Focal DIY Subwoofer

Started by thommy, November 14, 2002, 23:24:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Hi,

Ik bedoelde VOLUMElevel niet VOLUME  ;D.
MAW waarom pas je kast aan, en zet je niet gewoon het LFE zachter.
Te veel bas is vaak een probleem van plaatsing.

Heb je met een RTA al gemeten wat de sub doet.
Dat is handiger dan zo maar de kast kleiner maken.
Een parametric EQ en een RTA zijn hier echt inmisbaar voor, mits je ontwerp klopt natuurlijk, maar daar ga ik vanuit.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

thommy

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 18, 2002, 20:59:31
Hi,

Ik bedoelde VOLUMElevel niet VOLUME  ;D.
MAW waarom pas je kast aan, en zet je niet gewoon het LFE zachter.
Te veel bas is vaak een probleem van plaatsing.

Heb je met een RTA al gemeten wat de sub doet.
Dat is handiger dan zo maar de kast kleiner maken.
Een parametric EQ en een RTA zijn hier echt inmisbaar voor, mits je ontwerp klopt natuurlijk, maar daar ga ik vanuit.

MvrGr.
Frank

Haha, even een misverstand over volume ;D

Nog geen RTA meting gedaan, wel alle kanalen gecalibreerd.
Desondanks dat het 'level' netjes calibrated was hab ik nog een enorme luide bas, zelfs een beetje te boomerig. Druk was er ook overvloedig aanwezig, dat mag, maar de bass was te hoorbaar.
Zelfs met level-niveau onder het 'gemeten' had ik nog steeds veel te veel hoorbare bass.

Ik weet niet of dit een vergelijk is, maar de 15" staan net op dezelfde plaats als vroeger de 12" en hiermee was er bijna helemaal geen bass hoorbaar, wel druk.

Ik ga me nu eens aan de 'FOCAL'voorgeschreven volume-maten van de kast houden. Volgens de specs van de 15" moet ie in een 'vented' kast met een volume van 180l.

Nu met het afsluiten van het bovenste gedeelte vd kast kom ik redelijk in de buurt van 180l, plaats ik ook nog een basspijp(uitgerekend) en ga ik dempende panelen in de kast kleven(als voorbeeld de B&W 12")

Hopelijk was het probleem te wijten aan de veel te grote kast en niet zozeer aan de plaatsing.


Mvgr
Yves.

The Foundation

.*SLIK*.

Zulke grote boxen!!!!!!!

Sluit je ze allebei samen aan om te testen ? of 1 per 1 ?

Veel succes !

thommy

Quote from: Anthrax on November 18, 2002, 22:51:43
.*SLIK*.

Zulke grote boxen!!!!!!!

Sluit je ze allebei samen aan om te testen ? of 1 per 1 ?

Veel succes !

Hehe Vince,

Had ze natuurlijk afzonderlijk getest, samen was uitgesloten omdat het hier over twee verschillende uitvoeringen gaat.

Bedoeling is wel om twee identieke sub's te gaan gebruiken, maar dan moet ik eerst zeker zijn welke versie het beste resultaat geeft.

Mvgr
Yves.

patrick_vdb

Quote from: thommy on November 18, 2002, 22:44:38Ik weet niet of dit een vergelijk is, maar de 15" staan net op dezelfde plaats als vroeger de 12" en hiermee was er bijna helemaal geen bass hoorbaar, wel druk.

Qua kastvolume woofer en power is de nieuwe kast toch een flink overtreffende trap tov de ASW800 maar die B&W's lijken me toch ook geen misselijke subjes ;)

Mvrgr

Patrick

thommy

Quote from: patrick_vdb on November 18, 2002, 23:25:04
Quote from: thommy on November 18, 2002, 22:44:38Ik weet niet of dit een vergelijk is, maar de 15" staan net op dezelfde plaats als vroeger de 12" en hiermee was er bijna helemaal geen bass hoorbaar, wel druk.

Qua kastvolume woofer en power is de nieuwe kast toch een flink overtreffende trap tov de ASW800 maar die B&W's lijken me toch ook geen misselijke subjes ;)

Mvrgr

Patrick

Hallo Patrick,

Dat zijn echte  klassebakken, kunnen ook veel lucht verplaatsen hoor, ook zijn ze zeer goed met muziek, gewoon klasse.

Het zal zeer goed moeten meevallen, willen de Focal's de B&W's overtreffen, dat besef ik nu ook al reeds.

Hoeveel  hoger moet de lat nog gelegd worden bedenk ik nu plotseling.

Mvgr
Yves.

patrick_vdb

In de economie is stilstaan achteruitgang. Ik denk dat dit ook voor onze HT-hobby opgaat...je bent tevreden maar op een gegeven moment neemt de honger naar meer/beter toch toe ;)

Over die ASW800's lees ik inderdaad veel goeds. Het lijkt haast alsof iedereen het jammer vind dat B&W de productie stopgezet heeft. Op diverse forums lees ik dan ook dat deze sub qua muzikaliteit toch een streepje voor heeft op bv de latere ASW3000 of zelfs 4000 (ook geen misselijk ding).

