Commercie op dit forum

Started by DA BoSS, April 4, 2006, 08:10:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wil jij ook kunnen zien of een forumlid commercieel belanghebbende is?

ja, dmv bv disclaimer
ja, dmv bv member status
nee, doe niet zo moeilijk
nee, want........(uitleggen aub)

ChrisV

Quote from: wil on April  4, 2006, 09:52:47
Onbetrouwbaar zou ik zeker niet willen zeggen. Ik heb geen enkel gevoel van "marktplaats-achtige" praktijken hier. Forummers die al iets langer meelopen weten wie welk bedrijf heeft, maar voor nieuwkomers kan het een handige indicatie geven. Een indicatie van commerciële belangen en niet van onbetrouwbaarheid!Prima, maar dan moet je we weten dát je met een dealer/importeur/verkoper te maken hebt en niet met een amateur die vele shootouts heeft afgelopen en zo zijn eigen (gekleurde) mening heeft ontwikkeld.

wil

Met marktplaatsachtige praktijken doel ik niet op diegenen die hier een officieel bedrijf hebben. Volgens mij zijn dat juist de meer betrouwbare forummers, ze hebben immers een goede reputatie hoog te houden.  ;)

Ik bedoel hier die forummers die niet reageren op reacties op te koop staande producten, of een ander product leveren dan ze oorspronkelijk aangeprezen hebben. Dit komt toch niet nooit voor?

Al met al ben ik er nog steeds voor dat duidelijk is wie er een bedrijf op na houdt. Zo kom je vanzelf op een open discussie uit over aanbevelingen van deze forummers. Dit verhelpt juist het idee dat deze forummers alleen omwille van de verkoop zaken aanprijzen. Mensen als Garmtz zijn in deze wat mij betreft een voorbeeld voor anderen.

wil

Quote from: ChrisV on April  4, 2006, 11:28:04
Met marktplaatsachtige praktijken doel ik niet op diegenen die hier een officieel bedrijf hebben. Volgens mij zijn dat juist de meer betrouwbare forummers, ze hebben immers een goede reputatie hoog te houden.  ;)

Ik bedoel hier die forummers die niet reageren op reacties op te koop staande producten, of een ander product leveren dan ze oorspronkelijk aangeprezen hebben. Dit komt toch niet nooit voor?
Dit komt zeker ook hier voor. Maar ik moet zeggen dat ik ooit heel terughoudend was met 2e hands aankopen, maar mede door dit forum durf ik dat nu wel aan. Ik heb op dit forum nog nooit een teleurstelling gehad. Ook aankopen via hifi.nl zijn goed gegaan. Op marktplaats is de mentaliteit wat matiger terwijl er hier veel meer sociale controle is, en dat is goed.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

ChrisV

Quote from: wil on April  4, 2006, 11:46:16
Dit komt zeker ook hier voor. Maar ik moet zeggen dat ik ooit heel terughoudend was met 2e hands aankopen, maar mede door dit forum durf ik dat nu wel aan. Ik heb op dit forum nog nooit een teleurstelling gehad. Ook aankopen via hifi.nl zijn goed gegaan. Op marktplaats is de mentaliteit wat matiger terwijl er hier veel meer sociale controle is, en dat is goed.

wil

Ik ben het met je eens dat het forum een betrouwbare plek is als tweedehandsmarkt. Precies om die reden zou ik het jammer vinden als deze betrouwbaarheid minder wordt. Maar dit is eigenlijk off-topic...laten we terugkeren bij de vraag van DA BoSS.

beunky

Quote from: Bas Janssen on April  4, 2006, 11:17:55
Natuurlijk kan je bij alles wat Ge, Bjorn, Garmt, Frank (en de rest) afvragen of ze iets aanprijzen omdat ze het verkopen of omdat ze het echt het beste vinden. Maar dat is nu juist de reden dat ze het verkopen!

Natuurlijk gaat het hier niet om óf de adviezen wel goed zijn, maar het is gewoon simpelweg handig om te zien of iemand een commercieel belang zou kunnen hebben bij een advies.
Voorbeeld: Nordost is hier 'ineens' mateloos populair. De reden daarvoor is dat er enthousiast over gesproken wordt en het actief gepromoot wordt door BBG. Helemaal niets mis mee, maar het is dan wel handig om te zien dat iemand dealer van het merk is als je een positief advies daarover leest. Dat geef absoluut niet aan dat het advies bullshit is of commerciële praat maar wél dat het een advies is van iemand met een commercieel belang.
Snap je ongeveer wat ik bedoel?
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

DA BoSS

Het is ook niet persé negatief, mijn voorstel voor een verkoper/dealer/importeur vermelding.
Persoonlijk neem ik dat soort adviezen toch erg serieus, dat zijn immer wel de professionals!!!
(B&G e.a.8))

Dus nogmaals, het is me echt alleen te doen om de (on)duidelijkheid, en ik vind het waardevol dat onderscheid makkelijk te kunnen maken
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Audiofiel

Quote from: henkt1 on April  4, 2006, 11:25:52
Misschien dat een subtiele verwijzing goed kan zijn. Maar niet te opvallend. Anders klinkt het zo als een negatieve waarschuwing en dat komt ' mijns inziens' totaal overdreven over.

Zeker niet te opvallend inderdaad, gewoon iets kleins. Het moet zeker geen waarschuwing zijn, dat zou helemaal onterecht zijn.

Geen verkeersbord met rode rand dus. Eerder een simpele ANWB richtingaanwijzer. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: beunky on April  4, 2006, 11:58:17
Natuurlijk gaat het hier niet om óf de adviezen wel goed zijn, maar het is gewoon simpelweg handig om te zien of iemand een commercieel belang zou kunnen hebben bij een advies.

Helemaal mee eens. De kwaliteit van een advies staat hier niet ter discussie, maar de duidelijkheid: welke pet(ten) heeft iemand op...
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

wh-vanderpost

Ik vind dat er wel mee uitgekeken moet worden, immers bestaat dit forum toch mede dankzij de sponsors (of misschien wel alleen dankzij hun!)...
Mijn mening is dan ook simpel "allen voor, of niet".

De meeste hebben hun webshop toch ook wel in hun signature staan ... is toch al duidelijk genoeg ::)
Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest

patrick_vdb

Hi,

Quote from: beunky on April  4, 2006, 11:58:17
Voorbeeld: Nordost is hier 'ineens' mateloos populair. De reden daarvoor is dat er enthousiast over gesproken wordt en het actief gepromoot wordt door BBG.

Voordat iets commercieel een succes wordt en daarmee navolging krijgt is er zowel een verkopende partij nodig alsook de spreekwoordelijke schapen. Enkel het actief promoten, al dan niet vanuit commercieel oogpunt, maakt een product nog niet populair. Als ik de lijn van gevraagde duidelijkheid in adviezen (advies met commercieel belang en/of advies zonder commercieel belang), om het gegeven advies op juiste waarde te schatten, doortrek dan is het eigenlijk ook raadzaam om merkfavoritisme volledig te verbannen daar dit het op juiste waarde schatten van een gegeven nietcommerciel-advies nog altijd enorm kan en zal vertroebelen.

Op moment dat een sponsor zijn/haar product op gepaste wijze onder de aandacht brengt op moment dat er een relatie bestaat tussen de vraag en het antwoord heb ik er totaal geen probleem mee. Als veel forumleden vinden dat sponsoren op een bepaalde wijze als zodanig herkenbaar moeten zijn...so be it (maar het zou niet mijn persoonlijke keuze zijn).

mvrg

Patrick

ChrisV



Quote from: patrick_vdb on April  4, 2006, 12:57:08
Als ik de lijn van gevraagde duidelijkheid in adviezen (advies met commercieel belang en/of advies zonder commercieel belang), om het gegeven advies op juiste waarde te schatten, doortrek dan is het eigenlijk ook raadzaam om merkfavoritisme volledig te verbannen daar dit het op juiste waarde schatten van een gegeven nietcommerciel-advies nog altijd enorm kan en zal vertroebelen.

met zulke lange zinnen raak ik de draad kwijt  ;D

Ik ga geen oorzakelijke verbanden leggen tussen populariteit van producten en het feit dat forummers deze producten zelf verkopen. Als dit al aan de orde is, dan hebben ze blijkbaar een goed verhaal. Ik denk dat veel forummers kritisch genoeg zijn om de adviezen zelf te wegen. Zelf vind ik het simpelweg prettig te weten of een forummer tevens verkoper is. Net zo goed als dat ik het prettig vindt te weten in hoeverre een blad als What Hifi haar adviezen toesnijdt op de adverteerders. Zo onafhankelijk mogelijk advies is toch waar ik naar op zoek ben.

Del member

Wat me vroeger erg stoorde was de serieuze belangenvermenging :

- users die

1) en moderator zijn
2) en een winkel hebben
3) en ook nog eens reviews schrijven

maar een totaal gelocked systeem als audioforum waar je als dealer niet eens mag posten behalve in de dealer topics vind ik ook niet werkbaar. Zij verwachten dat je als dealer 2 profielen aanmaakt, eentje als zaak, eentje als prive persoon en de prive nickname mag niet verwijzen naar je zaak. Dat de echte reden daar wellicht is dat ze dure banners willen verkopen op hun frontpage. Daarom heb ik audioforum ook nooit gesponsord, vind het concept verkeerd. De banners op dit forum zijn realistisch geprijsd voor het # users. Ik ken een Belgische site met 60.000 puberkes waar 300 EUR / dag wordt gevraagd voor een gesponsorde link (dan nog geen logo gewoon platte tekst). Dus op dat vlak is Frank geen platte commercant en is sponsoring ook erg toegankelijk voor al wie zich een hifi zaak wil wagen.

Maar als Belgische z(ex)aak zitten de meeste htforummers eigenlijk te ver af om leefbaar te zijn. En iets als audioforum teert louter op beurzen - 2 eur inkom is dan wel niks maar de dealers en importeurs betalen wel goed door.

Kortom, een dosis gezond verstand, de hypes kunnen doorzien en je niet zomaar laten meeslepen dat is wat je nodig hebt om dit forum te overleven. Te veel controle is niet goed, te weinig controle of volledige vrijheid loopt ook uit de hand.

B.J.

#36
Quote from: ub4b on April  4, 2006, 14:01:27
........ Ik ken een Belgische site met 60.000 puberkes waar 300 EUR / dag wordt gevraagd voor een gesponsorde link (dan nog geen logo gewoon platte tekst). ........

Per maand mag ik hopen?

Quote from: ub4b on April  4, 2006, 14:01:27
Wat me vroeger erg stoorde was de serieuze belangenvermenging :

- users die

1) en moderator zijn
2) en een winkel hebben
3) en ook nog eens reviews schrijven



Op zich is het niet raar.

Liefhebbers vergaren veel kennis, worden daardoor na verloop van tijd als moderator op zo'n forum gevraagd, schrijven eens een keer een review omdat ze het leuk vinden, worden er goed in en doen het vaker (leuk om nieuw spul te testen), zijn er zo gek van (en goed in?) dat ze er een zaak in beginnen.

Del member

#37
Quote from: Bas Janssen on April  4, 2006, 14:14:48
Per maand mag ik hopen?

Op zich is het niet raar.

Liefhebbers vergaren veel kennis, worden daardoor na verloop van tijd als moderator op zo'n forum gevraagd, schrijven eens een keer een review omdat ze het leuk vinden, worden er goed in en doen het vaker (leuk om nieuw spul te testen), zijn er zo gek van (en goed in?) dat ze er een zaak in beginnen.

1. Per dag :

Site is een blog waar vrij platte & banale toestanden worden aangekondigd zoals het laatste bloot van partner sites (allemaal 't zelfde bedrijf), ingezonden bloot en een fotoshoot van de laatste striptease op een of andere car tuning beurs. En dat bloot trekt VEEL volk, blijkbaar genoeg om voor de adverteerders 300 EUR / dag te betalen naar hun eigen p0rn site. Als ze 15 abbo's per dag slijten zijn ze al terug uit de kosten wellicht.

2. Over dat "vragen"

Ik werd ooit als reviewer gevraagd voor hifi.nl . Ik vermoed dat ik een van de weinige perfectionisten was die 1 maand alle mogelijkheden van een toestel teste om dan een serieuze review te schrijven, niet louter welke knopjes er op zetten en welke features. Reviews waar ook andere mensen werden uitgenodigd, met veel research en energie die ik daar in stak. Als voorbeeld mijn Dign HV-5 review, dat was te vooruitstrevend voor hifi.nl. Stank voor dank want toen ik bij hifi.nl enkele disks wou bestellen als reviewen met ocharme 15% reviewers korting werd de samenwerking plots beeindigd.

Als je genoeg zulke situaties tegenkomt dan leer je snel af om anderen steeds free of charge te hulp te schieten. Enkel de andere wordt daar beter (de dealers, de importeurs, en hifi.nl die advertenties en schijfjes verkoopt).


Shorty

#38
Op zich vind ik het idee van DaBoss niet verkeerd. Maar ik denk dat de pagina's leesbaarder blijven als in plaats van gekleurde ( ;D) inkt een logo bij de posters-met-twee-petten wordt geplaatst.
De sigs maken niet duidelijk dat iemand belang heeft bij het aanprijzen van dit of dat - je kunt ook een sig hebben die verwijst naar iets heel anders. Zie bijvoorbeeld de sig van Erik van Voorst... (En wie klikt ooit die dingen ooit aan?  ;)) Een of ander opvallend kenteken in de forumnaam doet dat wel.

Ik snap ook niet waarom mensen verklaren dat ze tégen zo'n maatregel zijn. Als iedereen zowiezo al weet wie niet onafhankelijk zou zijn maakt het toch niks uit als ook nieuwelingen hier in 1 oogopslag zien wie hier commerciële belangen heeft?

VrGr,

Bart J.  

Draiz

Laten we niet vergeten dat dit forum GELD kost. En dat juist de commerciele belangen van een aantal mensen, op de 1e plaats Frank zelf, er voor zorgen dat wij lekker op het forum kunnen rondhobbelen.

Ik vind dat er onder de sponsors verschillende karakters rondlopen. Sterker nog van de ene weet ik wel dat ze sponsor zijn en van de andere wellicht niet eens. Als we bijvoorbeeld kijken naar het nieuwe walhalla Lyngdorf. In een discussie over room eq waarschuwde Garmtz over al te veel Jubel ende Vreugd omdat akkoustische behandeling hierdoor echt niet overbodig is, iets wat de gebruiker eigenlijk wel dacht (no offence). Als ik dan kijk naar Hipster is die juist vaak weer veel meer straightforward (neem aan dat hij een commercieel belang heeft) in zijn aanprijzingen. En de nieuwe man voor Lyngdorf Nederland (?)  Erik zegt over het nog uit te komen Room Perfect ONGEVEER dit, "...ik snap niet hoe het werkt, maar ...elke ruimte wordt hiermee akkoustisch goed/perfect als je het goed instelt.

In het geval van BBG ben ik juist klant bij ze geworden omdat hun genuanceerde kijk van zaken me aanspreekt. Dat past ook bij hun moderatorstatus. (inclusief jubelzangen van oprecht enthousiasme!!) Een andere sponsor zal juist weer klanten trekken door straightforward een product aan te prijzen.

Maar op zich ljjkt me er niets mis mee als in de etiquette van het forum gevraagd wordt dat mensen die een commercieel belang hebben, de merken die ze voeren ook in hun onderschrift hebben staan?

Sonus Faber                                           Nord Ost                               Lexicon           Chord           Tag Mclaren       Velodyne   
Cremona Auditors + Center       Red Dawn + Super Flatlines  + Tyr            MC12          SPM 1900           CDT20R             DD12

garmtz

Quote from: Draiz on April  4, 2006, 15:25:06
Als we bijvoorbeeld kijken naar het nieuwe walhalla Lyngdorf. In een discussie over room eq waarschuwde Garmtz over al te veel Jubel ende Vreugd omdat akkoustische behandeling hierdoor echt niet overbodig is, iets wat de gebruiker eigenlijk wel dacht (no offence). Als ik dan kijk naar Hipster is die juist vaak weer veel meer straightforward (neem aan dat hij een commercieel belang heeft) in zijn aanprijzingen.

Grappig, Hipster heeft juist geen commercieel belang erbij... Ik wel (ik ben dealer).

QuoteEn de nieuwe man voor Lyngdorf Nederland (?)  Erik zegt over het nog uit te komen Room Perfect ONGEVEER dit, "...ik snap niet hoe het werkt, maar ...elke ruimte wordt hiermee akkoustisch goed/perfect als je het goed instelt.

Kan me ook wel voorstellen dat hij dat zegt. Het klinkt alleen misschien iets te enthousiast... :)  Ik vind namelijk dat inderdaad RoomPerfect de luisterruimte in het Scandic Hotel redelijk 'onhoorbaar' maakte. Ik vond echter die ruimte nog niet zo slecht om te beginnen, met tapijt op de vloer, de speakers behoorlijk vrij opgesteld en met de luisteraar in het midden en niet tegen de achtermuur... Maargoed, daar gaat dit topic niet over... :)

Ik ga gewoon mee in de algehele wens van het forum, maar zelf vind ik 'onze' (BB&G) rol hier op het forum vrij duidelijk, vooral vanwege onze onderschriften en onze aankondigingen in het sponsoren-gedeelte.

)p(

Quote from: garmtz on April  4, 2006, 15:46:10
Ik ga gewoon mee in de algehele wens van het forum, maar zelf vind ik 'onze' (BB&G) rol hier op het forum vrij duidelijk, vooral vanwege onze onderschriften en onze aankondigingen in het sponsoren-gedeelte.

Principieel vind ik dat eigenlijk niet de juiste manier. Immers je sig bepaal je zelf. Als er een dergelijke identificatie van commerciele belangen nodig mocht zijn dan veel liever een algemene uniforme regel voor alle leden met commerciele belangen.

peter

garmtz

Quote from: )p( on April  4, 2006, 16:08:09
Principieel vind ik dat eigenlijk niet de juiste manier. Immers je sig bepaal je zelf. Als er een dergelijke identificatie van commerciele belangen nodig mocht zijn dan veel liever een algemene uniforme regel voor alle leden met commerciele belangen.

Ook goed. Zal eens kijken of we misschien een extra member status kunnen tonen, 'sponsor' of zoiets?

B.J.

Ach gezeik om niks. Hoe groter het forum wordt hoe meer men over zaken begint te zeuren. Morgen is iedereen het weer vergeten.

Draiz

Haha, dat verklaart de houding van Hipster, gewoon lekker enthousiast! Maar exact hetzelfde in een vergelijking tussen oehlbach en better cables. Frank is over het algemeen de genuanceerdheid zelve, terwijl de better cables sponsor zijn cables de hemel in prees. Maar bij jullie lijkt het me voor iedereen al duidelijk, juist bij de iets minder bekende sponsors zou het wellicht positief kunnen werken.

Je maakt me benieuwd naar room perfect, maar helaas is alleen stereo. Die cornersubs lijken me een nog betere oplossing dan velodyne voor mijn Cremona Audiotors maar mijn Lexicon heeft natuurlijk niet de goede frequentie instellingen  >:D
Sonus Faber                                           Nord Ost                               Lexicon           Chord           Tag Mclaren       Velodyne   
Cremona Auditors + Center       Red Dawn + Super Flatlines  + Tyr            MC12          SPM 1900           CDT20R             DD12

Audiofiel

Quote from: garmtz on April  4, 2006, 16:10:56
Ook goed. Zal eens kijken of we misschien een extra member status kunnen tonen, 'sponsor' of zoiets?

Goed plan. Leuk dat jullie het oppikken. :D



Ik zie trouwens de hele dag al ongeveer een score van 2/3 voor en 1/3 tegen een duidelijker onderscheid. Maar het aantal stemmen is natuurlijk wel erg weinig met (nu) 32 stuks.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Draiz

En dan tellen we de gebruikers die door sponsors ingehuurd worden om ergens enthousisast over te zijn niet eens mee  >:D
Altid leuk om te zien (op andere fora) dat mensen denken daar mee weg te kunnen komen. Duurt nooit lang, haha.
Sonus Faber                                           Nord Ost                               Lexicon           Chord           Tag Mclaren       Velodyne   
Cremona Auditors + Center       Red Dawn + Super Flatlines  + Tyr            MC12          SPM 1900           CDT20R             DD12

ChrisV

Quote from: Bas Janssen on April  4, 2006, 16:15:05
Ach gezeik om niks. Hoe groter het forum wordt hoe meer men over zaken begint te zeuren. Morgen is iedereen het weer vergeten.

Jammer dat je deze discussie 'gezeik' vindt. Je doet hier toch een aantal mensen mee tekort. Ik denk dat er minder belangrijke topics zijn waar ellenlange discussies plaatsvinden. Prima overigens, dit is toch een forum. :D

garmtz

Quote from: Audiofiel on April  4, 2006, 16:16:48
Goed plan. Leuk dat jullie het oppikken. :D

Moeten natuurlijk wel alle sponsoren dat doen...  ::)  Moet ik als admin accounts gaan hacken en ik weet niet eens wie dat allemaal zijn.

Draiz

Leuk, accounts hacken! Kun je ook onder mijn naam posten garmt?  >:D
Sonus Faber                                           Nord Ost                               Lexicon           Chord           Tag Mclaren       Velodyne   
Cremona Auditors + Center       Red Dawn + Super Flatlines  + Tyr            MC12          SPM 1900           CDT20R             DD12