Focal DIY Subwoofer

Started by thommy, November 14, 2002, 23:24:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

thommy

Eindelijk, na een paar dagen ongeduldig afwachten zijn alle componenten voorhanden.

Hier alvast een paar pics.

Morgen meer dan waarschijnlijk aan de slag in mijn werkplaatsje.

FOCAL 15K8711:

thommy

De kasten dan:

thommy

compleet, zonder voorplaat:

thommy

Wat de uiteindelijke opstelling zal zijn kan ik nog niet bepalen.

Zal beginnen om de Focal in een gesloten behuizing te laten presteren.

Ook een mogelijkheid is het maken van een Basspijp.

Heb ook nog twee passieve radiator's (10" Peerles) om te combineren indien het echt 'diep' moet gaan, in gesloten kast zonder basspijp, maar ik denk persoonlijk dat de 15" Focal meer dan voldoende zal leveren.

Dus zoals je ziet, het wordt testen...

Mvgr
Yves.

B. Kuiper

Om een uitdrukking van mijn avatarplaatje te gebruiken:"Impressive
"Always a little further"

MrPink

LOL! Maar ik ben het er wel mee eens! ;)

Groetjes,
Oscar

jaco

Ziet er wel mooi uit zeg. Laat weten hoe het klinkt. Moet wel druk kunnen leveren met 2 van die Focal drivers  :)

Jaco

Robbo

Mooie kasten Thommy !  Zelf gemaakt ?

Kun je uitleggen hoe je de drivers in de kasten gaat zetten, het lijkt erop dat de dwarsplaten dichter bijelkaar staan dan dat de driver hoog is.


Rob

jaco

En wat is de samenstelling van de wand?
Buiten zo te zien een laagje van 4 of 8 mm met fineer voor de nice look.
Middenin een laag MDF (22 MM ?)
binnenin lijkt wel iets van Multiplex of zo.

Hoe dik in totaal ?

Jaco

thommy

Vandaag de kasten aangepast.
Wat extra dwarsbalkjes aangebracht en de 'leggers' aangepast aan de drivers.

thommy

Zoals ik al eerder aangaf ga ik om te beginnen met twee verschillende opstellingen werken.

Eén  kast wordt een gesloten behuizing enkel met de Focal 15"


De andere kast ga ik voorzien van 3 drivers, Focal 15" en twee Peerless 10" slaves. Zo verlicht ik ook weeral een beetje het zwoegen van de Focal ;D

Morgen ga ik de gaten in de frontpanelen zagen, secuur werkje want ik wil indien mogelijk dat kraagje ook uitfrezen zodat de buitenste ring van de driver een beetje verdoken zit in het frontpaneel.

Mvgr
Yves.

MrPink

Hoe ga je uiteindelijk de beide subs aansluiten/plaatsen/gebruiken?

Groetjes,
Oscar

thommy

#12
Quote from: Robbo on November 15, 2002, 08:54:43
Mooie kasten Thommy !  Zelf gemaakt ?

Kun je uitleggen hoe je de drivers in de kasten gaat zetten, het lijkt erop dat de dwarsplaten dichter bijelkaar staan dan dat de driver hoog is.


Rob



Hallo Rob,

Dat is inmiddels al aangepast, zie voorgaande pic.

Eigenlijk moet ik toegeven dat de basis reeds bestaand was, kasten passen perfect in mijn opstelling.

Dit is ook alles, de rest, aanpassing, maken van frontplaten, plaatsen van drivers doe ik zelf.

Moet wel toegeven dat ik me (op afstand)laat begeleiden door een echte 'crack'.
Namelijk Benny Glass ( Aqua Blue)

Zeer toffe en gedienstelijke gast!!

Mvgr

Yves.

patrick_vdb

Ziet er erg indrukwekkend uit Thommy, ben benieuwd naar het eindresultaat ;) De vorm van de kast vind ik overigens een goed idee, geeft een betere mogelijkheid tot hoekplaatsing als de standaard vierkante kistjes.

Mvrgr

Patrick

thommy

#14
Quote from: jaco on November 15, 2002, 10:32:22
En wat is de samenstelling van de wand?
Buiten zo te zien een laagje van 4 of 8 mm met fineer voor de nice look.
Middenin een laag MDF (22 MM ?)
binnenin lijkt wel iets van Multiplex of zo.

Hoe dik in totaal ?

Jaco

Hallo Jaco,

Yep, het is MDF van 22mm dik, ook de 'leggers' zijn eveneens 22 mm dik MDF.

Kasten zijn reeds voorzien van een blank fineerlaagje ;)

Voor de frontpanelen gebruik ik een 30mm MDF, die moeten nog wel gefineerd worden.

Mvgr
Yves.

The Foundation

cool!!!!

ik zou proberen om er 4 zwenkwieletjes onder te zetten , want het worden zeker zware kisten! :D

thommy

Quote from: MrPink on November 15, 2002, 16:18:28
Hoe ga je uiteindelijk de beide subs aansluiten/plaatsen/gebruiken?

Groetjes,
Oscar


Hallo Oscar,

Subs komen op LFE, versterkers zijn Parasound HCA 1200II (Mono bridged-625W), door de vorm is het mogelijk om ze mooi in een hoek te plaatsen, staan trouwens nu ook de ASW-800's en geven zo het beste resultaat.

Met deze ben ik wel een beetje beperkt qua opstelling, kasten zijn bepaald niet de allerkleinste:  110 h x 66 br x 58 diep.(cm)

Maar die vorm maakt het ideaal om er een 'hoekkast' van te maken.

Mvgr
Yves.

thommy

Quote from: patrick_vdb on November 15, 2002, 16:34:41
Ziet er erg indrukwekkend uit Thommy, ben benieuwd naar het eindresultaat ;) De vorm van de kast vind ik overigens een goed idee, geeft een betere mogelijkheid tot hoekplaatsing als de standaard vierkante kistjes.

Mvrgr

Patrick

Jazeker Patrick,

Vorm is een echte meevaller want zo een kolossen zet je niet maar ergens neer ;)
Is trouwens ook de aanleiding geweest waarom ik deze onmiddelijk heb aangekocht.
Bedoeling was om alles volledig zelf te bouwen, was op info-jacht bij Benny, stonden die kasten daar niet! meteen toegehapt!

Mvgr
Yves.

Bart_M

Hey Yves,

Je bent lekker op gang.  :D
Zeer mooie kasten.

Hou er ff rekening mee dat de passive radiators in moeten spelen. Ze gaan na verloop van tijd steeds strakker klinken.
Gebruik van die kneedbare pakking die Monacor levert, dan kan je hem helemaal luchtdicht maken. Dat zal zeker nodig zijn bij deze subs.  ;)

Maar is je bedoeling nu om 2 verschillende soorten subs te maken?

Grtn,
Bart

thommy

Quote from: Anthrax on November 15, 2002, 16:41:06
cool!!!!

ik zou proberen om er 4 zwenkwieletjes onder te zetten , want het worden zeker zware kisten! :D

Hallo Vince,

Nu al, enkel de lege kasten zijn niet te tillen. Wat gaat dat dan geven als het project af is ???

Zwenkwieltjes, op zich best aardig, maar het moeten echte 'klasse' speakers worden en daar passen echter geen wieltjes onder.

Ik zal ze wel verplaatsen met zo een steekkarretje.

Mvgr
Yves.

thommy

Quote from: Krunk on November 15, 2002, 17:12:44
Hey Yves,

Je bent lekker op gang.  :D
Zeer mooie kasten.

Hou er ff rekening mee dat de passive radiators in moeten spelen. Ze gaan na verloop van tijd steeds strakker klinken.
Gebruik van die kneedbare pakking die Monacor levert, dan kan je hem helemaal luchtdicht maken. Dat zal zeker nodig zijn bij deze subs.  ;)

Maar is je bedoeling nu om 2 verschillende soorten subs te maken?

Grtn,
Bart

Hallo Bart,

Alvast bedankt voor de tip!

Nee, bedoeling is dat ik twee identieke subs maak.

Echter omdat ik eens wil uittesten welke opstelling het beste gaat klinken, maak ik voorlopig twee verschillende uitvoeringen.

Ik heb het geluk dat Benny van Aqua Blue met zomaar twee 10" Peerless Slaves heeft meegegeven, mag die ook na een paar maanden indien geen gewenst resultaat weer gewoon inleveren, da's pas service hé"!!!

Dus wordt het volgende week testen, enerzijds met de gesloten kast en anderzijds met de kast met de twee slaves, kom ik er wel achter wat het beste resultaat gaat geven.

Mvgr
Yves.

Bart_M

Tja, Benny is de kwaaiste niet...  :D

Ik heb nu zelf alle spullen gehaald voor mijn nieuwe frontspeakers. Hij heeft het filter helemaal ontworpen, en indien het niet goed is kan ik ook terugkomen.

Ik ben nu bezig met het lijmen van de kasten, hij had helaas geen kant en klare meer staan.  :(

Maar geef de passives echt genoeg tijd om in te spelen, het duurt wel een paar dagen voordat ze lekker los zijn.

Succes met DHZ'ven.

Grtn,
Bart

MrPink

Erg indrukwekkend hoor, ben ook benieuwd hoe het gaat worden!

Groetjes,
Oscar

beetle99

Knap staaltje dhz-en Yves. Zit er goed uit!

groet,
Stefan

thommy

Quote from: beetle99 on November 15, 2002, 18:16:13
Knap staaltje dhz-en Yves. Zit er goed uit!

groet,
Stefan

Bedankt Stefan,

Ik wil zelfs nog een stapje verder gaan, immers om een klein beetje van de sluier op te lichten krijg ik volgende week twee verschillende DHZ centerspeakers op visite, blijven een paar maandjes bij me thuis om de concurrentie aan te gaan met de Nautilus HTM-1. Volgens de 'crack' moeten deze beter performen dan de Naut!!
Eerst zien(eh horen) natuurlijk, maar ik sluit niets uit dat er binnen afzienbare tijd een Naut HTM-1 te koop wordt aangeboden ???
Tot zover over de center, nu eerst de subjes aan de praat krijgen, da's mijn bekommernis op't moment.

Mvgr
Yves.