Beginnende bouwer met wat vraagtekens

Started by RUBBERBURNER, March 22, 2006, 18:34:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RUBBERBURNER

Ik heb een tijdje zitten kijken op 't forum,maar kom eigenlijk geen concrete bouwtekeningen tegen van zuilen .
Nou was mijn bedoeling om 2 simpele zuilen te maken van mdf,met visiton speakers.
Liefst kies ik voor 20cm woofers voor de afmetingen.Heb al groter,maar daar wil ik juist weer vanaf (te groot)

Wie O wie kan mij op weg helpen om mij wat tekeningen op te sturen,danwel te posten ?!
3-weg systeem heeft de voorkeur btw ....

mijn dank = groot,gr.Barry  ::) :) ;D


RUBBERBURNER

thanx,staan leuke ontwerpen tussen.Daar moet zeker wat mee te beginnen zijn ! ;D


RUBBERBURNER

Mooie totaalplaatjes !

Heb een bouwtekeningetje gevonden met 2 subjes van 20 cm erin.Dat leek me wel een leuke start.De binnenkant was vrij gemakkelijk te maken ook . ::)

Nou heb ik een dodgewone JVC reciever met 5x50W.Moet ik nou 4 of 8-Ohm speakers bestellen ? ???

mluyben

Kast maten e.d horen bij een bepaalde unit, je kunt niet zomaar een leuk ontwerp pakken en daar een paar units in 'plakken'.
De kasten zijn afgestemd op een bepaalde unit.
Dus het beste houd je geheel aan een bepaald bestaand ontwerp incl units, of je pakt een bestaand ontwerp incl. de units en past de vorm een klein beetje aan met behoud van inhoud en evt bas pijp afmetingen, anders komt het zeker NIET goed.

4 of 8 Ohm doet er voor de meeste versterkers niet toe. Bijna alle units voor huiskamer gebruik zijn 8 Ohm, 4 Ohm is meestal voor in de auto.

Marcel

RUBBERBURNER

#6
Zoals ik al zei heb ik een bouwtekeningetje gevonden met 2 X 20cm subjes erin ...

Das dus een bestaande tekening,waar dat kant en klaar is in verwerkt (kan het niet duidelijker uitleggen ::))

Wil deze componeten gaan gebruiken :


Visaton bass-reflex pijp ΓΈ 73 mm (5214) 
http://www.bmm-electronics.nl/Product.asp?Product_ID=1931


Visaton luidspreker scheidingsfilter 3 weg - 800 Hz - 5000 Hz
http://www.bmm-electronics.nl/Product.asp?Product_ID=1941


Visaton magnetically shielded 25 mm (1") fabric dome driver 8 Ohm 
http://www.bmm-electronics.nl/Product.asp?Product_ID=2000


Visaton ronde terminal met vergulde contacten   
http://www.bmm-electronics.nl/Product.asp?Product_ID=1938

W130SC-8
Visaton magnetically shielded 13 cm (5") HiFi low-midrange driver 8 Ohm (9123)
http://www.bmm-electronics.nl/Product.asp?Product_ID=2020

W200SC-8 
Visaton magnetically shielded 20 cm (8") HiFi woofer 8 Ohm
http://www.bmm-electronics.nl/Product.asp?Product_ID=1955


Ben zo weg van die speakers,klonken echt heel mooi .

Zou dit alles tesamen gaan werken ?!
Zoals gezegt heb ik een bestaande tekening voor de zuil waarin deze speakermaten en aantallen zijn getekend. ;)

fgroen

Op papier zal het wel werken, in realiteit weet ik het niet...  :-\

Ik mis een concept wat erachter zit. Een standaard filter toepassen op een haffeltje willekeurig gekozen units werkt per definitie sub optimaal.

Of de speakerunits het juiste kastvolume krijgen is me ook duister. Dat ze in de gaten passen die op tekening staan zegt onvoldoende.

Momenteel is er niet de informatie die nodig is om vast te stellen dat het allemaal gaat werken.

Schrijft de bouwtekening die je hebt geen units en een daarbij pasend scheidingsfilter voor?

Misschien is de Alto III wel een leuk bouwpakket dat als concept ge-engineerd is, en binnen je budget past.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

mluyben

Zoals fgroen ook al vraagt, hoort de bouwtekening bij deze units? Anders is de kans klein dat dit goed gaat werken.
Mijn vraag is waarom allemaal shielded units? Ga je een center bouwen?
Voor 2 fronts heb je geen shielded units nodig en dit bespaart ook weer geld.
Als je deze units overweegd zou ik inderdaad gaan voor een AltoIII, dit is een uitgewerkt project dat waarschijnlijk beter resultaten geeft als zelf iets bij elkaar rapen....Je kunt wel iets van de vorm afwijken maar eigenlijk niet van de kast inhoud, dat heeft meteen gevolgen voor de bas reflex afstemming.
Een standaard filter zal niet echt goede resultaten geven hoewel deze units niet uitgebreid gefilterd hoeven te worden.
Laat anders eens zien welke bouw tekening je overweegd dan kunnen we iets meer zeggen..

RUBBERBURNER

#9
Je zou zweren dat ik het over die alto3 heb ! Eigenlijk is het precies dezelfde (op 't formaat na).Zal de bouwtekeningen eens online gooien.Deze lijkt me btw geen optie met 17cm "woofers",das wel erg klein hoor.Ben nu 4 x 30cm gewent,en denk dat ik toch zeker voor 20cm moet gaan.Vandaar ook 2 x 20cm woofers in 1 box .
Let wel dat ik het speakerformaat niet zelf heb bepaald,maar aan de hand van de bouwtekening .

Over filters kunnen jullie me nog heel veel leren.Ik zag dat visaton 3-weg scheidingsfilters levert.
En ik wil gebruik gaan maken van 20Cm woofer,dus hij hoeft niet al te laag te kunnen gaan lijkt mij .

Het filter staat er btw wel bij .

Foto's : http://www.mijnalbum.nl/Album=FGHVRE6J

Het shielded id heeft geen rede.Aangezien het geringe prijsverschil in deze speakers leek het me mooi meegenomen .
Als jullie zeggen dat het totaal geen nut heeft in deze opstellen kan ik het wel achterwege laten .

Roksan

Dit gaat niet werken!!!

Deze kast is voor totaal andere speakers bestemd. Zelfbouwen is nu eenmaal niet een kwestie van men neme een kast, stop er wat luidsprekers en in een filter in et voila het speelt. De standaard visaton filters zijn niet geschikt voor het ontwerp wat jij wilt maken. Het advies is toch om je aan de originele ontwerpen te houden of met iemand in zee te gaan die vaker luidsprekers ontworpen.

De Alto III is zeker geen onaardige speaker. Als je graag 2 x W200 van visaton wilt gebruiken raad ik je de experience V20 van visaton aan.

http://www.visaton.com/deutsch/artikel/art_567_6_21.html

http://www.hifisound.de/oxid/oxid.php/sid/x/shp/oxbaseshop/cl/details/cnid/3ed412324de8c3599.55564290/anid/b1c4138428f6f9020.88936160/VISATON%20EXPERIENCE%20V%2020%20KOMPLETT-BAUSATZ/



Speelt menig luidspreker finaal weg en is echt een koopje.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

RUBBERBURNER

#11
Dat ie goed speelt is mooi,maar zeg zelf,dat ding ziet er toch niet uit ...  :-X
En ik vraag dit alles omdat ik zelf wil gaan bouwen... ;D

Ik wil eigenlijk verder gaan met de tekening die ik had,en wat ik al zei,die filters zeggen mij niet veel.
D'r zit een filtertekening bij,maar qua speakers heb ik niets erbij.
In welke richting moet ik dan gaan zoeken qua speakers ?!  ??? ::)

dre73

waarom ga niet voor een 2 weg systeem,het scheelt je een driver dus kan je betere drivers toepassen,en meer geld in je filter steken.ik denk dat je met deze combinatie een set kan bouwen waar je op de lange termijn veel meer plezier aan beleven zal,en deze zeker niet onder zal doen voor een goedkoper 3-weg systeem.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

RUBBERBURNER

#13
Alleen vraag ik me af hoe het dan zit met de filtertekening die ik erbij heb.Is dat dat zo slecht ?
Maakt mij verder niet zo gek veel uit als het filter een 100 euro per stuk kost eigenlijk,als 't maar goed speelt.

Regelen jullie allemaal zelf de filtering af na het maken van de boxen ?

P.s hoef geen topgeluid te hebben,een setje visaton speakers is voor mij echt meer dan genoeg.Het gaat mij eigenlijk ook om 't zelf bouwen waar ik veel plezier aan beleef. :)

Hanz71

Bijna niemand regelt zelf de filtering af omdat je daarvoor meetappartuur (en -ruimte) moet hebben, uitzonderingen als Tony Gee (www.humblehomemadehifi.com) daargelaten.
Het beste kan je een bestaand ontwerp nabouwen. In het ontwerp staat ook precies hoe de filtering eruit moet zien voor die drivers in die kast.
De kast kan je binnen grenzen, vooral breedte van de kast (niet 14 cm breed i.p.v. 25 cm in het ontwerp), aanpassen. Mooie fase of afrondeing in het front bijvoorbeeld.
Verder ben ik het eens met bovenstaande. Tenzij je de druk van 2*20cm woofers nodig hebt kan je beter een 2weg systeem bouwen. Zelfde budget voor minder drivers, bovendien bestaat je filter  uit minder (en dus evt. betere) componenten.
Aanraders zijn scanspeak reference monitor, A4 monitor (beide bij www.speakerenco.nl). Maar ook bijvoorbeeld alcone pascal xt (wat mij betreft).

Veel succes!

RUBBERBURNER

Dat betekend dus dat je nooit genoeg hebt aan een bouwtekening met afmetingen van speakersgaten en een tekening van het filter ?
Best jammer,want dan eigenlijk al die bouwtekeningen met filters op speakerland e.d niet te gebruiken .

Die A4 monitor en alcone pascal xt ziet er ook toppie uit ! :P

Hanz71

Quote from: RUBBERBURNER on March 25, 2006, 13:17:04
Dat betekent dus dat je nooit genoeg hebt aan een bouwtekening met afmetingen van speakersgaten en een tekening van het filter ?
Juist.

Bovendien is de afmeting van het gat voor de speaker wel je laatste zorg  ;D. Dat staat altijd in de spec-sheets, hoewel je beter altijd zelf kunt meten.
Kortom, toch weer het aloude advies waar het altijd op uitdraait:
Luisteren bij S&C! Daar luisteren welke je het mooist vind klinken. Daar kan je de speakers ook een weekend lenen om thuis te proberen.
Als je uit een boekje (Klang und Ton, Hobby Hifi) een ontwerp nabouwt heb je meestal alleen de beschrijving van het geluid uit dat boekje. Ook kun je een online-ontwerp nabouwen (bijv. eve, of iets van Tony Gee).
Lees eens wat artikels op Tony's site (www.humblehomemadehifi.com) , dan krijg je meteen een beeld van het ontwikkelen van filters, dat is niet 1 2 hatsieflatsie klaar  ;).

