gezichten vervormen bij ja-knikken

Started by jurjen, November 9, 2002, 17:30:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jurjen

Dit ziet er heeel gek uit: gezicht in beeld dat praat en onderwijl rustig "jajaja" knikt.... de donkere delen van het gezicht bewegen iets later op/neer dan de lichte delen. Ik zie dit vooral wanneer zo'n gezicht van 1 kant is verlicht zodat in de andere kant van het gezicht niet veel contrast zit: in de contract-arme kant gaan de haarlijn en het oog en schaduwen iets later op/neer dan in de kant die meer contrast heeft. Het is geen porum.

Ken je dat? Is er een manier om ervan af te komen? Ik zag het vorige week het eerst bij K-PAX in 1 scene, en nu bij The Last Waltz in vrijwel alle interviews.

Het betreft hier een Pioneer DV747 met s-video output (scart werkt niet).

prettig weekend, trouwens.
Jurjen.
Barco BD808 < [Snazio Net DVD Cinema HD] [Plasma Enhancer PE1000-Pro < Marantz DV-8400] > Parasound AVC-2500 > {( Krell KSA-50 mkII> Dynaudio Double 17) + (Krell KSA-50 > Dynaudio Gemini) + (Meridian 605 > Piega P4CmkII center)}

Henk

Heb je dit verschijnsel ook als je de digitale trucendoos in je TV (en DVD-speler) uit hebt staan? Ik doel hierbij op zaken als DNR (Digital Noise Reduction), 'Motion compensation', Sharpness en soortgelijke 'verbeteraars'. Ook met 'beeldvervormers' zoals 'SmartZoom' en 'Autowide' moet je oppassen: deze worden vaak gebruikt om een 4:3 beeld op een breedbeeld-TV te laten passen, maar ze zorgen vaak ook voor een vertekend beeld.

QuoteHet betreft hier een Pioneer DV747 met s-video output (scart werkt niet).

Dit wordt vaak veroorzaakt door het gebruik van een niet volledige bedrade SCART kabel (veel voor VCR's bedoelde kabels geven geen RGB door) of door het gebruik van de verkeerde ingang op de TV.

jurjen

Hoi Henk,

Dank voor de tips. Ik heb in de DVD-speler de gamma delay lager gezet, nog wat dingen richting default gezet en ook de s-video kabel op uitgang 2 geprikt in plaats van uitgang 1, en al met al lijkt het wel een beetje te helpen. Maar nog niet helemaal in orde. Ik heb net Lord of the Rings zitten bestuderen en daarin kan ik het vervorm-effect niet vinden. Maar bij The Last Waltz is het nog heel duidelijk. Nou is dat een film uit 1978, maar wel een hele nieuwe DVD release.

De scart kabels waren duur zat, het lijkt me wel dat alle 21 draden er in zitten. In het menu van LotR viel me op dat de kleur geel ontbreekt en volledig wit wordt. Hmmm, dat zal ik ook nog even op die andere thread van me vermelden.

Groeten,
Jurjen.


Barco BD808 < [Snazio Net DVD Cinema HD] [Plasma Enhancer PE1000-Pro < Marantz DV-8400] > Parasound AVC-2500 > {( Krell KSA-50 mkII> Dynaudio Double 17) + (Krell KSA-50 > Dynaudio Gemini) + (Meridian 605 > Piega P4CmkII center)}

Henk

Kun je eens vertellen waar je het verschijnsel ziet bij 'The Last Waltz' (b.v. met Track-nummers). Ik heb zelf deze DVD namelijk ook (maar dan in de Regio 1/NTSC versie) en kan wel eventjes controleren of ik dit verschijnsel ook waarneem.

jurjen

Twee scenes waarin het heel makkelijk te zien is, bij mijn dan:

2:14  een interview tegen een achtergrond van een Manhattan poster. Het gesprek gaat over lolmaken in de Grote Stad. Links in beeld zit een man met een lelijke baard (ik weet niet hoe hij heet) en hij heeft een baseball cap op met moire effect  :o. Als hij spreekt, schudt hij een beetje met z'n hoofd en dan zie je dat donkere delen langzamer schudden dan lichte delen.

2:20 vlak na het optreden van Paul Butterfield: interview met dezelfde lelijke baard, deze keer zonder petje. Ook nu schudt de donkere kant van z'n gezicht niet in de maat met de lichtere kant.

Barco BD808 < [Snazio Net DVD Cinema HD] [Plasma Enhancer PE1000-Pro < Marantz DV-8400] > Parasound AVC-2500 > {( Krell KSA-50 mkII> Dynaudio Double 17) + (Krell KSA-50 > Dynaudio Gemini) + (Meridian 605 > Piega P4CmkII center)}

garmtz

Quote from: jurjen on November 10, 2002, 21:08:10
Ik heb in de DVD-speler de gamma delay lager gezet,
Zou ik toch niet aanzitten, tenzij je een testbeeld hebt (op AVIA aanwezig) om dit correct in te stellen.

Het zou ook kunnen dat je MPEG2 compressie artifacten ziet. Het effect wat jij zegt lijkt daar erg op (ook heel erg duidelijk te zien op de originele Gaumont uitgave van Fifth Element). Speel niet te veel met de beeldinstellingen van de speler, zet die gewoon zo neutraal mogelijk.