PAL - NTSC probleem (Progressive Scan/Interlaced)

Started by -Freek-, April 15, 2006, 17:46:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-Freek-

Ik heb de Denon 2800 mkII als dvd-speler. Die ondersteunt alleen progressive als je hem op NTSC zet. Dat heb ik nu dus gedaan. Mijn beamer ondersteunt ook NTSC (NEC VT540k) en Progressive Scan. Nu mijn probleem: al mijn dvd's zijn gewoon PAL. Als ik ze draai op de dvd-speler die ik heb ingesteld op NTSC speelt hij ze wel gewoon zonder problemen, maar alleen het geluid loopt niet meer synchroon met het beeld. Is de enige oplossing nu maar gewoon weer de dvd-speler op PAL Interlaced te zetten? Of zijn er andere oplossingen (behalve dan de dvd's te vervangen voor NTSC dvd's)?

Nog een vraagje: moet een dvd Progressive Scan ondersteunen om dat te kunnen weergeven? Of kan een dvd-speler alle dvd's die er zijn gewoon progressive weergeven?

Kjelt

Er zijn meerdere oplossingen:

-je kunt de op het internet beschikbare regio free software draaien daardoor wordt ook PAL als progressive uitgegeven, alleen kun je niet meer kiezen , het is altijd progressive. En je garantie van Penhold komt te vervallen  :(

-Tweede mogelijkheid is een externe scaler/deinterlacer aan te schaffen.

-derde: met welk apparaat geef je het beeld weer? Zit in die projector/plasma/lcd geen goede deinterlacer/scaler ?

Quote from: JKI on April 15, 2006, 17:46:29
Nog een vraagje: moet een dvd Progressive Scan ondersteunen om dat te kunnen weergeven? Of kan een dvd-speler alle dvd's die er zijn gewoon progressive weergeven?

Een dvd speler die progressive out heeft kan alle dvd's als progressive weergeven. Het gaat alleen niet altijd goed als de flags op de dvd fout gekodeerd zijn maar in principe kan het dus altijd.

-Freek-

Quote from: Kjelt on April 15, 2006, 23:29:15
Er zijn meerdere oplossingen:

-je kunt de op het internet beschikbare regio free software draaien daardoor wordt ook PAL als progressive uitgegeven, alleen kun je niet meer kiezen , het is altijd progressive. En je garantie van Penhold komt te vervallen  :(
Wat is die Penhold garantie precies?

Quote-Tweede mogelijkheid is een externe scaler/deinterlacer aan te schaffen.
Krijg je dan veel qualiteitsverlies? En op welke prijs moet ik dan ongeveer rekenen? Dus als ik zo'n ding zou kopen zou het beeld wel weer gelijk lopen met het geluid?

Quote-derde: met welk apparaat geef je het beeld weer? Zit in die projector/plasma/lcd geen goede deinterlacer/scaler ?
Het is een lcd-projector. Van scalers/deinterlacers heb ik allemaal geen verstand, dus ik kan je niet vertellen of er een goede in zit.

QuoteEen dvd speler die progressive out heeft kan alle dvd's als progressive weergeven. Het gaat alleen niet altijd goed als de flags op de dvd fout gekodeerd zijn maar in principe kan het dus altijd.
Ok :).

Kjelt

Quote from: JKI on April 16, 2006, 11:21:26
Wat is die Penhold garantie precies?

Dat is de dealer van Denon in Nederland en zij zijn degenen die de garantie geven op reparatie van je speler na aankoop. Ze zijn berucht voor hun striktheid t.a.v. modificaties/firmware van derden of buitenlandse apparatuur door dan de garantie te laten vervallen.

Quote
Krijg je dan veel qualiteitsverlies? En op welke prijs moet ik dan ongeveer rekenen? Dus als ik zo'n ding zou kopen zou het beeld wel weer gelijk lopen met het geluid?

Nee in principe krijg je geen kwaliteitsverlies, er zijn mensen op dit forum die apparatuur van tienduizenden euro's hebben die een externe scaler/deinterlacer gebruiken (bijv. voor CRT projectoren)

Prijs: kijk bijv. eens bij itc voor prijzen, vanaf een paar honderd euro tot duizenden euro's afhankelijk van wat je allemaal wilt. Ook duiken er hele mooie 2e hands op in dit forum.

Beeld/geluid synchronisatie: kijk eens of je dvd speler daar een optie voor heeft in principe zou dit nooit mogen direct vanaf de dvd speler al sync problemen. Dit treedt meestal pas later op (bijv. omdat de tv/projector het beeld bewerkt en hier langer over doet dan dat de av amp nodig heeft voor het geluid te decoderen).

QuoteHet is een lcd-projector.

Merk? Type? Dan kan iemand anders hier vast wel een en ander over vertellen of je een goede deinterlacer/scaler aan boord heeft of niet.

-Freek-

Quote from: Kjelt on April 16, 2006, 16:36:27
Dat is de dealer van Denon in Nederland en zij zijn degenen die de garantie geven op reparatie van je speler na aankoop. Ze zijn berucht voor hun striktheid t.a.v. modificaties/firmware van derden of buitenlandse apparatuur door dan de garantie te laten vervallen.
Ik heb toch al geen garantie meer... :)

QuoteNee in principe krijg je geen kwaliteitsverlies, er zijn mensen op dit forum die apparatuur van tienduizenden euro's hebben die een externe scaler/deinterlacer gebruiken (bijv. voor CRT projectoren)

Prijs: kijk bijv. eens bij itc voor prijzen, vanaf een paar honderd euro tot duizenden euro's afhankelijk van wat je allemaal wilt. Ook duiken er hele mooie 2e hands op in dit forum.

Beeld/geluid synchronisatie: kijk eens of je dvd speler daar een optie voor heeft in principe zou dit nooit mogen direct vanaf de dvd speler al sync problemen. Dit treedt meestal pas later op (bijv. omdat de tv/projector het beeld bewerkt en hier langer over doet dan dat de av amp nodig heeft voor het geluid te decoderen).
Ik denk niet dat het daar mee te maken heeft omdat ik dit probleem niet heb als hij op PAL staat. Tenzij de projector er langer over dat bij NTSC dan bij PAL...
En zo'n scaler van een paar honder euro wordt te duur voor mij, 'k ben pas 14, snap je :).

QuoteMerk? Type? Dan kan iemand anders hier vast wel een en ander over vertellen of je een goede deinterlacer/scaler aan boord heeft of niet.
Check de openingspost, daar staat alles in wat je wilt weten :). NEC VT540k.

rein

Quote-je kunt de op het internet beschikbare regio free software draaien daardoor wordt ook PAL als progressive uitgegeven, alleen kun je niet meer kiezen , het is altijd progressive. En je garantie van Penhold komt te vervallen 


Dit is niet waar je kunt na de firmware upgrade gewoon voor interlaced kiezen al snap ik niet waarom je dat zou willen.


Rein

-Freek-

Dus als je regiofreesoftware op de dvd-speler zet kan hij progressive afspelen via pal?


-Freek-

Via welke sites is dat mogelijk? En zou dit nog nadelig kunnen zijn voor de speler (defecten oid)? Mijn garantie is verlopen (nouja, ik heb gewoon de factuur niet meer :)).

-Freek-

Op de link hieronder staat er appart bijvermeld dat het ook gaat om een pal progressive modificatie. Alléén regiovrij maken doen ze ook...

http://www.stegen.com/product_info.php/cPath/21_30/products_id/355?osCsid=8ba41ebc5c369bb574042808e18e6e94

rein

Ik kan je de firmware wel mailen die ik gebruikt heb deze werkt uitstekend.

-Freek-


-Freek-

Heel erg bedankt Rein!
Ik heb het op een cd gezet en de update uitgevoerd. Niets bijzonders gebeurd, maar hij doet het nu nog steeds niet in PAL Progressive... Waar kan dit aan liggen?

rein


-Freek-

Jep :). Dan geeft hij eerst een heel vreemd beeld, ongeveer 5 seconden, en daarna geeft hij geen signaal meer...

Kjelt

Quote from: JKI on April 22, 2006, 08:36:55
Jep :). Dan geeft hij eerst een heel vreemd beeld, ongeveer 5 seconden, en daarna geeft hij geen signaal meer...

Klinkt alsof de projector het aangeboden progressive signaal niet aankan.

-Freek-

Ja, daar dacht ik ook al aan. Hoe kan ik dit controleren? In huis zijn er geen andere apparaten die component ondersteunen dus kan ik ook niet kijken of progressive het doet...

Kjelt

Quote from: JKI on April 22, 2006, 13:41:24
Ja, daar dacht ik ook al aan. Hoe kan ik dit controleren? In huis zijn er geen andere apparaten die component ondersteunen dus kan ik ook niet kijken of progressive het doet...

Dat is dan erg lastig, wellicht een buurman of een topic openen voor hulp van een ervaren iemand van dit forum die vlak bij je woont?

-Freek-

Ik zou wel aan iemand kunnen vragen of 'ie langs kan komen, maar als de projector geen progressive scan in PAL ondersteunt schiet dat niet op...

Kjelt

Quote from: JKI on April 22, 2006, 18:10:17
Ik zou wel aan iemand kunnen vragen of 'ie langs kan komen, maar als de projector geen progressive scan in PAL ondersteunt schiet dat niet op...

;D  Ik bedoelde dus dat jij met de gemodificeerde Denon even langs een ervaren htforum lid gaat die een projector/tv heeft die het wel ondersteund om te kijken wat er gebeurd.

-Freek-