Beste plotwending/ meeste indruk

Started by DeeCruise, April 6, 2006, 20:44:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DeeCruise

Een goedenavond allemaal!

Eigenlijk wordt dit topic een lemming van een topic op fok, maar ik vond de reacties zo interessant en deed er zoveel info over films die nog te zien waren, dat ik erg nieuwsgierig ben geworden naar de meningen van ECHTE filmfreaks...dus hier komt ie:

Noem hier de film(s) die een plotwending hadden die je altijd is bij gebleven. Dat de film echt een verrassing was en indruk op je gemaakt heeft waar je nog graag aan terug denkt als zijnde geweldige film..

Ik trap wel even af:

FILM:
Memento


OMSCHRIJVING:
Het verhaal draait rond Leonard Shelby (Guy Pearce), die vroeger aan de kost kwam als detective voor verzekeringsmaatschappijen, maar na de moord op zijn vrouw aan een bizarre vorm van geheugenverlies lijdt. Alles tot aan de moord kan hij zich herinneren, maar sindsdien wordt zijn harde schijf om de tien à vijftien minuten volledig gewist. Elk kwartier wordt hij opnieuw wakker, zonder te weten waar hij is of waarom. Op die manier is het niet evident om op zoek te gaan naar de moordenaar van zijn echtgenote, maar dat is wat hij doet – om zichzelf georiënteerd te houden in een wereld waar hij z'n weg niet kan vinden, heeft hij aanwijzingen en tips op zijn eigen lichaam getattoeëerd.
MENING:
Ik vond de filmwijze van de film al briljant: Chronologisch gezien achterstevoren, met stukjes van het heden erdoorheen om de 4 minuten, maar de plotwending/grand finale had ik echt niet zien aankomen. Je gaat echt mee in de hoofdrolspeler zijn handicap, waardoor je het einde absoluut niet verwacht/
VERHAAL:
8
PLOTWENDING:
9

*Sony DVP NS900v*Sony Str-Da50ES*Sony Cdp-Ce235*Sony Mds-je530*Sony Slv-SE700 *Fronts: Mission 774*Rears: Mission M73*Center: Mission 701*Sub: Tannoy ts8*Grundig xentia 32*Audison sl212 kabel afgewerkt met goldplated banaanstekkers*

Planning: *Mission M3C2

blackball147

nou, zal ik dan aftrappen  ;D

ik denk voor de meeste toch wel de meest bekende plotwending:

The sixth sense ( denk niet dat ik hier nog verdere uitleg aan moet geven )

daarnaast ook nog SAW, en ook "the game" was vrij aardig.

memento vind ik ook een superfilm, vooral ook idd door de manier van filmen. je moest echt wel geconcentreerd blijven om te kunnen volgen, echt een film die nog een paar uur blijft doorspoken in je hoofd waar je altijd maar verder ligt te analyseren.

Arno P


DeeCruise

#3
Misschien wel handig als iemand zich aan de standaard lay out zou houden, op die manier is t beter voor de mensen die em niet gezien hebben te oordelen of ze em ook willen checken... ::)

-edit-

@ blackball147 : Helemaal eens met je filmkeuze, alleen jammer dat anderen het einde van the sixth sence voor me verraden hadden...
*Sony DVP NS900v*Sony Str-Da50ES*Sony Cdp-Ce235*Sony Mds-je530*Sony Slv-SE700 *Fronts: Mission 774*Rears: Mission M73*Center: Mission 701*Sub: Tannoy ts8*Grundig xentia 32*Audison sl212 kabel afgewerkt met goldplated banaanstekkers*

Planning: *Mission M3C2

riesjdabietsj

Een van de films die het meeste indruk op me gemaakt heeft is de Duitse film: "Das Experiment". Deze film heeft niet zozeer een verassend plot, maar ik vond hem uberspannend, mede doordat je echt opgaat in de film! (ondanks dat hij duits is)!

Ik pik even een niet zelf geschreven recensie (pas op: LAP TEKST!)

De nieuwste film van deze Duitse regisseur, over Hitler, veroorzaakt al aardig wat commotie terwijl die pas in september 2004 uitkomt. Niet dat er sprake is van verheerlijking, want dan zou je met recht van een verkeerde film kunnen spreken, maar vanwege het hoge realstische gehalte.

Dit punt haal ik aan om aan te geven dat Oliver Hirschbiegel als filmregisseur wel iets weet neer te zetten want deze film is echt heel heftig en confronterend.
Je ziet ze wel eens in de krant staan, vrijwilligers gezocht om tegen vergoeding aan een experiment deel te nemen. Schadelijke gevolgen zijn er niet, althans dat is de boodschap, maar dat de praktijk anders is bewijst deze film, al gaat het hier natuurlijk wel om een extreem experiment. Tegen een vergoeding van 4000 Duitse Marken moet je 14 dagen doorbrengen in een speciaal voor dat doel ontwikkelde gevangenis.
Uit alle aanmeldingen worden 20 mannen geselecteerd waarvan er 8 als bewaker aangesteld worden.
Het geheel is een medisch experiment waar waarschijnlijk het leger achter zit en staat onder leiding van Professor Thor en Dr. Grimm is zijn assistente.
Met camera's wordt wat er gebeurt in de gaten gehouden waarbij de hoofdregel is dat wie geweld gebruikt eruit ligt.
Voor de gevangen zijn er een aantal regels zoals geen persoonlijke namen gebruiken, de bewakers gehoorzamen en alles wat ze als maaltijd voorgeschoteld krijgen dient opgegeten en gedronken te worden.

Het hoofdpersonage is Tarek Fahd die na mislukte studies als taxi-chauffeur werkt en met een dubbele missie aan het experiment deelneemt. Voordat hij zich moet melden krijgt hij met z'n taxi een aanrijding met een andere auto bestuurd door een jonge vrouw, Dora. Zij blijft daarna bij hem slapen en zal later nog een rol in het geheel gaan spelen. Jammer is wel dat de flash-backs van hun liefdesnacht een stoorzender zijn op de grimmige sfeer want dat is juist het sterkste punt is van deze film. Tarek wordt gevangene 77 en provoceert vanaf het begin de bewakers. De jolige stemming slaat door een aantal gebeurtenissen al gauw helemaal om waarna er zich een heuse machtsstrijd ontwikkelt waarbij de grens tussen fictie en werkelijkheid al gauw verdwijnt met alle gevolgen van dien. Niet alleen een indrukwekkende maar ook huiveringwekkende film die je zeker aan het denken zet. Want zou het echt zo zijn dat je afhankelijk van de omstandigheden en je omgeving je je menselijkheid zou kunnen verliezen? Na het zien van film besef je dat daarop antwoord geven niet meer zo vanzelfsprekend is. Meer dan een aanrader als dit thema je tenminste aanspreekt en je ook bestand bent tegen een aantal heftige scènes.

Bron: http://www.filmkeuze.nl/cgi-bin/loader?/cgi-bin/pm/frec-6a969c.html

Site: http://www.dasexperiment.de/intro/

waardering: 9


Speakers: Bowers & Wilkins Formation Duo | Monitor: Pioneer KRP600M KURO | Console: Sony PS4 | Other: Synology DS13 (2x2TB) and Gramofon

Head-fi: Bowers & Wilkins P5, Sony WH-1000XM3

squeek

meerdere films voor mij.


the game was goed, ik zat echt mee in het verhaal gezogen en was kompleet overtuigd van de misleiding

saw, tottal ni verwacht

sixth sense (kreeg kippevel van),

memento ook wel maar is me niet zo direct bijgebleven, vond het wel een ijzersterke film.

usual suspects was ook wel  :o

oh ja, en niet te vergeten the others!! da vond ik bangelijk  ;D ook kippevel


grtz
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

kippekop

Totaal niet verwacht is overdreven... maar omdat het tweede deel nu uit is: Basic Instinct!! Eén van de beste films qua sfeer en opbouwing van de climax, mooie hoofdrollen en super sex scenes, een toppertje!
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Beertender

Wild Things, net als je denkt te weten hoe het in elkaar zit dan slaat het verhaal compleet om.

Echt een topper.
Denon AVR-4810  °  Denon-DVD 2500BT  °  KEF 6xQ7 & Q9  °  Pioneer LX608D(ISF)  °  PS3  °  Dune HD Smart D1
BK XXLS 400  °  Antimode 8033-C  °  Samsung DCB H380R  °  Atacama Equinox
Nad C320BEE  *  Nad C521BEE  *  Nad C432 *  Pananasonic 50st50

squeek

the recruit was ik vergeten :D

heel de film lang niet goed weten wat echt is en wat niet.

grtz
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

Erik

Voor idd de genoemde "the game" en the "usual suspects", niet zien aankomen dat einde.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Jimmy Conway

Beste wending is natuurlijk From Dusk till Dawn  8)

Erik

Quote from: Jimmy Conway on April  8, 2006, 23:11:57
Beste wending is natuurlijk From Dusk till Dawn  8)
Welke dan staat me niets van bij, toch niet dat ze in vampieren vernaderen? Wel een goede film overigens.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Jimmy Conway

Zeker 10 jaar terug dat je hem gezien hebt  ;D

Erik

Quote from: Jimmy Conway on April  8, 2006, 23:39:08
Zeker 10 jaar terug dat je hem gezien hebt  ;D
Dat kan wel kloppen ja ;D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Jimmy Conway

Eerst lijkt het een aktiefilmgijzelingdinges en daarna in Mexico
verandered het ineens in een horror.

DeeCruise

Quote from: Jimmy Conway on April  9, 2006, 09:41:51
Eerst lijkt het een aktiefilmgijzelingdinges en daarna in Mexico
verandered het ineens in een horror.

Gedeeltelijk mee eens...Heb zo goed als alle films van tarantino hier, maar deze...sjah. Het eerste deel vind ik echt goed, echt zijn stijl. Maar bij het regisseren van het 2e gedeelte was ie volgens mij behoorlijk bezopen. Het is een vermakelijk stuk, maar daar is wat mij betrefd dan ook alles mee gezegd
*Sony DVP NS900v*Sony Str-Da50ES*Sony Cdp-Ce235*Sony Mds-je530*Sony Slv-SE700 *Fronts: Mission 774*Rears: Mission M73*Center: Mission 701*Sub: Tannoy ts8*Grundig xentia 32*Audison sl212 kabel afgewerkt met goldplated banaanstekkers*

Planning: *Mission M3C2

DrAce

Quote from: Jimmy Conway on April  8, 2006, 23:11:57
Beste wending is natuurlijk From Dusk till Dawn  8)
Dat was super.
Pulp fiction vond ik ook klasse in de verdraaiing.

spotmatic

"Identity" staat me toch wel het meeste bij. Tijdens een noodweer stranden diverse mensen in een goedkoop wegmotel in the middle of nowhere (je kent 't wel, zo'n smoezelig hotel dat in diverse films figureert). Maar dan komt het: een voor een wordt iedereen vermoord. Aan het einde snap je pas hoe het in elkaar steekt en de waarheid was voor mij wel een verrassing.

Sowieso hou ik wel van ouderwetse "whodunnit" films, en beklemmende films waarbij de mensen afgezonderd en op elkaar aangewezen zijn, maar deze steekt er toch met kop en schouders bovenuit.
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

misteranderson

Titanic....

Nooit gedacht dat die boot uiteindelijk zou zinken...   ;D  ;D

Ok, ok, serieus dan...
Bij 'the others' hadden ze me echt op het verkeerde been.
Imagination is more important than knowledge...
- Albert Einstein

Rikske

Quote from: misteranderson on April 12, 2006, 19:48:33
Titanic....

Nooit gedacht dat die boot uiteindelijk zou zinken...   ;D  ;D

;D ;D ;D ;D

Bij mij ook als eerste keus The Usual Suspect en dan The Game.
Beide zijn zeker aan te raden
greetz
Rikske

snikkeltje

Quote from: Arno P on April  6, 2006, 21:02:02
Mulholland Drive.... ;D >:D ;)

Geweldige film idd! Ben hem wezen kijken op aanraden van een maat van mij. (hij snapte em niet)
Heb hem in 1 week 6x gegekeken want ik wilde hem snappen, tot dat ik hoorde dat dat juist de bedoeling was....
Desondanks bleef de film erg boeiend (zal vast iets te maken gehad met de actrices)

Ook een aanrader met een verrassende eind: The life of David Gale!
Amp: Onkyo Integra A-9911, CD: Onkyo Integra DX-7711, Speaker: Scanspeak Reference SE, Sub: 2x BK XLS200FF MkII , Plasma: Panasonic 42PV60, Mediaplayer: Openelec: Raspberry PI2 incl. Hifiberry Digi+

Duckt


Erik

Vergeet ook niet "The Village" begint als een horror in de 18e eeuw, en halverwege blijken ze gewoon in de 20e eeuw te leven, maar dan compleet afgezonderd van de rest van de wereld :)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Bart_M


Erik

Jullie hebben anders 3 jaar de tijd gehad te kijken ;D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill