Marantz DV-8300 review (een lekker ding).

Started by J.A.F._Doorhof, November 6, 2002, 19:59:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Vandaag was hij er dan.
De nieuwe Marantz DV-8300.

Hoewel veel mensen bang zijn dat het een dure uitvoering van de Pioneer 747 is, en niets meer kan ik dat direct ontkrachten.

Ten eerste met de probleem DVD Jeepers Creepers welke tot nu toe de 737,939 EN 747 volledig vast liet slaan, maar op de Marantz DV-8300 zonder problemen speelt.

Dan het geluid:
Hierover alleen maar lof, qua digitaal is het een zeer goed presterende speler maar het wordt pas echt smullen (met hoofdletter S) als je de analoge uitgangen gebruikt.

Een standaard (goed bij mij bekende opname) CD die via de Meridian wordt geupsampled of de DV-8300 via de TA-P9000ES (analoge voorversterker) is amper uit elkaar te halen, en dat is HEEL goed, want het upsamplen van Meridian zit heel goed in elkaar.

Dit zegt eigenlijk 2 dingen, ten eerste het digitale gedeelte is niet helemaal waar het hoort, maar ook dat het analoge gedeelte helemaal te gek is.
En treur niet, de digitale klanken van de Marantz liggen toch weer een klasse hoger dan de 747 en zelfs de gemode Denon 1600 heeft nu zijn meerdere gevonden.

Morgen meer over het gebruik en de beeldkwaliteit.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

blue-eyes

Frank,

zou je ook een oordeel in vergelijk met de denon 3800 kunnen geven? Ik heb lang lopen twijfelen tussen de deze 2 spelers. Ik moet eerlijk zeggen dat ik omwille van de "looks" mijn keuze heb bepaald ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

J.A.F._Doorhof

Hi,

De 3800 ken ik niet van zelf testen, sorry.

Van de spelers die ik trouwens tot nu toe gehoord heb moet ik wel zeggen dat vooral het analoge gedeelte van de Marantz me ECHT verbaast.

Gisteren hebben we nog even verder getest, en één van mijn opmerkingen moet ik nuanceren. Bij 80% van de opnames klinkt toch de upsampling van de Meridian iets beter, maar vooral bij vrouwen stemmen geef ik de lichte voorkeur aan de Marantz omdat deze net iets warmer klinkt, bij mannenstemmen is dit omgekeerd, daar wil de Marantz wat te "brown" klinken.

Leuk is wel om te vermelden dat bepaalde DVD-A's die op andere DVD-A spelers een probleem hadden in vooral de stemmen en bekkens nu milder klinken (lees beter).

De Marantz heeft wel een totaal eigen geluid, de speler kleurt dus het geluidsbeeld wel, iemand die voor volledig transparant gaat moet dus even gaan luisteren, persoonlijk vindt ik het een 100% match met mijn setup, maar even luisteren is een pré (helemaal met dit soort prijzen natuurlijk).

En dan beeld:
Jammer genoeg hadden we nog geen tijd voor een SDI inbouw (gebeurt dit weekend) dus de testen zijn gedaan met een S-video kabel rechtstreeks in de H3D. En als eerste moet me van het hart dat dit me al zeer verbaasde qua kwaliteit, ik heb nog weinig scalers gezien die me doen twijfelen over het aanbod. Het beeld is overall een fractie softer en ruist ietsje meer, maar bij het 200TVL patroon was het 6.75mhz patroon nog goed te zien, en ook waren er geen moire patronen te zien bij de static plate en 200tvl.

Het beeld van de 8300 is helder en fris en heeft genoeg diepte om je echt helemaal in de film te zuigen, via display wordt alles weergegeven van tijdsduur tot bitrate (on screen). Voor de puristen EN SDI/PSM-1 gebruikers is het mogelijk om het videocircuit uit te schakelen wat een verbetering zou moeten opleveren voor zowel audio als video (aangezien SDI voor de videoenconder wordt afgepakt houdt je dus gewoon video), persoonlijk zie ik het niet, maar heb ook nog niet met het 200tvl patroon gekeken.

De Chroma bug behoort aanwezig te zijn, maar hier doet de Immersive H3D toch zeer goed werk, en de chroma bug is niet te zien of nauwelijks te zien, iets dat bv met de 747 van Pioneer HEEL duidelijk te zien was (niet over de H3D geprobeerd).

Na het weekend hoop ik ook de tests met SDI te kunnen doen, maar ik verwacht veel goeds.

Tot op heden heb ik nog niets negatiefs kunnen vinden, de speler ziet er van binnen echt PRACHTIG uit, met 2 voedingsgedeeltes die goed afgeschermd zijn, mooi afgeschermde DACS, en de speler heeft een behoorlijk gewicht. Het enige (nitpicking) is dat ik meer hou van afgeschermde (dichte) loopwerken, maar als de kap op een speler zit maakt het natuurlijk weinig uit.

Positief:
* leest Jeepers Creepers R1 (Echt een PROBLEEM DVD)
* zeer goede buildkwaliteit
* fantastisch analoog geluid
* zeer goede digitale eigenschappen
* bitrate meter
* display dimmer tot uit
* video circuit uitschakelbaar
* Basmanagment + time allignment fucties
* prijs
* zeer open achterkant, kabels kunnen goed geplaatst worden
* IEC stroom aansluiting (eigenlijk verplicht)

Negatief:
* prijs
* Open loopwerk

Waarom prijs bij Positief en negatief ?
De speler heeft een verkoop prijs van rond de € 2300,00 dat is zeer veel geld, je koopt een 757 van Pioneer voor minder dan de helft, aan de ene kant krijg je dan ook SACD en DVD-A, aan de andere kant is vooral het analoge gedeelte van de Marantz superieur aan alles wat ik tot nu toe in een DVD speler heb gehoord, en als je DVD-A en SACD wilt luisteren moet je natuurlijk wel beschikken over het beste dat er te koop is, en dan valt de prijs voor een combi unit toch wel mee.

Toch is het voordeel van de Marantz voor mij duidelijk het feit dat een probleem DVD als Jeepers Creepers direct zonder problemen wordt gelezen, dit maakt de speler duidelijk superieur op dit vlak aan bv de Pioneer serie (737/939/747) welke vast lopen op deze DVD.

Veel geld, maar volgens mij een verantwoorde aankoop als je voor je SACD en DVD-A gewoon een goede speler wilt, als je alleen maar films kijkt en alleen digitaal is belangrijk kun je mischien beter eerst gaan luisteren en vergelijken, hoewel ik er niet aan twijfel dat dan ook de Marantz mee kan doen met de beste.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Heb je al SACD geluisterd ?

Daar was de pioneer 747 ook niet al te best in, getuigende de test die ik ooit met Garmt heb gedaan. Die had een Sony DVD/SACD speler ter test staan, en die klonk echt beter dan de 747 op zijn systeem.
Hopenlijk heeft Marantz dit ook verbeterd. De DA chips lijken wel dezelfde te zijn, maar de analoge sectie achter de DAC lijkt veel beter te zijn.

Jaco

J.A.F._Doorhof

Ik heb gisteren wat SACD's en DVD-A's geluisterd en de SACD weergave van een Jazz zangeres (Carmen meets Karma) was ZEER indrukwekkend, jammer genoeg heb ik op DVD-A geen vergelijkingsmateriaal met dezelfde zangeress.

Ik heb wel even geluisterd naar de opnames van een ander jazz trio, die op 192khz 24bits zijn opgenomen en voor mijn gehoor zijn beide opnames gewoon fantastisch ik kan niet zeggen dat er heel veel verschil tussen DVD-A en SACD te horen is, maar ik had dat ook niet verwacht, de vooruitgang met gewone CD is wel dag en nacht.

Gebaseerd op mijn ervaring nu is de afwerking van de SACD opnames wel beter, lees minder irritante surround weergaves. Maar ik kan dit goed vergelijken als mijn bestelde SACD binnen is van Celine Dion, dan kan ik POP vergelijken met POP op DVD-A.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Is die opname dan zowel in DVD-A en SACD uit ?
Anders is het nog appels en peren vergelijken.

Jaco

J.A.F._Doorhof

Nee,
Dat ik ook het probleem, maar dan kan ik in ieder geval muziek soort met muziek soort vergelijken, nu is het rock of klassiek vergelijken met jazz.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

SDI is geplaatst, en kan zonder problemen in de DV-8300.
In de loop van de week zal ik tussen door wat gaan testen en de resultaten posten.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Jack_D

En toen waren we 18 jaar verder........ :D


Momenteel bezig om mijn nieuwe reciever in bedrijf te stellen. Kreeg ik een beetje een vlaag van nostalgie over me heen en heb mijn Marantz DV8300 die ik nog had staan van onder het stof gehaald en ga hem weer in bedrijf stellen. Toen der tijd nieuw gekocht en nooit geen afstand van kunnen doen. Gaan we weer lekker op z'n retro dvd-tjes kijken, en als cd speler staat ie ook nog steeds zijn mannetje maar het allerbeste vond/vind ik hem met DVD-Audio, maar dat is helaas een stille dood gestorven.










Ralf67

Best mooi een dergelijke oude speler.

Heb hier een Oppo 93 staan , en die is van 2011, maar als bluray en SACD/cd speler nog steeds heel mooi.

thepioneer

Met welk apparaat van Meridian heb je de vergelijking gedaan?
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra