Magnepan plaatsing... tweeters aan de binnenkant een opmerkelijke verbetering.

Started by daburnd, March 20, 2006, 16:39:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

daburnd

Na mijn topic in de klaagbak hier op het forum ben ik toch maar verder gegaan met het uitproberen van nieuwe mogelijke manieren van het plaatsen van mijn maggies gezien ik zoals ik al vermelde niet meer de ideale opstelling kon vinden die ik van te voren had.

Nu kwam ik vanmorgen op het idee eens te kijken waarom mensen soms de maggies met de tweeters aan de binnenkant opstelling. Dit met name ook omdat ik altijd voor de reflectie/losse kantjes van het hoog vooral de speakers naar binnen moet draaien wat meestal resulteerd in een strak samen vallend hoog maar een afname in het mid-laag. Dus heb ik vanmorgen mijn speakers ff omgewisseld en wat hoor ik.... een zeer opmerkelijke toename in het mid-laag. Het klinkt veel strakker, warmer en voller.. het warme bioscoopzaal geluid is nu opeens een stuk meer aanwezig als van te voren. Uiteindelijk ben ik ook nog eens gaan draaien met de speakers en valt me op dat dit voor het hoog nauwelijks nog effect heeft... wel is het hoog minder hard als van te voren door de plaatsen van de tweeters aan de binnenkant.

Ik denk dat dit misschien te verklaren is aan hand van het feit dat mijn kamer maar 2,5x4,5 is.. dus veel reflectie optreed. Maar is de spreiding en relfectie van het hoog dat groter dan die van het mid-laag? Zelf zou ik niet eens fatsoenlijk kunnen verzinnen waarom ik deze verschillen waar neem.

Een kleine nadeel van deze verandering is dat het klankbeeld iets kleiner word... maar dit word naar mate gecompenseerd doordat ik de maggies nu niet meer naar binnen gericht heb staan onder een hoek maar ze nu gewoon recht vooruit "stralend" heb staan. Maar dit is dus ook een goede aanrader voor andere mensen om eens met hun maggies te testen als het geluid niet naar tevredenheid is in die zin dat het hoog alleen goed samen valt bij erg veel naar binnen richting of het mid-laag niet echt genoeg aanwezig is.

kappa9

De tweeters moeten ten alle tijden verder van je oren afstaan dan het laaggedeelte. Ik heb ze zelf ook met de tweeters aan de binnenzijde. Nearfield al eens geprobeerd?
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT