Gelijke speakers altijd goed ?

Started by J.A.F._Doorhof, May 26, 2002, 22:59:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

martin

#25
Timbre matching heeft toch alleen een THX versterker ??

werkt deze functie altijd, of moet hij dan op THX-Mode staan.

J.A.F._Doorhof

#26
Timbre matching betekend dat de speakers gelijk behoren te klinken.

Dit is een onderdeel van de speakers niet van de pre-amp.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

#27
Hoi Frank

Ook in een niet perfecte ruimte kunnen 5 dezelfde speakers tot het beste resultaat komen
Door speakers te zoeken die perfect bij de ruimte passen
Dus heb je erg veel laag koop je wat kleinere speakers met minder laag
Heb je gewoon problemen in het laag ook kleine speakers en alles onder 80 Hz naar de sub
Dit zijn maar een paar kleine voorbeelden maar ik zou proberen als het budget het toelaat altijd voor 5 dezelfde speaker te zoeken en zeker ook voor 5.1 audio maar dat is mijn bescheiden mening die ik aan niemand op wil leggen
Verder denk ik absoluut niet in hokjes want ik houd me nooit aan regeltjes maar doe wat ik het beste vind klinken
Waar jij naar toe wilt weet ik niet maar over een niet bestaande ruimte kun je niet discusseren want je weet niet wat je tegen komt
Als je de ruimte even buiten beschouwing laat kun je wel discusseren en hoef je geen verhaal zoals jij te houden van ja maar als dit nu anders of zo te veel dan zijn we volgend jaar nog niet klaar
Dit zouden vrij korte en krachtige discussies kunnen zijn maar dat zit er zo niet in
Want als je dit niet gelooft verzin ik wel iets anders  ;D

Henk

#28
QuoteBingo,

En in een volledig gecontroleerde kamer blijf ik van mening dat de surrounds een tikje meer hoog mogen hebben, dit omdat de directe weerkaatsingen niet direct je oren bereiken maar worden geabsorbeerd door de ruimte, terwijl van de fronts het hoog je wel direct bereikt.

Mag ik hieruit afleiden dat je vindt dat het geluid wat door een frontspeaker genereerd 'precies' hetzelfde moet zijn als het geluid wat door een achterspeaker wordt geproduceerd? Met 'precies' bedoel ik met name het frequentiespectrum, maar eigenlijk zou je de fase ook moeten meenemen.

Ik denk juist dat je dit niet moet willen! Een natuurlijk geluid (b.v. een zingend vogeltje) zal toch ook verschillend klinken? Een deel van de ruimtelijke gewaarwording wordt juist bepaald door de klankverschillen!

Ik kan me best voorstellen dat je bepaalde akoestische problemen kunt verhelpen met de jouw voorgestelde oplossing. Echter in een 'perfecte ruimte' (die niet bestaat...) dien je volgens mij overal identieke geluidsweergevers te hebben.

patrick_vdb

#29
Stel dat je keuze als fronts een set zuilen is geworden maar uit plaatsingstechnische redenen kun je niet ook zuilen (de identieke set-up) als surrounds kwijt. Als alternatief/compromis neem je dan als surrounds de stand-mounted speakers uit dezelfde serie (welke net iets minder klinken als de zuilen). Om toch vast te houden aan het identieke speakerprincipe zou je ook kunnen overwegen om de zuilen niet te nemen en in plaats daarvan ook deze stand-speakers als fronts nemen. In welk van beide gevallen sluit je dan het minste compromis? Is het identieke speakerprincipe van zo'n grote invloed op het uiteindelijke geluidsveld dat de kleinere speakers (alhoewel ze minder klinken ivm de zuilen) dan toch het beste alternatief is.

mvrgr

Patrick

jaco

#30
Patrick,

Je zou inderdaad in jouw voorbeeld beter kunnen gaan voor allemaal gelijke speakers, en het bedrag wat je bespaart voor de voorspeakers (verschil zuil en  stand mounted) extra in de woofer te investeren. In principe zou je dan een beter gebalanceerd geluidsbeeld moeten kunnen krijgen.
Zeker voor multi kanaals muziek is dit van voordeel.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

In dit geval inderdaad allemaal gelijke speakers en een zeer goede sub voor de afhandeling van laag en LFE.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

patrick_vdb

Jaco, Frank,

Dat dacht ik dus zelf ook al :D

Toch zie je vaak dat mensen voor het andere alternatief gaan (zie ook de vele HT's op internet) maar waarom snap ik zelf ook niet goed. Veel gehoorde argumenten zijn dat het meeste geluid via de fronts wordt weergegeven en de surrounds (bij film) slechts wat effecten ten gehore brengen. Persoonlijk gaan mijn tenen krom staan als ik dit soort beargumentering hoor >:(

Mvrgr

Patrick

ps. het was maar een hypothetische vraag dus aub niet in de verleiding komen dat ik naar compromissen aan het zoeken ben ;D

J.A.F._Doorhof

Het probleem is inderdaad dat veel mensen denken dat de center en de surrounds maar bijzaak zijn, terwijl ze vergeten dat de Center DE belangrijkste speaker is, en dat de surrounds ook FULL-RANGE informatie krijgen.

Wat wel kan is het volgende:
Als een klant bij mij aangeeft voor 99% muziek te luisteren en er af en toe een filmpje doorheen gooit dan kan ik WEL het advies geven om zeer goede fronts te kopen (en probeer dan ook altijd een center er bij te krijgen), en een klasse minder als surrounds.

Maar dit soort klanten zie ik steeds minder, het meerdendeel wil beide goed kunnen doen, en dan adviseer ik inderdaad altijd gelijke speakers.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

searcher

Quote from: J.A.F._Doorhof on May 29, 2002, 15:37:40.

Wat wel kan is het volgende:
Als een klant bij mij aangeeft voor 99% muziek te luisteren en er af en toe een filmpje doorheen gooit dan kan ik WEL het advies geven om zeer goede fronts te kopen (en probeer dan ook altijd een center er bij te krijgen), en een klasse minder als surrounds.


MvrGr.
Frank

Hoe luidt je Advies Frank als de klant net zoals ik het merendeel concert dvd's heeft?
Ligt dan de criteria anders als bij een film ik ga dan van 5.1 uit?

                                           m.v.g Searcher



J.A.F._Doorhof

Bij Concert DVD's ga ik uit van film, immers er wordt gebruik gemaakt van meer dan 2 speakers.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

Searcher, bij jou is nu aan beide voorwaarden voldaan: volwaardige gelijke zuilen voor en achter! 8)