Focal DIY Subwoofer

Started by thommy, November 14, 2002, 23:24:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jaco

Yves,
Kijk wel even goed waar die 3 parametrische banden in te stellen zijn.
De 6 band behringer die ik heb heeft 'maar' 2 banden in het sub bereik. Dus 6 lijkt heel wat maar valt dan toch tegen.

Maar die jij hier boven displayed ziet er meer digitaal en flexibeler uit. Optimaal zou je alle 3 eq banden dus tussen de 0 en 200 Hz moeten kunnen laten vallen. Dan is het mogelijk 3 verschillende pieken aan te passen.
Stel dat je een staande golv op 45 Hz hebt. Dan heb je ook last van de 1 harmonische daarboven, dus 90 Hz. Die is minder heftig, maar wel degelijk van invloed.
Dus kijk daar even goed naar voordat je 1 koopt.

Groeten, Jaco

The Foundation

dit topic staat al 3 dagen stil!!
Wij willen het vervolg!!!!

thommy

Quote from: Anthrax on November 25, 2002, 23:16:28
dit topic staat al 3 dagen stil!!
Wij willen het vervolg!!!!

Nog even geduld Vince,

Er kruipt veel werk/tijd in om die kasten in kleur te zetten.
Vandaag eindelijk beide kasten voorzien van eerste verflaagje.
Als ik tijd heb worden ze morgen alsnog voorzien van de eindlaag, dus ten vroegste woensdag zal ik de foto's van de eindprodukten posten.

O ja, kasten zijn uiteindelijk toch Satin zwart geworden.
Zeer mooi resultaat reeds na de eerste laag, verf wel aangebracht met een lakrolletje, resultaat komt zeer in de nabijheid alsof ze 'gespoten' zijn.
Wel zeer veel aandacht besteden aan het glad schuren(machinaal) van het oppervlak!

Had eerst een stukje geprobeert om de fineer in te kleuren met Linitop, kleur Palisander, is zeer donker hout kleur, maar vond dit maar niets, echt lelijk.

Echter één bijkomend probleem waar ik vroeger geen last van had, kan nog moeilijk 's avonds  luid spelen, bass is nu zelfs voelbaar in de keuken, twee kamers verder ;D
Al bij al is het geluid zeer indrukwekkend, wat een druk dat er vanuit gaat!

En dan te weten dat er binnen afzienbare tijd een RTA-meting wordt gedaan, om de subs eventueel nog te optimaliseren.

Dus ten vroegste zie je ze woensdag in hun opperbest.

Mvgr
Yves.


thommy

Quote from: jaco on November 22, 2002, 14:37:43
Yves,
Kijk wel even goed waar die 3 parametrische banden in te stellen zijn.
De 6 band behringer die ik heb heeft 'maar' 2 banden in het sub bereik. Dus 6 lijkt heel wat maar valt dan toch tegen.

Maar die jij hier boven displayed ziet er meer digitaal en flexibeler uit. Optimaal zou je alle 3 eq banden dus tussen de 0 en 200 Hz moeten kunnen laten vallen. Dan is het mogelijk 3 verschillende pieken aan te passen.
Stel dat je een staande golv op 45 Hz hebt. Dan heb je ook last van de 1 harmonische daarboven, dus 90 Hz. Die is minder heftig, maar wel degelijk van invloed.
Dus kijk daar even goed naar voordat je 1 koopt.

Groeten, Jaco

Hallo Jaco,
Heb dit eens even zitten vragen aan de support desk van Behringer,
Hier het antwoord:

Dear Yves,

Thank you for showing interest in our products.

It is possible to adjust three parametric filters on each channel to whatever freq. you want between 20 Hz and 20 kHz.

We hope that we have been able to help you with this information.



Best regards,
Rolph Broens
Customer Support Administrator
BEHRINGER International GmbH
Tel: +49 2154 920 6632 -2
Fax: +49 2154 920 665
mailto:support@behringer.be
www.behringer.com


Yves.


jaco

Yves,
Dan zit je goed dus. Het is wat ik al verwachtte aangezien het een digitaal beestje is.
Dan kun je dus maximaal 3 pieken/dalen gaan corrigeren.
Nu is het beter om geen dal te boosten heb ik begrepen, en alleen maar pieken te dempen.

Frank weet dat denk ik beter uit te leggen.

Jaco

thommy

Quote from: jaco on November 26, 2002, 15:32:51
Yves,
Dan zit je goed dus. Het is wat ik al verwachtte aangezien het een digitaal beestje is.
Dan kun je dus maximaal 3 pieken/dalen gaan corrigeren.
Nu is het beter om geen dal te boosten heb ik begrepen, en alleen maar pieken te dempen.

Frank weet dat denk ik beter uit te leggen.

Jaco

Hallo Jaco,

Inderdaad, deze lijkt me een veelzijdig toestelletje.

Over dalen, ik weet nu al dat ik er eentje heb tussen de 55Hz en 60Hz.
Dit is te horen wanneer je er een 'sweep' overheen gooit.
Ik weet niet of je deze mag boosten, maar het is wel uitgesloten dat ik de sub's kan verschuiven.
Volgende week met de nodige apparatuur kan ik zeer naukeurig te werk gaan.
Maar op dit ogenblik kan ik enkel op mijn oren vertrouwen en constateer ik dat het toch reeds zeer goed klinkt.

Het perfecte vlakke signaal is denk ik 'utopia', maar het is altijd de bedoeling/uitdaging om dit zo nauwkeurig mogelijk te benaderen.


Mvgr
Yves.

thommy

#106
Eerste voorzichtige pic van 'Subwoofer In Black'

Verf moet wel nog uitharden.

De laatse laag dan toch maar gespoten.
Hiervoor 'Hammerite zwart' genomen.
Zeer mooi resultaat, net alsof het pianolak is.
Wel moeilijk om een foto te maken, het gebruik van een flash of halo lamp is niet aan te raden omwille van de weerkaatsing. zonder flash/halo, is het dan weer te donker.
Iemand een idee om deze toch zeer mooi en natuurlijk op de digitale plaat te leggen?
ik gebruik een Sony Cyber-Shot DSC-F505V.

Mvgr
Yves.

Bart_M

Hey Yves,

Heb je geen grote pieken?

Grtn,
Bart

chendy

Hi Yves!

Die zwarte lak camoufleert de Parasound nu helemaal. ;D
Wat kost de digi-Beri ongeveer?

Mvg, Chendy.
PCH A100 > Sony 40" Bravia 1080p >  5.1 set-up
powered by Johnny Walker

J.A.F._Doorhof

Yves,

Heb je geen last van reflecties op de lak ?
Ik probeer altijd alles zo mat mogelijk te houden als het aan de voorkant staat.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

thommy

Quote from: Krunk on November 26, 2002, 18:15:14
Hey Yves,

Heb je geen grote pieken?

Grtn,
Bart

Hallo Bart,

Zoals ik al eerder aangaf ben ik op dit ogenblijk aangewezen op mijn gehoor en het blijkt dat de pieken zeer goed meevallen.
Nee dus, niet echte pieken hoorbaar.

Mvgr
Yves.

thommy

Quote from: chendy on November 27, 2002, 00:27:13
Hi Yves!

Die zwarte lak camoufleert de Parasound nu helemaal. ;D
Wat kost de digi-Beri ongeveer?

Mvg, Chendy.

Hoi Chendy,

Indien je dit topic goed gelezen had wist je dit reeds:

Quote from: Robbo on November 22, 2002, 11:33:02
Quanta costa ?

Muchos peseta's schat ik



Rob




Mmm, valt nog mee

€270 voor de DSP 8024 en €57 voor de mic.

De verkoper zei me dat de prijs tov verleden jaar met de helft naar beneden gegaan is. Typisch voor Behringer zei ie ook nog.
Mvgr
Yves.




thommy

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 27, 2002, 09:10:38
Yves,

Heb je geen last van reflecties op de lak ?
Ik probeer altijd alles zo mat mogelijk te houden als het aan de voorkant staat.

MvrGr.
Frank

Maar nee Frank,
Nu moet je ook niet overdrijven hoor.
Ik zei pianolak, maar in feite heeft het een satijn glansje, ik bedoelde dat de verf zo mooi egaal is dat het enigzins weg heeft van pianolak.

Het oog mag ook wel iets hebben vind ik, mat lijkt op geen moer.

Mvgr
Yves.

PS nog een vraagje voor jou Frank, is het zo dat je een dal best niet boost en waarom?

J.A.F._Doorhof

 ;D
Ok,

Bij het gebruik van een EQ moet je inderdaad voorkomen dat je boost, wat er namelijk gebeurt is makkelijk uit te leggen.

OVERAL in je kamer is de meting anders, dit komt door de verspreiding van je modes en anti-modes. Als je dus op de ene plek in je kamer bv 40hz 5dB boost omdat hij 5dB te zacht is, dan komt hij op een andere plek 10dB terug.

Veel mensen die boosten merken ook dat ineens de glazen rinkelen of de ramen staan te schudden, terwijl ze maar 2dB boosten.

Vandaar dat je als je een dal hebt je beter op 2 plekken kunt cutten dan op één plek boosten.

Het verplaatsen van je sub zul je toch echt aan moeten als je het niet goed krijgt, met dit soort "monsters" is hoekplaatsing bv dodelijk. Mijn sub heb ik ook eerst in een hoek geplaatst en werdt echt helemaal gek, nu staat hij netjes tussen de fronts en presteerd daar eigenlijk het beste. Ik heb maar op 2 plekken ongeveer 2-3dB moeten cutten op een relatief klein frequentie gebied.

Op je oren vertrouwen moet je trouwens niet doen, je luisterd namelijk voor 95% naar je kamer en niets is zo veradelijk als bas en een kamer response, gewoon een RTA pakket downloaden en een goede microfoon gebruiken is de beste oplossing.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

thommy

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 27, 2002, 09:36:37
;D
Ok,

Bij het gebruik van een EQ moet je inderdaad voorkomen dat je boost, wat er namelijk gebeurt is makkelijk uit te leggen.

OVERAL in je kamer is de meting anders, dit komt door de verspreiding van je modes en anti-modes. Als je dus op de ene plek in je kamer bv 40hz 5dB boost omdat hij 5dB te zacht is, dan komt hij op een andere plek 10dB terug.

Veel mensen die boosten merken ook dat ineens de glazen rinkelen of de ramen staan te schudden, terwijl ze maar 2dB boosten.

Vandaar dat je als je een dal hebt je beter op 2 plekken kunt cutten dan op één plek boosten.

Het verplaatsen van je sub zul je toch echt aan moeten als je het niet goed krijgt, met dit soort "monsters" is hoekplaatsing bv dodelijk. Mijn sub heb ik ook eerst in een hoek geplaatst en werdt echt helemaal gek, nu staat hij netjes tussen de fronts en presteerd daar eigenlijk het beste. Ik heb maar op 2 plekken ongeveer 2-3dB moeten cutten op een relatief klein frequentie gebied.

Op je oren vertrouwen moet je trouwens niet doen, je luisterd namelijk voor 95% naar je kamer en niets is zo veradelijk als bas en een kamer response, gewoon een RTA pakket downloaden en een goede microfoon gebruiken is de beste oplossing.

MvrGr.
Frank

Jeezz,
Jij ben wel een snelle typer lijkt me ;D

Maar ok, nu begrijp ik het, alvast bedankt voor de uitleg.

Mvgr
Yves.

J.A.F._Doorhof

Tja,
Dat krijg je met al die vragen.
Was vroeger nog sneller toen moest ik alles per mail doen (10x per dag hetzelfde antwoord), vandaar ook dit forum.

Wordt nu eerder lui................... nou ja.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ub4b

Quote from: thommy on November 26, 2002, 16:53:58
Wel moeilijk om een foto te maken, het gebruik van een flash of halo lamp is niet aan te raden omwille van de weerkaatsing. zonder flash/halo, is het dan weer te donker.
Iemand een idee om deze toch zeer mooi en natuurlijk op de digitale plaat te leggen?
ik gebruik een Sony Cyber-Shot DSC-F505V.

Mvgr
Yves.

Thommy ...

Proficiat met je nieuwe subs, het zijn echte toppers geworden. Ik ga voorlopig m'n 800ASW'tjes blijven gebruiken, heb geen plaats voor een nieuwe sub.

Heb ook een 505 gehad, nu de opvolger 717 (nice :)) ... das wel een veel lompere camera geworden (een 505 op steroiden).

Je flash probleem heb ik ook gehad als ik m'n metaalkleurige apparatuur wou fotograferen. Er zijn oplossingen :

Werk met indirect licht, richt v.b. je flash met een spiegeltje naar je DIY scherm. Je kan ook een wit blad voor de flash houden (DUBBELPLOOIEN), dat verminderd serieus hotspotting op lak en metaalfinish. Je kan ook langere sluitingstijden gebruiken zonder de flash te gebruiken, das instelbaar op de sony maar dan moet je wel op een tripod zetten want anders krijg je die onmogelijk scherp

Nog plezier met je sub en nieuwe kiekjes...

Fred

thommy

Hier het eindresultaat.
Het zijn wel belange geen pics a la Jiri ;D

BTW sorry voor sommigen die zich eventueel zullen storen aan het US-plaid, zoek daar niets achter, is zuiver symbolisch; Voor mij is de US 'The Place To Be' als het op HT aankomt, voor de rest erger ik mij soms ook aan dat land. Dit even ter zijde.

thommy

Quote

Het verplaatsen van je sub zul je toch echt aan moeten als je het niet goed krijgt, met dit soort "monsters" is hoekplaatsing bv dodelijk.

MvrGr.
Frank

Gelukkig staan ze nog niet echt in de hoek gedrumd, ik heb toch nog een 30 tal cm lucht achter de sub tot de wand.

Ook heb ik de amps voorzien van extra schokbrekertjes.

Mvgr
Yves;

ub4b

Quote from: thommy on November 27, 2002, 15:37:22
Hier het eindresultaat.

Waarom bouw je geen topkasten zoals in het disco wereldje en zoals high-end merk Wilson Audio ? Die B&W 802's zijn maar piepertjes ivg met je subs.

Fred.

Grindtegel

Wanneer is de open dag ? ;D
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

J.A.F._Doorhof

Ub4B,

Mischien omdat de tweeters op oorhoogte moeten blijven.
En omdat het me niet echt bevordelijk lijkt voor de kast en dus weergave van de normale speakers als ze op een sub worden geplaatst.

In een disco omgeving kan natuurlijk alles. ;D

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ub4b

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 27, 2002, 16:23:13
Ub4B,

Mischien omdat de tweeters op oorhoogte moeten blijven.
En omdat het me niet echt bevordelijk lijkt voor de kast en dus weergave van de normale speakers als ze op een sub worden geplaatst.

In een disco omgeving kan natuurlijk alles. ;D

MvrGr.
Frank

Weet ik wel, wou gewoon es Tommies reply lezen, want zo'n kasten overdonderen natuurlijk zowat de meeste commerciele speakers kwa size.

Anderzijds gebruikt wilson en Tag Mc Laren ook baskasten en topkasten met midden en hoog. Veel heeft ook te maken met demping, e.g. topkasten akoestisch separeren van de baskast v.b. d.m.v. spike constructies.

Fred.

J.A.F._Doorhof

Tweeter plaatsing is neem ik aan wel aangepast op de hoogte, en dat zijn de B&W's niet, tenzij je ze op de kop erop zet, maar kan weer niet met dat design. ;D

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MrPink

Ziet er fraai uit zo. Toch vind ik een belgische vlag mooier dan een amerikaanse. ;)

Groetjes,
Oscar