Sub voor mijn 805S

Started by weijst, April 21, 2006, 00:08:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

weijst

Hallo allemaal,

Ik ben nu alweer een poosje (te lang) aan het dubben welke sub ik zal aanschaffen en het wordt maar 'ns tijd een knoop door te hakken. Misschien dat één van jullie mij kan helpen met het maken van een beter afgewogen keuze.

Ik ben op zoek naar een sub die naast op het gebied van HT goed presteert met muziek. Het gaat mij dan ook niet om de allerlaagste tonen, maar mocht mijn toekomstige sub hierin voorzien, dan vormt dit natuurlijk een pre ;).

Mijn budget ligt rond de EUR 1100,- en de modellen die nog in de running zijn, zijn:
- B&W ASW675
- REL Strata 5
- REL Storm 5
- Velodyne SPL-1000R

De laatste ligt wat boven mijn budget, maar ik vraag me af of de EQ functie dit misschien wel rechtvaardigt... Andere informatie die ik heb vernomen is dat de ASW700 van B&W, waar ik in eerste instantie ook in geinteresseerd was, vrijwel gelijk is aan de ASW675. De reden om een ASW700 boven een ASW675 te verkiezen zou puur esthetisch zijn... Daarnaast heb ik de ASW700 en de REL Strata 5 inmiddels gehoord en moet zeggen dat ik de twee niet voor elkaar onder vond doen, echter de REL was enkel via de low-level aansluiting aangesloten en de high-level aansluitingen zouden, naar horen en zeggen, zeer de moeite waard zijn! Indien dit daadwerkelijk zo is, dan zou hij naar mijn weten een betere keus zijn dan de ASW700 (en daarmee dus ook de ASW675?).

De Storm 5 overweeg ik puur op basis van ervaringen met de Strata 5 en het feit dat hij eventueel ook niet ver van mijn budget valt.

De Velodyne heb ik nog niet gehoord, maar de meningen hierover zijn enthousiast.

Ik hoop dat één van jullie hier een mening over wil geven. Ik zal in ieder geval mijn uiteindelijke keuze + motivatie op het forum zetten, opdat ook andere er wat aan hebben.

Dank jullie wel!

ps: kamer is ongeveer 5 bij 4 meter
pps: de ASW750, PV-1 en ASW825 vallen buiten mijn budget
ppps: SVS valt af. Schijnt uitstekend te zijn voor HT, maar niet meer dan gemiddeld met muziek. Daarnaast staan de afmetingen mij toch tegen...
Sonos Arc, One, Sub gen3

kippekop

Ben benieuwd waar je uiteindelijk mee eindigt... ik zou voor de velodyne spl-1000r gaan vanwege de EQ functie persoonlijk, de reviews van de 1200 zijn erg positief.
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

mradem

Quote from: kippekop on April 21, 2006, 11:09:30
Ben benieuwd waar je uiteindelijk mee eindigt... ik zou voor de velodyne spl-1000r gaan vanwege de EQ functie persoonlijk, de reviews van de 1200 zijn erg positief.

Ik ben ook zeer tevreden met mijn Velodyne cpl800r. Dit zou dan ook de optie voor jou kunnen zijn gezien je budget. de 1000 en 1200 komen boven je budget. Gezien de ruimte van de woonkamer zal de 800 ook prima zijn. De Room EQ werkt idd erg prettig hoewel een kleine aanpassing handmatig nog iets meer eruit haalt. Maar haal je de sub bij een goede dealer dan stelt die de sub prima in voor je ;) .
Daarnaast is het formaat ook zeer compact wat ik erg fijn vind. Ik zag het niet zo zitten om een cilinder van de grond tot aan het plafond in me kamer te hebben :D .

yorkie13

strata 5 moet prima voldoen, heb zelf deen strata III en die bevalt prima voor muziek
de strata 5 heeft ook nog eens remote wat erg handig is

weijst

#4
Bedankt voor de reacties tot dusver. 'Keep 'm comming!'  :)

Over die Auto EQ:
Wat ik me afvraag, is dit niet meer alleen van belang bij het voor het eerst aansluiten / instellen van de subwoofer? Ik kan me voorstellen dat dit vele malen sneller gaat met een (auto) EQ functie dan handmatig. Echter als ik het nu geen probleem vind om de eerste dagen / weken geregeld bezig te zijn met het afstellen / fijnstellen van de sub (en daarmee een aanzienlijke hoeveelheid geld bespaar), is de EQ functie dan niet wat overbodig? Ik vrees simpelweg dat de prijs van de Velodyne(s) in meer of mindere mate wordt opgevoerd vanwege deze functie. En tja, als je dan ook nog de sub fijn dient af te stellen nadat de EQ functie is afgerond, dan wordt deze functie natuurlijk nog minder aantrekkelijk...

Het geheel doet me een beetje denken aan de automatische calibratiefunctie van de Denon AVR3805 reciever. In het begin keek iedereen er naar uit en hij werd bij de eerste reviews ook geregeld geprezen. Totdat de berichten kwamen dat er beter handmatig kon worden afgesteld. Nu wordt bijna niemand meer warm van deze functie...
Sonos Arc, One, Sub gen3

Stadium III

zou een stadium III gaan zoeken meschienw el 2e hands

Wil je het niet ga dan voor een strorm 5
Waarom : omdat ik zelf de strata 5 heb gehad en hem net niet vondt en daarom ben ik naar de stadium III gegaan
Mijn mening is dat de III serie nog beter is dan de nieuwe 5
Je kunt ook kijken naar de nieuwe R serie alhoewel ik ze nog niet heb kunnen beluisteren

suc 6 stadium III
5.2.4 Marantz Klipsch setup

weijst

 >:( >:( >:(
De nieuwe REL R-serie, daar had ik nog helemaal niet aan gedacht...! Verdorie, net nu ik dacht dat het aantal opties eindelijk was gereduceerd! ;)
Ik zal, prijstechnisch, toch tenminste de R-205 moeten overwegen...

Van het vorige lijstje neigde ik overigens steeds meer naar de Storm 5. In een van de reviews die ik gevonden heb laat hij de PV-1 achter zich op punten waar ik in ben geinteresseerd. Daarnaast heb ik zelfs ergens gelezen dat hij zelfs de ASW750 overtreft (wederom op voor mij belangrijke punten, bijv. 'muzikaliteit')

Sonos Arc, One, Sub gen3

patrick_vdb

Hi,

Quote from: weijst on April 21, 2006, 19:42:11
Het geheel doet me een beetje denken aan de automatische calibratiefunctie van de Denon AVR3805 reciever. In het begin keek iedereen er naar uit en hij werd bij de eerste reviews ook geregeld geprezen. Totdat de berichten kwamen dat er beter handmatig kon worden afgesteld. Nu wordt bijna niemand meer warm van deze functie...

Deze twee zaken zijn totaal niet met elkaar vergelijkbaar. Waar de automatische calibratiefunctie eenmalig (of je moet de opstelling vaak veranderen natuurlijk, dan meermalig) de luidsprekerafstanden en levels calibreert, is een functie als Room EQ altijd actief, ookal zou je 'm eenmalig instellen. Room EQ past de respons van de sub aan op de akoestiek van de luisterruimte om zo een gelijkmatige in-room frequentierespons te krijgen. Zeker een bruikbare functie ;)

Persoonlijk vind ik de subs van B&W altijd erg goed passen bij een volledige B&W set-up vanwege het gelijkmatige karakter.

mvrg

Patrick


lucky luc


Hi,

Ik heb ook een volledige B&W set, maar een "te lichte" B&W ASW500 (voorlopig)  :'(
Ik heb onlangs een Rel Strata 1 hier gehad (van een vriend en doorverkocht), was er ook niet gek van,
maar Rel is niet slecht.
Is moeilijke keuze, maar voor zo'n ruimte en budget zou ik voor een ASW 675 gaan,
daar doe je zeker niet mis mee  ;D

Als je echt de pannen van het dak wilt spelen kan je mss tegenwoordig voor dat
geld een Klipsch RSW 12 kopen, niet normaal meer  :o
NAD T-753v2
NAD T-533
B&W LCR600
B&W 802S3 matrix B&W DM 603S2 B&W ASW 500