dre73

ik ben net als jij er achter ben/gaat komen dat zelf een luidspreker ontwikkelen uit niets een haast onmogenlijke zaak is,en daarvoor toch wel enige jaren van ervaring voor nodig zijn.
ik raad je ook echt aan om eerst voor een bestaand object te kiezen,deze met de tijd enkele upgrade`s te geven waardoor je heel wat wijzer wordt en dan eens de nodige studie uren in dit geheel gaat steken,dit gaat je een hoop teleurstelling(en geld) schelen.
ik vind persoonlijk dat vifa zeer mooie spullen voor het geld maakt,een redelijk betaalbaar ontwerp wat mij persoonlijk zeer aanspreekt is de tempo van tony.
http://www.humblehomemadehifi.com/Tempo.html
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

dre73

ik heb trouwens mijn eerste speaker gebouwd met tweedehands drivers,daar is voor een leuke prijs aan te komen als je de markt een beetje in de gaten houdt. ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

RUBBERBURNER

#19
Ok...dus dat zou dan betekenen dat ik een kant en klaar speakerssysteem moet hebben met bijbehordende filters en een bijbehorende tekening van de kast  :)

Is zoiets tekoop ?

speakerland levert bouwpaketten zie ik . Ik zal zowiezo ff rondkijken. ::) ::)

mluyben

#20
Quote from: RUBBERBURNER on March 25, 2006, 13:17:04
Dat betekend dus dat je nooit genoeg hebt aan een bouwtekening met afmetingen van speakersgaten en een tekening van het filter ?
Best jammer,want dan eigenlijk al die bouwtekeningen met filters op speakerland e.d niet te gebruiken .
Je hebt inderdaad nooit genoeg aan een bouw tekeing zonder te weten voor welke units hij ontworpen is, zeker heb je niets aan een standaard 2 of 3 weg filter.
Hoezo heb je niets aan die tekeningen? Als je deze luidspreker [Vifa Format] mooi vind en hij valt in je budget dan bouw je hem toch gewoon.
Ga maar eens bij S&C luisteren, ze staan waarschijnlijk gewoon in hun luister ruimte, weet je meteen hoe ze klinken en of je dit goed vind.
De Vifa Format is gewoon een van de ontwerpen incl. de bijbehorende Vifa units die speakerland en Speaker & Co leveren.
Dus gewoon de formats bouwen als je ze mooi vind.
Wil je voor Visaton units gaan, bouw dan een van de ontwerpen op hun site, staan er genoeg.
Alleen zelf iets uit het niets gaan maken wordt niets zonder te simuleren,meten, en luisteren. Zo simpel is het helaas niet.... :(

RUBBERBURNER

#21
Zat dus in eerste instantie naar de "format"" te kijken .http://www.zelfbouwluidsprekers.nl/download/vifa/format.zip

Alleen zie ik dat de losse vifa componenten al bijna op 1000 euro zitten !!

Vraag me dan toch sterk af of er niet gebruik gemaakt kan worden van wat mindere series van visaton.Die zijn naar mijn inzien goed genoeg .
Een 4 a 500 euro aan componenten is nog wel te doen.

dre73

je moet ook kijken naar een luidspreker die ook normaal is aan te sturen door je versterker,als je bv. de format aan gaat sturen met jouw versterker(50w)kan dit echt op een teleurstelling uitlopen,hou er absoluut rekening mee dat groot en veel absoluut niet goed hoeft te zijn.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

RUBBERBURNER

#23
Daar heb je zeer zeker een punt . ;)

Maar ik weet uit ervaring dat 17cm woofers ook een teleurstelling zijn.Die heb ik n.l verruilt voor de grotere uitvoering met 30cm speakers (tonsil),en dat klonk veel en veel beter.En ze hoefen bij mij toch nooit tot "t uiterste zodat er een soort house-party ontstaat.
Maar een beetje lekkere muziek zoals amstel live heeft toch wel wat diepgang nodig vindt ik .

Ik wil nu naar iets kleiners omdat ik een leuk huisie heb gekocht,en daar staan die grote bakbeesten gewoon niet in... :'(

dre73

ik weet niet waar je vandaan komt,maar je kan bij mij luisteren naar de vifa carat en de premium 11 twee compleet verschillende luidsprekers,na modificatie toch zeer potentieel en als je weinig haast heb is mijn nieuwe set ook klaar,ik kom trouwens uit noordwijk.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.