velodyne servocontrolled subwoofer

Started by maharg, April 27, 2006, 11:57:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

maharg

tijdens mijn voorjaarsopruiming ben ik twee woofers(afkomstig uit caraudio) tegengekomen en vraag mij af of deze zijn om te bouwen van 12 volt naar 220 volt zodat ik deze in mijn HT kan gebruiken ipv mijn kef.

heeft iemand ervaring met ombouwen van 12 volt naar 220 volt ?
heeft iemand toevallig een installatieaanwijzing van deze woofers ?

bij voorbaat dank

greets chapper





krijg de foto's er niet in
SR7400
DV4400
Q5 ( front )
Q10C ( center ) PSW2500 ( sub )

garmtz

Doe een modify van je bericht, druk op "Additional Options" en voeg de afbeeldingen toe.

jowi

En wat heeft dit met Velodyne te maken?

fgroen

Niets, maar kleine witte vierkantjes met rode kruisjes erin ook niet.  ::)

Hoe dan ook, als het alleen om woofers gaat (zonder elektronica) dan maakt het niet uit, want je sluit die toch niet aan op het stopcontact, (erg slecht voor je konus als je dat wel doet), noch op 12Vdc.

Waarschijnlijk is het een 4 Ohms unit (meest gebruikelijke in car hifi vanwege lage voedingsspanning, maar dat is voor de meeste subamps geen probleem.

By the way, wat hebben een paar car-woofers met een Velodyne servo-controlled subwoofer te maken?  ???
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

maharg

zoals je ziet is het gelukt de foto's erbij te krijgen
SR7400
DV4400
Q5 ( front )
Q10C ( center ) PSW2500 ( sub )

Roksan

Als je naar de foto's kijkt zie je dat het een Velodyne woofer is, die via een kastje aangestuurd wordt ofzo. Ziet er bijzonder uit, geen idee hoe dit functioneerd.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

garmtz

#6
Het kastje zorgt voor de servo-sturing/regeling. Het kastje meet de uitslag van de woofer en vergelijkt die met het ingangssignaal de woofer in. Is er een afwijking, zal de servo de woofer-uitslag corrigeren. Of die manier heb je drastisch minder vervorming. Het is vrij simpel om 12 Vdc te krijgen uit het lichtnet (een adapter!). Ik denk dat het best mooie woofers zijn om subs mee te bouwen! Ik vond alleen dit eigenlijk:

http://velodyne.com/velodyne/products/manuals/DF-10_sc.pdf

EDIT: Nog een leuke link...

http://forum.carstereos.org/f-car-audio-49/t-whats-the-deal-with-velodyne-spelling-subs-10468

fgroen

Gaaf ding! Weer wat geleerd. Hier is inderdaad vast een mooie sub mee te maken.

Het servo-kastje bevat dus geen eindtrap, die moet je zelf toevoegen.

Ik zou wel een iets steviger voeding maken dan een adaptertje. (Mooiste is natuurlijk een accu-voeding.  8) )

Zit de filtering van de sub ook al in dat servo-kastje?

Welke eindtrap heb je op het oog?
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

maharg

Het kastje is enkel een controller; voordat de sub in gebruik genomen kan worden moet deze eerst gecalibreerd worden, mbv een testone word de minimale en maximale uitslag van de conus berekend met een daarbij behorend volume van de omkasting. De controller kijkt vervolgens naar het signaal wat ingestuurd word( nog voor versterking )en vergelijkt deze met zijn calibratie gegevens, mocht de controller het idee hebben dat het ingestuurde signaal de woofer zal doen "clippen" word het signaal dusdanig gecorrigeerd zodat dit niet gebeurd.
mbt versterking ben ik er nog niet helemaal uit, mijn idee was om het lfe signaal vanuit de sr7400 via de controller door te sturen naar een stereo versterker aangezien ik gebruik wil maken van beide woofers. andere optie is een monoblok.
zojuist contact gehad met velodyne.nl en ga het nu via .com proberen aangezien velodyne maar een drietal jaar actief is geweest in automotive branche.
SR7400
DV4400
Q5 ( front )
Q10C ( center ) PSW2500 ( sub )

fgroen

Heb je niet voor elke woofer een controller, of heeft de controller de mogelijkheid om twee woofers te besturen?
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Durk

velodyne.nl heb je volgens mij al contact mee gehad via dit forum..  8)
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Del member

#11
Grappig het moment waarop ik deze post lees ....

Ik heb net een wagen met een volwaardig Dolby Pro Logic 2 systeem geleased. Best wel deftig sound system, alleen was de subwoofer een beetje duur (zo'n 800 EUR). Ik kon kiezen tussen Volvo High Performance Audio wat een 4 kanaals systeem is en het 5.1 kanaals Premium Sound - ik heb dat laatste genomen zonder sub.

Externe sub is hier helaas geen optie - de connectie is immers optisch en digitaal wat ik kwa engineering erg goed vind maar voor DIY subje toevoegen wordt het al wat complexer.

Ik zou deze servo subs proberen te slijten aan een car hifi liefhebber - geen johny boomcar type maar iemand die naar meer audiofiele muziek in de wagen luistert. Ze lijken me een beetje te klein om een volledige woonkamer van genoeg druk te voorzien - daarvoor heb ik thuis een DD18 staan (woonkamer van zo'n 5 bij 8). En de servo controller is natuurlijk optimised voor deze automotive speaker.

Velodyne is immers geen boomer maar een zeer gecontroleerde strakke sub. Wil je veel boom koop dan een Yamaha'ke :)