Update VOX 200 ,tweeters vervangen door bandtweeters

Started by franks, October 31, 2004, 22:07:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

franks

Ik heb begin dit jaar o.a. een set visaton vox 200 speakers gebouwd, ik ben er erg tevreden over maar het begint weer te kriebelen.
Ik ben nu van plan om de tweeter (G 20 SC) te vervangen voor een bandtweeter (MHT 12).
Hiervoor wil ik van de kast alleen het front vernieuwen.
De lage en middentonen drivers blijven dus dezelfde, het filter zal ik wel aan moeten passen en hier wringt dus de schoen !
Wat moet ik aan het filter aanpassen en wie heeft hiermee ervaring .

PS de vrijgekomen tweeters wil ik gaan gebruiken om mijn Satellietspeakers (aria) om te bouwen naar dipool speakers.

Groet Frank

michiel

#1
 ::) ik was denk ik een beetje slaperig, volgende keer zal ik wat beter lezen. ;D ;D ;D

Vigier

Zeg Michiel,

beetje vreemde vraag hoor,
maar vanwaar dat hele verhaal van jou over een breedbander?

Groet, joris


franks

Deepspace bedankt, precies wat ik zocht.

Ik neem aan dat ze er bij visaton goed over nagedacht hebben

Groet Frank

pieterpost

AL is dit een oud topic, graag zou ik de uitkomst van deze vervanging willen weten. Ik zit zelf namelijk te denken om een vox200 aan te schaffen maar misschien moet ik maar eens meer moeite doen om een er 1 te luisteren met een bandtweeter .....

mluyben

Bandtweeter MHT12 is een leuke verbetering, maar bij hogere volumes is deze niet helemaal strak. [vervorming]
De KE25SC is ook een goede oplossing/verbetering en heeft geen vervorming bij hogere volumes.
Voor beide oplossing staan aangepaste filters op de visaton site [forum].

franks

hallo pieterpost, ik heb destijds mijn vox 200 omgebouwd door de tweeters te vervangen door de KE 25 Sc (na lang twijfelen tussen deze en de mht12).
De doorslag is geweest de prijs van de mht en de volgens het visaton forum geringe verschil tussen deze 2 tweeters.
Over het resultaat ben ik nog steeds tevreden.

nb ik ben reeds gestart met de bouw van een nieuw stel frontspeakers (zie topic cremona-achtig) en mijn vox200 kasten (geheel 22 mdf met loodbitumenbeplakt) komen binnenkort in de aanbieding, misschien heb je interesse?

frank

pieterpost

mluyben, jammer dat er vervorming optrad.  De vox 253 mht zal daar dus ook vast van hebben?

Franks, ik heb je topic gelezen en daardoor beginnen mijn vingers ook te jeuken. Ik ben er nog niet overuit of ik ze perse zelf wil bouwen ........ maar ik zal het in mijn achterhoofd houden!


mluyben

Quote from: pieterpost on March  8, 2006, 22:44:59
mluyben, jammer dat er vervorming optrad.  De vox 253 mht zal daar dus ook vast van hebben?
Je kunt hier meer over vinden op het Visaton forum. De MHT12 is een goede speaker, die iets 'beter' is als de KE25SC.
Bij gewone volumes zal hij dus 'beter' zijn. Alleen als je hem ook voor feestjes wilt gebruiken is hij op die volumes niet zuiver meer.
Ik heb de KE25SC er bij mij in zitten maar dat is voornamelijk omdat ik de MHT12 niet mooi vind [vierkante frontplaat] bij mijn ontwerp [aangepaste CasaBlanca].
De Vox253MHT heeft dus hetzelfde 'probleem'.

Marcel

Roksan

Ik ken beide tweeters heel goed. Heb zelf jaren naar een KE25 geluisterd in een VOX252 en een vriend van me had de MHT12. Ik vind het verschil tussen deze twee tweeters te verwaarlozen, het is meer een smaak kwestie. De MHT12 klinkt een fractie ruimtelijker maar geeft ook iets meer kleur aan het hoog. De KE25 speelt gewoon heel neutraal en eerlijk. Beide laten duidelijk horen wat er in een opname niet goed is. Optisch is de KE 25 veel mooier bij het ontwerp van de VOX serie.

Als je de MHT verkeerd filtert, op een te hoog volume speelt of je versterker gaat clippen is het heel snel einde oefening. Dus probeer zoveel mogelijk de filtering van Visaton aan te houden.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

pieterpost

Hey Franks,

wellicht heb ik bij nader inzien (lees tijdgebrek) wel interesse in je oude vox 200 speakers. Ik had je hierover al een pm gestuurd maar die is blijkbaar niet aangekomen?

ik hoor het wel

groet,

Pieterpost