Review Infocus IN76

Started by EdSki, April 9, 2006, 17:26:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.



Wijdeveld

Leuk :). Maar let er wel op dat de lens geen offset, waardoor ook bij plafond bevestiging de benodigde hoogte al snel kritisch kan zijn (bij mij viel de Optoma H72 hierdoor af). Verder natuurlijk een prima projector voor z'n geld en leuk dat DLP weer meedoet in de 'middenklasse' :).
HTPC / JVC DLA HD350 projector / Primare 30.1 / Meridian 507 / Von Schweikert VR1&VRS1
"Surround? Ik heb toch maar twee oren!"

EdSki

Hij heeft inderdaad een vaste offset, niet zo extreem als de hd72, maar toch nog nog 15%.

Ben bang dat deze daardoor voor mij ook gaat afvallen. Ik heb nogal een laag plafond (2,5m)  :'(

De benq 7700 heeft wel een offset van 0%, maar daarvan zijn op het avsforum wel erg veel horror verhalen te lezen.

Wijdeveld

Tja, heb je geen last meer van regenbogen met de huidige kleurenwielen, heb je dit weer :(. Alleen de duurdere DLP's hebben een offset correctie (vanaf de Optoma H78 dacht ik zo). Jammer jammer, maar de LCD's zijn in dit prijssigment gelukkig heel ver gekomen (zelf dus de Sony HS60 gekocht).   
Hoe zit het eigenlijk met de nieuwe trend een wit-vlak toe te voegen op het kleurenwiel? Ik lees wel dat er een 7 segment wiel op zit, maar niet met welke kleurvlakken. Een wit vlak geeft natuurlijk een aardige boost in licht, maar bij de H72 werd het resultaat toch als wat onnatuurlijk omschreven.
HTPC / JVC DLA HD350 projector / Primare 30.1 / Meridian 507 / Von Schweikert VR1&VRS1
"Surround? Ik heb toch maar twee oren!"

riwi

Ik snap niet waarom jullie zo'n moeite hebben met de offset van deze projectoren. Mijn PJ heeft een offset van (bijna) 0, en daarmee moet de projector even laag hangen als de bovenzijde van het doek. Ik zou de projector graag nog wat dichter tegen het plafond hebben en zelfs het doek nog wat lager. Met een offset van 15% zou dat prima gaan volgens mij. Of mis ik iets?

Wijdeveld

Ja, met 15% lukt het meestal nog wel aardig, maar met de Optoma HD72 van 32% tot38% (afhankelijk van de zoom) kun je meestal de projector niet hoog genoeg hangen. De formulering van offset is bij Optoma verwarrend, maar meestal wordt bedoeld 35% (gemiddelde) van de schermhoogte. Neem een scherm van 200x113 cm (16:9) en je hebt een offset van zo'n 40 cm bij Optoma. Ervan uitgaande dat je minimaal op 90 cm hoogte wilt projecteren (je eigen keuze natuurlijk), dan moet de lens van de projector dus op 2,43 m hangen. Dit is niet altijd mogelijk.

Het zal met 15% voor de Infocus een stuk makkelijker zijn, maar het blijft jammer dat de goedkopere DLP's met een vaste offset werken.
HTPC / JVC DLA HD350 projector / Primare 30.1 / Meridian 507 / Von Schweikert VR1&VRS1
"Surround? Ik heb toch maar twee oren!"

EdSki

#7
Precies: Je moet dan of kleiner projecteren of laag projecteren. 90 cm is net een lekkere kijk hoogte vind ik. Lager is ook lastig als er nog een tv onderstaat bv  :)
Als je een plafond hebt van 3m dan  hoog dan heb je dat probleem niet zo.

Kleiner projecteren met deze projector is op zich nog wel een optie voor mij. 2m10 is op zich ook nog niet verkeerd, dat scheelt +/- 20 cm met wat ik nu heb. Er wel even van uitgaande dat hij ongeveer net zo ver van het plafond komt te hangen als mij huidige projector. Ben 2m30 gewend en daar had ik me een beetje in vast gebeten.

De infocus heeft trouwens ´maar´ een 6 segment kleurwiel, maar hij geeft ook zonder nog veel licht volgens de reviews. Ik heb hem op de RAF show gezien en daar gaf hij inderdaad aardig wat licht. Weet alleen niet in welke mode hij stond.

Ik overweeg ook serieus de HS60. Deze lijkt me een goeie middenweg tussen DLP en andere LCD´s. Hij is natuurlijk wel iets duurder dan de IN76..Wordt er allemaal niet makkelijker op  :)

bmateijsen

90 cm is best hoog... voor mijn scherm van 110 inch, begin ik op 45 cm vanaf de grond en dat is een lekkere kijkhoogte vanuit mijn stoelen. Het is altijd een relatie van zithoogte en schermhoogte, maar als  je op 90 cm begint,dan is dat vaak al de hoogte waarop je hoofd zit, als je zit.


Quote from: EdSki on April 10, 2006, 16:01:18
Precies: Je moet dan of kleiner projecteren of laag projecteren. 90 cm is net een lekkere kijk hoogte vind ik. Lager is ook lastig als er nog een tv onderstaat bv  :)
Als je een plafond hebt van 3m dan  hoog dan heb je dat probleem niet zo.

Kleiner projecteren met deze projector is op zich nog wel een optie voor mij. 2m10 is op zich ook nog niet verkeerd, dat scheelt +/- 20 cm met wat ik nu heb. Er wel even van uitgaande dat hij ongeveer net zo ver van het plafond komt te hangen als mij huidige projector. Ben 2m30 gewend en daar had ik me een beetje in vast gebeten.

De infocus heeft trouwens ´maar´ een 6 segment kleurwiel, maar hij geeft ook zonder nog veel licht volgens de reviews. Ik heb hem op de RAF show gezien en daar gaf hij inderdaad aardig wat licht. Weet alleen niet in welke mode hij stond.

Ik overweeg ook serieus de HS60. Deze lijkt me een goeie middenweg tussen DLP en andere LCD´s. Hij is natuurlijk wel iets duurder dan de IN76..Wordt er allemaal niet makkelijker op  :)


riwi

OK ik begrijp jullie issue. Maar 15% offset lijkt mij dus beter dan 0%. Bij de HD72 is de 38% inderdaad wat veel voor de meesten.

Een ander probleem is dat de meeste rolschermen niet zover kunnen uitrollen om tot 45cm boven de grond te komen (het zwarte voorloop stuk niet lang genoeg). Dit is zeker zo voor de meeste 2.00 meter brede schermen.

Mijn scherm begint nu op +/- 1 meter boven de grond. 80 cm zou ideaal zijn en ook zou de PJ nog 35 cm omhoog kunnen richting plafond.

Wijdeveld

EdSki, pas op met de Sony HS60. Ik vind het een heerlijke projector, maar hij geeft weinig licht. Klein scherm en natuurlijk verduisteren lost dat wel op en je geniet optimaal van de scherpte en het enorme contrast (geeft echt een soort dieptewerking met 720p materiaal), maar erg veel licht komt er dus niet vanaf (uiteraard in de fluisterstille cinema black mode).

Als je een DLP goed op kan stellen of het geld voor een Optoma 78 overhebt, zou ik nog steeds voor DLP gaan, maar het blijft jammer dat het zo'n gedoe blijft bij plafond montage (voor table top is de grote offset vaak weer makkelijk en kun je wel wat schuiven).
HTPC / JVC DLA HD350 projector / Primare 30.1 / Meridian 507 / Von Schweikert VR1&VRS1
"Surround? Ik heb toch maar twee oren!"

EdSki

Ai, en ik kan dus niet echt goed verduisteren. Dat zou dus waarschijnlijk kijken tot ´s avonds beperken. En het wk komt er natuurlijk aan  :)

Bedankt voor de tip


Quote from: Wijdeveld on April 10, 2006, 19:33:33
EdSki, pas op met de Sony HS60. Ik vind het een heerlijke projector, maar hij geeft weinig licht. Klein scherm en natuurlijk verduisteren lost dat wel op en je geniet optimaal van de scherpte en het enorme contrast (geeft echt een soort dieptewerking met 720p materiaal), maar erg veel licht komt er dus niet vanaf (uiteraard in de fluisterstille cinema black mode).

Als je een DLP goed op kan stellen of het geld voor een Optoma 78 overhebt, zou ik nog steeds voor DLP gaan, maar het blijft jammer dat het zo'n gedoe blijft bij plafond montage (voor table top is de grote offset vaak weer makkelijk en kun je wel wat schuiven).

joopblubkens

projectorreviews
http://www.projectorreviews.com/Manufacturers/infocus/IN76/index.asp

projectorcentral
http://www.projectorcentral.com/infocus_play_big_in76.htm

en die van cine4home, ben benieuwd morgen komt uitspraak over beeldkwaliteit
http://www.cine4home.de/indexmain.htm

de optoma wordt geprefereerd in de 1e en 2e test ,klein verschil de optoma heeft een hoger contrast en de infocus iets meer lichtopbrengst, maar de keuze zit voornamelijk in het prijsverschil

Ik ben zeer benieuwd naar de infocus, de optoma kan ik niet plaatsen (extreme offset) en het prijsverschil is nauwelijks aanwezig hier in Nederland, ben benieuwd naar de bevindingen van cine4home en natuurlijk de vergelijking met de lcd concurrentie  ;D



peterb1969

Geen prijsverschil, kijk maar eens via www.kieskeurig.nl naar prijs van IN76. Hij staat daar voor 1712 euro!!

EdSki

Quote from: joopblubkens on May 23, 2006, 16:57:44

Ik ben zeer benieuwd naar de infocus, de optoma kan ik niet plaatsen (extreme offset) en het prijsverschil is nauwelijks aanwezig hier in Nederland, ben benieuwd naar de bevindingen van cine4home en natuurlijk de vergelijking met de lcd concurrentie  ;D

Ik heb hem ondertussen gekocht. Zover ik kan oordelen (Heb geupgrade van een tw10) zijn de kleuren en contrast echt prachtig. De projector geeft ook een enorme bak licht. Screendoor is niet meer te zien. Spijt van de aanschaf heb ik zeker niet  :)

Er zijn ook wel wat nadelen, hij maakt veel geluid tov van de tw10 (Ceiling mode) en af en toe zijn regenbogen zichtbaar. Met name bij ondertitels in donkere scenes zie ik ze af en toe. De IN76 heeft overginds GEEN 5x speed kleurwiel zoals pjreviews beweerd. Het is een 4x speed.

Er is geen vga aansluiting voorhanden, hier heb je een speciale kabel voor nodig. Die kan je ook voor firmware updates gebruiken


joopblubkens

gefeliciteerd Edski

wat voor type scherm en formaat projecteer jij?

EdSki

Een echt scherm moet er nog komen. Op het moment projecteer ik nog op een licht zilver gespoten plaat. Dit werkte prima voor een tw10, maar de infocus geeft toch wel teveel licht hiervoor. Dus wil ik de plaat binnenkort vervangen door een echt doek. Heb alleen nog geen idee wat voor doek het moet worden.

Het formaat is +/- 2m30 breed.

EdSki

De complete review staat intussen op Cine4Home..