Commercie op dit forum

Started by DA BoSS, April 4, 2006, 08:10:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wil jij ook kunnen zien of een forumlid commercieel belanghebbende is?

ja, dmv bv disclaimer
ja, dmv bv member status
nee, doe niet zo moeilijk
nee, want........(uitleggen aub)

garmtz

Quote from: Draiz on April  4, 2006, 16:39:30
Leuk, accounts hacken! Kun je ook onder mijn naam posten garmt?  >:D

Nee, ik kan geen passwords zien... (helaas...   >:D)

Audiofiel

Quote from: Draiz on April  4, 2006, 16:39:30
Leuk, accounts hacken! Kun je ook onder mijn naam posten garmt?  >:D

Dat doet hij al onder jouw naam. Waarom denk je dat er een 'z' aan het eind van je forumnaam zit... :P ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Quote from: Audiofiel on April  4, 2006, 16:53:57
Dat doet hij al onder jouw naam. Waarom denk je dat er een 'z' aan het eind van je forumnaam zit... :P ;D

Dat is de 'zzzz' van 'ik hoop dat ze slapen en het niet doorhebben'... ;D

beunky

Quote from: garmtz on April  4, 2006, 15:46:10
Grappig, Hipster heeft juist geen commercieel belang erbij... Ik wel (ik ben dealer).

Een reden te meer om dat dan aan te geven ;)
Ziehier dat er zelfs bij forumleden die al langer lid zijn verwarring heerst :)

Goed dat jullie er mee bezig gaan!
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Draiz

Sterker nog, ik ben eigenljk een sub account van Garmtz, maar Garmtz is weer een subaccount van Frank, die in z'n eentje weer eigenlijk het hele forum is. Duidelijk toch?
Sonus Faber                                           Nord Ost                               Lexicon           Chord           Tag Mclaren       Velodyne   
Cremona Auditors + Center       Red Dawn + Super Flatlines  + Tyr            MC12          SPM 1900           CDT20R             DD12

patrick_vdb

Hi,

Quote from: garmtz on April  4, 2006, 16:10:56
Ook goed. Zal eens kijken of we misschien een extra member status kunnen tonen, 'sponsor' of zoiets?

Wat zullen we dan doen met iedereen die iets tweedehands te koop aanbiedt en dit ook her en der aanhaalt cq mensen erop wijst dat hij/zij iets te koop heeft staan? Eigenlijk speelt hier ook een eigen-commercieel belang...

mvrg

Patrick

Movievault

Quote from: patrick_vdb on April  5, 2006, 08:35:41
Hi,

Wat zullen we dan doen met iedereen die iets tweedehands te koop aanbiedt en dit ook her en der aanhaalt cq mensen erop wijst dat hij/zij iets te koop heeft staan? Eigenlijk speelt hier ook een eigen-commercieel belang...

mvrg

Patrick

Alleen degenen die een BTW nummer hebben of meer dan 8 onderdelen per jaar slijten :)
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

B.J.

#57
Quote from: patrick_vdb on April  5, 2006, 08:35:41
Hi,

Wat zullen we dan doen met iedereen die iets tweedehands te koop aanbiedt en dit ook her en der aanhaalt cq mensen erop wijst dat hij/zij iets te koop heeft staan? Eigenlijk speelt hier ook een eigen-commercieel belang...

mvrg

Patrick

Dat is precies wat ik ook bedoel. We hebben een aantal leden hier die frequent bepaalde merken tweedehands verkopen. Moeten die dan ook een sign: "Let op: ik verkoop vaak Classe/av123 merken/etc"?
Natuurlijk verkopen deze leden puur deze merken omdat ze er zo enthousiast over zijn! Dat geldt ook voor de sponsors.

edit:
Precies mijn punt: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=42879.msg615696#msg615696  (ook al is dit wellicht grappig bedoeld)

Audiofiel

Het verschil tussen een commerciële aanbieder en een particuliere aanbieder is heel simpel, hoor. De commerciële aanbieding voldoet aan onderstaande criteria, de particuliere niet:

- Het product is nieuw (en wordt dus met factuur op naam en garantie geleverd)
- Er zijn meerdere aantallen van het product (afgezien van een enkele op=op uitloopmodel)
- Er wordt op de verkoop winst gemaakt

Deze 3 criteria gaan niet op voor de particulier. ;)

Uitzondering op punt 1 en 2 is dan natuurlijk een high-end brooker o.i.d. die wel degelijk commercieel handelt, maar dan in tweedehands producten. Aan punt 3 voldoet hij natuurlijk wel...
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

B.J.

Ook de particulier verkoopt wel eens iets nieuws in een ongeopende doos, er zijn ook wel particulieren die vaker hetzelfde type product verkopen en ze verkopen het product, door veelvuldig te pluggen, misschien voor een hogere prijs dan wanneer ze dit niet zouden doen.

Audiofiel

Quote from: Bas Janssen on April  5, 2006, 09:04:10
Ook de particulier verkoopt wel eens iets nieuws in een ongeopende doos, er zijn ook wel particulieren die vaker hetzelfde type product verkopen en ze verkopen het product, door veelvuldig te pluggen, misschien voor een hogere prijs dan wanneer ze dit niet zouden doen.

Maar die particulier nooit aan alle 3 de punten tegelijk. Zo zal een particulier geen factuur op naam en garantie geven.

En je kunt je afvragen of een particulier die op dit forum meerdere 'nieuwe' items aanbiedt zich wel aan de forumregels houdt. Het is dan immers een concurrent voor de sponsoren.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: patrick_vdb on April  5, 2006, 08:35:41
Wat zullen we dan doen met iedereen die iets tweedehands te koop aanbiedt en dit ook her en der aanhaalt cq mensen erop wijst dat hij/zij iets te koop heeft staan? Eigenlijk speelt hier ook een eigen-commercieel belang...

Verwijzingen kun je verbieden als dat gewenst is. Iemand kan altijd een PM sturen.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

J.A.F._Doorhof

Een nieuwe groep aanmaken is wat moeilijk wel kunnen we verzoeken om sponsor in de persoonlijke tekst te plaatsen.

Het probleem zie ik zelf ook niet zo zeer trouwens, het meerendeel van de sponsoren is NIET aktief op het forum met haar/zijn eigen toko bezig, sterker er zijn weinig sponsoren die ook echt mee doen in het forum.

Daarnaast denk ik dat het allemaal licht aan de manier van posten, mij word regelmatig verweten dat ik bv Epson zou aanprijzen omdat we daar dealer van zijn, al meerdere keren heb ik uitgelegt dat dit onzin is omdat we alleen infocus eigenlijk niet leveren (ondertussen wel) dus dat ik totaal onafhankelijk een advies geef, gelukkig word dat dan weer bevestigt door forum leden die andere reviews posten waar dezelfde resultaten uit komen :D

Het werkt dus eerder in je nadeel dan in je voordeel, en daarom moeten de sponsoren hun woorden wel overwegen afwegen en dan pas posten. We houden dat zelf ook in de gaten, en via de report to moderator button kun je ons er extra op wijzen en zullen we ook indien nodig direct aktie ondernemen.

Daarnaast is het vaak wel zo dat dealers zoals ITC/BBG een KEUZE maken in de producten die ze voeren (we werken niet voor een bedrijf waar we merk X MOETEN verkopen, maw we maken die keuze omdat we geloven in dat product.
Ik vind bv persoonlijk Gennum en DCDi zonder twijfel de beste deïnterlacers en scalers, dat riep ik al ver voordat we met de H3DII begonnen, onlangs vond iemand het verdacht dat ik Gennum noemde omdat de CII toevallig net Gennum en DCDi ondersteunde, ik heb toen een post laten zien van 4 maanden voor de release van de CII waarin ik Gennum al aangaf als gedoodverfde opvolger voor DCDi dat setteld dan meteen zo een discussie :D

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

patrick_vdb

Hi Arjen,

Tsja, moeten we het gaan verbieden cq reguleren met allerlei forumregels? Indien ja, dan zou ik ook graag merkfavoritisme hierin willen opnemen.

Punt was namelijk dat de topicstarter graag duidelijkheid ziet in de antwoorden van de diverse forummembers en hoe deze (het antwoord) op waarde te schatten (antwoord vanuit commercieel belang wat kan gelden voor een commerciele alsook particuliere aanbieder of een antwoord van een "liefhebber" vanuit "liefhebberij") en daarvoor dient mijns inzien merkfavoritisme ook aan banden gelegd te worden daar dit ook zeer vertroebelend kan werken :-\

Terugkomende op mijn eerdere vraag of we het moeten gaan verbieden cq reguleren met allerlei forumregels? Eigenlijk hoop ik dat iedereen ook gewoon zijn gezond verstand blijft gebruiken om bepaalde antwoorden op waarde te schatten en het kaf van het koren ook op eigen wijze kan scheiden.

Als echter blijkt dat een overgroot deel voor een verduidelijking is van commerciele aanbieders dan so-be-it, alhoewel ik mij afvraag of het echt zoden aan de dijk zet? We moeten natuurlijk niet naar het punt gaan waarin commerciele aanbieders (zoals we ze nu hebben) enkel als zodanig gezien worden en er een telsell-sfeer op het forum gaat hangen want in basis blijven we toch allen liefhebbers met een gemeenschappelijk doel.

mvrg

Patrick

Bart_M

Ik ken hier ook een forumlid die hele lovende reviews schrijft over een product wat hij heeft, en het vervolgens na 2 weken in de verkoop doet.
Maar goed, als er commercie om de hoek komt kijken dan zal je eigenlijk alles moeten doen om te verkomen dat het idee bestaat dat je een gekleurd advies geeft of een dubbele agenda hebt. Als het voorkomen kan worden door een sig oid, zou ik het gewoon doen.

Oracle

Quote from: J.A.F._Doorhof on April  5, 2006, 09:47:20
Daarnaast is het vaak wel zo dat dealers zoals ITC/BBG een KEUZE maken in de producten die ze voeren (we werken niet voor een bedrijf waar we merk X MOETEN verkopen, maw we maken die keuze omdat we geloven in dat product.

Ja, maar ITC en BB&G hebben natuurlijk wel een wat bijzondere positie op dit forum, daar ze én sponsor/dealer van een product zijn, én moderator (hetgeen voor mensen die nieuw zijn op een forum toch extra cachet geeft aan eenuser), én staan bekend als kundig in de audiowereld. Als zo iemand dan zegt 'je moet merk X hebben', dan klinkt dat al heel anders, dan wanneer ik dat doe.

Ik denk dat je gelijk hebt, door te stellen dat je daar voorzichtig mee om moet gaan. Er kan toch een schijn van belangenverstrengeling ontstaan, hetgeen jezelf ook al ervaren hebt, met Epson, getuige je voorbeeld.

Ik geloof absoluut dat mensen als Bjorn en Garmt niet bewust Velodyne aanprijzen omdat de marge zo hoog is, maar omdat het een goed produkt is, en omdat zij enthousiast zijn, en mensen een goed product willen laten gebruiken. Maar laten we niet vergeten dat het ook voor hun geen hobby meer is, maar dat er toch ook commerciele belangen meespelen. Wat gelukkig wel goed werkt is de zelfreinigende werking van dit forum, waarbij, mocht bijvoorbeeld Velodyne over-priced of gewoon slecht zijn, de business héél snel afgelopen zal zijn!  :D

Ik persoonlijk heb geen enkele moeite met de manier waarop het nu gaat. Wat mij betreft hoeft er dan ook niets te veranderen.

Groet,
Mark

bmateijsen

Quote from: Oracle on April  5, 2006, 09:57:55
Ik geloof absoluut dat mensen als Bjorn en Garmt niet bewust Velodyne aanprijzen omdat de marge zo hoog is, maar omdat het een goed produkt is, en omdat zij enthousiast zijn, en mensen een goed product willen laten gebruiken. Maar laten we niet vergeten dat het ook voor hun geen hobby meer is, maar dat er toch ook commerciele belangen meespelen. Wat gelukkig wel goed werkt is de zelfreinigende werking van dit forum, waarbij, mocht bijvoorbeeld Velodyne over-priced of gewoon slecht zijn, de business héél snel afgelopen zal zijn!  :D

Als wij en daarmee schaar ik Frank er ook even bij niet meer van de hobby zouden kunnen genieten dan had de set allang buiten gelegen ;). Wij zijn gewoon liefhebbers... 8)

Raphie

Als ik kijk hoe andere forums dit doen, dan is het misschien tijd voor een merkensectie? bijv een Velodyne sectie e waar dan Garmt en Bjorn admins van kunnen worden?
JBL PRX Power!

garmtz

Quote from: Raphie on April  5, 2006, 10:22:22
Als ik kijk hoe andere forums dit doen, dan is het misschien tijd voor een merkensectie? bijv een Velodyne sectie e waar dan Garmt en Bjorn admins van kunnen worden?

Ben ik niet voor...

Audiofiel

Quote from: patrick_vdb on April  5, 2006, 09:51:26
Tsja, moeten we het gaan verbieden cq reguleren met allerlei forumregels? Indien ja, dan zou ik ook graag merkfavoritisme hierin willen opnemen.
Hi Patrick,

Kun je aangeven waar deze grens volgens jou zou liggen? Wanneer is een opmerking merkfavoritisme?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: Oracle on April  5, 2006, 09:57:55
Ja, maar ITC en BB&G hebben natuurlijk wel een wat bijzondere positie op dit forum, daar ze én sponsor/dealer van een product zijn, én moderator (hetgeen voor mensen die nieuw zijn op een forum toch extra cachet geeft aan eenuser), én staan bekend als kundig in de audiowereld. Als zo iemand dan zegt 'je moet merk X hebben', dan klinkt dat al heel anders, dan wanneer ik dat doe.

Dat is een belangrijk punt. Het is (nu) niet te zien of deze admins een bepaalde post doen uit hoofde van administrator, adviserende senior member, verkopende sponsor of actieve importeur...

De schijn van belangenverstrengeling die er omheen hangt lijkt mij eerlijk gezegd ook vervelend voor de personen die meer petten op hebben. Ik zou me zelf niet comfortabel voelen als ik in de positie van Garmt of Bjorn stond. Ik zou zelf de schijn van belangenverstrengeling willen vermijden en afstand nemen van 1 van mijn petten. Maar goed, dat is mijn mening en ik zit zelf niet in die positie. Als jullie er geen problemen mee hebben om meerdere petten op te hebben, so be it.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

patrick_vdb

Hi,

Quote from: garmtz on April  5, 2006, 10:31:42
Ben ik niet voor...

Lijkt mij eerlijk gezegd ook geen goed plan. Op dit moment is het HTforum een virtuele ontmoetingsplaats voor Home Theater liefhebbers (wat die enkele stereo-nerd hier eigenlijk zoekt is mij een raadsel ;D ;) ) waarin allerlei hobbymatige aspecten besproken kunnen worden met als doel elkaar naar een hoger plan te tillen. Dit platform heeft Home Theater als uitgangspunt en niet zozeer een bepaald merk waartoe discussie gericht wordt en ik denk dat we deze breedbandigheid ook moeten behouden.

@Arjen,

Moeilijke vraag daar het natuurlijk een enorm grijs gebied is. De grens zou ik eigenlijk willen leggen daar waar steevast een bepaald eigen merk naar voren wordt geschoteld als zijnde de beste of meest voor de hand liggende keuze en zonder dat er direct een relatie bestaat met de wensen/eisen/situatie van de topicstarter bv. Net als commercieel getinte antwoorden eigenlijk, maar ook daar geldt hetzelfde grijze gebied. Er zijn nu eenmaal behoorlijk wat mensen die niet echt verder komen dan het aanprijzen van datgeen ze zelf bezitten of dit specifieke merk telkens naar voren schuiven als zijnde goed/beter/best. Niet het aangeprezen merk maar de situatie/eisenpakket van de vrager is bepalend en daar zou soms best wel wat meer naar gekeken mogen worden alvorens het "standaard antwoord met eigen merk(en)" te posten.

Belangenverstrengeling bij admins wordt eigenlijk best wel "bewaakt" door de admins die verder geen belangenverstrengeling kennen ;) Aan de ene kant is het natuurlijk ook wennen/leren omgaan met maar aan de andere kant mogen bepaalde personen toch ook wel voor enig gewonnen vertrouwen in aanmerking komen, niet?

mvrg

Patrick

Nahpets

In mijn ogen is het 'merken' van members een non-issue, om de volgende redenen:

- de mij bekende leden met een commercieel belang posten met open vizier
- we zijn hier met meer dan 15000 leden, mocht er dus een lid tussen zitten dat alleen uit commercieel oogpunt commentaar geeft dan zijn er nog 14999 (of iets meer  ;D ) leden over om te corrigeren/tegengas te geven
- het zal praktich gezien bijna onmogelijk zijn om een éénduidig onderscheid te maken tussen leden met of zonder commercieel belang
- voor kwaad willende leden zal het zeer waarschijnlijk geen probleem zijn om een kloon aan te maken zonder de commerciële aantekening

Enno  :)
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

jaco

Quote from: patrick_vdb on April  5, 2006, 10:57:14
Belangenverstrengeling bij admins wordt eigenlijk best wel "bewaakt" door de admins die verder geen belangenverstrengeling kennen ;)
Kom nou, jij wilt iedereen acoustische aanpassingen aanpraten, en ik zet aan tot Meridian aankoop  ;D
Wie zegt dat jij geen aandelen in de isolatie bussiness hebt, en ik geen extra korting op Meridian krijg  ;)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

patrick_vdb

Hi,

Quote from: jaco on April  5, 2006, 12:26:46
Kom nou, jij wilt iedereen acoustische aanpassingen aanpraten, en ik zet aan tot Meridian aankoop  ;D
Wie zegt dat jij geen aandelen in de isolatie bussiness hebt, en ik geen extra korting op Meridian krijg  ;)

Kijk Arjen, dit bedoel ik nou met "waken"...Jaco wijst mij direct terecht ;D ;)

mvrg

Patrick