Maken van een testDVD om beamers in de winkel te kunnen testen

Started by gijsnoorlander, April 5, 2006, 15:43:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gijsnoorlander

Aangezien ik niet echt een test-DVD online heb kunnn vinden waarmee je de verschillende aspecten van een beamer kunt testen, ben ik zelf maar even wat gaan testen.
Mijn bedoeling is dus om een DVDtje te maken met interlaced materiaal waarmee je wat dingen kunt testen in een winkel.
Het zal dus videomateriaal zijn in het PAL-formaat en in een gewone Mpeg2 stream op een DVD gezet worden, voorzien van een klein menutje.

Zo wil ik dus met name kunnen zien hoe een beamer omgaat met interlaced materiaal en hoe het deinterlace proces gedaan wordt en wat men weggooit bij het (down)scalen, wanneer de weergave niet 1:1 overeen komt met de PAL resolutie.

De "filmpjes" op de DVD hebben een resolutie van 720x576 pixels en eventueel bij 16:9 materiaal een vlaggetje die vertelt dat de pixels niet 1,067x de hoogte van een pixel breed zijn, maar 1,42x zo breed. Oftewel een 16:9 filmpje op een DVD kan er ook op staan als 720x576pixels, maar dan een beetje in elkaar gedrukt. (geen vierkante pixels dus)

Allereerst heb ik een test-plaatje gemaakt om te kijken hoe het deinterlacen gaat.


Wanneer de beamer gewoon lijnen weglaat, kun je dat bij dit plaatje heel snel zien.
Je krijgt namelijk het linker plaatje wanneer de even lijnen weggelaten worden en het rechter plaatje, wanneer de oneven lijnen weggelaten worden bij interlaced materiaal.


Wanneer je bijvoorbeeld een projector hebt met 480 beeldlijnen (een hoop goedkopere 16:9 DLP-projectoren) en die projector doet een nette de-interlace, dan krijg je dit een beetje goudkleurige plaatje:


Wanneer je beamer een instelling heeft om het beeld op de native resolutie te tonen, dan kun je in die vlakken midden onderaan ook gelijk zien of je je gamma correctie goed hebt ingesteld. (die gestreepte blokken moeten dan overvloeien in de blokken die eromheen staan, als je er met een beetje dichtgeknepen ogen naar kijkt)

Voor de liefhebber is hier de PSD-file, om zelf mee te knutselen.

Ik heb ook een testbeeldje gemaakt, gebaseerd op dit testblad wat men al jaren gebruikt voor het testen van camera's.




en van die 16:9 versie een gerendered op 720x576 pixels (dus een beetje in elkaar gedrongen), omdat een DVD-speler niet meer dan 720 beeldpunten weergeeft op de uitgang.

Het idee van die schuine lijnen is dat de afstand tussen de lijnen precies het aantal pixels is, wat het getal ernaast aangeeft.
Zo kun je ook zien hoe nauwkeurig het videosignaal gedigitaliseerd wordt door de beamer.

Verder heb ik nog wat testpatronen en een klein stukje video gemaakt met horizontaal scrollende tekst, om te kijken hoe leesbaar alles is na het deinterlace-proces.
Dit laatste heb ik zowel interlaced als progressive gerenderd, zodat bij het weergeven van dat laatste dus eigenlijk niets gedaan hoeft te worden door het deinterlace-filter.

Als alles klaar is, zal ik de ISO en project-files wel online zetten, voor geinteresseerden.
Maar ik vroeg me af of men hier nog ideeen heeft van wat er getest kan worden.

Ik hoop trouwens dat dit in het juiste subforum staat.

bmateijsen

Ik gebruik de laatste tijd vaak de HQV benchmark DVD en DVE Essentials.. Daar staat voor mij alles op wat ik nodig heb om te beoordelen.

Groet Bjorn

gijsnoorlander

Quote from: bmateijsen on April  5, 2006, 15:49:10
Ik gebruik de laatste tijd vaak de HQV benchmark DVD en DVE Essentials.. Daar staat voor mij alles op wat ik nodig heb om te beoordelen.

Groet Bjorn
Die test kende ik helemaal niet.
Na een paar sec googlen, kwam ik op deze site uit.
Dat is 'm neem ik aan.
Helaas geeft die site aan dat het NTSC materiaal is en daarmee test je dus niet alles wat ik zou willen weten, namelijk hoe PAL beeld eruit ziet op beamers die 480 lijnen weergeven.
Daarnaast kost die geld, en mischien is het voor een hoop anderen handig als er een royalty-free versie is te downloaden.
Van die DVE Essentials is wel een PAL-versie. Ik zal eens kijken of ik er wat meer over kan vinden. Mischien alleen al een goed idee om te kijken wat voor tests de professionals gebruiken :)

hifiman

Als je de PF (Peter Finzel) disk hebt, dan kun je toch alles testen wat je nodig hebt...

gijsnoorlander

Quote from: Audioloog on April  5, 2006, 15:57:24
Als je de PF (Peter Finzel) disk hebt, dan kun je toch alles testen wat je nodig hebt...
Die schijf is ook niet gratis en aangezien de tests die ik voor ogen heb met name de verschillen laten zien tussen de goedkopere projectoren, denk ik dat een gratis versie mischien toch niet zo gek is.
Mischien is een test-schijf waarbij er hier op dit forum over meegedacht wordt dan ook nog handiger ook, omdat er mischien wel tests bedacht worden door sommige gebruikers hier die niet op die andere DVD's staan.

bmateijsen

Wat veel belangrijker is bij een projector die een 480 resolutie hebben is hoe er gescaled wordt en hoe de deinterlacing is. Dat zie je alleen met clips en niet met een stilstaande image.

Groet Bjorn

gijsnoorlander

Quote from: bmateijsen on April  5, 2006, 17:36:49
Wat veel belangrijker is bij een projector die een 480 resolutie hebben is hoe er gescaled wordt en hoe de deinterlacing is. Dat zie je alleen met clips en niet met een stilstaande image.

Groet Bjorn
Er komen ook clips op, maar ik was nog maar net vanmiddag begonnen.
en met dat testbeeld kun je ook al een indruk krijgen hoe de projector schaalt, omdat je kunt zien of de schuine lijnen recht zijn of niet. Indien niet, dan zijn er beeldlijnen weggelaten.

Maar goed, ik heb al wel een idee om de camera langzaam langs een beeld met rechte lijnen en scherpe contrasten te laten gaan en zodoende kan kijken of het beeld goed geschaald wordt.