Upgrade maar in welke volgorde?

Started by patrick_vdb, May 11, 2002, 05:01:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

patrick_vdb

Het einde van mei nadert en voor mij betekend dat naast het vakantiegeld tevens een uitkering van de halfjaarlijkse winstdeling (wat een welkome aanvulling is op mijn opgebouwde reserves ;D).

Nu wil een gedeelte van dit geld gaan gebruiken om mijn speakers te vervangen door de B&W Nautilus 805 (voor de fronts) en de bijpassende center HTM2. Ik heb deze speakers inmiddels al gehoord (in samenwerking met de AVC1SE en SR14 van Marantz) en was er zeer over te spreken.
Wat ik mij momenteel echter afvraag is of deze stap wel de juiste is of dat ik mischien beter eerst kan investeren in een nieuwe versterker? Momenteel gebruik ik namelijk een Yamaha-receiver welke 70Watt levert en dus niet echt ruim bemeten is(volgens de B&W site is de minimaal aanbevolen versterkervermogen 50Watt voor deze speaker). Ook de Yamaha staat in de planning om vervangen te worden dus wordt niet permanent gebruikt om de 805 aan te drijven. Wat is jullie mening hierover? Is het tijdelijk te doen om de 805 aan te sluiten op de Yamaha of is eerst een nieuwe versterker een betere stap.

J.A.F._Doorhof

Persoonlijk zou ik eerst de versterker aanpakken.
Ik denk dat je daar een goede winst behaald.

Op speakergebied kun je dan altijd gaan zoeken wat er het beste bij je versterker past. De Yamaha zal de nieuwe speakers vrees ik geen eer aan doen, maar een nieuwe versterker je oude speakers waarschijnlijk wel.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

patrick_vdb

#2
Dit was nou net de bevestiging die ik zocht :)

In principe heb ik de upgrade-planning al ver rond maw ik weet welke kant ik opwil en met welke produkten ik dit kan bereiken. Gezien het lage vermogen van mijn Yammie (en de eisen welke de 805'jes stellen aan het minimaal aanbevolen versterkervermogen) was ik ook van plan om eerst de receiver te vervangen (dat mijn oudere B&W's hierbij ook profijt zullen hebben is mooi meegenomen voor de periode dat ik er nog naar moet luisteren) door waarschijnlijk een Marantz of Denon (goede seperates liggen helaas buiten mijn bereik). Omdat ik echter bij de plaatselijke hifi-boer zag dat de 805'jes (demo's) in de aanbieding waren was de verleiding toch groot om eerst de fronts en center te gaan vervangen en op die manier wat geld over te houden om dan weer sneller een nieuwe versterker te kunnen aanschaffen.

Aanbevolen wordt (voor de 805) om een versterker te gebruiken met een minimaal vermogen van 50Watt en een maximaal vermogen van 125Watt (unclipped). Is het dan veiliger en beter om een versterker te nemen met bv 170Watt zoals de AVC-1SE of is een ietswat minder vermogen (bv de AVC-10SE met 125Watt en volgens testberichten clipping bij +/- 139Watt) nog steeds voldoende?

J.A.F._Doorhof

#3
Te hoog is nooit een probleem te laag wel.

Persoonlijk ben ik helemaal weg van Denon.
Als je budget belangrijk is, kom dan eventueel ook een keer naar onze speakers luisteren.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

patrick_vdb

#4
Wat heet belangrijk? Het is niet zo dat ik momenteel een vast budget heb samengesteld voor de eerstvolgende aanschaf (liever iets duurder maar wel beter dan goedkoper en volgens jaar niet meer tevreden zijn) maar het uiteindelijke totaalbedrag is natuurlijk wel een beetje gelimiteerd (er is altijd wel iets mooiers en beters te koop).

ps. Is de Taurus preamp al verkocht? Mischien dat deze in kombinatie met een leuke eindversterker (ook Cinematrix?) wel wat is voor mij?

J.A.F._Doorhof

#5
Ik heb nog één Taurus die binnenkort vrij komt.
Dat is op zich een prachtige pre-amp, alleen geen DPL-II en 5.1 input, maar dat is dan ook echt het enige.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

patrick_vdb

#6
Wat zouden de nadelen van het missen van DLPII en een 5.1 ingang kunnen zijn? Tot op heden heb ik nooit gebruik gemaakt van de oude Dolby ProLogic en heb tevens geen video meer waarvoor DLPII volgens mij wel een interessante optie voor zou kunnen zijn.

Welke eindversterker combineert goed met deze preamp (de Pathos?).

J.A.F._Doorhof

#7
Ik gebruik nu de Cinepro 2K6III met de Taurus en dat is smullen. De Pathos kun je er ook bij gebruiken, maar voor iets meer heb je de Cinepro.

DPL-II is inderdaad belangrijk voor LD/Video etc. Voor DVD alleen als er een PCM of DD2.0 track op zit. En dan werkt het bij veel receivers/pre-amps ook nog niet eens op de DD2.0.

5.1 is voor DVD-A/SACD.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

patrick_vdb

#8
DVD-A of SACD heb ik mij nog niet in verdiept en ik weet ook niet of dit in de nabije toekomst gaat gebeuren. Is het trouwens noodzakelijk om DVD-A of SACD weergave via de 5.1 input te doen of kan dit ook via de coaxiale of toslink verbinding?

Wat zijn ongeveer de prijzen waar ik aan moet denken indien de Taurus gecombineert wordt met de Cinepro of Pathos (of andere zoals bv Parasound)? Indien het doorgeven van prijzen liever buiten het forum om dient te geschieden dan kan het ook per e-mail.

Alvast bedankt.

J.A.F._Doorhof

#9
DVD-A kan wel stereo worden aangesloten.
Als ik jouw was, zou ik eerst met bv een Taurus starten en zometeen mijn slag slaan als de NU nieuwe (dure) pre-amps gaan zakken, het geld van de Taurus heb je dan al terug verdient.

De Cinepro 2k6III is een 6 kanaals versterker (high-end) en kost € 4750,00, de Pathos is een 5 kanaals eindversterker en is voor het geld ZEER goed, vergelijkbaar met de Parasounds van dezelfde prijsklasse en kost € 2550,00.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

patrick_vdb

#10
Ik wil dus een mooie 5.1 opstelling gaan realiseren (6.1 of 7.1 is voor mij geen optie vanwege het plaatsgebrek. Ik zou dan concessies moeten gaan doen wat betreft de opstelling en denk persoonlijk dat dit meer slecht dan goed doet. Liever een goede 5.1 opstelling als een slechte 7.1). De versterker dient meer dynamiek te geven als mijn huidge Yammie en dient tevens sterk genoeg te zijn om eventuele toekomstige speakers (B&W 805 of CDM-NT serie) aan te sturen. Andere apparatuur welke aangesloten gaan worden zijn een dvd-speler (coaxiaal) en tuner (kan dit?). Een bass-managementsysteem dat verder gaat als alleen de 80Hz optie is een pre alsook de verdere afstellingen van de speakers apart (maar dat zit volgens mij wel goed bij de Taurus). Verder vind ik een goed geluid belangrijk maar moet eerlijk bekennen dat ik waarschijnlijk niet zo audiofiel ben als de meeste hier.

De Taurus die binnenkort vrijkomt is dat dezelfde die in de te koop sectie wordt aangeboden? In dat geval denk ik dat een Taurus/Pathos combinatie voor mij een heel mooi alternatief (beter) is tov een Denon AVC1-se.

J.A.F._Doorhof

#11
Dat is inderdaad de Taurus van te koop, die klant gaat met 90% zekerheid naar de DTC-10 van Cinepro.

De combinatie Pathos / Taurus zal zeker de Denon doen vergeten. En klinkt gewoon zeer krachtig.
De Taurus heeft een goed en uitgebreidt basmanagment anders dan de standaard 80Hz, kan tot 40Hz ingesteld worden.

Kom een keer luisteren of de sound je aanstaat.
Het is echt Amerikaans en dat moet je wel liggen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

patrick_vdb

Ik heb al eens eerder een post geplaatst over de combinatie van Rotel voor- en eindversterker in combinatie met B&W. De reactie die ik kreeg was om eens te luisteren naar een versterker met een Amerikaanse sound (Parasound werd als voorbeeld genoemd) met B&W. Dit en wat ik verder gelezen heb over de Amerikaanse sound heeft mij wel nieuwsgierig gemaakt (het gezegde stond mij zeer aan). Ik zal zeker eens komen luisteren (wel een eindje rijden vanuit Maastricht) naar de Taurus/Pathos. Kan ik daar het beste een afspraak voor maken?

Ik houd me in ieder geval al warm aanbevolen voor de Taurus ;)

J.A.F._Doorhof

#13
Als je een afspraak maakt dan zorg ik ervoor dat het de moeite waard wordt, een goede lange demo en veel informatie.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HJ

#14
QuoteDe combinatie Pathos / Taurus zal zeker de Denon doen vergeten.

frank,je bedoeld hier zeker de yamaha ipv denon?

J.A.F._Doorhof

#15
Nee hoor, ook de Denon.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#16
Ik kom er een beetje laat in, maar ik zie geen enkele reden om niet eerst met je speakers te beginnen. Deze drukken het meest hun stempel op het geluid. Als het geluid van de N805 echt iets is wat je mooi vindt, zou ik eerder deze speakers als uitgangspunt nemen en er de perfecte versterker bij zoeken, niet andersom... Je luistert dan wel een tijdje naar een niet perfect presterende 805, maar ach... daar heeft zelfs Cinepaulis geen probleem mee... :)  Over vermogen moet je je NIET druk maken. Als een versterker 70 i.p.v. 100 W heeft, is dat zo goed als NIET hoorbaar (lees lange thread hierover op dit forum).

Persoonlijk denk ik dat alle separates die Frank noemt zowel de Denon als Yamaha wegspelen, vooral in dynamiek en kracht, hoewel de Denon wel ERG goed is vind ik.

J.A.F._Doorhof

#17
Denon is zeker zeer goed, maar toch een hele andere klasse.

Je kunt inderdaad alles in elke volgorde doen, maar het is net wat jezelf belangrijker vindt.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Hoe langer je wacht met electronica kopen, hoe meer je voor je geld krijgt. De speaker markt is iets minder in beweging dan de versterker markt m.b.t. ontwikkelingen.
Ik zie ook geen probleem om eerst je speakers te upgraden, en later je versterker.
Je zou indien de yamaha te zwak is een andere versterker kunnen kopen die overjarig is, en ''alleen'' DD en/of DTS doet maar niet EX Es en PL2. Die hoeft niet zo heel veel te kosten en kan de periode overbruggen totdat je weet wat je wilt uqa versterker. Maar ik denk wel dat Garmt gelijk heeft. ook met de 70 watt van Yamaha is de 805 wel tot beweging te brengen. Het zal ongetwijfeld beter kunnen, maar spelen zal hij wel doen.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

cinepaulis

#19
Sorry voor de late reactie, maar toch:

Zelf had ik ook een beetje twijfels bij wat ik destijds moest doen: eerst een andere versterker of speakers. Maar ik kan bevestigen dat nieuwe speakers zeer bepalend zijn voor je 'sound'. Mijn 805's presteren nu op mijn wat oudere Marantz receiver (SR 870) ook nog niet optimaal, maar het geluid is enorm beter geworden sinds mijn 805's. Je hoort wel degelijk het typische 805 karakter.

Inmiddels heb ik ook een keertje een goede stereo eindversterker (Marantz PM-16) aangesloten op mijn 805's. Het klinkt dan welliswaar beter, maar niet heel dramatisch anders. Dan heb je het echt over de laatste 10% of zo.
Dus je bereikt het meeste winst door eerst 805's te kopen en daarna een andere versterker.

P.S. Het vermogen maakt niet zoveel uit en met een gevoeligheid van 89 dB/m en een impedantie die niet onder de 3.6 Ohm zakt (als ik het uit mijn hoofd goed heb) is de 805 echt geen extreem moeilijke belasting voor een versterker.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

J.A.F._Doorhof

#20
Paul,

De volgorde ligt aan de persoon zelf.
Maar het wisselen van versterkers is echt niet de laatste 10%. Ik denk dat de switch naar een andere pre-amp en eindversterker net zo groot is als het wisselen van speakers, tenzij je echt hele grote troep hebt staan.

Het is jammer dan eindversterkers zwaar onderschat worden, het ligt heel erg aan wat voor merk/type, maar er zitten echt inmense verschillen tussen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

#21
Ik ben het wel grotendeels met Paul en Garmt eens.
Als je het uitzet zijn voor mij betreft de zaken van invloed voor verandering van de klank in belangrijheid:
1 speaker
2 kabel
3 versterker

(luisterruimte is ook van zeer grote invloed, maar die veranderen de mensen nu eenmaal niet zo snel)

Het blijft natuurlijk een samenspel van deze 3. Domweg iets duurs kopen en aan elkaar hangen en dan maar verwachten dat je een heel goed systeem hebt is niet reeel. Ook zullen bepaalde combinaties elkaar minder geod verdragen.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

Speakers zijn natuurlijk ZEER belangrijk.

Maar als iemand al goede speakers heeft staan en een niet zo goede versterker, wat zou DAN het verhaal zijn ?

De Yamaha die hier gebruikt wordt is niet je van het. Welke speakers gebruikt wordt is me nog niet duidelijk.

Persoonlijk zou ik nog steeds eerst de Yamaha vervangen, en dan de speakers (of allebei), tenzij de huidige speakers niet veel soeps zijn.

Ik heb ooit de DSP-A1 gehad, en tegelijkertijd de B&W 604 vervangen door CDM-7SE en de yamaha vervangen voor een ADA met een TAE-9000ES. En ik moet eerlijk zeggen dat de versterker combo een grotere vooruitgang was dan de 604's naar een CDM-7SE, maar mischien is die stap kleiner dan wat Patrick wil doen.

Die overweging moet je gewoon maken.
Wat is mijn zwakste schakel, en ik denk dat dat de Yamaha is.

MvrGr.
Frank

PS.
Jaco kabels komen bij mij helemaal achter in de chain, deze worden gebruikt om het klankbeeld te perfectioneren, maar zullen nooit beter zijn dan een speaker of versterkers wissel.
Tenzij je natuurlijk van dropveters naar een HELE goede kabel gaat. Maar dan kom je weer terug op het hele verhaal, wat is je zwakste schakel, pak die aan.

En ik begin altijd van achteren naar voren, maw van de pre-amp naar de speakers. En niet anders om.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

patrick_vdb

#23
Tijdens mijn afwezigheid is er toch een interessante discussie ontstaan adhv mijn vraag. Wil jullie bij deze daarvoor bedanken.

De speakers die ik momenteel gebruik zijn de oudere 600-serie van B&W (zuilen als fronts en boekenplank als rears en uiteraard de center). Wat ik uiteindelijk met de speaker set-up wil bereiken is een homogeen klankbeeld zowel voor als achter en in totaliteit. Ik denk dat dit het best te realiseren valt met identieke speakers. Aangezien ik nogal een B&W aanhanger ben wil ik ook hierin verder. Wat betreft speakerkeuze (de nieuwe 600 serie is geen optie want ik wil ook een stap vooruit) gaat mijn voorkeur momenteel uit naar 4x de N805 en als center de HTM2 (gecombineerd met een goede sub aangezien de N805 in het laag wat punch mist met mijn muziekkeuze). Ik heb ook overwogen om 4x de CDM-1NT te nemen gecombineerd met de CDM-CNT center maar vond deze speaker tov de N805 net wat te lief klinken (mischien dat ook hier een degelijke sub een goede uitkomst zou kunnen bieden).

Wat betreft versterker wil ik vooral vooruitgaan in klank (de Yamaha klonk in mijn oud appartment nog goed maar in het nieuwe appartement voldoet 'ie niet meer) en een stukje dynamiek (kracht?). Ik heb de post over de db's en versterking aandachtig doorgelezen en (alhoewel de technische aspecten mij soms de pet te boven gingen) begrepen dat een verschil kleiner als een verdubbeling in het totale vermogen niet echt veel bijdraagt in het uiteindelijk dynamisch bereik. Aangezien mijn Yammie een vermogen heeft van 70Watt zou een versterker van +/- 170 Watt (zoals de Denon) het stukje dynamiek moeten kunnen brengen wat ik verwacht (aangezien ik in een appartment woon zal ik toch enigszins rekening moeten houden met de buren). Naast klank en het stukje dynamiek zijn ook de afstelmogelijkheden voor mij belangrijk om het geheel een beetje te fine-tunen. Of seperates (iets wat ik altijd buiten mijn kunnen heb beschouwd maar dmv Taurus/Pathos mischien toch mogelijk is) of een topmodel van oa Marantz of Denon het stukje klank kunnen invullen zal ik proefondervindelijk moeten gaan vaststellen.

Hopelijk weten jullie nu een stukje meer van mijn wensen om de discussie voort te zetten (voor mij is het in ieder geval leerzaam) en te bepalen of ik nu wel echt de juiste persoon ben voor seperates of dat deze niet aan mij besteed zijn.

Mvrgr

Patrick


garmtz

#24
Of je de persoon bent voor separates hangt ervan af hoeveel geld je bereid bent uit te geven. Ik denk dat een Nautilus heel veel kwaliteit van bronnen en versterkers door kan geven en beter wordt naarmate je versterkers/bronnen beter worden. Dus wat mij betreft heeft dat zeker zin. Je bent met separates ook wat flexibeler.

Er zijn twee manieren om het opbouwen van een set te benaderen:
1. Uitgaan van de bron en deze optimaliseren, zodat je altijd de maximale kwaliteit hebt vanaf het begin/de bron
2. De componenten die het meeste hoorbare verschil maken het eerst aanpakken

Persoonlijk is mijn mening over de MATE van invloed van apparatuur op de geluidskwaliteit als volgt:

1. Speakers
2. Voorversterker
3. Eindversterker
4. Bron (bijv. DVD-speler)
5. Kabels

Ik luister vaak wat meer op een "audiofiele" manier. Ik heb bronnen en kabels dus vrij hoog zitten, omdat hier uiteindelijk de emotie/muzikaliteit/betrokkenheid vandaan komt naar mijn mening. Die krijg je nooit meer terug met een betere eindversterker. Mijn persoonlijke voorkeur voor het behouden van emotie/muzikaliteit etc. is dan ook compleet anders dan het bovenstaande lijstje:

1. Bron
2. Vooversterker
3. Kabels
4. Eindversterker
5. Speakers

Speakers zijn de slaaf van wat je ervoor hangt en kunnen niet iets doorgeven wat er niet is...

2 verschillende filosofieen dus... Welke is de jouwe? Tja...