zachte ruis in 5.1 versterker

Started by compjoep, April 9, 2006, 09:48:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

compjoep

Hallo Allemaal,

Ik zit met een probleem(pje) waar ik zelf niet helemaal uitkom en daarom wil ik de vraag (probleem) hier eens stellen.
Ik heb een Siemens/Brinkmann 5.1 versterker (die hoort bij een geïntergeerde luidspreker set in een wandmeubel zie www.brinkmann.de en dan ATRIUM). Het geluid is goed, echter als ik de versterker aanzet (zonder verdere randapparaten aan te zetten) dan is er een zachte ruis te horen. Ook als de voorversterker aanstaat (Rotel 1068) is die ruis er. Nu vertelt mijn leverancier dat dit komt doordat er geen randaarde is, want het is een computergestuurde versterker.
Echter met een verlengsnoer door het huis, naar een geaard stopcontact, is er nauwelijks verbetering en blijft de lichte ruis. Dat is vooral hinderlijk bij zachte passages.
De versterker is al geruild en in de tussentijd heb ik mijn (10 jaar oude) stereo Revox B2xx versterker aangesloten en dan is er geen hoorbare (of storende) ruis.

Heeft iemand ervaring hiermee of (zinvolle) opmerkingen ?

Bedankt alvast voor jullie input,

Hans

Audiotwin

Ruist de versterker ook als je de rotel helemaal ontkoppelt(cinch stekkers en spanning eruit)?
Is er nog steeds ruis ook met randaarde ligt het aan de versterker.Wat ook kan is storing van bv een dect-telefoon,draadloze routers etc.

Ar
Tevredenheid!!!

Roksan

Mijne rvaring is dat de nodige HT-versterkers ruisen. Meestal alleen hoorbaar als je met je oor vlak voor de luidspreker zit. Bij normale luisternivo's en afstand niet hoorbaar. Is dit bij jou ook zo, of is er sprake van een hele duidelijke ruis?
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Erik

mijn yamaha 5.1 had er idd nook last van, op een meter afstand hoorde je het nog, erg irritant, het betrof alleen de achterkanalen, de voorkanalen hadden nergens last van. Yamha wilde er ook niets aan doen omdat dat nou eenmaal zo hoorde. heel vervelend maar ik heb ook deze klacht bij sommigen met een rotel (en andere merken) versterker gehoord. Maar ze bestaan ook zonder ruis, even zoeken dus en proberen om te ruilen
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

compjoep

#4
De ruis is duidelijk hoorbaar (ook 1 meter van de speakers af) en niet alleen heel kort bij speakers.
Ik ga straks eens alles loskoppelen zoals omschreven en laat mij verdere bevindingen weten.

>>>>>>>>>Update

Ook met alle (input)kabels los blijft de ruis hoorbaar aanwezig. Met of zonder aarde ook en ook als ik de stekker omdraai hoor ik geen verschil.

mikeske

Zal dan aan de versterker liggen vrees ik  :-\
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost