Snel antwoord s.v.p. (over keuze speakers)

Started by searcher, May 16, 2002, 00:47:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

searcher

Het is de MS 908 geworden 4*.
Frank je zat er niet ver naast het addertje onder het gras was De Strijk.
Er liggen nog enkele koffers te wachten na onze vakantie.

Ehh strijken dat is het enige wat ik niet doe ik strijk wel even over haar bolletje  ;) ;D
Goed lezen s.v.p niet  te snel  ::)

                                                m.v.g Searcher



searcher

QuoteMaak je geen zorgen over 4 of 8 Ohm! Deze waarde is gemeten op 1 kHz, maar een 8 Ohm speaker loopt in de praktijk soms van 4 tot 16 Ohm (mijn speakers zelfs van 2 tot 60 Ohm!). Een goede versterker verdubbelt zijn vermogen in een lagere impedantie of blijft in ieder geval stabiel. Een mindere versterker (lager geprijsde Japanners bijvoorbeeld) hebben een keuzeschakelaar voor 8 of 4 Ohm, maar dit is gewoon een zwaktebod. Een goede versterker kan IEDERE impedantie vanaf 2 Ohm goed aansturen (even kort door de bocht).

Er bestaat niet zoiets als een "4 Ohm aansluiting". Ik zou niet weten wat ik me daarbij voor moet stellen... :) 4 en 8 Ohm speakers zijn exact hetzelfde, op de wat lagere impedantie van de 4 Ohm speaker na. Don't worry, be happy and if it sounds good, it is good!

Frank wrote:

De 4-8Ohm schakelaar heeft Garmt gelijk in, dat wijst op een ondermeten voeding, anders zit die schakelaar er niet op. Duur of niet, de voeding is ondermeten  ;D.

mmm ik heb de handleiding gedownload van het internet en de Arcam heeft een rear switch voor 6Ohm of lager 4-6 Ohm position en hoger dan 6 Ohm in de 8 Ohm position.
Vreemd de voeding werd als zeer stabiel en krachtig beschreven en blijkt dan toch ondermeten te zijn ???

                                                     m.v.g Searcher



Spacebass

#27
QuoteJa, sorrie, was wat kort door de bocht...  Toch vind ik dat een goede versterker gewoon onvoorwaardelijk stabiel moet zijn en genoeg stroom moet kunnen leveren zonder een switch om te hoeven zetten.

Nee hoor, dat ze te weinig leveren ben ik met je eens, da's de reden dat ik nu met 2 P.A. eindtrappen opgezadeld zit, ja en die Krell he waar je het over had...
mischien een beetje erg veel out of my league, snik snik :'(

SB

searcher

#28
Toch is het vreemd maar misschien verwar ik een aantal zaken.
De Arcam kan volgens Garmt moeiteloos Martin Logan Electrostaten aan sturen.
Ook maakte ik me in eerste instantie zorgen over de 5 maal 70 W.
Mijn Pioneer heeft 5 maal 110W maar zoals eerder genoemd en NIET wetenschappelijk gemeten vond ik de Arcam luider/krachtiger overkomen.
Ik hoefde bij de luistersessie het volume veel minder op te draaien dan bij mijn Pioneer alsmede de Marantz SR7200.

Meten is weten maar wat ik waarneem speelt ook een rol vertel het me maar,echter de zorgen over het mogelijke geringe 70 Wat zijn in een klap verdwenen.
Specificaties zijn leuk om te lezen maar luisteren geniet echt de voorkeur.

                                           m.v.g searcher



garmtz

#29
Het vervreemd me eigenlijk een beetje dat Arcam zo'n switch heeft. Niet dat er erg toe doet, maargoed. Inderdaad heeft de Arcam zonder problemen eens 5 ML Elektrostaten aangestuurd tot behoorlijk hoge niveaus zonder enige stress in een bitch van een luisterkamer. Waar heb je die handleiding eigenlijk gedownload?

Rob_Dingen

#30
Hoi Allemaal

Een schakelaar kan er ook op zitten om de tegenkopeling te veranderen waardoor de versterker een hogere of lagere tegenkoppeling (demping) heeft

Rob

J.A.F._Doorhof

#31
Vertel, Rob, kom vertel  ;D

Gaarne meer uitleg, voor de mensen die dit niet weten, of niet helemaal.

MvrGr.
Frank

ps.
Ik neem aan dat je de dempingsfactor bedoelt ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

searcher

QuoteWaar heb je die handleiding eigenlijk gedownload?

Oeff na een SEARCH ;D wist ik het weer http://www.fineav.com/cimg/pdf/AVR200.PDF het duurt even dat de handleiding op het beeldscherm staat.

Ga me a.u.b niet vertellen dat ik gezien die switch miszit ik heb al zorgen genoeg ;)
Hoe heeft de switch dan bij MF gestaan Garmt immers de center is 4 Ohm en de switch heeft een of of functie?

Alleen de direct schakeling (knopje voor op de versterker) staat niet  in de beschrijving.
Is dit een bypass voor zowel stereo en/of voor het 5.1 geluid dat de hoge tonen ect niet meedoen.

Ik heb het in de luistersessie gebruikt.
Ik ben ook benieuwd naar je uitleg Rob.

                                                m.v.g Searcher




garmtz

#33
Searcher, ik zou willen dat je je eens wat minder zorgen zou maken, maakt het leven veel aangenamer en eenvoudiger...  ;)  Hoe meer ik weet, hoe zekerder ik word, bij jou lijkt het andersom te gaan... :)

Eigenlijk moet je jezelf van dit soort dingen overtuigen, maar ik zal wel weer een poging doen: als het goed klinkt, IS het goed. Als je dit alles niet had geweten, had je je dan zorgen gemaakt? Zo! :)  

Ik heb werkelijk geen flauw idee waar hij op stond bij Multifoon. Gewoonlijk zou ik de switch altijd op 8 Ohm laten staan. Op die manier heb je minder stroombeperking.

Al het geneuzel over vermogen ben ik een beetje zat. Als iedereen nou gewoon zijn oren volgt, is er niets aan de hand.

bmateijsen

#34
QuoteAl het geneuzel over vermogen ben ik een beetje zat. Als iedereen nou gewoon zijn oren volgt, is er niets aan de hand.

He he... eindelijk iemand die ik volledig gelijk kan geven... vermogen zegt natuurlijk wel wat... maar is niet het walhalla.

Als alles goed gematched is, dus speakers, versterker, kamer (akoestiek) zal dit tot een perfect geluidsbeeld leiden...

Groet Bjorn

searcher

#35
Tja aard van het beestje wat in sommige tijden weer eens de kop steekt hetgeen gevoed wordt door uitspraken m.b.t de kwaliteit en teruggekoppeld naar de Pioneer aanschaf destijds.
Vanuit mijn werk zijn details enorm belangrijk maar goed dit is mijn werk niet.

Maar o.k. mijn motto back to the basics heb ik even uit het oog verloren. ;)
Wat hoor ik wat zie ik en vind ik het mooi?
Dit is iets wat de laatste tijd groeiende is.

In een ander topic ?heb ook ik aangegeven dat de 5 maal 70W mijn Pioneer van 5 maal 110W wegdrukt.
Is het belangrijk welnee de klankkleur was belangrijk voor me en met name voor mijn concert dvd's.

Het zal me inderdaad een worst zijn als dit theoretisch NIET klopt en ik ben blij dat ik me niet heb laten beinvloeden door het gehele Watt verhaal.

Conclusie ik ben het met je eens Garmt tijd voor Fun.

                                                 m.v.g searcher




Rob_Dingen

#36
Hoi

Een tegenkopeling zit nagenoeg in elke transistor versterker
Wat hij doet is de uitgang meten en vergelijken met de ingang en hij stuurt bij wat er niet hetzelfde is
Een klein voorbeeldje om het duidelijk te maken
Stel je versterker versterkt 100x zonder tegen kopeling en heeft een vervorming van 1% en een uitgangs impedantie van 1 Ohm
Als je die versterker een tegenkoppeling geeft van 10x zal de versterking dus nog maar 10 zijn maar de vervorming en uitgangs impedantie zakken ook met een factor 10
Die worden dus vervorming 0,1% en impedantie 0,1 Ohm
Zou idereen denken hoe meer tegenkoppeling hoe beter het is dat klopt meet technisch maar klinkt meestal veel minder een ander probleem is dat de meting altijd te laat is (wat je aan de uitgang meet is de ingang al voorbij)
Ook de dempingsfactor heeft hier iets mee te maken die word namelijk berekend uit de belasting 8 Ohm en de uitgangs impedantie van de versterker
Dus hoe hoger de tegenkoppeling hoe hoger de dempingsfactor en meestal hoe slechter de klank (mijn mening)

De direct knop zal er wel op zitten voor de klankregeling te bypassen dan klinkt het beter

Rob