[Luidsprekerkabel] Monster Cable, NBS, Siltech of Nirvana Audio

Started by cyberjobe, March 15, 2006, 17:16:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cyberjobe

Ik zit te dubben over een upgrade voor mijn 'el-cheapo' Oehlbach speakerkabels (2x 4.0 mm^2 voor de fronts en center. Voor de surrounds: 2x2.0mm^2).
Bij een luistersessie heb ik de Monster Cable Z2 gehoord, en dat klonk wel erg goed. Mooi warm/rond. Echter vertelt mijn verkoper (kent mijn smaak goed) dat ik beter het geld kan steken in Siltech, NBS. Nirvana Audio had ik geopperd en werd bevestigd met de opmerkingdat het wel heel erg duur is in vergelijking met Monster.
Ik ben wel gecharmeerd van NBS. De verkoper vertelde me dat ik Siltech wel zou waarderen als een open, heldere kabel. Ik ben juist bang dat door dat zilver het hoog ongecontroleerd en/of te scherp gaat klinken, wat ik bij de Elac 508 met gewone kabels al hinderlijk ervoer (en daarom voor de Master ben gegaan).
Natuurlijk biedt de verkoper aan om de kabels te mogen beluisteren, echter vraag ik jullie of jullie ervaring hebben met deze kabels? NBS Monitor 0 (of was het 4?) kan je tegenwoordig regelmatig 2e hands voor de prijs van een Serpent krijgen. Maar het blijft toch een redelijke investering en om nou op de gok te kopen :'( Natuurlijk sta ik ook open voor andere merken. Ik krijg zo nu en dan de indruk dat Nordost ook leuk spul maakt.
Wat ik wil bereiken: meer rust, meer definitie en vooral meer details, zonder 'mat' te worden, liever opener. De bassen mogen een beetje voller en toch strak blijven.

De set is:
Denon AVC-A11SR amp
Denon DVD-3800
Arcam CD62T
(nog wat leuk, spul,echter minder relevant)
Finite Elements Pagode Signature E17 meubel
Master Concept 3 (gemodificeerd met Nirvana Audio bedrading) als fronts
Master Concept 4 als surround
Master Concept Centre (commentaar overbodig)
REL Stadium 3 als sub.
Bedrading:
Analoge interlinks: Monster Cable M850i (voor dvd EN cd)
Digitale interlink: Monster Cable ilm100 (coax) [Editted. Bedankt ajbalmere]
Netkabels: NBS Dragonfly (alle 3)
Stekkerblok: Sun Leiste
Alles is aangesloten op een zo goed als separate groep.
Denon AVC-A11SR / DVD-3930 / TU-1500R - Bow ZZ-One - Arcam CD62T - Monster Cable M850i / ILM 100 - Pioneer PDP-435HD - NBS Dragonfly powerchords / Active-4 LS /Active-4 RCA cables - Master Concept 3 /Concept 4 / Centre -REL Stadium III - Finite Elements Pagode Signature E17/E14

beunky

Dan zeg ik, Nirvana of NBS. Beslist geen Siltech. Geeft je zeer beslist geen rust ;)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Jean Sibelius

Mooie set!

Maar ik zou zeker óók Nordost meenemen tijdens de vergelijking (ze maken inderdaad wel leuke dingen zo nu en dan) ;).

Wat is je budget ongeveer?
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

ajbeefde

Quote from: cyberjobe on March 15, 2006, 17:16:33
Digitale interlink: ilm100(?) (coax)

Is ook een Monster, heb ik in het verleden ook gehad.
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

myself

NBS lijkt me iets te veel details in je set weg te halen, maar ga vooral luisteren en vergeet niet om naar Nordost en Sign audio te luisteren
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

graafke

Ik zou eens kijken naar de Nordost Blue heaven kabels of andere modellen

FrankB

Quote from: beunky on March 15, 2006, 17:27:24
Dan zeg ik, Nirvana of NBS. Beslist geen Siltech. Geeft je zeer beslist geen rust ;)

Blijft toch smaak, ik zou Siltech lekker proberen. Ik vind het ook niks, maar wellicht jij wel.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Allure

Gewoon je eigen oren laten beslissen, zolang het binnen het budget valt.
The Sun Is The Same In A Relative Way, But You're Older

cyberjobe

Myself: Owja, Sign Audio was ik inderdaad vergeten.

