Snel antwoord s.v.p. (over keuze speakers)

Started by searcher, May 16, 2002, 00:47:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

searcher

Ik heb de volgende vragen over de Mordaunt Short Speakers in mijn nieuwe set.
Nu kan ik nog een wijziging maken denk ik,die mogelijk nuttig is.
ik wist nl niet dat er ook een bipolaire reeks werd gevoerd.

De achterspeakers in de set-up bestaan uit de :

MS 902 : Freq Response: 55Hz-22KHz.Sensitivity:89 dB
Impedance(nominal):8Ohm.Power Rating :15W-110W rms.
Drivers (1) 130mm Aluminium alloy mid,(1) 133 mm Hard Dome Tweeter.Dimensions (H*W*D) 305*180*240
Weight 5 Kg.

MAAR: Mordaunt Short voert ook een bipolaire surroundluidspeaker.


MS 903 : Freq Response: 120Hz-22KHz.Sensitivity:86 dB
Impedance(nominal):4Ohm.Power Rating :15W-80W rms.
Drivers (2) 130mm Aluminium alloy mid,(2) 25 mm Hard Dome Tweeter.Dimensions (H*W*D) 224*210*143
Weight 2.8 Kg


Is het verstandig om voor de bipolaire speakers te kiezen i.p.v. de fullrange MS902?
Wat doet het en vereist dit enige aanpassingen de kameropstelling ?
Verandert hierdoor het klankbeeld dipols zorgen nl voor ruimtelijk effect.
Is dit nuttig bij concert dvd's of juist niet?

De Fronts zijn 8 Ohm maar de center is 4 Ohm ??? en bipolaire speakers zijn 4 Ohm ( zijn ze volgens mij altijd).
Tijdens de luistersessie waren de Fronts 8 Ohm en de center 4 Ohm.
Hoe kan dit zit er nl een aparte 4 Ohm center aansluiting op een versterker?
De achterluidspeakers waren de 8 Ohm speakers maar kunnen dit de 4 Ohm bipolaire speakers worden?

Ik lees graag jullie antwoorden.

                                        m.v.g Searcher



J.A.F._Doorhof

#1
Ik zou direct stralers kopen en geen dipolen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

searcher

#2
Waarom Frank? ;) en zie bovenstaande post ;)
Tijdens de luistersessie waren de Fronts 8 Ohm en de center 4 Ohm.
Hoe kan dit zit er nl een aparte 4 Ohm center aansluiting op een versterker?

Maakt het nog uit of je voor de achterkanalen in de 5.1 opstelling een compacte luidspeaker neemt of een zuilversie? ( beidden 2 weg?)


                                            m.v.g Searcher



bmateijsen

#3
ik denk wat frank bedoelt is dat je met dipoles een diffused geluidsbeeld krijgt... m.a.w. .de effecten zullen meer in de  lucht zweven en het geluidsbeeld vertroebelen... met directe stralers heb je hier geen last van.

Nu heb ik dipoles en ben ik daar zeer tevreden over... omdat ze in mijn opstelling (5.1) een surroundweergave geven waarin de dipoles volledig verdwijnen en effecten die bijv. vanuit het midden-achter komen ook werkelijk in het midden plaatsen. (mijn ruimte is wat beperkt voor surrounds, dus deze staan op oorhoogte... en de muur achter me, zorgt voor de verspreiding van het geluidsbeeld en versterking van de lage tonen.

tja, van beide is wat te zeggen, maar als je directe stralers een goed geluidsbeeld weten te geven en je de ruimte hebt om deze te plaatsen, zullen deze altijd een veel beter geluidsbeeld geven dan de dipoles. (echter in mijn situatie.... is dit precies andersom)

Groet Bjorn

eduard

#4
de THX norm zegt dipools >:(, ik persoonlijk zou niet voor dipools kiezen maar voor direct stralers, helemaal als je ook multi channel audio gaat afspelen.

HJ

#5
ik gebruik wel dipoles en mij bevalt het goed.
kwestie van smaak ook denk ik.

searcher

#6
mmm moeilijk,

En mijn andere vragen ;) ;D
                                                  m.v.g Searcher



garmtz

#7
Searcher heeft het over BI-polaire en niet over DI-polaire speakers. Dat is nogal een verschil... Bij di-polaire speakers zijn de tweeters in tegenfase en stralen volgens een niervormig patroon af, met een zgn. "dipool nul". Dit zorgt ervoor dat er weinig geluid hoorbaar is direct vanuit de speaker, maar dat al het geluid via de wanden wordt weerkaatst.

Een BI-polaire speaker heeft de tweeters NIET in tegenfase staan en zal redelijk hetzelfde afstralen als een monopolaire speaker, maar dan meer de muren gebruiken.

In dit geval zou ik NIET voor de bi-polaire surrounds kiezen, maar voor de normale uitvoering. Een frequentiebereik pas vanaf 120 Hz is wel erg mager. Bovendien vind ik persoonlijk een monopole surround speaker gewoon het mooiste klinken, zeker met multi-kanaals muziek. Bij films kan een di/bi-polaire surround een mooi effect geven als vergroting van de "ambience" en ruimte, maar ik houd van een iets directer geluid.

Maak je geen zorgen over 4 of 8 Ohm! Deze waarde is gemeten op 1 kHz, maar een 8 Ohm speaker loopt in de praktijk soms van 4 tot 16 Ohm (mijn speakers zelfs van 2 tot 60 Ohm!). Een goede versterker verdubbelt zijn vermogen in een lagere impedantie of blijft in ieder geval stabiel. Een mindere versterker (lager geprijsde Japanners bijvoorbeeld) hebben een keuzeschakelaar voor 8 of 4 Ohm, maar dit is gewoon een zwaktebod. Een goede versterker kan IEDERE impedantie vanaf 2 Ohm goed aansturen (even kort door de bocht).

Er bestaat niet zoiets als een "4 Ohm aansluiting". Ik zou niet weten wat ik me daarbij voor moet stellen... :) 4 en 8 Ohm speakers zijn exact hetzelfde, op de wat lagere impedantie van de 4 Ohm speaker na. Don't worry, be happy and if it sounds good, it is good!

Spacebass

#8
Quote. Een mindere versterker (lager geprijsde Japanners bijvoorbeeld) hebben een keuzeschakelaar voor 8 of 4 Ohm
,

Je hebt me wel steeds te pakken he Garmtz!,

mijn Yamaha 2095 heeft ook zo'n schakelaar,
en helaas was hij niet zo goedkoop!  

http://www.yamaha.com/cgi-win/webcgi.exe/DsplyModel/?gAVR00010RX-V2095

En ook de nieuwste RX-Z1 heeft dit, of de reden die jij aangeeft ook hun motief is, misschien!

http://www.yamaha.com/cgi-win/webcgi.exe/DsplyModel/?gAVR00010RX-Z1

SB

garmtz

#9
Ja, sorrie, was wat kort door de bocht... :) Toch vind ik dat een goede versterker gewoon onvoorwaardelijk stabiel moet zijn en genoeg stroom moet kunnen leveren zonder een switch om te hoeven zetten.

searcher

Hoi Garmt,

Hoe was het concert?
Bedankt voor je zeer heldere uiteenzetting de enige vraag die nu nog over blijft is een zuilluidspeaker een optie als achter speakers?

Zoals je weet  heb ik MS902 zie boven voor de specs beluisterd maar ik zal een voet voor deze kleintjes nodig hebben.

De MS 904 is een twee weg zuil en de 906 een 3 wegzuil maakt dit voor links en rechts surroundnog een verschil?

Welk type geniet de voorkeur en waarom?

                                 m.v.g searcher



ego

#11
Proficiat met joe nieuwe aanwinsten searcher.

Vergeet vooral niet van joe configuratie te gaan genieten.

Greetz,

Ego

bmateijsen

#12
QuoteSearcher heeft het over BI-polaire en niet over DI-polaire speakers. Dat is nogal een verschil... Bij di-polaire speakers zijn de tweeters in tegenfase en stralen volgens een niervormig patroon af, met een zgn. "dipool nul". Dit zorgt ervoor dat er weinig geluid hoorbaar is direct vanuit de speaker, maar dat al het geluid via de wanden wordt weerkaatst.

lezen blijft lastig....


patrick_vdb

#13
Searcher,

Waarom zouden zuilen als achterspeaker geen optie zijn?

Zelf geloof ik dat met identieke speakers een idealere situatie te creeeren is als met niet-identieke speakers. Net zoals je geen klankverschil tussen de rechter en linkerspeaker wilt in een stereo-opstelling moet je eigenlijk ook geen klankverschil willen tussen de voorste en achterste speakers (invloeden van akoestiek nog niet meegerekend).

Of de keuze dan valt op zuilen of stand-mounting speakers hangt af van de persoonlijke smaak en ruimte die je hebt om de speakers te plaatsen. Met de speakerplaatsing bedoel ik dan niet alleen de ruimte die je hebt om ze fysiek te plaatsen maar ook de ruimte die je hebt om de zuilspeakers geluidsmatig te plaatsen (een zuil vraagt doorgaans meer ruimte om te "ademen" als een stand-mounting speaker).

J.A.F._Doorhof

Lezen is inderdaad lastig, mijn antwoord was namelijk.

QuoteIk zou direct stralers kopen en geen dipolen.

op de opmerking.
QuoteVerandert hierdoor het klankbeeld dipols zorgen nl voor ruimtelijk effect.
Is dit nuttig bij concert dvd's of juist niet?

En aangezien er stond snel antwoord heb ik alleen dat aangegeven, had verder te weinig tijd.

BI-Polair is inderdaad iets HEEL anders als DIPOLEN.
En mijn mening over DIPOLEN blijft staan, hoewel ook ik er jaren mee gedraait heb tot volle tevredenheid, ging er bij mij pas een lichtje branden toen ik naar direct stralers toe ging, dat scheelt gewoon enorm met de nieuwere Audio en DTS/DD tracks. Bij DPL verlies je wel wat van je ruimtelijkheid die dipolen met zich meebrengen.

BI-Polaire speakers zouden een eventuele optie kunnen zijn. Maar zoals Garmt al aangeeft niet MIJN keuze (lees ook verder).

De 4-8Ohm schakelaar heeft Garmt gelijk in, dat wijst op een ondermeten voeding, anders zit die schakelaar er niet op. Duur of niet, de voeding is ondermeten  ;D.

Zuilen, zijn een goede optie als je ze kwijt kan.
Mijn rears lopen door tot ongeveer 40-41 Hz, en dat scheelt met mijn oude rears die doorliepen tot 110Hz, heb daar later subs bij aangekoppeld en dat was al een sprong voorwaarts. Natuurlijk kun je alles naar je sub routen, maar des te meer er naar de sub gaat, des te hogere eisen er aan de sub gesteld dienen te worden. Persoonlijk kies ik dus liever voor een laag doorlopende speaker die klankmatig gelijk is aan de fronts, en eventueel een x-over op bv 40-50hz, zodat ze in het echte laag eventueel geholpen worden door de sub.

Als laatste punt, bij directstralers ben je redelijk vrij qua opstellingen (natuurlijk zijn er regels), maar in vergelijk met di/bi-polaire speakers zijn die simpelweg makkelijker te verwezenlijken in meer situaties.

MvrGr.
Frank

PS.
Had nu wat meer tijd.  ;D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

searcher

Je hebt volkomen gelijk Frank,ook ik heb het e.a. verward.
Even terugkomend op het snelle antwoord de optie was de kleinere speakers met voeten.
Maar ik en later ook de verkoper hadden even niet aan de zuilen gedacht.
De prijs is nagenoeg gelijk omdat de voeten relatief duur zijn.

Ik kan de zuilen kwijt en de dealer/verkoper was het compleet eens met mijn invalshoek.
Maar omdat ik niet wist wat het verschil tussen de zuilen en de op de voet staande speakers zou zijn had ik jullie snelle hulp nodig voordat de bestelling vanuit de dealer de deur uitging.(immers het e.a was gisteren al rond gemaakt)

Ik kan een zuil plaatsen en ik zal een beslissing maken of het een 2 weg of een 3 weg zuil wordt puur voor links en rechts surround
Nogmaals bedankt voor jullie hulp en terechte opmerkingen

                                                  m.v.g Searcher



garmtz

Het concert was fantastisch! Ik moest me heel erg concentreren om nog helder te posten, geloof me!

Ik zou persoonlijk niet voor de 904 gaan, aangezien dit eigenlijk alleen maar een 902 is met meer kast. En hoe meer kast, hoe meer kastkleuring. Voor de extra bas hoef je het niet te doen: 50 Hz i.p.v. 55 Hz. Nu zegt dat natuurlijk weinig, maar ik denk dat wat er aan bas komt uit de 902 strakker is dan uit de 904.

De 906 zit weer heel dicht tegen de 908 aan... En om nou 2 paar 908 te kopen... Is heel mooi, maar wellicht moeilijker plaatsbaar (denk aan de zij-woofers!) en een stuk duurder. Maar als je toch gaat voor zuilen, doe het dan goed en koop de 908 ook als surrounds, koop anders gewoon de 902 en zet ze op een stand en op small.

Ik heb overigens gezien op het plaatje dat het 908 links en rechts exemplaren gelijk zijn, niet spiegelsymmetrisch.

J.A.F._Doorhof

#17
Wordt een flinke upgrade daar  ;D.

Laat maar weten hoe het geworden is, maar ik denk dat we Searcher even kwijt zijn, die heeft helemaal geen tijd meer voor ons, die droomt helemaal weg in zijn HT.  ;)

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

searcher

#18
Nee hoor ik ben er nog gelukkig had ik de juiste gedachten nog net op tijd.
De MS908 ook als linker en rechter Surround zijn budgeter niet haalbaar maar zondermeer de beste optie Garmt.

De verkoper gaat nu over een deal denken voor  MS906 tja ik heb Diana weer wat te vertellen en die wordt er werkelijk gek van met name dat geprop in de woonkamer.  >:(
Maar zuilen zijn toch veiliger dan speakers op voetjes voor de KIDS  ::) ;D

Morgen weet ik meer en ik zal het zeker posten.
                
                                         m.v.g Searcher



garmtz

#19
Ik denk persoonlijk dat een goede afgevulde stand misschien nog wel stabieler staat dan een vloerstaander!

eduard

#20
Ook ik moet een nieuwe leesbril en ben uitgegaan van di-polair mijn fout :(

searcher

QuoteIk denk persoonlijk dat een goede afgevulde stand misschien nog wel stabieler staat dan een vloerstaander!

En dat ga jij niet tegen mijn vrouwtje vertellen  ;) :D
Heel misschien wordt het toch de MS908 dus inderdaad 4 dezelfde speakers.
Ik probeer wederom een goede deal te maken.

                                                m.v.g Searcher



J.A.F._Doorhof

#22
2 maanden afwassen ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ego

#23
Quote2 maanden afwassen ?

Heeft Searcher zo'n schappelijke vrouw? ;D ;D ;D

groet,

ego

searcher

Quote2 maanden afwassen ?

MvrGr.
Frank

Ik heb een vaatwasser  ;D ;D
Mijn vrouw is inderdaad zeer schappelijk,maar niet altijd hoor  ;)

                                              m.v.g Searcher