Afstanden speaker in setup veranderen?wat doet dat?.

Started by hitsenbits, April 15, 2006, 11:47:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hitsenbits

Een vraag? Wat gebeurt er trouwens als je de afstanden in de setup van de Rears handmatig gaat veranderen (noemen ze dat niet Time Alignment) b.v.b. de afstanden verkleinen of vergroten?.
Omdat ik het spul goed wil inregelen,ik hoor nu niet goed meer uit welke richting het geluid komt uit de rears?.
William.

-Freek-

Ik dacht dat als je de afstand handmatig instelt, de versterker er dan voor zorgt dat het geluid uit de speakers op hetzelfde moment bij de luisterplek komt, zodat je geen soort van echo oid hebt.

Tube-freak

Volgens mij heft dat inderdaad puur te maken met timings.  Dus de DVD-speler/Versterker weet nu
hoe ver de rears van je afstaan en zorgt dan dat het geluid op tijd bij je is.

Ik vraag me aleen af of je hiermee jouw probleem kan oplossen.  Ik weet niet zeker maar moet je niet de afstanden in zowel de DVD speler als de versterker zetten??  Zal er waarschijnlijk wel aan liggen of je analoog of digitaal naar je versterk gaat met de dvd speler denk ik.

Misschien zou je is moeten experimenteren met plaasing van de speakers ofzo en probeer anders ook eens een test dvd-tje. Daar staan ook vaak testen op voor beeld en geluid om de home cinema ptimaal in te stellen.

Groeten
Marc

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

hitsenbits

Ik had nieuwe Fronts speakers gekocht Boston vr3 (ook heb ik nu een Sub,center van boston)maar de rears zijn van Bose de 301.Mijn oude boxen waren ook van bose 601.
Maar toen ik opnieuw de autosetup van de Denon 2106 receiver had uitgevoert hoorde ik niet goed meer uit welke richting het geluids kwam vooral uit de achterspeakers (bose301).
Dus nu ben ik aan het uit testen hoe ik dat weer een beetje goed kan krijgen natuurlijk,daarom ook deze nieuwe vraag van me wat er gebeurt als je de afstanden zou veranderen van de achterspeakers? of dat ook zou kunnen helpen.
En als het nu komt omdat de fronts van Boston en de rears van Bose zijn wil er bij mij niet in!!!!!!.

William.

Tube-freak

Ik heb even gekeken naar het redendement / gevoeligheid van de speakers.
De Bostons hebben een rendement van
Sensitivity (1 watt (2.83v) at 1m) 93dB  Wat wil zeggen dat ze 1 watt nodig hebben aan vesrerking om op 1 meter afstand 93db geluidsniveau te produceren.

Ik kon verder niets over de Bose 301 vinden omtrent de gevoeligheid van deze speaker maar ik vermoed dat deze een stuk lager is dan de Bostons.  Dat zou misschien een reden kunnen zijn waarom het vopor harder klinkt dan achter.  Dat de Bose's ook nog eens kleiner zijn dat helpt dan natuurlijk ook niet echt mee.

Eigelijk als je het goed wil doen dan moet je dus 5 x dezelfde speaker hebben of in elk geval 5 x speakers van dezelfde serie want nu zal het voor ook anders klinken dan achter omdat het totaal verschillende speakers zijn.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

hitsenbits

Daar zit natuurlijk wel een stukje waarheid in wat je daar zegt,Maar toen ik nog de Bose 601 had(waren al 21 jaar oud) met de Bose 301 toen kon ik echt horen dat er ook geluid van achteren kwam.
Maar de Bose 601 die hebben toch ook een veel hogere rendement?? teminsten dat denk ik?.
Mischien moet ik nu voor de rear(301) deze speakers wat hoger in DB zitten in de instellingen van de versterker mischien help dat.
Of inruilen voor boston speakers, maar ja achter zet je toch niet de zelfde grote speakers neer als voor (als je het goed wil doen wel weer!!!)
William. Goh, waar je ook allemaal rekening mee moet houden he???

Tube-freak

Ik zou als ik jou was een decibel meter lenen van iemand of er een kopen.  Zijn redelijk betaalbaar.
Dan weet je zeker hoe het is.

Dan kan je elk kanaal apart meten hoe hard het is.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

garmtz

De afstanden zorgen dat het geluid uit alle kanalen precies gelijk bij de luisteraar aankomt. Dit is zeer kritisch. 20 cm fout kan al een duidelijk verschil opleveren! Zeer nauwkeurig meten en instellen dus!


-Freek-

Vaak is het zo dat hoe duurder de versterker, hoe minder functies erop zitten. Hoe zit het met deze functie bij de duurdere versterkers?

garmtz

Quote from: JKI on April 18, 2006, 20:22:09
Hoe zit het met deze functie bij de duurdere versterkers?

Die is nauwkeuriger bij de duurdere modellen... :)

-Freek-

Dat was nou net het antwoord dat ik niet verwachtte ;D.