Passief of actieve voorversterker?

Started by Audiotwin, March 9, 2006, 09:30:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiotwin

Ik ben al een tijdje op zoek naar voorversterker met SSP mogelijkheid.
De bedoeling is: Synthesis AND cd-speler>voorversterker>Classé Seventy stereo eindversterker>Frontspeakers

                    : Dvd/sacd speler>Denon3805>SSP-doorlus in voorversterker>Classé Seventy>speakers


Nu zag ik op http://www.ciaudio.com/  de VPC.2 Passive controller met als ik het goed begrijp de mogelijkheid om 1 input rechtreeks doortelussen.Meer inputs heb ik niet nodig,één voor de Denon 3805 voor radio/surround frontkanalen dvd/tv etc en één voor de cd-speler.
Cd-spelers hebben een vrij hoge uitgangsspanning waardoor je alleen verzwakt,ik vraag me af waarom je een actieve voorversterker nodig hebt.
Wat zijn de voor en nadelen van actief of passief?

Ar
Tevredenheid!!!

Barrrrry

#1
Met een passieve PRE is de lijn-uitgang hoogimpedant, de line-uitgang zit namelijk direct aan de loper van de potmeter. Zou je een passieve PRE aansluiten met een slechte (en lange) kabel, dan werkt de kabel als een soort filter. Dit ga je horen in de hoge frequenties.

Er zitten echter ook voordelen aan de passieve voorversterker. Je hebt - op het ''kabel-probleem'' na - minimaal verlies in de schakeling. Hoe minder componenten, hoe minder verlies en vervorming.  De meeste passieve voorversterkers zijn voorzien van slechts 2 componenten; een logaritmische stereo potmeter en een keuzeschakelaar.

Een aktieve voorversterker is altijd voorzien van meerdere componenten, waar we tegenwoordig zelfs amper wat van weten. Moderne (of misschien wel goedkopere) voorversterkers nemen tegenwoordig weinig ruimte in beslag, omdat complete schakelingen (waar we vroeger 2 aparte printplaten voor nodig hadden) nu vaak in slechts 1 kleine chip worden ondergebracht. Handig natuurlijk, om geld en ruimte te besparen. Sommige zien het echter als een nadeel omdat we de schakelingen in de chip niet kennen.

Op de vraag ''passief of aktief?'' kan ik je weinig tot geen advies geven. Ik weet niet of jou bronnen (CD, DVD, etc.) al een volledig signaal uitsturen. Is dit wel het geval, dan kun je voor een passieve voorversterker kiezen. Sturen je bronnen geen mooi lijn-signaal uit, dan moet je dit corrigeren met een aktieve voorversterker. Je kunt dit makkelijk controleren door te meten hoeveel spanning er op de uitgangen van de bronnen zitten.

Groeten,
Barry :)

Gydotron

Mijn ervaring is dat een actieve voorversterker het vaak beter doet dan een passieve. Niet alleen vanwege de eventuele misaanpassingen tussen voor en eindversterker, maar meestal is zo'n passieve regelaar vrij laagohmig en aangezien er in de meeste CD speler matige opamps zitten leveren die niet de hoeveelheid stroom. Ze gaan dus vervormen. Maar uiteraard is de beste test uitproberen!

MVG  Guido

Audiofiel

#3
Mijn ervaring is ook dat een actieve voorversterker duidelijk beter klinkt dan een passieve. De extra buffer en de veel lagere uitgangsimpedantie zorgt er bovendien voor dat je minder snel kabelproblemen zult hebben. Een beetje goede voorversterker heeft een uitgangsimpedantie van < 50 ohm (Levinson zelfs 10 ohm), je CD-speler kan best 47.000 ohm zijn. Dat laatste sluit niet lekker aan op je eindversterker.

Bovendien kun je (afhankelijk van het ontwerp) ook last hebben dat de uitgangsimpedantie varieert met de volumestand. Als dat het geval is, dan krijg je ook nog een klankverschil bij wisselende volumestanden. :-\

Overigens heb ik helaas nog een laatste opmerking die je minder leuk zult vinden. Dit kastje is niet geschikt voor de toepassing die jij wilt (SSP-ingang). Op de foto's staan immers geen fixed ingang op, maar alleen een fixed uitgang. :'(

Als doekje tegen het troosten kan ik je wel aanbieden om mijn Classé DR-5L nog een keer te testen. Ik heb sinds jij hem geluisterd hebt, de gain aangepast met een factor 10 dB. Wellicht past hij nu wel beter in jouw situatie. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiotwin

@Bar en @Gydotron,
Bedankt voor de uitleg.

@audiofiel,
Ik begreep uit de tekst dat je één ingang kan doorlussen(binnenin),of zie ik dit verkeerd?
Bedankt voor het aanbod.

Jammer dat er zo weinig voorversterkers met SSP mogelijkheid zijn,zo moeilijk is dat toch niet.

Ar
Tevredenheid!!!

R


Audiotwin

Quote from: Ruben on March  9, 2006, 13:23:03
Is die classe van audiofiel niets voor je?

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=40489.0

Die is al bij mij thuis geweest  ;D Een Parasound Halo P-3 werd me te vermoeiend,wel jammer want volgens Art Speak was er een mogelijkheid om een SSP ingang te maken.

Ar
Tevredenheid!!!

Audiofiel

Quote from: Ar on March  9, 2006, 13:20:33
Ik begreep uit de tekst dat je één ingang kan doorlussen(binnenin),of zie ik dit verkeerd?

Je hebt het inderdaad verkeerd gelezen:

QuoteA second pair of outputs have been added for increased flexibility. The main pair are variable through the volume control, while the 2nd pair can be internally configured as another variable pair for bi-amping or use with a powered subwoofer, or can be configured as a fixed level output. This allows the selected input to be sent to a recording device or second system.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiotwin

Quote from: Audiofiel on March  9, 2006, 14:03:58
Je hebt het inderdaad verkeerd gelezen:

Begreep het verkeerd van die bypass jumpers.

Quote"Input 2". Input 2 also includes Vishay metal film resistors and bypass jumpers for custom input level matching.


Ar

Tevredenheid!!!

Shorty

Toch lijken passieve pré's een voorzichtige come-back te maken. Zanden heeft er nu ook al eentje....

VrGr,

Bart J.

sandervg

Ik heb ook ooit met deze vraag geworsteld. Veel meningen gehoord. Volgens mij is er echt maar één methode: aansluiten en luisteren. Wat ik er zo van begrepen heb is het gedrag van een bron + pasieve voorversterker veel lastiger te voorspellen en kan veel meer verschillen dan bron + actieve voorversterker. Met mijn Marantz CD16  speler werd het me in ieder geval afgeraden. Het zou vooral ten koste gaan van een stukje levendigheid, punch, dynamiek. Ik heb het uiteindelijk niet zelf beluisterd, dus kan er verder geen advies over geven. Succes!
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Audiofiel

Quote from: sandervg on March 10, 2006, 18:24:40
Met mijn Marantz CD16  speler werd het me in ieder geval afgeraden. Het zou vooral ten koste gaan van een stukje levendigheid, punch, dynamiek. Ik heb het uiteindelijk niet zelf beluisterd, dus kan er verder geen advies over geven.

Jammer dat je je eigen advies niet hebt opgevolgd:

QuoteVolgens mij is er echt maar één methode: aansluiten en luisteren. Wat ik er zo van begrepen heb is het gedrag van een bron + pasieve voorversterker veel lastiger te voorspellen en kan veel meer verschillen dan bron + actieve voorversterker.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

PaulSQ

Ik denk dat SandervG  wel geluk heeft gehad met het kiezen voor een actieve VV icm de marantz speler. Ik heb zelf een CD17 en constateer het beschreven fenomeen ook.

Één en ander is wel afhankelijk van de EV, met een Rotel RB991 ging het prima, nu met de Pass Labs Aleph 5 weet ik dat ik iets mis zónder een actieve VV ertussen, zelfs al heb ik het mét actieve VV nog niet beluisterd. Rustige simpele muziek (Jack Johnson bijvoorbeeld) klinkt nu beter dan complexe dynamische muziek (Dreamtheatre bijvoorbeeld), bij deze ben je geneigd harder en harder te gaan spelen omdat je net dat beetje extra mist.

Ik denk wel dat een actieve VV tot in flink prijzige klasses voor enig verlies aan transparantie zal zorgen, althans dat meende ik te horen met het invoegen en verwijderen van een Rotel RC 1090. Vooral bij de CD "the corrs unplugged" hoorde ik het.
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Audiofiel

Quote from: PaulSQ on March 10, 2006, 19:33:14
Ik denk wel dat een actieve VV tot in flink prijzige klasses voor enig verlies aan transparantie zal zorgen, althans dat meende ik te horen met het invoegen en verwijderen van een Rotel RC 1090. Vooral bij de CD "the corrs unplugged" hoorde ik het.

Sorry dat ik het zeg (ik wil niemand voor het hoofd stoten), maar die Rotel vind ik nu niet tot de flink prijzige klasses behoren, laat staan tot een zeer goede actieve voorversterker. :-\

Okee, het is wel 1 van de beste Rotel voorversterkers, dat moet ik toegeven... :-X
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

PaulSQ

Alles is reatief natuurlijk, voor mij is 1500 euro toch best veel centjes :P

Ooit zal ik er net zo over praten als jij Audiofiel, eerst even dat diploma halen >:D ;D
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Audiofiel

Als je extra snel het diploma wilt halen: vergeet nieuw, koop tweedehands. Voor 1500 euro kun je HELE mooie dingen kopen op de tweedehands markt. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

PaulSQ

#16
Ik heb de laatste tijd anders geen enkele mooie tweedehands VV zien langskomen ^-^ ;D

Ik ben trouwens wel benieuwd of er nog meer goede on-topic argumenten voor Actief of Passief langskomen, zo kwam ik van CEC een DAC tegen die ook (erg?) goed als Voorversterker te gebruiken zou zijn, zijn er nog meer van dergelijke hybride apparaten? Genoemd apparaat zou in principe! de voordelen van een actieve en passieve VV kunnen combineren!

Edit: ff een linkje naar 't ding: http://www.clofis.nl/nl/cec/cec_dac.htm
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

sandervg

Quote from: Audiofiel on March 10, 2006, 18:28:03
Jammer dat je je eigen advies niet hebt opgevolgd:
Ik ben in de tussentijd verliefd geworden op 47labs  ;D. Zit volgens mij een beetje tussen actieve en passief in (22k ingangsimpedantie). Punt is dat je natuurlijk nooit alles kunt beluisteren en ik overwoog toch ook al om nog een losse DAC te kopen. Dan heeft luisteren dus geen zin meer. Vandaar...
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Audiotwin

#18
Quote from: PaulSQ on March 10, 2006, 21:56:56

Ik ben trouwens wel benieuwd of er nog meer goede on-topic argumenten voor Actief of Passief langskomen, zo kwam ik van CEC een DAC tegen die ook (erg?) goed als Voorversterker te gebruiken zou zijn, zijn er nog meer van dergelijke hybride apparaten? Genoemd apparaat zou in principe! de voordelen van een actieve en passieve VV kunnen combineren!

Er zijn wel meer voorversterkers met DAC bv de Stello DP 200(April music) of Tag mclaren DPA 32 R.
Als je een mooi loopwerk bezit is het mooi,in mijn situatie zal ik een ingebouwde DAC waarschijnlijk weinig gebruiken.

Ar
Tevredenheid!!!

Audiofiel

Quote from: PaulSQ on March 10, 2006, 21:56:56
Ik ben trouwens wel benieuwd of er nog meer goede on-topic argumenten voor Actief of Passief langskomen, zo kwam ik van CEC een DAC tegen die ook (erg?) goed als Voorversterker te gebruiken zou zijn, zijn er nog meer van dergelijke hybride apparaten? Genoemd apparaat zou in principe! de voordelen van een actieve en passieve VV kunnen combineren!

Tsja, voor 2599 euro kun je natuurlijk ook een leuke voorversterker en DAC kopen. Ik zou zelf nooit zo'n combinatie apparaat kopen. Zit je bovendien vast aan enkel analoge ingangen!. :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.