Ik blijf je project in ieder geval met bewondering volgen ;)

Mvrgr

Patrick

J.A.F._Doorhof

Thommy,

Probeer er aub toch een RTA meting van te maken.
En experimenteer eens met verschillende plaatsingen.

Je kent mijn sub.
Ik heb daar ook behoorlijk mee moeten slepen voordat het resultaat echt optimaal was. Eindresultaat was gewoon de gehele zitomgeving een kleine 30cm naar achteren.

Helemaal omdat je geen enkele vorm van EQ hebt lijkt het me sowieso wijsheid om bv een behringer parametrische EQ ertussen te zetten zodat je wat kan aanpassen. Dit soort subs zul je toch ergens moeten temperen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

thommy

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 19, 2002, 08:39:38
Thommy,

Probeer er aub toch een RTA meting van te maken.
En experimenteer eens met verschillende plaatsingen.

Je kent mijn sub.
Ik heb daar ook behoorlijk mee moeten slepen voordat het resultaat echt optimaal was. Eindresultaat was gewoon de gehele zitomgeving een kleine 30cm naar achteren.

Helemaal omdat je geen enkele vorm van EQ hebt lijkt het me sowieso wijsheid om bv een behringer parametrische EQ ertussen te zetten zodat je wat kan aanpassen. Dit soort subs zul je toch ergens moeten temperen.

MvrGr.
Frank

Hallo Frank,

Dat komt nog wel, zeker!

Maar eerst de kasten afwerken en opstellen, nadien fijntunen met behulp van de nodige meetapparatuur.
Ben echter zeer beperkt in het verschuiven van de kasten, een EQ sluit ik dus ook niet uit.

Bedankt voor het advies,

Yves.

J.A.F._Doorhof

Hi,

Even voortbreien  ;D.

Zoals je mischien weet ben ik van een B&W ASW2000 naar de bag-end gegaan en toen naar de zelfbouw.

Het probleem dat je een beetje tegenkomt is dat naarmate de sub krachtiger wordt je bepaalde probleem gebieden meer kan gaan horen, immers de sub gaat lager door.

Zolang je een probleem hebt met het te hard zijn van bepaalde frequenties is er geen probleem, immers je kunt met een EQ cutten. Zodra je echter problemen hebt met veel dips dan wordt het tricky want boosten moet je eigenlijk nooit doen.

Ik zou gewoon de maat van de kast aanhouden die wordt opgegeven. Dat brengt je in iedergeval dicht bij de ideale situatie.

Nu over het inbouwen van je versterkers.
Dat zou ik niet doen, en wel om een paar redenen.

Ten eerste is je versterker niet gebouwd om ingebouwd te worden, je moet dus een goede airflow hebben om je versterker heen.
Ten tweede kunnen dit soort subs (jammer genoeg spreek ik uit ervaring) zulke druk uitoefenen dat je kans loopt dat je versteker gigantisch staat te trillen met alle gevolgen van dien.

Ik zou gewoon (heb dat zelf ook gedaan) de versterker en EQ extern plaatsen en dan een kabel richting je sub sturen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

De kast ziet er wel zo uit dat hij niet makkelijk gaat meetrillen.
Maar had je dan niet van te voren uitgerekend wat het volume van de kast moet zijn. Dat is toch niet erg slim, sorry voor deze opmerking maar een bas chassis heeft toch wel een omgeving nodig waarin hij kan presteren.
Als de kast veel te groot was, dan is er in principe bij een gesloten kast te weinig veerwerking ten opzichte van de woofer, en zal de boel niet echt gecontroleerd werken. Dat doet de woofer geen eer aan.
Dus eerst maar eens je kast op maat maken voor deze driver, en daarna beoordelen of hij klinkt of niet.

Jaco

Bart_M

Er is niet zo heel veel te berekenen met kant en klare kasten.  ;)
Gelukkig zijn ze te groot, dit is nog te verhelpen.

Hoe lang heb je de PR's ingespeeld? Bij mij was na 30/40 uur nog steeds verbetering merkbaar, het werd strakker en minder lomp.

Grtn,
Bart

thommy

Quote from: jaco on November 19, 2002, 09:36:24
De kast ziet er wel zo uit dat hij niet makkelijk gaat meetrillen.
Maar had je dan niet van te voren uitgerekend wat het volume van de kast moet zijn. Dat is toch niet erg slim, sorry voor deze opmerking maar een bas chassis heeft toch wel een omgeving nodig waarin hij kan presteren.
Als de kast veel te groot was, dan is er in principe bij een gesloten kast te weinig veerwerking ten opzichte van de woofer, en zal de boel niet echt gecontroleerd werken. Dat doet de woofer geen eer aan.
Dus eerst maar eens je kast op maat maken voor deze driver, en daarna beoordelen of hij klinkt of niet.

Jaco

Hoi Jaco,

Ik wist het wel dat de kast 'overbemeten' was.
Het was een bestaand ontwerp, dus niet al teveel werk om eens een overbemeten kast uit te proberen, met alle gevolgen van dien...

Nu met het weg nemen van het bovenste gedeelte kom ik aardig in de buurt van het voorgeschreven volume.
Echter is er veel werk om de kast aan te passen.

Kast is wel heel stabiel, zijkanten zijn MDF van 22mm en boven en onderkant zelfs 88mm dik!

Hopelijk kan ik binnen een paar dagen weer experimenteren maar nu met het juiste volume van de kast.

Mvgr
Yves.

thommy

Quote from: Krunk on November 19, 2002, 11:30:41
Er is niet zo heel veel te berekenen met kant en klare kasten.  ;)
Gelukkig zijn ze te groot, dit is nog te verhelpen.

Hoe lang heb je de PR's ingespeeld? Bij mij was na 30/40 uur nog steeds verbetering merkbaar, het werd strakker en minder lomp.

Grtn,
Bart

Hallo Bart,

Woofers hebben maar een 18 uren ingespeeld, maar vanaf het eerste moment wist ik reeds dat het een beetje mis ging, kan je gewoon aanvoelen.
Anderzijds is het heel leerrijk om eens te ervaren hoe een woofer zich gedraagt in een veel te grote behuizing.

Mvgr
Yves.

thommy

Aanpassingen verlopen vlotter dan gedacht ;)

Hier het verschil met het eerste ontwerp:

thommy

#65
Zelfs de frontplaten zijn reeds bijgewerkt

Iemand een suggestie of het wel nuttig zal zijn om de binnenkant van de kasten te bekleven met zo dempende panelen?
Is ook aanwezig in de B&W 800's

Mvgr
Yves.

Bart_M

Ik zou ze wel bekleden met noppenschuim, dit is een in basreflexkist vaak wel een vooruitgang.
Eventueel de kist "doder" maken met plakken lood, kan nooit kwaad.

Grtn,
Bart

J.A.F._Doorhof

Ik heb haaientanden schuim aan de binnenkant geplakt.
Heb het nooit zonder geprobeerd by the way  ;).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

The Foundation

mooie subjes!!

Vooral nadat ze een kopje kleiner zijn gemaakt!

sjappo!!!

thommy

#69
Quote from: Anthrax on November 19, 2002, 23:31:12
mooie subjes!!

Vooral nadat ze een kopje kleiner zijn gemaakt!

sjappo!!!

;D kopje der af ;D

Is inderdaad meer naar maat, hopelijk geeft dit een beter resultaat.

Is nu meer een volume naar HT-formaat, voordien discotheek-formaat ;D


Maar ja, kasten waren nu eenmaal zo groot, kon het niet laten om ze zo eens uit te testen, met alle gevolgen van dien ;)


Mvgr

Yves.

thommy

#70
Quote from: Krunk on November 19, 2002, 18:13:54
Ik zou ze wel bekleden met noppenschuim, dit is een in basreflexkist vaak wel een vooruitgang.
Eventueel de kist "doder" maken met plakken lood, kan nooit kwaad.

Grtn,
Bart

QuoteIk heb haaientanden schuim aan de binnenkant geplakt.
Heb het nooit zonder geprobeerd by the way  .

MvrGr.
Frank

Ok Frank en Bart, bedankt voor de support;


ik ga alvast voor het isolatie materiaal ,noppenschuim of haaientanden, noem het zoals je wil.

Mvgr
Yves.

thommy

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 19, 2002, 18:14:40
Ik heb haaientanden schuim aan de binnenkant geplakt.
Heb het nooit zonder geprobeerd by the way  ;).

MvrGr.
Frank

Enkel op de wanden, of ook op de leggers?

Mvgr
Yves.

thommy

#72
Quote from: J.A.F._Doorhof on November 19, 2002, 08:39:38
Thommy,

Probeer er aub toch een RTA meting van te maken.
En experimenteer eens met verschillende plaatsingen.

Je kent mijn sub.
Ik heb daar ook behoorlijk mee moeten slepen voordat het resultaat echt optimaal was. Eindresultaat was gewoon de gehele zitomgeving een kleine 30cm naar achteren.

Helemaal omdat je geen enkele vorm van EQ hebt lijkt het me sowieso wijsheid om bv een behringer parametrische EQ ertussen te zetten zodat je wat kan aanpassen. Dit soort subs zul je toch ergens moeten temperen.

MvrGr.
Frank

Hallo Frank,

Is dat deze die je gebruikt?



Behringer PRO-PEQ 2200 Ultra-Q


  5Bd.Parametric EQ, 19"/­1HE, Kl. + XLR


Mvgr
Yves.

The Foundation


thommy

#74
Quote from: Anthrax on November 20, 2002, 01:06:28
we want pics!!!

Hela Vince,

Jij denk zeker dat ik niets anders te doen heb als  subs bouwen!!

Vandaag nochthans genoeg gedaan, kasten omgebouwd, wat niet een gemakkelijk werkje is geweest.

Morgen hopelijk de noppenschuim en de woofers er in, basspijp tunen, kast dicht maken en dan hopelijk morgen of overmorgen weeral testen in opstelling.

Vandaag(gisteren eigenlijk) heb je toch weeral twee nieuwe pics kunnen bekijken :o

Morgen(vandaag eigenlijk) misschien nieuwe pics in opstelling HT.

Mvgr
Yves.