DA BoSS

Ik hoop voor trouwens je dat je eerst thuis gaat demo'en en niet blind gaat kopen ???
Tuurlijk wil bijna elke verkoper liever verkopen dan demo's regelen, maar daar moet je maar even lak aan hebben, het gaat erom dat jij de mooiste aanvulling voor je speakers binnen je budget vind... ::)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

weijst

Quote from: DA BoSS on May  2, 2006, 08:00:36
Ik hoop voor trouwens je dat je eerst thuis gaat demo'en en niet blind gaat kopen ???
Tuurlijk wil bijna elke verkoper liever verkopen dan demo's regelen, maar daar moet je maar even lak aan hebben, het gaat erom dat jij de mooiste aanvulling voor je speakers binnen je budget vind... ::)
Daar heb je helemaal gelijk in! Ik vraag me wel af hoe happig de gemiddelde dealer is om een thuisdemo bij je te regelen met aparatuur (in dit geval subs) die hij zelf ook niet op voorraad heeft en die dus besteld, getransporteerd, uitgepakt etc. zullen moeten worden.
Wel zijn de meeste dealers waarbij ik mijn spullen koop bereid mijn gehele set na te bouwen in hun eigen luisterruimte. Natuurlijk niet zo akoestiek waardeloos als mijn eigen ruimte thuis, maar de bron is in ieder geval wel hetzelfde.

Ik zal 'ns kijken hoe gereageert wordt op mijn voorstel. Ze hebben me nog wat tegoed ook, dusss... ;)
Sonos Arc, One, Sub gen3

El Nino

Quote from: patrick_vdb on April 22, 2006, 13:43:26
Persoonlijk vind ik de subs van B&W altijd erg goed passen bij een volledige B&W set-up vanwege het gelijkmatige karakter.

Nou, dat geeft dan gelijk antwoord op mijn vraag, aangezien ik binnenkort m'n set-up ga uitbreiden met een centre, rears en een sub in m'n opstelling. M'n fronts bestaat nu uit 803's en de rears worden 805S. De centre de HTM-3S en de sub weet ik nog niet.... Misschien hier een aanbeveling inzake B&W?

Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

lucky luc


Hoi,

Ik zit met hetzelfde probleem, mijne ASW 500 van B&W is te licht
(vind ik persoonlijk, niet mijn vrouw  ;D) voor mijn B&W 802S3 matrixen.

Maar wat kiezen  ???

Terug B&W (gelijk de rest) of REL of ???

En 2e hands ook moeilijk te vinden, en reviews ook niet echt (om te vergelijken)
en nieuw redelijk duur  >:(


NAD T-753v2
NAD T-533
B&W LCR600
B&W 802S3 matrix B&W DM 603S2 B&W ASW 500

yorkie13

misschien is een rel strata III iets voor je

lucky luc


Ik heb een Rel Strata I (wel) verkocht vorige week,
was er ook niet gek van  :-\

Mss dat de III beter is (waarschijnlijk wel), maar je
zou ze moeten kunnen testen, beluisteren (liefst in eigen omgeving).

NAD T-753v2
NAD T-533
B&W LCR600
B&W 802S3 matrix B&W DM 603S2 B&W ASW 500

yorkie13

strata III is gesloten systeem, heb kort hiervoor de strata II gehad en die was net als de I basreflex
heb nu een rel storm met Volt woofer en dat is echt een grotere broer, geeft echt druk in het laag

lucky luc


Zouden ze bij "Stassen" (Tegelen - Venlo) wat subs staan hebben
om te beluisteren ?

Ik ben er nog niet geweest, maar als het de moeite is wil ik wel
een kijkje gaan wagen  ;D

Hier in de buurt zijn er "bijna" gaan hifi winkels waar ze veel
keuze van speakers hebben  :-\
NAD T-753v2
NAD T-533
B&W LCR600
B&W 802S3 matrix B&W DM 603S2 B&W ASW 500

yorkie13

#17
even een foto vd 2 rel subs, vermoedelijk allebei toch blijvertjes
strata III naast de stom I, de eerste gesloten en perfect voor muziek, de tweede basreflex en kan echt druk leveren
voor films ;D

lucky luc


Ik zou er dan 2 moeten hebben, ene voor muziek
en de andere voor films  ;D

Dure aangelegenheid aan het worden  ::)
NAD T-753v2
NAD T-533
B&W LCR600
B&W 802S3 matrix B&W DM 603S2 B&W ASW 500

yorkie13

die oplossing daar heb ik voor gekozen en bevalt prima