Upgrade maar in welke volgorde?

Started by patrick_vdb, May 11, 2002, 05:01:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

patrick_vdb

#25
garmtz,

Ik kan me persoonlijk wel vinden in de filosofie die jij hanteerd wat betreft de opbouw van een set immers elk component zal zijn invloed hebben op het uiteindelijke resultaat (waarbij de bron net als het versterkingsgedeelte alsook de weergevers en signaaltransporters allen een bepaalde waarde hebben).
Wat betreft de bron (in mijn geval een Marantz dvd-speler) ben ik uitermate tevreden en deze staat niet op het verlanglijstje om vervangen te worden. De speakers stonden al langere tijd op het lijstje en door de inmiddels opgebouwde ervaring is hierbij ook de versterker gekomen. Na veel rondneuzen en gelezen te hebben op forums zoals deze zie ik seperates als een soort walhalla maar de prijzen die gerekend worden voor sommige producten schrikt mij wel enorm af (muv bv de Marantz MM9000/AV9000 welke momenteel wel voor een heel aardige prijs verkocht wordt maar of deze representatief is voor wat seperates kunnen?). Puur vanuit het kostenplaatje kan ik dus concluderen dat seperates voor mij altijd een soort van Walhalla zullen blijven (maar ach een mens moet ook nog iets om over te dromen hebben niet?) en dat versterkers als de Denon Marantz etc meer aan mij besteed zijn.

Wat betreft het uitbouwen/upgraden hecht ik wel waarde aan de hoeveelheid verandering/verbetering welk een component brengt.

jaco

#26
Ik ben het er ook wel mee eens dat een versterker wel veel uitmaakt. vandaar ook mijn opmerking dat het samenwat moet zijn. Ik heb door de tijd heen 3 verschillende eindversterkers gehad op dezelfde speakers. Hoewel het klankmatig wel verschil opleverde vond ik het niet schrikbarende verschillen.
De versterkers die ik gehad heb: yamaha MX-1, Meridian 605 en Meridian 558. Het verschil tussen de Yamaha en de 605 was er wel degelijk. Het verschil tussen een 605 en een 558 is ook wel te ontdekken, maar minder groot.
Voorversterker heb ik nooit gewisseld, maar weet uit luister ervaring bij anderen dat die ook enorm kunnen verschillen.

Ik probeer echter een beetje voor Robert te denken: hij wil graag in de B&W sound blijven. Dan lijkt het mij niet onverstandig eert de speakers te nemen, en dan op zoek gaan naar een versterker die daar het mooiste bij zou passen. Als hij eerst de versterker vervangt is dat misschien later niet de juiste combinatie voor hem met de 805's en moet je weer. Verder komt daarbij nog mijn argument dat als hij nog een jaartje zou wachten hij weer meer versterker (qua functionaliteit) voor minder geld kan kopen. Ik lees het namelijk zo dat hij niet van plan is dat allemaal nog bijvoorbeeld dit jaar te doen.

Jaco

cinepaulis

Als het enigzins mogelijk is dan zou uitproberen natuurlijk het beste zijn: leen een goede versterker en een set 805's. Luister dan welke van de twee het meeste impact maakt.
Zo kun je voor jezelf bepalen wat voor jou het belangrijkste is om het eerst te upgraden.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

patrick_vdb

#28
Helaas heb ik niet de mogelijkheid om verschillende onderdelen te lenen en zo een keuze te maken. Dit zal ik dus moeten gaan doen adhv luisteren in de verschillende zaken.

De oorspronkelijke vraag (is het mogelijk om de N805 tijdelijk aan te drijven met de Yamaha) is beantwoord. Ookal is het geen ideale situatie het is wel te doen (voor mij een positief antwoord daar het toch bij een tijdelijke opstelling blijft).

De vraag of dit nu de beste keuze voor mij zal zijn of dat het zich beter loont om de versterker te vervangen (gezien de opstelling waar ik naartoe wil vormt deze inderdaad een zwakke schakeling binnen de set-up) daar zal ik mij de komende tijd nog eens goed over moeten gaan bedenken.

Er wordt ergens in discussie gemeldt dat er ook grote verschillen zijn tussen de verschillende eindversterkers onderling. Daar ik niet zo thuis ben in het hele seperate gebeuren is er mischien iemand die mij hier iets meer over kan vertellen? Wat zijn bv de grote voordelen van seperates tov versterkers zoals de AVC1SE (naast flexibiliteit) of kennen versterkers zoals de Denon ook weer voordelen tov seperates? Hoe vertaalt het verschil tussen seperates en geintregeerde versterkers zich in geluid (kracht en dynamiek maar ook in detail helderheid soundstage?) en wat zijn zoal de verschillen tussen de eindversterkers onderling en waarin wordt dat met name vertaald? Helaas zijn er geen HiFizaken bij ons in de buurt die ook goede inzichten hebben in de seperates-wereld dus ik hoop dat jullie me hier een handje bij kunnen helpen.

mvrgr

Patrick

J.A.F._Doorhof

#29
Mijn ervaring is dat separates van bv € 5000,00 (samen) beter klinken/zijn dan een receiver van die prijs.

Waarom ?

Ik denk dat dat redelijk simpel uit te leggen is.
De Pre-amp zit helemaal alleen in een behuizing met een eigen voeding, en de eindversterker zit helemaal los in een behuizing met een voeding.

Tevens is het zo dat als je voor seperates gaat je verschillende merken kan combineren. De Sony TAE-9000 bv is een zeer goede pre-amp, maar de Sony eindversterkers vindt ik persoonlijk niet up-to-par vandaar dat ik hem toen gecombineerd heb met de ADA.

Aan de andere kant, moet je je afvragen wat haal IK eruit, als je bv met je Yamaha heel tevreden bent qua prestaties dan moet je niet verder zoeken en gewoon een Denon/oid receiver kopen. Als je verder wilt qua performances dan zijn seperates de juiste keuze.

Houdt er wel rekening mee dat je bij de keuze voor seperates WEL nog 5 interlinks nodig hebt die samen ook op ongeveer € 300,00 komen. De verbinding tussen je pre-amp en je eindversterker moeten natuurlijk wel van goede kwaliteit zijn.

Over de volgorde.
Als de B&W's zeker de speakers zijn die je wilt en die zijn nu supergoedkoop dan moet je dat overwegen. De Cinematrix Pathos is nog gewoon leverbaar, en ik kan vast over een tijdje nog wel een Taurus voor je versieren of iets anders.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

patrick_vdb

#30
Opzich ben ik wel redelijk tevreden met de performance van de Yamaha (behalve klankmatig dan). Dit kan echter ook te maken hebben met het feit dat ik niet beter weet maw ik heb nog geen ervaring met seperates en weet dus ook niet hoe deze presteren in vergelijk met geintegreerde versterkers. Ik kan me wel het een en ander erbij voorstellen bij het gescheiden houden van verschillende onderdelen(net zoals losse componenten beter presteren als een all-in-one HT set). Ik zal toch eens een goede demo moeten ondergaan (wat helaas niet lukt bij de plaatselijke HiFi-boeren daar zij toch nog altijd erg stereo-gericht zijn en HT er maar bij doen) wil ik hier duidelijkheid voor mijzelf krijgen.


J.A.F._Doorhof

Als je een goede demo wil kan ik dat verzorgen.
We hebben 2 ruimtes die daarvoor geschikt zijn (van de 3) één met een receiver en één met seperates op gelijkwaardige speakers.

Gewoon een keer een afspraak maken en alles rustig op je in laten werken, je kunt je geld maar één keer uitgeven.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cinepaulis

patrick,

Ja, helaas zijn dat soort demo's/vergelijkingen meestal te 'moeilijk' voor de gemiddelde Hifi winkel.
Als het enigzins meezit krijg ik binnenkort een Marantz SR-14 van een goede vriend (en mede-forummer) een weekendje te leen. Ik ben zelf ook wel benieuwd hoe die klinkt op mijn B&W 805's. Vooral in vergelijking met mijn huidige receiver (hoe groot is de spring

Mocht je interesse hebben om deze 'sessie' bij te wonen, dan mail me even op: cinepaulis@yahoo.com
Dit is uiteraard geheel vrijblijvend.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

CineBarkoos

#33
Patrick,

Paul krijgt binnekort idd. mijn SR-14 te logeren, is misschien een mooi moment om te komen luisteren...

Overgens heb ik een upgade-pad van mijn versterker gehad, niet van mijn speakers.
Ik ben van een Marantz PM700av naar de SR-14 gestapt en heb mijn huidige speakers gehouden.

Ik kan daarvan zeggen dat:

- De dynamiek enorm toegenomen is :o
- Het stereo-beeld veel nauwkeuriger is geworden
- Mijn lage tonen strakker (gecontroleerder) en lager zijn geworden
- Het hele geluidsbeeld rustiger en aangenamer is geworden (minder geforceerd)

Na deze upgrade bleek er meer in mijn speakers te zitten dan dat ik had gedacht :)
Het blijft op dit moment de zwakste schakel in de keten, maar ik ben helaas niet in de positie om op dit moment nieuwe speakers aan te schaffen...

Gr.
Koos.
CineBarkoos went digital FullHD! New -> Epson TW2000

Bezoek CineBarkoos!
Mijn Triumph Spitfire!

patrick_vdb

#34
Even een update van de huidige stand van zaken.

Na de verschillende tips en uitgangsposities zoals jullie die geboden hebben ben ik weer eens aandachtig mijn set-up gaan analyseren maw waar stoor ik mij op dit moment het meest aan.

Na weer eens wat dvd's bekeken/beluisterd te hebben was het niet het versterkingsgedeelte (de Yammie) wat mij het minst aansprak. Alhoewel ik mij ervan bewust ben dat ook op dit vlak nog veel moet gebeuren was ik nog redelijk tevreden met de kracht/dynamiek en geluid wat de versterker mij momenteel biedt (gezien het gemis aan ervaringen met ander versterkers wel logisch). Waar ik mij echter een meest ergerde (en hoe meer ik erop let hoe erger het wordt) was het geluidsveld gepresenteerd door de speakers. Niet zozeer de klank (want de B&W sound spreekt mij nu eenmaal enorm aan) maar het verschil tussen de fronts/center/surrounds (en tevens het ietswat dozerige effect van de center) is iets waar ik mij momenteel het meest aan stoor.

Een nieuwe versterker (geintregeerd of seperates) zal daar weinig verandering in kunnen brengen aangezien het volgens mij ligt aan het niet identiek-zijn van de speakers (iets waar ik toch waarde aan hecht) en mischien zal een betere versterker het verschil alleen nog maar meer gaan benadrukken.

Met identieke speakers (4x N805 en HTM2) zal juist op dat punt de verbetering komen die ik momenteel zoek vandaar dat dit ook mijn eerstvolgende aanschaf zal zijn. Dat ik naar niet optimaal presterende speakers zit te luisteren neem ik dan maar een tijd voor lief aangezien de versterker zeker ook vervangen gaat worden (nadat de reserves weer wat zijn aangevult ;D).

Dit is een beetje de visie zoals ik die mometeel heb.

Frank en Cinepaulis,

Bedankt voor de demo-aanbiedingen. Gezien het gemis aan goede demo-zaken in het zuiden is dit voor mij wel interessant om meer ervaringen op te doen in de HT wereld algemeen en alvast vooruitlopend op wanneer de versterker aan de beurt is om vervangen te worden. Ben dan zeker ook geintresseerd.