HSN: Ik heb nog geen echte budget vastgesteld. Ik wil eerst maar eens kabels voor de fronts updaten, dan later de rest. Ik dacht aan 1500 max voor 2-3 meter (heb nog niet echt goed gemeten). Ik ben best bereid om ook te kijken naar de duurdere kabels (misschien leuke demo voor een zachtere prijs). ;) Dan komt Nordost Red Dawn voor in aanmerking. Ik zie echter dat het biwire kabel is, terwijl ik een single wire aansluiting heb. Wat doe ik met die paar extra aansluitpennen?

Samengevat voor de kabels die in aanmerking komen:
Nirvana Audio: SLL-2.5 (met goed lullen kan er wel wat vanaf, misschien als demo)
Sign Audio: geen probleem (echter de max lengte is 2.5m. Kan er ook langere kabels besteld worden? Zeker voor de surrounds heb ik wel 8 meter nodig)
NBS: King/Serpent III
NordOst: Red Dawn Rev II Heimdall
[added]
Siltech: LS-88 Classic mkII (of demo LS-110 Classic mkII) onder de motto: niet geschoten is misgeschoten.

Wat ik wel merk met de NBS Dragonfly netkabels dat het inderdaad 48 uur inspeeltijd nodig heeft. Het was zo erg, dat bij de verhuizing OOK weer opnieuw ingespeeld moet worden  ???
Hoe is het bij Nirvana, Sign Audio en NordOst vwb inspelen? Hebben jullie gemerkt dat demokabels opnieuw ingespeeld moeten worden voor jullie speakers (iedere speakermerk heeft zijn eigen impedantieverloop)? Hoe lang duurde het voordat de kabels goed ingespeeld waren. Voor de NBS is 35 uur het absolute minimum, doordat vlak ervoor een soort dip plaats vindt, om daarna weer 'omhoog' te klimmen.
Denon AVC-A11SR / DVD-3930 / TU-1500R - Bow ZZ-One - Arcam CD62T - Monster Cable M850i / ILM 100 - Pioneer PDP-435HD - NBS Dragonfly powerchords / Active-4 LS /Active-4 RCA cables - Master Concept 3 /Concept 4 / Centre -REL Stadium III - Finite Elements Pagode Signature E17/E14

FrankB

Quote from: cyberjobe on March 16, 2006, 10:26:13
HSN: Ik heb nog geen echte budget vastgesteld. Ik wil eerst maar eens kabels voor de fronts updaten, dan later de rest. Ik dacht aan 1500 max voor 2-3 meter (heb nog niet echt goed gemeten). Ik ben best bereid om ook te kijken naar de duurdere kabels (misschien leuke demo voor een zachtere prijs). ;) Dan komt Nordost Red Dawn voor in aanmerking. Ik zie echter dat het biwire kabel is, terwijl ik een single wire aansluiting heb. Wat doe ik met die paar extra aansluitpennen?

1500 euro max, dan kun je beter kijken naar de Heimdall! En Nordost kabels zijn ook allemaal in single-wire (shotgun) uitvoering te koop.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

cyberjobe

Quote from: FrenkB on March 16, 2006, 11:06:38
1500 euro max, dan kun je beter kijken naar de Heimdall! En Nordost kabels zijn ook allemaal in single-wire (shotgun) uitvoering te koop.
Dank je wel voor de tip. Ik kon alleen de prijslijst van 2004 vinden die Garmtz had attached. Wat is het adviesprijs voor 2m en voor 3m (in single-wire) versie? Is de Nordost allemaal voorzien van een bananaplug? Als ik de foto's zie, lijken me de WBT met die extra kunststofplug OF die uitvoering met een schroefplug aan de achterkant steviger. Kan je nog je bevindingen vwb inspelen nog aan ons kenbaar maken (tijdsduur, verloop)
Denon AVC-A11SR / DVD-3930 / TU-1500R - Bow ZZ-One - Arcam CD62T - Monster Cable M850i / ILM 100 - Pioneer PDP-435HD - NBS Dragonfly powerchords / Active-4 LS /Active-4 RCA cables - Master Concept 3 /Concept 4 / Centre -REL Stadium III - Finite Elements Pagode Signature E17/E14

Jean Sibelius

Quote from: FrenkB on March 16, 2006, 11:06:38
1500 euro max, dan kun je beter kijken naar de Heimdall! En Nordost kabels zijn ook allemaal in single-wire (shotgun) uitvoering te koop.
Inderdaad ;D. Ik heb recentelijk een vergelijking gemaakt tussen o.a. de Red Dawn Rev. II en de Heimdall (is nog wel ergens terug te vinden hier op het forum) en die laatste is wat dat betreft echt een aanrader. Kost volgens mij €1299 voor 2 [m]. Ben uiteindelijk gegaan voor de Frey, maar die is een stuk duurder. Nordost zegt zelf dat de zgn. z-spades het beste zijn.
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Quote from: cyberjobe on March 16, 2006, 12:57:31
Kan je nog je bevindingen vwb inspelen nog aan ons kenbaar maken (tijdsduur, verloop)
Algemeen advies (en qua bevindingen hier op het forum) moet je rekenen op zo'n 300 [uur] qua optimaal inspelen.
Als je niet zo lang kunt wachten dan laat je de kabel eerst 'inspelen' door de leverancier (scheelt jou weer een hoop gedoe en het gaat wat sneller)

Groetjes, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

FrankB

Quote from: cyberjobe on March 16, 2006, 12:57:31
Dank je wel voor de tip. Ik kon alleen de prijslijst van 2004 vinden die Garmtz had attached. Wat is het adviesprijs voor 2m en voor 3m (in single-wire) versie? Is de Nordost allemaal voorzien van een bananaplug? Als ik de foto's zie, lijken me de WBT met die extra kunststofplug OF die uitvoering met een schroefplug aan de achterkant steviger. Kan je nog je bevindingen vwb inspelen nog aan ons kenbaar maken (tijdsduur, verloop)

De Heimdall is inderdaad E1299 voor 2m (single- of biwire maakt niet uit), E1449 voor 2,5m en E1599 voor 3m. Met andere woorden, er komt 150 euro bij per extra halve meter.

De WBT's zitten alleen op de interlinks, niet op de speakerkabels. Ik werk zelf met bananas, maar spades kun je er ook op laten zetten.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Martin_M

Onze NBS monitor 0 digitale kabel duurde zeker 2 maanden voordat deze in balans was (het hoog was daarvoor erg onrustig).
We zijn nu 2 maanden verder met het inspelen van een Transparent ReferenceXL speakerkabel. Eindelijk lijkt deze zich nu wat te stabiliseren. Volgens de verkoper duurt het nog zeker een maand extra, daarna zullen de verschillen kleiner zijn.

Dit soort perikelen maken het toch moeilijker als je wat kabels kan lenen om te proberen op je set.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

cyberjobe

Weer even netjes op alle reacties antwoord geven:
HSN: Met spades zal het wel lastig worden voor de Denon: daar kan je slechts 1 pootje inklemmen, of een banana inprikken.
HSN2: 300 uur  :o Leuk, dat inspelen door de leverancier, maar dat moet wel op dezelfde set gebeuren, anders moet je toch weer opnieuw 'acclimatiseren'.
FrenkB: Dan valt de Heimdall mooi in de prijsklasse die ik als grens heb gesteld. Maarre: de WBT heeft WBT-0645 bananas met een een extra stevigheid-pen. Dus wordt niet alleen gebruikt bij interlinks (tenzij je bedoelt dat Nordost alleen bij de interlinks WBT aansluitingen gebruikt).
Martin_M: Dat geloof ik best: 48 uur is dus de inspeeltijd. Uitgezet (zelfs voor een powerchord) gebeurt er niets. Blijkbaar gaat het om belast inspelen. ALs je kijkt naar de inspeeltijd voor Nordost (zie HSN's opmerking), dan is het effect nog een graad erger. Dan ben je 'verplicht' om een kabel van de importeur te lenen om tot de juiste conclusie te trekken (tenzij het een rare impedantieverloop heeft gehad).

Iig: allen bedankt voor jullie input. Nu even wachten op een paar bonussen en dan een afspraak maken met de vaste verkoper!
Denon AVC-A11SR / DVD-3930 / TU-1500R - Bow ZZ-One - Arcam CD62T - Monster Cable M850i / ILM 100 - Pioneer PDP-435HD - NBS Dragonfly powerchords / Active-4 LS /Active-4 RCA cables - Master Concept 3 /Concept 4 / Centre -REL Stadium III - Finite Elements Pagode Signature E17/E14

FrankB

Quote from: cyberjobe on March 16, 2006, 16:45:00
FrenkB: Dan valt de Heimdall mooi in de prijsklasse die ik als grens heb gesteld. Maarre: de WBT heeft WBT-0645 bananas met een een extra stevigheid-pen. Dus wordt niet alleen gebruikt bij interlinks (tenzij je bedoelt dat Nordost alleen bij de interlinks WBT aansluitingen gebruikt).

Die gebruikt Nordost niet ;). En die pin is mooi bedacht, maar WBT heeft niet de beste connectoren. Zeker niet voor speakerkabels, al zijn ze wel het gebruiksvriendelijkst.

Over dat inspelen, dat geldt alleen voor de eerste 300 uur van de kabel. Komt de kabel in een nieuwe set, is het altijd wijs om de kabels een paar uurtjes de tijd te geven maar dat is het dan wel.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Jean Sibelius

Om misverstanden te voorkomen... Ik bedoelde de Nordost z-plug :-\

Deze had ik zelf óók nodig omdat ik niet 5 sets spades in mijn Parasound kan prakken en bovendien passen gewone spades niet in mijn Dynaudio's.
Wat dat inspelen betreft: een goede dealer heeft kabels liggen die gewoon al ingespeeld zijn en die laten horen wat de kabel maximaal kan bieden. Als je nieuwe kabels koopt zul je dat proces zelf nog een keer door moeten, tenzij je besluit om het inspelen door de leverancier te laten doen.

Het heeft allebei zijn voordelen:

Optie 1
Je hoort de speakerkabel langzaam beter worden tot hij optimaal presteerd.

Optie 2
Je kunt meteen achterover hangen en lekker gaan luisteren.

In het plaatje rechts onder zie je wat ik bedoelde met de optimale pluggen (in Nordost termen: 'z-pluggen') -> voor jou een must en óók nog eens de beste optie qua geluid. Die Heimdall zou ik zeker eens gaan proberen ;D

Succes met je keuze!
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

FrankB

Nog even ter aanvulling: niet elke leverancier biedt de mogelijkheid de kabels voor je in te spelen.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Jean Sibelius

Quote from: FrenkB on March 16, 2006, 16:57:10
Nog even ter aanvulling: niet elke leverancier biedt de mogelijkheid de kabels voor je in te spelen.
Of biedt je de mogelijkheid om 3 verschillende speakerkabels te beluisteren waarbij de uitkomst eigenlijk al vast staat... Maarre: we draven door :P.

Gewoon lekker gaan luisteren naar de merken die jou aanspreken!
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

brinkie

Hoi, luister ook eens naar de supra sword,heb hem vergeleken met de nordost heimdal. Alle twee super kabels maar de sword is veel goedkoper en doet zeker niet onder voor de nordost.

Groet.

sultankat

Quote from: beunky on March 15, 2006, 17:27:24
Dan zeg ik, Nirvana of NBS. Beslist geen Siltech. Geeft je zeer beslist geen rust ;)

mee eens!
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

Koei

Quote from: Allure on March 16, 2006, 10:20:15
Gewoon je eigen oren laten beslissen, zolang het binnen het budget valt.

Dit is het beste advies! Leen een paar kabels bij de verkoper en laat een goede vriend een blind ABX test opzetten. Dan krijg je altijd precies de kabel die voor jou het beste klinkt, zonder dat je wordt beïnvloed door externe factoren. In het beste geval pik je de kabel eruit die het allerbeste klinkt, en als je geen goed onderscheid kan maken omdat elke keer een andere kabel beter klinkt dan koop je goedkoopste. Win-win situatie.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Koen K

Quote from: sultankat on April 12, 2021, 14:27:53
mee eens!
Quote from: Koei on April 20, 2021, 16:31:51
Dit is het beste advies! Leen een paar kabels bij de verkoper en laat een goede vriend een blind ABX test opzetten. Dan krijg je altijd precies de kabel die voor jou het beste klinkt, zonder dat je wordt beïnvloed door externe factoren. In het beste geval pik je de kabel eruit die het allerbeste klinkt, en als je geen goed onderscheid kan maken omdat elke keer een andere kabel beter klinkt dan koop je goedkoopste. Win-win situatie.


Ik denk dat de topicstarter 15 jaar na dato wel een kabel gevonden zal hebben  ;)

Koei

Quote from: Koen K on April 20, 2021, 16:38:34

Ik denk dat de topicstarter 15 jaar na dato wel een kabel gevonden zal hebben  ;)

Haha, ik was afgeleid door de andere recente reactie
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs