surround speakers

Started by bstraat, November 10, 2002, 22:22:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bstraat

wie kan mij  helpen?

bij mijn dvd set doen de surround speakers het alleen maar als ik een dvdtje kijk maar niet met het geluid van de tv.
bij tv geluid doet alleen de center speaker het maar.

Bij iemand anders doen de surround speakers het wel met tv geluid.

Wat is nu de beste manier om de tv op de dvd set aan te sluiten voor de audio weergave naar mijn speakers?

ik heb een simpel tv-tje met scart aansluiting en een dvd set van panasonic,  de sa-ht70 met 5 dvd wisselaar.

Alvast bedankt.

MrPink

Hoe heb je nu alles aangesloten?

Groetjes,
Oscar

bstraat

met zo'n blokje in mijn tv en dan 3 tulp kabels naar mijn dvd
een gele , rode en een witte en dan een irritant knopje wat ik steeds om moet halen om te schakelen tussen dvd kijken of geluid van de tv via de dvd

MrPink

Als je dvd-speler ook SCART heeft, kun je beter een SCART/RGB kabel kopen en het geheel zo aansluiten. Als je tv nog een tweede SCART heeft, kun je deze kabel die je nu al hebt van de tv naar je versterker gebruiken. Gebruik dan bijvoorbeeld één van de "video" inputs in je versterker (bij mij video 2). Dan kun je je versterker op die specifieke video schakelen als je tv kijkt.

Groetjes,
Oscar

bstraat

kunnen daardoor mijn surround speakers het dan niet doen?

ze doen het wel alleen niet bij tv geluid terwijl bij iemand anders dat wel het geval is

bstraat

ff vergeten te zeggen ik heb maar 1 scart aansluiting op mijn tv

MrPink

Hoe heb je je dvd-speler op je versterker aangesloten?
Zitten er nog andere audio-outputs op je tv?

Groetjes,
Oscar

bstraat

dvd speler en versterker is 1 apparaat
en er zitten geen andere outputs op mijn tv

is echt rot hoor

Henk

Het is wellicht een domme vraag, maar beschik je over een Stereo TV? Het geluid in de surround speakers wordt namelijk afgeleidt van het verschilsignaal tussen het linker en rechterkanaal. Bij een mono-TV is dit verschilsignaal er niet...

Je kunt trouwens ook SCART kabels kopen met daaraan een speciale aftakking voor het TV geluid. Een andere mogelijkheid is een modificatie van het blokje, waarbij je intern een paar draadjes om moet solderen (heb ik zelf ook wel eens gedaan).

MrPink

Hmmm...en je weet zeker dat ze het niet doen? Het moet natuurlijk wel een tv-uitzending zijn met surround (zoals MTV of TMF), want de meeste uitzendingen gebruiken inderdaad voornamelijk de center speaker.
Ik weet niet precies hoe het werkt met zo'n alles-in-één apparaat helaas, misschien hebben anderen nog goede ideeën.

Groetjes,
Oscar

bstraat

wat als die tv nu niet stereo is wat kan ik dan doen als er al iets aan te doen valt is dat solderen iets voor mij ?

zo ja kan je dat uit leggen hoe dat moet

bstraat

nee bij tmf doen ze het ook niet en ik weet dat ze het wel horen te doen daar

MrPink

Oeps, ja als je tv niet stereo is, dan gaat het niet lukken... :(
Een versterker kan niet van mono geluid Prologic maken...

Groetjes,
Oscar

bstraat

dat is jammer dus dat betekent dat ik gewoon een andere tv moet kopen of is er nog een andere mogelijkheid???

MrPink

Voor zover ik dat weet is er geen andere mogelijkheid, dus dat wordt dan inderdaad een andere tv kopen. Een mooie tv plus ISF calibratie levert je dan ook wel weer een enorme verbetering op. :)

Groetjes,
Oscar

Henk

Heb je geen (stereo) videorecorder? Die kun je namelijk ook als TV-tuner gebruiken.

bstraat

nou jammer in ieder geval bedankt

bstraat

ik heb een 4 koppen videorecorder

MrPink

Goh Henk, je bent goed in vorm! :)

Plug de SCART in je videorecorder en kijk tv via je video, mits hij stereo is natuurlijk.

Groetjes,
Oscar

MrPink

Hmmm ik slaap al geloof ik...ik denk dat je nog wel iets meer moet doen qua bekabeling, met maar 1 SCART in je tv, maar daar moet je zelf even goed naar kijken.

Groetjes,
Oscar

Robert

#20
Zo heb ik het ook gedaan om van Dolby ProLogic te kunnen genieten.

AUDIO OUT uitgang op mijn S-VHS videorecorder naar de Video 1 IN ingang van mijn Sony STR-DB930QS receiver.

En nog een voordeel als je het doet via de video: Als je de tv op een andere zender zet dan blijf je het geluid horen van de zender waar de video op staat 8).


MvrGr.
Robert