B&W Matrix/Nautilus

Started by DD2, May 24, 2002, 15:24:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DD2

Ben zwaar verkocht aan de B&W Matrix/Nautilus serie  en zit er dan ook aan te denken om een paar te gaan aanschaffen.. (801/802)
Echter wilde ik even wat weten..  Heb nu nl de Denon A1D versterk (140W geloof ik)  en ik wil weten of ik deze speakers dan zwaar tekort zou doen. Is het bijvoorbeeld beter om eerst een parasound of iets dergelijks aan te schaffen of is dat verschil nauwelijks hoorbaar..??  iemand een advies?

David

patrick_vdb

Zonder de combinatie gehoord te hebben denk ik toch dat je de N801 of N802 tekort doet met de Denon A1D.

Opzich zal er zeker geluid uit komen (wat dat betreft zal de Denon toch wel genoeg vermogen hebben om de speakers in beweging te zetten) maar of het ook echt lekker loopt is natuurlijk de vraag.  Persoonlijk denk ik echt dat een mooie voor en eindcombinatie een must is voor deze speakers en dat minder de speakers eigenlijk geen eer aandoen.

Mvrgr

Patrick

DD2

Probleem is dat ik het niet beide tegelijk kan betalen  :-/  Dus moet of eerst versterker of speakers..  denk dat ik dan toch voor de speakers ga.. maaruh ik vraag me of af het echt zo'n wezelijk verschil maakt..  of een zware Denon erachter of een parasound bijv..   heeft iemand hier ervaring mee?  Iedereen roept wel van ja moet minstens een bak achter van 5000€  Maar is er hier iemand die het verschil heeft gehoord?

patrick_vdb

#3
Hmmmm dat geldprobleem komt ook mij bekend voor ;D

Je kunt ook B&W zelf eens om een mening hieromtrend vragen. Hun service-afdeling is altijd erg behulpzaam en zullen je zeker de voor- en nadelen van de combinatie willen noemen.

mvrgr

Patrick

Robbo

#4
Hoewel ik me nooit echt met de 801 en 802 heb bezig gehouden, vind ik wel dat fabeltje, dat de Nautilus serie vermogensvreters zijn, toch een beetje opgeblazen.   Natuurlijk is meer vermogen meestal beter, maar in jouw geval zou ik me eerst op de speakers concentreren.    

Zoals Patrick al zegt, 'ideaal' is het niet.  Maar ja, je hifi 100% voorelkaar, dat hebben er weinigen.

Zoals gezegd zou ik eerst voor de speakers gaan. Ik neem aan dat je niet van plan bent om 5 x een 801/802 aan te sturen. Dus voorlopig zo draaien en daarna bijv. een krachtigere 5 kanaal versterker ernaast, of een 2-kanaals (bijv. Rotel RB-1090, 2*380 betaalbare Watts, onofficieel gebruikt voor ontwikkeling van de N802).  En dan de resterende kanalen via de versterkers van de Denon laten lopen (center bridgen ?).

Anders loop je eens met je Denon naar een B&W dealer en vergelijk je het eens met een versterker die hun aangebevelen....   Zelf luisteren werkt altijd het beste.

Groet,
Rob




Robbo

#5
Ik zou Thommy hierin zeker ook even om advies vragen.  Hij draait met de Matrix serie (802 en 805) en heeft een Parasound 1206 gehad (6*140W).


Groet,
Rob

DD2

#6
Ben bij Thommy wezen luisteren..  dat was de druppel!   ;D  't is dus niet zo dat de Parasound een veel betere versterker is dan de Denon? of maakt dit toch een wereld van verschil?

Maar versterker mee om te luisteren is inderdaad een goed idee!

enneuh 5 stuks..801 eeuh ja neehj niet echt neehj..  denk niet in dit leven.. ::)

thommy

#7
Hi David,

:D Ik heb je wel lekker warm gemaakt voor een setje B&W's hé:D

Nu alle gekheid op een stokje,

Vergeet niet dat de klank bijzonder afhankelijk is van de combinatie van de verschillende elementen !!!
Ik heb ook veel prospectie hierontrend gedaan en ben  na verloop van tijd toch tot de conclusie gekomen dat  de combinatie Para/B&W voor mij het ideaal was.
Wat betreft de speakers, dat stond vast, moesten B&W's Matrix  zijn.
Nadien naar de kandidaat amps gaan zoeken.
Rotel, Sunfire en Parasound waren de te vergelijken toestellen en heb deze dan ook uitgebreid tegen elkaar afgewogen waarbij voor mij persoonlijk de Para (toen 1206) er' met kop en schouders boven uit stak.

En ja, die 140W/kanaal bleek voldoende om de Matrixen aan te sturen. Vergeet ook niet dat bij deze amerikaan ieder watje van die 140 effectief is(RMS), wat niet altijd waar is met Japanse Amps.
Eerlijk moet ik ook toegeven dat ik nu met de 2205(5x220w RMS) een hele vooruitgang heb verkregen.
Dus is het toch wel enigzins waar dat de M/N B&W's een behoorlijke uit de kluiten gewassen eindtrap prefereren.

Groetjes,
Yves.


thommy

#8
Quote;D  't is dus niet zo dat de Parasound een veel betere versterker is dan de Denon? of maakt dit toch een wereld van verschil?

Ik wil hiermee niemand ontmoedigen, maar ik denk dat er toch een wezenlijk klasseverschil tussen beide vergelijkingen. Je kan moeilijk een Mercedes met een Porche vergelijken.

Yves.

DD2

Yves heel erg bedankt!  Ben vrij&za de hele dag op stap geweest op zoek naar speakers en heb voor mij een goede combinatie gevonden..  Ben nu de gelukkige eigenaar van de 803's Voor en achter de DM603 S3's(betaalbaarder  ;D) En heb deze met verschillende versterkers gehoord..  Draai nu dus op de Denon bij mij thuis.  Ga zeker sparen voor een betere!  Heb geluisterd naar NAD/Rotel/Medevoort..   en vond de Rotel het best klinken..  Helaas was er geen Parasound aanwezig..  excuse van de van de winkel was dat deze te vaak stuk gingen..??????????  Dus deze combi niet kunnen testen.

Maargoed voorlopig superhappy met de 803's van B&W echt een hele fijne speaker ook!  Gelijk een Db meter gehaals bij Frank en het geheel even afgesteld..!  (krijg alleen de Sub niet lekker afgesteld..!!??  tips?)  En ben qua geluid er behoorlijk op voorruit gegaan..  geheel klinkt nu veel Homogener en rustiger aan mijn gehoor..  nadeel is wel dat is automatisch harder ga draaien..  buren ook al op visite gehad   ::)  Maar al met al erg blij weer!! ;D ;D

garmtz

#10
Gefeliciteerd met je aankoop!  8)

Zet het crossover van de sub maximaal en gebruik de THX mode voor de sub, dus niet LFE + Main of andere onzin. De plaats van de subwoofer is zeer belangrijk. Waar heb je hem nu staan en waarom?

Persoonlijk vind ik een Denon niet perse te mager van vermogen (de A1 heeft plenty power), maar een voor- eindversterker zal veel meer kwaliteit uit de N803 weten te persen. Helaas heb ik net mijn Lexicon DC-1 verkocht... ;)  Die kun je trouwens voor heel weinig op de kop tikken in de States. Daar koop je dan een mooie Parasound bij (ook 2e hands) en je bent het baasje! Ook de Cinepro reeks ziet er veelbelovend uit. Rotel maak ook mooie voor-eind dingen en Tag McLaren is ook erg mooi. Zo kan ik nog wel even doorgaan... :)

Robbo

#11
Nautilus 803's  8)       Proficiat!  :-*

Dat heb je toch snel geregeld.  Maar ja, eigenlijk zijn die speakers een 'no-brainer'  ;)

Nu nog een HTM1 en een ..  en een ...     Ja, je bent eigenlijk nooit klaar  ;D

Als je een keer tijd hebt kom ik graag een keer luisteren.


Grtz,
Rob

DD2

#12
Sub staat nu tussen frontspeakers in.. op 3,5meter klinkt daar minder zwaar maar wel completer..  ik had hem hiervoor achter me staan maar te dichtbij voor mijn gevoel! (1,5 meter)

enneuh.. ja voorlopig even geen uitgaven meer voor het HT...   :P  moet weer ff sparen/inlopen..  ;)  

Maar ik weet nu al dat er ieg een andere versterker/decoder komt..   (leuk zo'n dure hobby)

Mijn Sub heb ik trouwens op Front&LFE staan omdat ik ook normaal muziek luister en de sub gebruik..  Maar zal eens testen op THX.

Rob: Momenteel beetje druk, maar je bent altijd welkom!



thommy

#13
QuoteYves heel erg bedankt!  Ben vrij&za de hele dag op stap geweest op zoek naar speakers en heb voor mij een goede combinatie gevonden..  Ben nu de gelukkige eigenaar van de 803's Voor en achter de DM603 S3's(betaalbaarder  ;D) En heb deze met verschillende versterkers gehoord..  Draai nu dus op de Denon bij mij thuis.  Ga zeker sparen voor een betere!  Heb geluisterd naar NAD/Rotel/Medevoort..   en vond de Rotel het best klinken..  Helaas was er geen Parasound aanwezig..  excuse van de van de winkel was dat deze te vaak stuk gingen..??????????  Dus deze combi niet kunnen testen.
Gefeliciteerd David, en zonder dank ;)
Heb je nu de Nautilus of Matrix 803?
Dat verhaaltje van die Parasounds die vlug stuk gaan is gewoon een uitvlucht ofwel een overblijfsel van een paar jaren geleden toen de importeur van Para nog in Duitsland zat. Inderdaad deze Duitsers hebben er in de tijd een "boeltje" van gemaakt, mede dat de eindcontrole op het produkt de wensen over liet. Gelukkig heeft Parasound US ingegrepen toendertijd, met als resultaat dat dit probleem volledig van de baan is.
Ik zelf heb al een hele reeks Para's gehad, zoals trouwens een paar andere freaks die hier rondhangen, en ik denk dat ook niemand hierover een klacht heeft dat de dingen "breekbaar" zijn. Ik zou zelfs het tegenovergestelde beweren, Parasound is een zeer betrouwbare fabrikant!

QuoteMaargoed voorlopig superhappy met de 803's van B&W echt een hele fijne speaker ook!

Dat zal wel! Je zou voor minder  ;D

 
QuoteGelijk een Db meter gehaals bij Frank en het geheel even afgesteld..!  (krijg alleen de Sub niet lekker afgesteld..!!??  tips?)

Ik weet niet welke sub jij hebt maar...
Zelf heb ik twee ASW-800's en gebruik deze zeker in THX mode, dus gewoon de crossover van de sub uitschakelen en het werkje laten opknappen door je "low pass filter" van je processor.
Nu moet ik wel toegeven dat in muziekweergave in combinatie met sommige sub's dit niet aan te raden is.
Gelukkig heb ik met de ASW-800 een prima sub die zowel met muziek als film zeer goed klinken, en dat vereenvoudigd enigzins het probleem.
Dus zeker eens proberen via je Sub-out van je reciever met de Crossover van je sub uitgeschakeld.


 
Quote En ben qua geluid er behoorlijk op voorruit gegaan..  geheel klinkt nu veel Homogener en rustiger aan mijn gehoor..  nadeel is wel dat is automatisch harder ga draaien..  buren ook al op visite gehad   ::)  Maar al met al erg blij weer!! ;D ;D

Jajaja, wat moet ik hierop zeggen,
Weeral een vaststelling dat je met een "hogere klasse" installatie gemakkelijk 110db kan aanhoren zonder het pijn/storend is voor je oren.
Das toch wat anders dan de "boem boem" van de Dancing, dat me mateloos irriteert bij 110db.

Groetjes,
Yves.