Focal DIY Subwoofer

Started by thommy, November 14, 2002, 23:24:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

The Foundation

hi! thommy !!!!!!!!!!!!!!!!!!


...en anders hebt ge geen pijn??   ;D  ;D

OFFICIAL B&W freak  ---> Official DHZ freak

thommy

Quote from: Anthrax on November 16, 2002, 06:14:26
hi! thommy !!!!!!!!!!!!!!!!!!


...en anders hebt ge geen pijn??   ;D  ;D

OFFICIAL B&W freak  ---> Official DHZ freak

Hallo Vince,

Da's een goeie ;D ;D

Wie weet ??? ???

Yves.

thommy

Vandaag de frontpanelen bewerkt(4 stuks).
Eerst de buitenste afmetingen van de drivers uitfrezen in de platen, wow, zeer arbeidsintensief en secuur werkje.
Nadien de inbouwmaat uitzagen, ging iets vlotter als dat frezen ;)

Dik tevreden over het eindresultaat, lijkt me toch wel iets mooier als de drivers een beetje 'verzonken' zitten in de frontplaat.

184 gaatjes boren voor de bevestiging met de kast , om zeker te zijn dat ik tijdens het testen geen frontplaat met drivers en al tegen mijn 'knikker' zou krijgen!
Bevestiging is tijdelijk alleen met de schroeven, nadien wanneer ik weet welke opstelling ik ga gebruiken worden de fronten alsnog gelijmd.

Als laatste dan, dichtingsringen op maat uitgesneden en met lijm in de nis geplakt. Trouwens, ik geef de voorkeur aan dichtingsringen ipv de drivers met sillicone vast te plakken, lijkt me onhandig om ze nadien te demonteren.

En voor ik het wist, was het weer nacht :o

Mvgr
Yves.


MrPink

Goed werk. :)

Groetjes,
Oscar

Rob_Dingen

Hoi Yves

Het is verstandiger om de woofer uit het midden te zetten waardoor je minder last krijgt van staande golven
Verder ziet het er goed uit
Heb je ook gewichtjes om de passive radiators af te stellen

Rob

Bart_M

Quote from: Rob_Dingen on November 17, 2002, 11:07:58
Het is verstandiger om de woofer uit het midden te zetten waardoor je minder last krijgt van staande golven

Ik denk dat het in deze kast niet zo heel veel uitmaakt. Het is een driehoek, dus je hebt bijna geen vlakken die parallel staan.

Grtn,
Bart

J.A.F._Doorhof

Toch wel, kijk maar naar de boven en onderkant.

Bij een sub is altijd verstandig om de woofer uit het midden te zetten.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

thommy

#32
Quote from: J.A.F._Doorhof on November 17, 2002, 12:31:02
Toch wel, kijk maar naar de boven en onderkant.

Bij een sub is altijd verstandig om de woofer uit het midden te zetten.

MvrGr.
Frank

Hallo frank,

Waarom is die van jou dan ook niet zo gebouwd?
Driver staat toch ook pal in het midden



Mvgr
Yves.

thommy

Quote from: Rob_Dingen on November 17, 2002, 11:07:58
Hoi Yves

Het is verstandiger om de woofer uit het midden te zetten waardoor je minder last krijgt van staande golven
Verder ziet het er goed uit
Heb je ook gewichtjes om de passive radiators af te stellen

Rob


Hallo Rob,

Ik weet niet of het invloed heeft of de driver nu in het midden staat of niet?

Meestal bij de bestaande sub's zit de speaker toch bijna ook altijd pal in het midden?

Die kasten van mij zijn niet rechthoekig, tellen zelfs 6 kanten, weet ook niet wat hier de invloed gaat zijn?

Ja, in het begin ga ik proberen met 265gr per slave, maar is uitbreidbaar tot 400 gr. Dat zal uittesten worden. 400 gr geeft wel dieper, maar vertraagt waarschijnlijk weeral wat meer.

Mvgr
Yves.

jaco

De kast is wel groot, maar of je staande golven onder de 120 HZ wel hier in passen ???

Jaco

J.A.F._Doorhof

Thommy,

Mijn sub is ruim een jaar geleden gebouwd ik was toen nog niet op de hoogte van dit soort dingen.
En om eerlijk te zijn kom ik er gewoon niet aan toe om een nieuwe kast te bouwen, en de sub bevalt me zeer goed, maar als je de kans hebt om het vanaf het begin af aan goed te doen moet je dat niet laten.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

Hoi

120hz zit ongeveer op 140cm weet niet hoe hoog de kast is
Maar als je de speaker uit het midden haalt is het nooit slechter

Rob

thommy

Quote from: Rob_Dingen on November 17, 2002, 20:59:29
Hoi

120hz zit ongeveer op 140cm weet niet hoe hoog de kast is
Maar als je de speaker uit het midden haalt is het nooit slechter

Rob

Kasten zijn (binnenafmeting) 1 meter hoog.

Dus staande golven zouden niet op zo een lange golflengten mogen voorkomen.

50 Hz = 343/50 = 6,75 meter
dus 50 cm hoger of lager maakt weinig uit

bij 100HZ dus 3,85 meter en daar moet ie al niets doen


Yves.


thommy

Na een nachtje inspelen volgt morgen de testfase.

Opstelling1 :

thommy

Opstelling 2:

MrPink

Mijn god, zijn die dingen zó groot?! Wow...very impressive! Ben benieuwd hoe ze klinken. :)

Groetjes,
Oscar

jaco

Je B&W's komen wel wat 'klem' te staan zo. Vinden die dat klankmatig wel fijn ?

Jaco

patrick_vdb

 :o Dat zijn serieuze subs geworden zeg. Hoop binnekort een soort van review te lezen op het forum, ben toch wel erg benieuwd hoe dit klinkt ;)

Jaco heeft overigens wel een punt, vinden de B&W's het wel zo prettig om ingesloten te staan maw tast het niet het geluidsbeeld aan?

Ziet er overigens wel zeer cool uit 8)

Mvrgr

Patrick

Roland


thommy

Eerste indrukken:

Te veel bass, 't jonge dit zijn echte bass-kanonnen!!!!

Het plafond dreunt als het ware mee, straks is mijn dak nog vliegen!

Veranderen van tactiek dan maar.

Heb nu het bovenste gedeelte vd kast afgesloten, zodat het totaal volume wordt gereduceerd.

Ook ga ik een basspoort voorzien, en  dempingspanelen binnenin de kasten voorzien.

Nu met de verkleining vd kast zit de driver volledig uit het midden.

Veeel werk om de kasten te verbouwen, zal nog wel een paar daagjes duren eer we weer tot testen kunnen overgaan.

Toch één positief punt, ondanks de kasten groot zijn geeft dit geen effect op de B&W 802(algemeen klankbeeld), eigenlijk staan deze front's niet ingesloten want de subs staan zelfs nog een beetje achter de fronten.

Tot zover de status.

Mvgr

Yves.

patrick_vdb

Quote from: thommy on November 18, 2002, 16:25:45
Eerste indrukken:

Te veel bass, 't jonge dit zijn echte bass-kanonnen!!!!

;D

Mvrgr

Patrick

PM

Quote from: thommy on November 18, 2002, 16:25:45
Eerste indrukken:

Te veel bass, 't jonge dit zijn echte bass-kanonnen!!!!
...

Misschien niet geheel onverwacht met 2 van die grote jongens in zo'n ruimte !
Groeten, Peter

Grindtegel

sjesus wat een kanjers, als je die open zou zetten in mijn appartementje zou het hele blok weggevaagd worden  ;D
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

J.A.F._Doorhof

Waarom verbouwen ?
Gewoon het volume aanpassen moet toch genoeg zijn ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

thommy

#49
Quote from: J.A.F._Doorhof on November 18, 2002, 17:47:45
Waarom verbouwen ?
Gewoon het volume aanpassen moet toch genoeg zijn ?

MvrGr.
Frank

Hallo Frank,

Daar zit het hem net, ik moet op de bovenste plank(binnen) een nieuwe legger maken/ lijmen, op zich niet moeilijk zou je denken, enkel is het een zeskant en dat is niet gemakkelijk werken in een gesloten kast.
Maar ja, het is gelukt, wel een paar keer aanpassen maar de nieuwe legger past als een bus. Morgen nog de randen 'afkitten' zodat het geheel 100% luchtdicht moet zijn.

O ja, ik denk er aan om de bovenste ruimte te benutten voor het inbouwen van de versterker, plaats zat in de hoogte en breedte, zal niet warm lopen. Op zich voor de trillingen zou de amp best niet op/in de kast mogen, maar ik weet niet of dit nadelige gevolgen heeft voor een sub, Hypex wordt toch ook ingebouwd.

Mvgr
Yves.

Mvgr
Yves.