4 speakers setup (en VEEL meer)

Started by Bram, May 24, 2002, 14:36:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Spacebass

#25
Ik wil niet mieren, maar als "jullie" het hebben over identieke kabels, moet ik me dan voor stellen dat "jullie" het ook over de kabellengte hebben dus bijv (effe geen bi-amp/bi-wire!) 6x 6 meter?????

QuoteMaar een ander ding. Ik heb altijd de surrounds iets boven de luisterpositie gehad en eroverheen... Dit wordt in feite ook toegepast in de bios. Meningen?

Sir-Round
Mijn Rears zijn +/- 20 cm hoger dan mijn fronts en komen dus op +/- 1,40. en ik vind het prachtig dat het nets iets boven en achter mij vandaan komt, klinkt leuk bij een fly-over van een helikopter en zo ;D

QuoteSpeakers worden per paar verkocht en ook per paar afgesteld.

Patrick, als luidsprekers op elkaar afgestemd zijn betekent dit dat zij niet linear gebouwd zijn,  en dat de afwijking zo groot is dat zij met elkaar gematched moeten worden.
Als een fabrikant zijn luidprekers maakt dan zal er uiteraard een lichte afwijking onstaan, die gewoon binnen een acceptabele marge moet vallen (zoals met elk product uitgedrukt in procenten). Valt deze buiten de marge (bepaald door de fabrikant of vakgroep) en moet er gematched worden..dan ben ik niet bepaald overtuigd van hun fabricage proces, en dan of afkeuren of slopen (Stel dat ik een speaker oet vervangen ???).

Nu liggen mijn luidsprekers ook niet (ook mijn niet identieke rears) in de bepaald goedkoopste prijsklasse, en daar zal ik de fabrikant dan op moeten vertrouwen (en mijn oren!!).
Zie het als: Wij bouwen zo inconsistent dat wij hem gratis voor u matchen.. perfecte service toch? ;D  ;D.

Jongens, jongens (en meisje),
Ik roep nu al heel lang eerst de ruimte en dan de componenten, maar nee hoor,...dat heet symptoombestrijding en is geen echte oplossing!
Maar goed, ik moet bekennen ik heb het ook niet perfect dus...en moet toch eerst mijn tuintje afmaken ;D

SB

jaco

#26
Ja frank bedoelt even lange speaker kabel. Ik heb dat ook ongeveer, en dus totaal 80 meter kabel naar mijn 7 speakers liggen. (de achter speakers wat langer, maar front en side allemaal gelijk.
Op zich niet zo vreemd, want ik had mijn apparatuur in mijn vorige homecinema ruimte naast  me tegen de zijmuur staan. Dan heb je voor voor en achter ongeveer even veel kabel nodig. Het leek me niet handig om dan bijvoorbeeld de side speaker naast de apparatuur met een draad van 1 meter 50 aan te sluiten, terwijl de tegenover liggende speaker 10 meter nodig heeft.


Jaco

J.A.F._Doorhof

#27
In mijn setup lopen naar ALLE speakers dezelfde kabels en dezelfde lengte, nergens in bossen (de hele kamer zit vol met goten).

Tevens raakt geen enkele kabel de grond, behalve het laatste stukje bij de fronts.

Ik ben hier vanaf geweken voor één van mijn backsurrounds (schaamrood). ;D

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SiR-ROUND

#28
Thanx SB...

Dat gevoel heb ik ook, maar als ik straks circle surround heb krijg ik er een hoogtekanaal bij voor dat doeleinde...

Hmmmm...

trijl en errur...

Spacebass

Stel je voor 10 meter luidsprekerkabel voor mijn fronts die maar 2,5 meter uit elkaar staan.
Wordt een dure grap.
Opzich probeer ik de kabels per paar zo kort mogelijk te houden, dat betekent dus 2 meter per kabel voor de fronts en center en +/- 3 meter voor de rears (heb de eindtrap voor de rears achter de bank geplaatst ;D).

Maar goed misschien denk ik te veel Hi-Fi.

Sir-Round...mijn fronts en rears zijn allemaal vloerstaanders, dus krijg ik ze zo-wie-zo niet lager ;D
Ken je een zaak waar ze dat circle gebeuren kunnen laten horen...ben benieuwd!

SB

jaco

Spacebass, interconenects naar je eindversterkers kosten toch ook geld ? Zal elkaar wel niet veel ontlopen qua kosten.

Jaco

J.A.F._Doorhof

SB,

Wij laten de circle surround nog horen tot de DTC-10 er is.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

Ach, het maakt allemaal niet zoveel uit hoe lang de luidsprekerkabels zijn. Ik gebruik voor alle fronts 9 m, voor de linker surrounds ook 9 m en voor de rechter surrounds 2 m kabel. Toch hoor ik geen echte grote verschillen. Deze zullen alleen al door de asymmetrie van de kamer teniet worden gedaan. Ik gebruik wel zeer laag-ohmige Nordost kabels, dus dat helpt.

Robbo

#33
Quote from: garmtz on May 31, 2002, 08:18:18Ach, het maakt allemaal niet zoveel uit hoe lang de luidsprekerkabels zijn. Ik gebruik voor alle fronts 9 m, voor de linker surrounds ook 9 m en voor de rechter surrounds 2 m kabel.

Lijkt mij ook niet. Ik ben niet technisch, maar ik neem aan dat die kabel tijdsverschillen niet al te moeilijk te berekenen zijn. Kan nou al voorspellen dat het 0,000.. ms ofzoiets zal zijn :)

Grtz,
Rob
 

Rob_Dingen

Hoi

Wat je kunt doen als je ze niet allemaal even lang wilt houden is om er voor te zorgen dat je de Front L R C even lang houd en de rear L R ook even lang

Rob

J.A.F._Doorhof

Inderdaad, tussen je L,C,R zou ik altijd dezelfde lengte houden, net als tussen de rears/sides. Per paar gelijke lengte.

Wat je ook moet vermijden is dat overgebleven speakerkabel in een lus komt te liggen, bij onze HT's trekken we de kabels altijd door goten, en het eventueel teveel worden door dezelfde goten weer in lengtes uitgelegd. Bij inwall systemen (goten binnen de muren) proberen we dit zoveel mogelijk anders op te lossen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Spacebass

Die kosten inderdaad geld ;D, maar de luidspreker kabels die ik gebruik voor mijn fronts zijn een tig keer duurder als mijn interconnects, vanwege het simpele feit dat ik symetrische microfoonkabels (wel kwaliteitsspul dus niet lachen  ;D) gebruik die een stuk goedkoper zijn. Ik investeer momenteel meer in hi-fi dan HT (op een nieuwe DVD-speler na dan), vandaar... budget hè.....

Maar theoretisch zou het wel uitmoeten maken immers, de weerstand neemt toe naarmate de kabel langer en/of dunner is (hangt ook weer van het materiaal af), wat weer signaalverlies met zich meebrengt, maar dit alles is theoretisch  (Keywords:Soortelijke weerstand / Coulomb) en als zelfs Garmtz het niet hoort...vergeleken bij hem ben ik immers een HT-amateur..  ;).

Zoals jullie kunnen lezen zei ik inderdaad dat mijn L C en R LS kabels evenlang zijn.

Trouwens ik krijg steeds meer de indruk dat symetrie ontheiligd wordt, eerst de rears (bij mij ook  ;D) dan de kabellengte dan weer de speakerplaatsing...vroeger.. toen ik jong was  ;D..
De jeugd van tegenwoordig...

Frank, je kan de extra kabellengte ook in een achtje (8) laten liggen.

SB


jaco

Spacebass: interconnects moeten ook beter van kwaliteit zijn met jouw redenatie. Er gaan immers veel lager spanningsnivo's doorheen, dus elk beetje storing hakt er meer in dan bij de 50 a 60 volt op de speaker bekabeling. Of zit ik er nu helamaal naast ?

Jaco

SiR-ROUND


Spacebass

Vandaar de symetrische XLR verbinding.

Even een tipje van de sluier:
Ik gebruik BSS actieve D.I's om het signaal symetrisch naar mijn rear eindtrap te krijgen, die wel geheel symetrisch is...mijn yamaha receiver is dat helaas niet :(
De verbinding is daardoor een stuk schoner en blijft redelijk intakt...maar of ik 100% haal...denk het niet.
Die D.I's had nog over van vroeger, gebruikte ik voor mijn bass, zijn vrij prijzig, maar anders had ik inderdaad geinvesteerd in luidsprekerkabels ;D.

Overigens, ik blijf een soort onderbuik gevoel hebben als ik bekabeling koop... zoiets van shit, had ik weer kunnen investeren in een apparaat...of identieke rears ;D ;D (zelfspot).

SB

Spacebass

Hé,
voel ik me happy, denk ik effe positieve Karma Vibes erbij en dan kan dat helemaal niet!

Ja als je dan op andere moet hangen blijf je chagerijnig!!

(oeps off-topic)

SB

HJ

ik wil ook ff reageren hoor!
ik lees hier erg veel over 'perfect,goed/niet goed,ideaal,slecht'ed.
ik moet zeggen dat in 'mijn' ht-tje alles verre van ideaal is ;D.
voorbeeldjes:
fronts verschillend van m'n sides en weer verschillend van m'n rears en verschillend van de center en dan ook nog eens op verschillende hoogtes 8).
kabels wel 1 merk maar de rears 9mtr en de fronts 1.7mtr en dan rechts biwired en links single 8).
sub kabel home made net als die van spacebass van microfoon kabel 8).
lekker goedkoop pio spelertje met een 'goede' kabel van frank(was dus ook zelf geknutseld 8)).
en als klap op de vuurpijl een nobudget BBtv met een mooi vlek onderin het beeld 8).
maar wat ik het mooiste vind is dat als ik in mijn ht-tje film kijk ik er ook echt van geniet terwijl als ik naar de lokale bios ga ik me erger aan van alles en nogwat.
uiteindelijk gaat het toch om het genot/plezier wat je in jouw ht beleeft en heb je hier dan altijd de ideale spullen voor nodig ??? ,tja het liefst wel vrees ik ;D.

Spacebass

 ;D ;D ;D,

Quotesub kabel home made net als die van spacebass van microfoon kabel .

SB

HJ

sterker nog,het is gitaar kabel van proel  8)
maargoed klinkt ook best ;D

J.A.F._Doorhof

Guzz,

Maar natuurlijk ik roep altijd in mijn seminairs dat een HT pas werkt als de kijker zich helemaal kan verliezen in zijn/haar film. Of dit gebeurt met een ZW TV of met een stack van 2 9" CRT's dat maakt niet uit.

Maar we discusseren hier vaak over de theoretische perfecte manier.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HJ

ja,het blijft leuk. :)
en vaak ook leerzaam.