Yamaha/Onkyo receiver enkel als processor met losse versterker

Started by El Penumbra, April 28, 2006, 20:08:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

El Penumbra

De nieuwere Yamaha receivers (1600/2600/4600) staan bekend om hun goede kwaliteiten vooral op processorgebied. Nadeel vind ik de matige prestaties van het versterkergedeelte.

Gezien mijn budget heb ik helaas relatief weinig keuze voor pre/pro's als ik die nieuw wil aanschaffen (zie ook topic Surround processors tot € 3.000).

Nu is mijn vraag. Waarom wel/niet een Yamaha receiver (RX-V2600 te verkrijgen voor € 1.150,-) gebruiken als pre/pro en daarbij een ander merk eindversterking aanschaffen?

El Penumbra


-SR-

#2
Hoi,

ik heb mijn denon 3805 als pre met aparte eindversterking en dat gaf een wereld van verschil.

Schijnbaar brengt een andere pre dan nog een grotere verbetering teweeg  :o

Groeten,
-SR-

sandervg

Kun je niet voor hetzelfde geld een echte surround voorversterker kopen? Ik ga in ieder geval voor de front kanalen een aparte eindversterker gebruiken (ik weet nog niet wat de receiver gaat worden overigens... Is Yamaha echt zoveel beter dan bv. Denon op het gebied van processing?)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

El Penumbra

Voor hetzelfde geld gaat dat inderdaad niet lukken. Goedkoopste is de NAD T163 maar zonder die gehoord te hebben heb ik daar m'n twijfels over. Verder een Audiolab van € 1.500,- of een Rotel 1068 die nog iets duurder is.

Een Yamaha 2600 koop je voor duidelijk minder en heeft, volgens diverse tests, bijzonder uitgebreide instellingsmogelijkheden die je tot nu toe alleen aantreft bij veel duurdere apparatuur. De Yamaha heeft echter niet zo veel power vandaar de vraag.

Ik kwam het onderstaande advies gisteren tegen na wat surfen:

QuoteEmotiva MPS-1 7CH Modular Multi Channel Power Amplifier

Emotiva caught us off guard with their new modular cage card 7CH power amplifier - the MPS-1.  Its use of high quality parts (such as 105 degree C rated capacitors), and high build quality is a rarity at this price point.  Though it didn't quite hit rated power, it proved to have excellent power reserves, channel separation, bandwidth uniformity and commendably low output impedance which are many of the prime metrics in defining great amplification.   See our measurements and analysis and you will quickly understand why we are fans of this amp.  Pair this amplifier with the Yamaha RX-V2600 receiver and you have a separates killer at a fraction of the price one would ordinarily have to spend to get this level of performance and features.  Its fit and finish are top notch making pride of ownership off the chart for those who require high performance and looks to go hand in hand.

Dit komt van: http://www.audioholics.com/productreviews/avhardware/2005productawards.php

Die versterker is te bestellen via av123 waar ook de Onix speakers te bestellen zijn.

sandervg

Dat klinkt als een goede optie! Vanwaar je twijfels nog? Als de Yamaha zo goed presteert, zal het alleen maar beter worden met een aparte power amp. Je kunt ook starten met de Yamaha en kijken of je behoefte hebt aan meer vermogen (hangt natuurljik ook van je speakers af).

Is alleen het vermogen van de Yamaha je twijfel, of ook in andere eigenschappen van de yamaha eindversterking?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

El Penumbra

Quote from: sandervg on May  1, 2006, 17:05:49
Dat klinkt als een goede optie! Vanwaar je twijfels nog? Als de Yamaha zo goed presteert, zal het alleen maar beter worden met een aparte power amp. Je kunt ook starten met de Yamaha en kijken of je behoefte hebt aan meer vermogen (hangt natuurljik ook van je speakers af).

Is alleen het vermogen van de Yamaha je twijfel, of ook in andere eigenschappen van de yamaha eindversterking?


De Yamaha sound is niet helemaal mijn sound en ik wil graag veel power.  :D

Ik heb niet echt twijfels maar zie dit meer als een mogelijke (betaalbare) optie naar iets beters. De reden dat ik het hier gezet heb is dat erg nieuwsgierig ben naar de mening van andere forumleden aangezien er hier toch voldoende discussie gevoerd wordt over vergelijkbare onderwerpen.  ;)

Marc R

Quote from: El Penumbra on May  1, 2006, 17:22:28
De Yamaha sound is niet helemaal mijn sound en ik wil graag veel power.  :D


Persoonlijk denk ik dat deze Yamaha sound niet alleen door de eindversterkers wordt veroorzaakt maar ook deels door de voorversterker van de receiver. Je hebt dus de kans dat deze yamaha sound behouden blijft ookal gebruik je hem alleen als voorversterker.

MovieMax

Quoteik heb mijn denon 3805 als pre met aparte eindversterking en dat gaf een wereld van verschil.

Welke eindversterker heb je dan?

Ik heb een Denon 3801 en daar ben ik heel tevreden over. Ik heb de denon altijd op het 7 channel stereo DSP programma staan. Het kan altijd beter. Na bijna 10 jaar trouwe dienst is het misschien tijd voor iets nieuws, alleen ik zou niet goed weten wat. De denon handhaven als processor met een nieuwe eindbak of een nieuwe processor en de denon gebruiken als eindbak. Iemand suggesties voor een nieuwe combo?
KEF Reference 205 | KEF IQ2c | KEF Q55 | Velodyne DD-18 | Pass Labs X150.5 & X250.5 | JVC DLA-RS15 | Denon 3801 | LG 47LW570 | Viablue SC-4 silver & WBT | Oehlbach Blue Magic | Sommer 5.1 | Apogee Wyde Eye | Asus HDAV 1.3 deluxe | Harmony One | SQBox Touch | PS3 Slim | Ipad 2 | Airport Express | Auralex Gramma | Metrum Acoustics Octave DAC | Oehlbach NF 214 Master Set | AKG K 701

-SR-

Quote from: MovieMax on May  2, 2006, 09:32:32
Welke eindversterker heb je dan?

Ik heb een Denon 3801 en daar ben ik heel tevreden over. Ik heb de denon altijd op het 7 channel stereo DSP programma staan. Het kan altijd beter. Na bijna 10 jaar trouwe dienst is het misschien tijd voor iets nieuws, alleen ik zou niet goed weten wat. De denon handhaven als processor met een nieuwe eindbak of een nieuwe processor en de denon gebruiken als eindbak. Iemand suggesties voor een nieuwe combo?

ik heb een parasound A51, wat natuurlijk een ander niveau is dan de denon ingebouwde versterker.  Op middenlange termijn komt er ook wel een nieuwe pre, al weet ik nog niet wat, maar voorlopig ben ik heel tevreden over die combi.
Ik heb al een test gedaan met een Rotel RSP-1068 en ik vond de 3805 als pre neutraler in combi met A51.

Groeten,
-SR-

Spacebass

Ik heb een behoorlijk lange tijd met een RXV-2095 RDS gedraaid (Yamaha) op Parasound eindtrappen en dat ging perfect. Yamaha pre's vind ik enorm dynamisch en zelfs klinisch, maar voor HT is dat juist een voordeel  8) Voor muziek zijn ze niet helemaal top of the bill (understatement), maar goed ik ken mensen die daar prima mee kunnen leven 8)

Die Emotiva is trouwens een hele mooie eindbak..ettepet (hier op het forum) heeft er een 8)

-SR-

Quote from: Spacebass on May  2, 2006, 10:51:15
Yamaha pre's vind ik enorm dynamisch en zelfs klinisch, maar voor HT is dat juist een voordeel  8) Voor muziek zijn ze niet helemaal top of the bill (understatement), maar goed ik ken mensen die daar prima mee kunnen leven 8)

wat de denon betreft kan ik mij ook aansluiten, hij is voor HT zeker aan te raden, muziek niet helemaal overtuigd...nu ja dan pak je toch een aparte stereoset  ;D

El Penumbra

Quote from: Spacebass on May  2, 2006, 10:51:15
Ik heb een behoorlijk lange tijd met een RXV-2095 RDS gedraaid (Yamaha) op Parasound eindtrappen en dat ging perfect. Yamaha pre's vind ik enorm dynamisch en zelfs klinisch, maar voor HT is dat juist een voordeel  8) Voor muziek zijn ze niet helemaal top of the bill (understatement), maar goed ik ken mensen die daar prima mee kunnen leven 8)

Die Emotiva is trouwens een hele mooie eindbak..ettepet (hier op het forum) heeft er een 8)

Die sound met een warmer klinkende eindversterker zou dan een mooie combo kunnen zijn.  ;)

El Penumbra

Even opnieuw onder de aandacht brengen.  :D

We zijn twee jaar verder sinds het laatste bericht maar het idee speelt nog steeds. Of eigenlijk: speelt weer.

De behoefte aan goede stereo tov goed surround is definitief verloren door stereo. Ik heb er de tijd, zin en rust niet meer voor om echt naar stereo te luisteren.

Aangezien mijn Arcam AVR350 geen audio over HDMI wil accepteren kan ik alleen van de nieuwe geluidsformaten genieten als ik voor een losse blu-rayspeler ga ipv de PS3 die ik nu gebruik. Aan de andere kant is de PS3 nog steeds een topper voor het afspelen van films en bestaat het idee voor een losse pre/pro en eindversterker ter vervanging van de Arcam.

De eindversterker heb ik al op het oog. Losse pre/pro's die overweg kunnen met de nieuwe formaten zijn schaars en (te) duur (voor mij). Daarom nog steeds het idee om een Yamaha RX-V1800 of een Onkyo TX-NR705/805 te gebruiken als pre/pro.

Gebruik is dus enkel gericht op optimaal surround.

Gaarne input/alternatieven/tips enz.

Thanks!  :)

SulTan

Ben daar ook wel benieuwd naar. Als je inderdaad alleen voor PCM/HD geluidformaten via HDMI een goedkopere receiver neemt of dat erg veel verschilt met high end processoren. ???

Roeland

Quote from: -SR- on May  2, 2006, 10:32:24
ik heb een parasound A51, wat natuurlijk een ander niveau is dan de denon ingebouwde versterker.  Op middenlange termijn komt er ook wel een nieuwe pre, al weet ik nog niet wat, maar voorlopig ben ik heel tevreden over die combi.
Ik heb al een test gedaan met een Rotel RSP-1068 en ik vond de 3805 als pre neutraler in combi met A51.

Groeten,
-SR-

Welke interlinks maak je gebruik van?

LittleNinja

Hi Alexander..

Die Arcam moet je imo niet weg doen. Een aparte BD speler met 7.1 analoog uit geeft je de mogelijkheid om ook de nieuwe formaten via de AVR350 te laten lopen. En zo'n aparte speler is sowieso goedkoper dan een nieuwe opstelling met pre en pro versterking.. Met daarbij de vraag of je er werkelijk op vooruit gaat in de geluidskwaliteit...

Wat mis je bij de Arcam als ik mag vragen ( even los van de mogelijkheid van geluid over HDMI )?

Geloof me... als ik het budget beschikbaar zou hebben zou ik je sturen naar de verkoop van die prachtige AVR!!!  >:D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

DVDmartinDVD

Heb sinds gisteren de Onkyo 905 in bezit.
Bij Hobo zei de verkoper dat als ik het stereo gedeelte niet zo goed zou vinden dat je dan als optie het tweeter gedeelte van je speaker via de onkyo kan laten lopen en de mid/bas gedeelte van je speaker via een andere stereo versterker bv. een rotel kan laten lopen.

Dus misschien dat dit ook een optie kan zijn?
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

LittleNinja

Quote from: DVDmartinDVD on March  7, 2008, 09:39:25
Heb sinds gisteren de Onkyo 905 in bezit.
Bij Hobo zei de verkoper dat als ik het stereo gedeelte niet zo goed zou vinden dat je dan als optie het tweeter gedeelte van je speaker via de onkyo kan laten lopen en de mid/bas gedeelte van je speaker via een andere stereo versterker bv. een rotel kan laten lopen.

Dus misschien dat dit ook een optie kan zijn?

bijzonder advies... ???

Lijkt me overigens een prima versterker!!  8)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

El Penumbra

Quote from: LittleNinja on March  6, 2008, 21:54:35
Hi Alexander..

Die Arcam moet je imo niet weg doen. Een aparte BD speler met 7.1 analoog uit geeft je de mogelijkheid om ook de nieuwe formaten via de AVR350 te laten lopen. En zo'n aparte speler is sowieso goedkoper dan een nieuwe opstelling met pre en pro versterking.. Met daarbij de vraag of je er werkelijk op vooruit gaat in de geluidskwaliteit...

Wat mis je bij de Arcam als ik mag vragen ( even los van de mogelijkheid van geluid over HDMI )?

Geloof me... als ik het budget beschikbaar zou hebben zou ik je sturen naar de verkoop van die prachtige AVR!!!  >:D

Ik mis verder niks bij de 350.

Het is nu de keuze: wachten op nieuwe blu-ray spelers en die analoog aansluiten. Wat beperkingen geeft voor de instelmogelijkheden omdat die over het algmeen in een speler toch minder zijn dan in een receiver. En dus ook voorlopig niet kunnen genieten van de nieuwe formaten om ik dan wel een 2.0 speler speler wil die een beetje betaalbaar is. De nieuwe Marantz zie ik niet zitten. Dan neem ik liever een goedkope speler en betere versterking.

Of dus nu de Arcam vervangen waar ik het budget nu voor heb.

El Penumbra

Quote from: DVDmartinDVD on March  7, 2008, 09:39:25
Heb sinds gisteren de Onkyo 905 in bezit.
Bij Hobo zei de verkoper dat als ik het stereo gedeelte niet zo goed zou vinden dat je dan als optie het tweeter gedeelte van je speaker via de onkyo kan laten lopen en de mid/bas gedeelte van je speaker via een andere stereo versterker bv. een rotel kan laten lopen.

Dus misschien dat dit ook een optie kan zijn?

Dat lijkt me absoluut geen optie. Ik ga m'n speakers toch niet met twee totaal verschillende versterkers aansturen.  :-\

El Penumbra

Het valt me wel op dat er hier zo lauwtjes op dit idee wordt gereageerd terwijl je op buitenlandse fora behoorlijk vaak over deze oplossing leest. Zeker nu met de nieuwe geluidsformaten en de afwezigheid van betaalbare voorversterkers.

Spekkie99

Quote from: El Penumbra on March  7, 2008, 18:32:51
Het valt me wel op dat er hier zo lauwtjes op dit idee wordt gereageerd terwijl je op buitenlandse fora behoorlijk vaak over deze oplossing leest. Zeker nu met de nieuwe geluidsformaten en de afwezigheid van betaalbare voorversterkers.

Valt toch wel mee?

Zelf een hele poos gedraaid met de pre-outs van Marantz surround op een lijningang van mijn gintegreerde stereo versterker.
Als ik zo op het forum lees ben ik zeker niet de enige.
Ik kan me je optie goed voorstellen daar een stevige eindbak veel verschil kan maken.
Met een geintegreerd stereo versterker heb je dan ook nog mooi stereo  ;)

Ga voor de Onkyo 705 en op zoek naar een mooie eindbak zou ik zeggen!
CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

El Penumbra

Het zou om een meerkanaals eindbak gaan en niet om geintegreerde stereoversterker.

Spekkie99

Quote from: El Penumbra on March  7, 2008, 19:31:59
Het zou om een meerkanaals eindbak gaan en niet om geintegreerde stereoversterker.

Had ik gelezen  ;)

Overigens schijnt Onkyo ook met een mooie pre (met hdmi en alle nieuwe formaten) al op de US markt te zijn.
Is ook een hele thread over hier en een forum lid heeft hem al geimporteerd..
CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.