Erwin's HT

Started by visitor, April 10, 2006, 15:32:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

visitor

#25
Uiteindelijk dan toch eens wat tijd gevonden om mijn Arcam FMJ P35/3 en Lyngdorf SDA2175 te vergelijken. Beide toestellen hebben er nu ongeveer 500 uren op zitten en zouden dus redelijk moeten ingespeeld zijn. De Arcam is een 2x100 Watt versterker terwijl de Lyngdorf een 2x200 Watt versterker is. Mijn speakers hebben een gevoeligheid van 85,5dB met een impedantie die niet onder de 5 Ohm gaat. De Arcam was tot nu aangesloten op mijn L+R speakers terwijl de Lyngdorf was aangesloten op de SR+SL speakers.


Gebruikte CD's:
- Jennifer Warnes: The Hunter
- Diana Krall: The girl in the other room
- Bob Marley and the Wailers: Legend
- Naim: The hi-fi collection 2


Ik heb beide versterkers getest op hetzelfde niveau (-25dB op de Lexicon) na afregeling van elke versterker op referentie-niveau. Voor de shootout heb ik eerst een half uur geluisterd naar verschillende nummers op de Arcam om dan diezelfde nummers op de Lyngdorf te beluisteren. Nadien terug de Arcam aangesloten en de test opnieuw gedaan maar met een aantal andere nummers.


Ik zou willen beginnen met het meest subjectieve van deze shootout: ik ben namelijk een groot aanhanger van de Arcam sound. Om de een of de andere reden bevallen Arcam toestellen mij altijd heel erg. Arcam heeft een  bepaalde sound (zie verder) die dan ook nog eens goed past bij de rest van mijn installatie.


En nu naar de shootout. Eerst is de Arcam aan de beurt. Wat mij altijd opvalt is de manier waarop Arcam de muziek brengt. Dat is een erg vloeiend ("liquid") geluid met een open, fris en transparant hoog en een heel mooi midden gebied. Instrumenten zoals gitaar, viool en trompet hebben echt body en klinken heel natuurgetrouw volgens mij. Reden hiervoor is onder andere het heel mooie mid-laag van deze Arcam. Dat mid-laag is juist gepast voor mijn speakers, niet te veel en niet te weinig.
Het laag van de Arcam is strak en heeft veel kracht alhoewel "zwaardere" versterkers daar wellicht nog beter presteren. Maar met mijn compacte speakers is het laag met deze Arcam optimaal. Het geluid komt ook volledig los van de speakers en er ontstaat een breed en diep beeld.


Daarna de Lyngdorf aangesloten, afgeregeld en terug dezelfde nummers beluisterd. Toen ik beide versterkers pas had, vond ik dat deze heel ver uit elkaar lagen qua sound. Na twee maand inspelen vind ik dat hun sound een stuk dichter bij elkaar ligt. De Lyngdorf is natuurgetrouwer gaan klinken volgens mij.


Wat mij direct opvalt als ik het eerste nummer op de Lyngdorf beluister, is dat er nu iets meer detail aanwezig is, het geheel is duidelijk transparanter en meer open. Je kan gemakkelijker de echo's in de opnames horen en ook zijn de stemmen minimaal beter afgelijnd en beter verstaanbaar. De nummers via deze Lyngdorf zijn ook ritmisch sneller. Het tempo ligt precies net iets hoger. Ook klinkt de Lyngdorf helemaal niet hard, wat wel het geval is bij de veel andere klasse-D versterkers die ik al heb kunnen beluisteren. Het hoog van de Lyngdorf is heel aangenaam, zeker niet digitaal klinkend en heeft een grote verandering ondergaan met het inspelen (ongeveer 500 uren).
Een duidelijk verschil met de Arcam vind ik het mid-laag dat minder aanwezig is dan bij de Arcam. Dit heeft tot gevolg dat bijvoorbeeld gitaar, viool en trompet minder body hebben. Ondanks het feit dat de Lyngdorf een hoger tempo heeft, hebben de gitaren toch wat minder "snap" volgens mijn gevoel.
Het laag is redelijk gelijk aan dat van de Arcam: strak en waarschijnlijk iets droger. Om hier beter de verschillen te kunnen horen tussen beide versterkers zou je grotere speakers moeten gebruiken.


Toen ik hierna de Arcam terug aansloot, was het duidelijk dat de Arcam inderdaad een beetje trager is en iets gekleurder. Omdat het mid-laag bij de Arcam duidelijker aanwezig is dan bij de Lyngdorf, is het alsof hij daardoor juist iets wolliger klinkt. Ik heb nog een aantal andere nummers beluisterd, dan de Lyngdorf weer aangesloten en de resultaten waren hetzelfde als tijdens de eerste luistersessie.


Samengevat vind ik de Arcam wat trager (alhoewel ik de Arcam FMJ versterkers al snel vind) en iets minder transparant en gedetailleerd dan de Lyngdorf. Daarentegen vind ik het mid-laag van de Arcam natuurgetrouwer en muzikaler klinken dan dat van de Lyngdorf. De plaatsing van de instrumenten/muzikanten vind ik bij de Arcam en de Lyngdorf heel goed. Ook heb ik intussen vele uren kunnen luisteren naar de Lyngdorf in stereo zonder enige luistermoeheid. Ik heb zelfs de neiging om steeds luider te spelen. Bij de meeste andere klasse-D versterkers had ik een andere ervaring.;)
De Arcam en de Lyngdorf bevallen mij in elk geval heel erg en een keuze maken zal moeilijk worden.


Ik ga de komende weken de Lyngdorf voor mijn L+R speakers gebruiken voor stereo en nadien weer de Arcam aansluiten op L+R. Ik heb zo het vermoeden dat dit mij dan duidelijker de verschillen tussen beide versterkers zal laten horen. Voor mij is dit ook de beste manier van testen. Hoe erg mis je een komponent (die je al een tijdje gebruikt) die je juist heb vervangen door een andere.;)

Wordt vervolgd ......

visitor

#26
Ik herinner mij juist dat ze in een review van de ATC SCM12 vonden dat het mid-laag een beetje dun klinkt. Waarschijnlijk kompenseert de Arcam dit met een iets voller mid-laag wat niet het geval is bij de Lyngdorf.

DA BoSS

Leuk om te lezen dat beide combinaties zo goed bevallen! ;D

Maar serieus: begrijp ik nu goed dat jij de Arcam en Lyngdorff niet zo verschillend vind, qua karakter?
Ze lijken dus op elkaar ???

Of is dit te kort door de bocht? Ik zou zelf eerder geneigd zijn te denken dat ze totaal anders zouden klinken?
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

visitor

#28
Quote from: DA BoSS on May  8, 2006, 15:00:18
Leuk om te lezen dat beide combinaties zo goed bevallen! ;D

Maar serieus: begrijp ik nu goed dat jij de Arcam en Lyngdorff niet zo verschillend vind, qua karakter?
Ze lijken dus op elkaar ???

Of is dit te kort door de bocht? Ik zou zelf eerder geneigd zijn te denken dat ze totaal anders zouden klinken?


Dat is inderdaad wat te kort door de bocht. ;) De klankkleur van beide versterkers vind ik wel redelijk gelijkaardig na inspelen. Maar de Lyngdorf is sneller, heeft meer detail en is transparanter. De Arcam daarentegen heeft een iets rijker mid-laag op mijn installatie. Totaal anders vind ik ze niet. Er was bijvoorbeeld meer verschil tussen de Arcam en een Audyn of Sherbourn die ik ook thuis heb kunnen beluisteren of heb gehad. Of tussen de Arcam en de ZAPPulse klasse-D.

Audiotwin

Quote from: Erwin on May  8, 2006, 15:04:49
Er was bijvoorbeeld meer verschil tussen de Arcam en een Audyn of Sherbourn die ik ook thuis heb kunnen beluisteren of heb gehad.

Wat vondt je van de Audyn?

Ar
Tevredenheid!!!

visitor

Nog vergeten te vermelden.
Van alle klasse-D versterkers die ik zelf heb gehad (Spectron Musician, LCAudio ZAPPulse) of die ik uitgebreid heb kunnen beluisteren (eAR, Nuforce) vind ik de Lyngdorf de meest natuurlijk klinkende, meest aangename en minst vermoeiende versterker. Bij de andere klasse-D vond ik steeds dat er iets niet in orde was, ofwel klonken ze te hard (LCAudio), ofwel ontbrak er precies iets in het geluid (Nuforce), ofwel klonk het hoog onnatuurlijk (Spectron), ofwel klonken ze te dun (eAR). En allemaal vond ik ze in zekere mate niet muzikaal genoeg. De Lyngdorf scoort hier volgens mij het beste in.

visitor

Quote from: Ar on May  8, 2006, 15:25:27
Wat vondt je van de Audyn?

Ar

Op mijn speakers koud en vooral heel dun klinkend. Ook niet muzikaal in kombinatie met de ATC SCM12. Het zal misschien raar klinken, maar ik vind de Lyngdorf een stuk muzikaler en aangenamer dan de Audyn. Met de Audyn was er totaal geen emotie in mijn set.

DA BoSS

#32
Quote from: Erwin on May  8, 2006, 15:04:49
Dat is inderdaad wat te kort door de bocht. ;) De klankkleur van beide versterkers vind ik wel redelijk gelijkaardig na inspelen. Maar de Lyngdorf is sneller, heeft meer detail en is transparanter. De Arcam daarentegen heeft een iets rijker mid-laag op mijn installatie. Totaal anders vind ik ze niet. Er was bijvoorbeeld meer verschil tussen de Arcam en een Audyn of Sherbourn die ik ook thuis heb kunnen beluisteren of heb gehad. Of tussen de Arcam en de ZAPPulse klasse-D.

Oke, interessant zeg, dat zou ik 'puur theoretisch' toch anders ingeschat hebben, thx...
8)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

visitor

Start post aangepast vanwege aankoop nieuwe Panasonic TH-42PV60E plasma TV.

Rob Eric Blank

je set ziet er erg goed uit, fijne componenten!

visitor

Quote from: Rob Eric Blank on July 11, 2006, 12:04:43
je set ziet er erg goed uit, fijne componenten!

Thx. Ben nog steeds aan het twijfelen wat de beste stereo upgrade zou zijn. Een Velodyne subwoofer icm mijn ATC speakers of een paar "full-range" speakers zonder subwoofer.

Rob Eric Blank

Quote from: Erwin on July 11, 2006, 13:17:38
Thx. Ben nog steeds aan het twijfelen wat de beste stereo upgrade zou zijn. Een Velodyne subwoofer icm mijn ATC speakers of een paar "full-range" speakers zonder subwoofer.
Dat is heel moeilijk.
Vaak leverd een (goed geplaatste) subwoofer met die ATC speakers waarschijnlijk een betere controle op, ook omdat bookshelf relatief makkelijk te beheersen zijn.
Sommige hebben liever het vollere geluid van "full-range" jongens. Eigenlijk zou je beide opstellingen moeten testen, omdat het ook zeer kamer afhangelijk is.

kippekop

Quote from: Erwin on July 11, 2006, 13:17:38
Thx. Ben nog steeds aan het twijfelen wat de beste stereo upgrade zou zijn. Een Velodyne subwoofer icm mijn ATC speakers of een paar "full-range" speakers zonder subwoofer.

Dit is iets wat ik zelf ook heel moeilijk vind, aangezien je zelfs bij grote vloerstaanders een subwoofer nog nodig hebt (dus een beetje zonde van de centen), maar aan de andere kant vloerstaanders een beetje extra toch brengen in het middengebied. Wel heb je met vloerstaanders sneller problemen met je bas, vooral de hoeveelheid en controle erover in je woonkamer.
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

visitor

Quote from: kippekop on July 11, 2006, 18:04:51
Dit is iets wat ik zelf ook heel moeilijk vind, aangezien je zelfs bij grote vloerstaanders een subwoofer nog nodig hebt (dus een beetje zonde van de centen), maar aan de andere kant vloerstaanders een beetje extra toch brengen in het middengebied. Wel heb je met vloerstaanders sneller problemen met je bas, vooral de hoeveelheid en controle erover in je woonkamer.

Inderdaad. Met de meeste vloerstaanders heb je nog geen echt fullrange systeem en vind ik het zonde om daar dan nog een goede sub bij te kopen. Ik vind wel dat 2-weg kompakte speakers die laag genoeg (45 hz) gaan meestal wel het beste integreren met een subwoofer. Met 3-weg vloerstaanders heb je ook nog eens die extra "vervelende" crossover frequentie rond de 400 hz die je bij 2-weg niet hebt.
Dus voor mij is het ofwel een goede kompakte speaker icm een goede sub of een goede fullrange vloerstaander. ;)

kippekop

Quote from: Erwin on July 11, 2006, 20:20:13
Inderdaad. Met de meeste vloerstaanders heb je nog geen echt fullrange systeem en vind ik het zonde om daar dan nog een goede sub bij te kopen. Ik vind wel dat 2-weg kompakte speakers die laag genoeg (45 hz) gaan meestal wel het beste integreren met een subwoofer. Met 3-weg vloerstaanders heb je ook nog eens die extra "vervelende" crossover frequentie rond de 400 hz die je bij 2-weg niet hebt.
Dus voor mij is het ofwel een goede kompakte speaker icm een goede sub of een goede fullrange vloerstaander. ;)

Een fullrange speaker die ook echt richting de 20-25 hz gaat? Want dan ga je snel richting de top qua speakers...
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

visitor

Quote from: kippekop on July 11, 2006, 22:41:55
Een fullrange speaker die ook echt richting de 20-25 hz gaat? Want dan ga je snel richting de top qua speakers...

Ik dacht hierbij onder andere aan de PMC OB1/FB1+. Zouden tot 22 hz moeten gaan.

Rob Eric Blank

Wat zou het geheel dan kosten met een echte fullrange speaker?

visitor

Quote from: Rob Eric Blank on July 12, 2006, 11:24:58
Wat zou het geheel dan kosten met een echte fullrange speaker?

Hangt er van af. Nieuw rond de 5000 Euro. Tweedehands rond de 3000 Euro.

Rob Eric Blank

Dat is opzich nog te doen. Eigenlijk zou je moeten gaan vergelijken.
Ik draai nu met 2 weg speakers en een subwoofer en dat bevalt mij erg goed, maar eigenlijk wil ik andere fronts en dat zijn 2.5 weg speakers, de Elac FS208.2 O0

visitor

Quote from: Rob Eric Blank on July 12, 2006, 11:35:47
Dat is opzich nog te doen. Eigenlijk zou je moeten gaan vergelijken.
Ik draai nu met 2 weg speakers en een subwoofer en dat bevalt mij erg goed, maar eigenlijk wil ik andere fronts en dat zijn 2.5 weg speakers, de Elac FS208.2 O0

Ik draai nu ook met 2 weg speakers (ATC SCM12) en een sub (B&W ASW700) en alhoewel mij dat ook heel erg bevalt, vind ik toch dat het sublaag niet helemaal dezelfde kwaliteit heeft als het laag uit mijn ATC. Zeker niet als ik heel luid begin te spelen. Een betere sub zou Velodyne zijn, maar dat is ook geen goedkope oplossing.
Zijn die Elac FS208.2 full-range?

Rob Eric Blank

Quote from: Erwin on July 12, 2006, 11:44:43Zijn die Elac FS208.2 full-range?
Nee zeker niet, een sub heb je wel nodig ter ondersteuning.
De FS208.2 gaan wel erg laag, maar een sub ter subtiele aanvulling is dan zeker nog gewenst. Alleen het wordt dan een upgrade van boven de 1000 euro...SLIK SLIK. Even sparen!

visitor

#46
Start post aangepast vanwege nieuwe aanwinsten: Dynaudio Contour S3.4 en Contour SC. ;D
Foto volgt ....

kippekop

Quote from: Erwin on September  8, 2006, 14:07:53
Start post aangepast vanwege nieuwe aanwinsten: Dynaudio Contour S3.4 en Contour SC. ;D
Foto volgt ....

VERY nice erwin, ik heb laatst met incognito de 5.4's gehoord... wat een magnifiek geluid zeg (en die behoeven bijna geen subwoofer inderdaad). Waarmee heb je ze vergeleken en waarom deze keuze uiteindelijk??
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Moony

Waar blijven de geupdate foto's?  8)
stereo: Dynaudio Xeo 4 | BK P10-150-GEM | Marantz NR1510 | Marantz CD5004 | Technics SL1411 + AT-VM95e
surround/tv: Good Old Pioneer Plasma | Denon AVR-X1400H | Philips BDP2900 | Dune HD Solo Lite | Chromecast | Teufel Consono 35 Mk3 | Klipsch R-10SW

visitor

#49
Quote from: kippekop on September 10, 2006, 18:01:37
VERY nice erwin, ik heb laatst met incognito de 5.4's gehoord... wat een magnifiek geluid zeg (en die behoeven bijna geen subwoofer inderdaad). Waarmee heb je ze vergeleken en waarom deze keuze uiteindelijk??

Ik heb ze over de jaren vergeleken met B&W Nautilus 803(S en D), Audio Physic Virgo III, ATC SCM12, Monitor Audio GR20, allerlei Sonus Faber, ... . Te veel om op te noemen. ;)

De reden waarom ik voor de Dynaudio S3.4 gekozen heb, is de grote neutraliteit en ruimtelijkheid van deze speaker. Ook is de integratie van de verschillende drivers heel goed. Deze Contour S3.4 verdwijnen volledig in mijn kamer en produceren een heel stabiel breed en diep beeld waarbij de speakers totaal niet te lokaliseren zijn. Dat is voor een vloerstaander een niet geringe opdracht. ;)

Je kan de S3.4 inderdaad voor stereo zonder subwoofer gebruiken. Enkel het allerlaagste ontbreekt maar dat vind ik niet erg.