Identieke speakers

Started by patrick_vdb, May 23, 2002, 04:17:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

patrick_vdb

Je zou kunnen stellen dat om een homogeen klankbeeld te kunnen creeeren je gebruik moet maken van identieke speakers. Immers de linker en rechterspeaker zijn hetzelfde dus waarom afwijken als het om surrounds gaat. In hoeverre gaat deze stelling op? Is het inderdaad zo belangrijk om identieke speakers te nemen om een zo'n homogeen mogelijk klankbeeld te creeeren en dien je hierbij wat betreft de front eventueel concessies te doen als je voor de surrounds geen plaats hebt voor zuilen?

Persoonlijk ben ik van mening dat een homogeen klankbeeld alleen te realiseren valt met identieke speakers (zelfs als dit concessies voor de zuilen als fronts betekend) maar hoe denken jullie hierover?

mvrgr

Patrick

Henk

#1
Ik ben het grotendeels met je eens: identieke speakers zijn de gemakkelijkste manier om een homogeen geluidsbeeld te krijgen. Speakers uit dezelfde serie kunnen echter ook goed klinken, aangezien er dan gebruik gemaakt wordt van dezelfde drivers, scheidingsfilters en kastconstructie-methodes. Ik zou echter toch altijd een vergelijkende test doen tussen de 'grote' en 'kleine' speakers in een bepaalde serie: klinken ze echt wel hetzelfde!

Het is zelfs mogelijk om met speakers van verschillende merken goede resultaten te behalen, maar je moet dan wel heel goed zoeken en veel luisteren!

Het gebruik van identieke speakers is echter geen 100% garantie voor een goed geluidsbeeld. De plaatsing speelt ook nog een grote rol: als b.v. de fronts 'vrij in de ruimte' staan en de rears tegen de achtermuur 'geplakt' zitten zul je geen homogeen geluid krijgen....

J.A.F._Doorhof

#2
Inderdaad plaatsing is even belangrijk als de speakers zelf.

Ik heb altijd verschillende series voor en achter gehad, en was daar heel tevreden mee. Nu (sinds een tijdje alweer) heb ik als front onze Bazuin serie, en als achterkanalen de Oktaaf, en dat scheelt toch een heel eind. Klankmatig is de oktaaf wat sprankelender in het hoog, en Bazuinen zijn wat bombastischer, de combinatie van deze opstelling zorgt voor een totaal homogeen klankbeeld. Ik geloof namelijk wel in een wat sprankelender hoog voor de achterkanalen, immers je oren staan naar voren gericht, klinkt dom maar denk er maar eens over na. ;)

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Spacebass

#3
Bovendien als je in de situatie "zit" zoals ik, dat je rears niet al te ver van je vandaan staan zal het percentage direct/indirect geluid tov je fronts/center behoorlijk verschillen.
En dat is te compenseren door verschillende typen te nemen.

SB

patrick_vdb

#4
Uiteraard is de speakerplaatsing uitermate belangrijk in de uiteindelijke klank die de speaker geeft (waarbij volgens mij daarbij meer de nadruk op de lagere tonen ligt als de hoge tonen, correct me if I'm wrong) maar is deze invloed inderdaad zo groot dat verschillen in klank (puur komend uit de speaker) gecompenseerd kan worden? Dan zou het gehele verhaal achter de identieke speakers dus naar het land der mythe gestuurd kunnen worden maar dat lijkt mij een beetje voorbarig.

mvrgr

Patrick

PM

#5
QuoteUiteraard is de speakerplaatsing uitermate belangrijk in de uiteindelijke klank die de speaker geeft (waarbij volgens mij daarbij meer de nadruk op de lagere tonen ligt als de hoge tonen, correct me if I'm wrong) maar is deze invloed inderdaad zo groot dat verschillen in klank (puur komend uit de speaker) gecompenseerd kan worden? Dan zou het gehele verhaal achter de identieke speakers dus naar het land der mythe gestuurd kunnen worden maar dat lijkt mij een beetje voorbarig.

mvrgr

Patrick

Dat lijkt me heel voorbarig.. het is zoiezo goed om dezelfde speakers te hebben of op zijn minst uit dezelfde serie.. dat maakt het zoiezo gemakkelijker om een homogene sound te krijgen
Groeten, Peter

Spacebass

#6
Er zijn tegenstrijdige dingen naar mijn mening.
Je wilt geen verschil in "KLankkleur" tussen de verschillende luidsprekers, vandaar het advies hetzelfde of in iedergeval uit de zelfde serie die veel gegeven wordt.
Echter, ze hebben allen een verschillende taak en een verschillende positie.
Zowel de taak als de positie hebben invloeden.

Probeer eens rustig vanaf je normale luisterplek eens naar je fronts te lopen. Je zal bij elke stap een verschil horen. De ruimte is het zelfde de apparatuur is het zelfde.
Met dit in gedachte en dan omgezet naar de positie van je rears tot je luisterplek... dan begrijp je wat ik bedoel.

Vandaar dat ze van die mooie schema's hebben waar te plaatsen. Heb je een echte HT ruimte.. dan lukt het waarschijnlijk nog ook, maar ik zit in de woonkamer, en heb dus minder geluk.

SB

searcher

#7
In principe geven de speakers van hetzelfde type de juiste overdracht.
Het klankbeeld zal gelijk zijn immers als jij en ik met elkaar praten in de Doelen bijvoorbeeld en hierna in de Kuip dan herkennen we elkaar meteen aan onze stemmen.
Alleen zo is het met speakers ook het zal anders klinken in de ene of de andere ruimte.
De fronts en de surrounds kunnen verschillen d.m.v inderdaad de opstelling en de akoustiek erom heen.

Vaak wordt er meer geld uitgegeven voor de Fronts da voor de Surrounds omdat daar toch alleen maar effecten uit komen.
Toch is het te overwegen om met een luistersessie de surrounds te wisselen met andere types.
Misschien kun je dan tot verrassende resultaten komen zoals Frank aangeeft.
Persoonlijk kies ik voor 4 gelijkwaardige speakers binnen een 5.1 opstelling.
Maar gaat dit ook op voor 7.1 opstelling?????

                                      m.v.g Searcher



patrick_vdb

#8
QuoteVaak wordt er meer geld uitgegeven voor de Fronts dan voor de Surrounds omdat daar toch alleen maar effecten uit komen.

Dit is inderdaad een beargumentering die ik heel vaak hoor (en ook zie op de diverse prive HT-pagina's op jet net). Je ziet dan hele mooie fronts en als surrounds worden zelfs van die PC-speakertjes gebruikt ;D

Surrounds hebben volgens mij toch meer invloed als alleen maar wat effectjes te laten horen (zeker dadelijk met multi-channel muziek zullen de surrounds even belangrijk worden als de fronts).

garmtz

#9
Ik ben compleet overtuigd van het gebruik van gelijke speakers. Het probleem met zeer goede fronts en matige surrounds/center is dat het geheel SLECHTER klinkt met films/multikanaals muziek als zou zijn gekozen voor goedkopere, maar dezelfde speakers. Dit gaat overigens ook bij films op!

Het is denk ik gewoonweg het makkelijkst om te werken met dezelfde speakers en niet om alles te proberen te "matchen" afwijkende speakers kopen. Je oren kunnen heel goed het directe geluid uit een speaker scheiden van het door de kamer/afstand gekleurde geluid/reflecties en horen als het fasegedrag van een speaker anders is door andere units/filter.

patrick_vdb

#10
Binnen de HT-wereld is het identieke speakerprincipe toch een bekend fenomeen en ik heb de indruk dat steeds meer mensen dit ook als uitgangspunt gaan gebruiken. Maar waarom spelen de fabrikanten hier nog niet op in? Als ik bv in de B&W range kijk dan is er eigenlijk geen enkele combinatie mogelijk waarbij de fronts/surrounds en center echt identiek zijn (muv mijns inzien de N805 met HTM2 die elkaar toch wel heeeeel erg benaderen qua identiekheid).

mvrgr

Patrick

garmtz

#11
De N805 en HTM2 zijn echt vrijwel hetzelfde: hetzelfde filter, dezelfde units en dezelfde kastinhoud. Afwijkingen met de fronts zullen echt MINIMAAL zijn bij dit ontwerp.

Ook de HTM1 gebruikt dezelfde units als bijv. de 803. Dus juist van B&W vind ik dat ze het goed doen. Hoor ook altijd een mooie match bij de Nautilus speakers.

Als multikanaals geluid meer in zwang begint te raken, denk ik dat steeds meer fabrikanten hun speakers ook per stuk gaan verkopen, zodat je echt identieke speakers kunt plaatsen.

patrick_vdb

#12
In de Nautilus serie doet B&W het zeker niet slecht ;D zeker als je dit vergelijkt met andere toch ook gerespecteerde merken. Maar kijk bv eens naar de 600 serie..hier zit toch zeker een verschil tussen de fronts/surrounds en de center. Jammer dat ook bij deze series niet zoveel als mogelijk een eenheid wordt gecreeerd als bij de N805 en HTM2.

mvrgr

Patrick

Spacebass

Ik denk niet dat een gemiddeld mens hoort maar ervaart.
Omdat er bij HT het visuele aspect een zeer grote rol speelt, kunnen de hersenen eruit pikken wat ze nodig hebben (wat de ogen zien).

Op het moment dat je dat beeld weglaat en je ogen dichtdoet, zal je nog verbaast zijn wat er nog meer aanwezig is of hoe mooi/lelijk iets eigenlijk klinkt.

Ik bedoelde niet afwijkend zoals in merk maar in model
met wel de zelfde type componenten.

En mijn rears klinken minder mooi dan mijn fronts, maar klinken nog altijd beter dan wat een gemiddelde HT'er thuis heeft staan als front. Het gaat zoals altijd weer om de midden weg tussen kwaliteit en budget.

Oeps foutje niet HT'er maar gewone mensen.
Klinkt wat minder arrogant.

SB

J.A.F._Doorhof

#14
Garmt,
Wat ik bedoelde was het volgende.
De achterspeakers vindt ik persoonlijk mooi als ze net iets meer hoog hebben als de fronts, dit omdat de achterkant inderdaad vaak via weerkaatsingen geplaatst worden. In een NIET behandelde kamer maakt dat niet veel uit, maar als je een goed acoustisch behandelde kamer gebruikt dan kun je net iets bite missen in de surrounds, het hoeft vaak maar om een dB of 2 te gaan. De oktaaf bv meet op de RTA ongeveer gelijk in het hoog als de Bazuin, maar bezit een ander type tweeter die net iets sprankelender is. En dat geeft een zeer verrassend resultaat.

Vergeet niet, dat zowel de Oktaaf als de Bazuin VOLLEDIG bij elkaar horen, en het idee om andere speakers achter te proberen vindt ik een afrader. Ik/wij zijn in de gelukkige positie om bepaalde dingen aan onze speakers te kunnen veranderen en ontwerpen, dat geeft gewoon een zeer mooi resultaat. Als je voor commerciele speakers gaat is het ZONDER TWIJFEL aan te raden om EXACT identieke speakers te kiezen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#15
Ha die Frank,

Ik kan me voorstellen hoe jij het hebt gedaan. Immers, jij hebt de meetapparatuur en mogelijkheden om het design van de speaker te tweaken. Plus je weet hoe je moet luisteren. Het idee is inderdaad dat als je naar de commerciele speakers kijjkt, met dit soort zaken geen rekening wordt gehouden/kan worden gehouden. Een kleine hooglift kan al bereikt worden met een iets andere waarde van een weerstand. Hou je dan de unit hetzelfde en de basisopbouw van het filter, ben je nog steeds goed bezig vind ik.

Persoonlijk heb ik niet zo'n behoefte aan het iets oppeppen van het hood van de surrounds, omdat ik het wel goed vind eigenlijk als ze wat op de achtergrond klinken en niet AL teveel aandacht trekken.

J.A.F._Doorhof

#16
Garmt,
Jou set klinkt überhaupt al redelijk sterk in het hoog, mischien een eigenschap van de combinatie die je gebruikt.

Mijn ervaring is dat je met directstralers achter vaak gewoon net dat beetje bite meer goed kan gebruiken.

Dat is trouwens niet met tweaken gedaan.
We hadden al de oktaven de Bazuinen. En de Bazuin is als het ware bedoelt als de grote broer van de Oktaaf (toen was er nog HELEMAAL geen sprake van HT). Eigenlijk is er bij de Bazuin een aanpassing gedaan aan de tweeter om het hoog mooi te laten aansluiten bij het 2 woofer design van de Bazuin, ZONDER de klank eigenschappen van de Oktaaf te verliezen. Als je nu de 2 speakers NAAST elkaar zet is het klankbeeld praktisch idenktiek, loopt alleen de Bazuin wat verder door naar ondere en heeft hij wat meer body en is de Oktaaf (die trouwens ook tot zeer diep mee kan doen) wat sprankelender, natuurlijk ook omdat de tweeter niet wordt ingesloten door 2 woofers.

Het leuke is gewoon dat toen we gingen experimenteren met bv een Oktaaf als center (eerst was er nog geen Bazuin Center), we al in de gaten kregen dat de Oktaaf en Bazuin perfect te combineren waren. Later is de Bazuin Center gekomen om de serie compleet te maken, en zijn we de oktaven voornamelijk als surrounds gaan gebruiken.

Het intressante is, dat veel audiofiele klanten van ons de Oktaaf verkiezen boven de Bazuin. (juist door dat extra sprankeltje hoog, en de zeer goede afstraling).

Het mooie voor ons is dat we met deze 2 speakers elke combinatie kunnen maken, van 2 Bazuinen voor met een Oktaaf als center en Oktaven als surround, tot natuurlijk rondom Oktaven (zoals in onze demo ruimte).

Moest dat even rechtzetten.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chendy

#17
Hi there!

Ik ben van mening 2,3,4, 5, 6 of 7...etc. IDENTIEKE speakers natuurlijk. L en R ga je toch ook niet 2 verschillende speakers plaatsen? (boxen is de juiste term geloof ik)

mogelijk verweer:
"Ja maar ze komen wél uit dezelfde serie, ze lijken op elkaar, ze gebruiken dezelfde filters en drivers... bla, bla, bla"
Het blijven verschillende speakers!!!

Ik was voorheen ook een non-believer. Let the Force guide you(r ears).

Met vriendelijkr groet, Chendy.
PCH A100 > Sony 40" Bravia 1080p >  5.1 set-up
powered by Johnny Walker

J.A.F._Doorhof

#18
Chendy,

Helemaal waar, maar je moet wel open blijven staan voor bepaalde speakers die dus op een andere manier werken.

In 99% van de gevallen is het ook zo dat identiek de enige oplossing is, ik heb dit ook altijd zo gehad, maar als je een goed overdacht concept hebt dan kan het ook zo zijn zoals ik al aangeef.

Maar inderdaad als je commerciele speakers aanschaft zou ik ook altijd alle gelijk nemen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"