overigens een ding: jij wil de IR van boven naar beneden sturen. Met de video zender ontvanger zendt je de IR de andere kant op als het videosignaal...

Quote
bij voorbaat dank allen



maxtrash

Quote from: koert on November 23, 2002, 13:17:10
Met de pronto pro 970 kun je zonder extra kastjes direkte aanstuuring doen van je verlichting hij ondersteund gewoon RF

koert
zendt ie ook RF als je gewoon een niet-X10 functie gebruikt (bijvoorbeeld TV bediening)?

De_Sint

maxtrash:

Waarom zien die LW11 schakelaars er dan zo uit. Is het met de ene knop uit/dimmen en de andere aan/feller? Of is alleen het uiterlijk maar zo en schakel je omhoog aan/feller, omlaag/dimmer?

Over het modulerend branden zal ik even een onderzoek doen. Had in de eerste instantie behoefte om de thermostaat mee te nemen met de automatisering, en daarmee zo veel mogelijk centraal te houden.

Over het infrarood aansturen zal ik dus iets anders moeten zoeken.


b.v.d.
De_Sint

koert

Quote from: maxtrash on November 24, 2002, 14:39:56
Quote from: koert on November 23, 2002, 13:17:10
Met de pronto pro 970 kun je zonder extra kastjes direkte aanstuuring doen van je verlichting hij ondersteund gewoon RF

koert
zendt ie ook RF als je gewoon een niet-X10 functie gebruikt (bijvoorbeeld TV bediening)?

nee dat is het mooie van de pronto pro 970 hij zend zowel RF of IR uit , dat is natuurlijk afhankelijk in welke groep je programeert, ik bedoel hiermee dat de verlichtings groep moet worden ingesteld op RF en de rest op IR.

Koert

De_Sint

Heren

Hoe werkt de Pronto (standaard versie) dan met de Controller/IR interface IR7243.
Zijn er codes te krijgen of werkt het op een andere manier

b.v.d.
Marco

J.A.F._Doorhof

Hi,

Je kunt gewoon een CCF downloaden van Remotecentral.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

maxtrash

Quote from: koert on November 24, 2002, 17:43:21
Quote from: maxtrash on November 24, 2002, 14:39:56
Quote from: koert on November 23, 2002, 13:17:10
Met de pronto pro 970 kun je zonder extra kastjes direkte aanstuuring doen van je verlichting hij ondersteund gewoon RF

koert
zendt ie ook RF als je gewoon een niet-X10 functie gebruikt (bijvoorbeeld TV bediening)?

nee dat is het mooie van de pronto pro 970 hij zend zowel RF of IR uit , dat is natuurlijk afhankelijk in welke groep je programeert, ik bedoel hiermee dat de verlichtings groep moet worden ingesteld op RF en de rest op IR.

Koert


wat is daar speciaal mooi aan?
Als ie het allebei stuurt dan kun je met een RF-IR conversie grotere afstanden zonder richten overbruggen.
zie eerdere postings

maxtrash

Quote from: De_Sint on November 24, 2002, 15:42:59
maxtrash:

Waarom zien die LW11 schakelaars er dan zo uit. Is het met de ene knop uit/dimmen en de andere aan/feller? Of is alleen het uiterlijk maar zo en schakel je omhoog aan/feller, omlaag/dimmer?
design kwestie denk ik.
Het is een knop, een keer omhoog aantikken dan gaat ie naar de laatste dimstand. een tik omlaag dan gaat de lamp uit. Met vasthouden kun je feller of minder fel dimmen

Quote

Over het infrarood aansturen zal ik dus iets anders moeten zoeken.
??? er zijn toch genoeg mogelijkheden?

Quote

b.v.d.
De_Sint

De_Sint

#17
Maxtrash

In mijn nieuwe huis wil ik mijn server op de zolder hebben. Via daar zou ik toch willen dat hij beneden A/V kan bedienen.
Dan moet de comp in mijn belevenis IR kunnen uitzenden, Extenders het in RF moeten omzetten, en beneden het weer terugzetten in IR.
Of misschien heb jij een andere oplossing, dan hoor ik daaar graag van.

Nog even 2 vragen over de LW11 schakelaars:
1. Vanwaar moet de blauwe draad. Vanaf de lamp naar de schakelaar? Want op het installatieschema zie ik alleen een L & N.
2. Hoe groot is die schakelaar. Op het plattegrond van mijn nieuwe huis heb ik een dubbele schakelaar die achter 2 lampen schakeld en voor 2. Zou ik dit ombouwen, dan heb ik nu dus 2 LW11 schakelaars nodig ipv 1 dubbel schakelaar.

met.vr.gr.
Marco

maxtrash

Quote from: De_Sint on November 25, 2002, 08:45:30
Maxtrash

In mijn nieuwe huis wil ik mijn server op de zolder hebben. Via daar zou ik toch willen dat hij beneden A/V kan bedienen.
Dan moet de comp in mijn belevenis IR kunnen uitzenden, Extenders het in RF moeten omzetten, en beneden het weer terugzetten in IR.
Of misschien heb jij een andere oplossing, dan hoor ik daaar graag van.
de UIRT2 is een serieel apparaat. Je kunt dus ook een lange seriële kabel van boven naar beneden leggen.

Quote
Nog even 2 vragen over de LW11 schakelaars:
1. Vanwaar moet de blauwe draad. Vanaf de lamp naar de schakelaar? Want op het installatieschema zie ik alleen een L & N.
2. Hoe groot is die schakelaar. Op het plattegrond van mijn nieuwe huis heb ik een dubbele schakelaar die achter 2 lampen schakeld en voor 2. Zou ik dit ombouwen, dan heb ik nu dus 2 LW11  schakelaars nodig ipv 1 dubbel schakelaar.
N = blauw volgens mij
de schakelaar heeft een standaard formaat. Bij een dubbele schakelaar moet je denk DIN-formaat dimmers gebruiken (in de meterkast?). Hoe dat dan met lokaal (aan de knop) bedienen gaat weet ik niet?
Iemand anders wellicht: heb je daar een pulsschakelaar voor nodig?

Quote
met.vr.gr.
Marco

jaco

Als je met dubbele schakelaars begint is er niet een puls schakelaar die dubbel is heb ik ondervonden. Een heel grootte lampen winkel heeft het geprobeerd bij meerdere leveranciers, maar helaas. Verder heb ik ook al de bekende bouwmarken afgelopen, ook niets..

Marmitek heeft er echter wel een oplossing voor. Dat is een TMA4 MicroModule. Daarop kun je tot 4 normale schakelaars aanlsuiten die dan voor 4 opeenvolgende X10 adressen aan/uit kunnen genereren. Je verliest de Dim Functie helaas.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

De_Sint

Jaco

Ik heb de TMA4 en de andere micromodulles goed bestudeerd. Hoewel ze X-10 commando's kunnen sturen (Controllers) ben ik nog niet tegen gekomen dat ze ook x-10 commandos kunnen ontvangen en daarmee hun lokaal licht kunnen schakelen (Als een LW11). Als dat zou zijn dan zou de TMD4 een goede keuze kunnen zijn, omdat die wel kan dimmen.
Maar helaas, Ik ben nog (steeds) geen dubbele LW11 tegen gekomen voor X-10.

Ik ben overigins druk op zoek naar info over de TX15b Thermostaat. Omdat die niet in Nederland wordt verkocht, weet ik ook niet of hij voldoet aan de nederlandse standaarden voor het aansturen van Centrale verwarming.
Heeft iemand ervaring met deze type Thermostaat of kan uit een handleiding halen of het geschikt is?

Nog een leuke gadget is de add-a-motor, waarin je via X-10 gordijnen kan laten openen of sluiten. Heeft iemand hier ervaringen in. Het is mijn nl nog niet helemaal duidelijk hoe hij met de signalen omgaat. De motor heeft een aparte voeding die aan een x-10 apparaten of lampen module moet worden aangesloten. Zover mij bekend kunnen die apparaten alleen maar aan/uit. Ik weet dus nog niet hoe de motor weet wanneer die dicht of open moet, laat staan half open/dicht.
Als iemand mij hiermee kan helpen dan heb ik weer een gadget extra.

Sint zijn dank is groot bij elk antwoord

maxtrash

misschien een flauwe suggestie, maar waarom geen gat erbij (laten) boren (door de bouwer)? Koud kunstje met de juiste tools (betonmuren weet ik niet).
Als je zelf vervolgens het stopkontakt monteert zou het toch betaalbaar moeten zijn

De_Sint

Mooi idee, was het niet dat de ruwbouwlijst al ingevuld is, en vanuit daar geen weg terug is.

Kan in later stadium(sleutel gekregen) altijd zelf nog wel een gat maken. Het is geen draagmuur, dus zwaar kan dat niet zijn.

Ik probeer alleen nu of er alternatieven te vinden die overzien had.
Ben alleen bang dat die een beetje op beginnen te raken.

p.s. Betreffende de Thermostaat TX15b. Ik kom alleen maar 110v versies tegen.
Frank, heb jij iets meer gevonden?

met vr.gr.
Marco

J.A.F._Doorhof

Nog geen thermostaat, wel andere leuke dingen, maar dat is altijd het risico  ;D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Je moet verder dan marmitek kijken. Bijvoorbeeld intellihome in Belgie bied al meer aan. Enegeland zit volgens mij ook wel een importeur van X10 dingen.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm