BI-wiring Tannoy Revolution R3 speakers

Started by AleSyS, May 17, 2002, 18:26:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

AleSyS

Mijn setje ziet er als volgt uit:

Tannoy Revolution R3 speakers (front / verzwaard met vogel zand)
Tannoy Revolution R2 speakers (rear / verzwaard met vogel zand)
Tannoy Revolution RC speaker (center)
Yamaha RX-V620 Receiver (Dolby Surround / Dolby Digital / DTS)

In hoeverre heeft het zin om bij mijn Tannoy Revolution R3 speakers BI-wiring toe te passen. En hoe sluit je je kabels aan?


J.A.F._Doorhof

#1
In hoeverre het nut heeft moet je zelf bepalen.
Als je speakers 2 of meer bindingposts hebben dan kun je bi-wiring toepassen.

Haal de verbindingsstukjes weg en sluit speakerkabel RECHTSTREEKS op die bindingsposts aan, de runs kun je in de versterker gewoon bij elkaar in de bindingspost plaatsen.

Bi-ampen is intressanter  ;D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

AleSyS

#2
QuoteIn hoeverre het nut heeft moet je zelf bepalen.
Als je speakers 2 of meer bindingposts hebben dan kun je bi-wiring toepassen.

Haal de verbindingsstukjes weg en sluit speakerkabel RECHTSTREEKS op die bindingsposts aan, de runs kun je in de versterker gewoon bij elkaar in de bindingspost plaatsen.

Bi-ampen is intressanter  ;D.

MvrGr.
Frank

Mijn speakers hebben de mogelijkheid BI-wiring. Is het de bedoeling dat je ook speciale kabels hiervoor koopt.
Gebruik je tevens alleen de binding van je A-speaker set? Merk erg veel vooruit gang que geluid met BI-wiring?

J.A.F._Doorhof

#3
Je gebruikt alleen je A verbinding in principe.
Je kunt gewoon dezelfde speakerkabel gebruiken, maar je kunt ook bv voor je hoog/mid een kabel nemen die erg sterk in dat gebied presteert en voor je laag een kabel die daar sterk in is.

Verbeteringen:
Volgens sommige weinig tot geen, maar volgens andere inmens, ik zit in het midden, je hoort wel degelijk verschil maar of dat het geld allemaal waard is (als je dure kabels gebruikt).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

AleSyS

#4
Op internet staat een PDF (http://www.cortex.westhost.com/tannoy/files/acf5115.pdf) met de spec's van mijn speakers.

garmtz

#5
De specs maken niks uit. Om het uit te proberen, moet je gewoon 2 runs (voor links en rechts) van dezelfde kabel die je nu hebt extra aansluiten (aan de versterkerkant in elkaar gedraaid op dezelfde uitgang)en de links verwijderen aan de speakerkant.

Weet dan wel dat je ook luistert naar 2x zoveel kabel! Dus als er verschillen hoorbaar zijn, kan dat ook liggen aan het feit dat je de dubbele kabeldoorsnee gebruikt. Persoonlijk geloof ik niet direct in bi-wiring. Ik vind het persoonlijk nuttiger om gewoon betre luidsprekerkabel te kopen en op je hoog aan te sluiten en dan van dezelfde kabel linkjes te maken tussen hoog en laag.

Pepsi-san

Het grote voordeel van bi-wiring is dat het geluidsbeeld genuanceerder wordt (meer "3d" en betere plaatsing van verschillende instrumenten). Ik heb zelf voor Tannoy D900 gebi-wired met Magnan Signature (dure kabel, vergelijkbaar met Nord-Ost SPM reference zonder het irritante hoog (persoonlijk heb ik een hekel aan zilver in geluidskabels)), en zou niet zonder willen!!

http://www.audioasylum.com/audio/cables/messages/4953.html

garmtz

Wow, vergelijkbaar met de SPM Reference...  :o  Ben erg benieuwd... Ik snap wat je bedoeld met zilver in kabels. Geeft vaak een randje aan het hoog en verslechtert de integratie tussen hoog en midden.