kwaliteit laser-units

Started by Martin_M, November 6, 2002, 13:09:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martin_M

Een vriend van me (heeft zelf geen internet) hoorde een raar verhaal bij een reparatie van z'n DVD-speler.
Er werd daar beweerd dat veel laser-units (dus niet alleen de lens) van DVD-spelers bij zo'n twee jaar vervangen moeten worden. Ze zouden veel gevoeliger zijn dan de units van CD-spelers.

Ik kan me wel voorstellen dat bij DVD de 'boel' gevoeliger is (hogere aftastresolutie) maar ik heb nog niet massaal gehoord dat na zo'n pakweg 2 jaar alle DVD-spelers onder het mes moeten.

Hebben jullie al eens zoiets gehoord? En zo ja, geldt dit dan in het 'goedkopere' segment of ook bij de hi-end apparatuur?

Alvast bedankt,
Martin M
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

J.A.F._Doorhof

Ik weet wel dat Sony speler een patent hebben op defecte leesunits na ongeveer 1-2 jaar, vooral de 7xx en 7xxx serie is daar heel gevoelig voor, de C13.00 error is een bekende ;).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Martin_M

#2
Ja, maar Sony heeft bij bepaalde CD-spelers daar ook een patent op.
Het gaat hier trouwens om een Pioneer (535 geloof ik).

Ik denk echter dat het wel meevalt, anders hadden we hier op het forum toch wel meer reakties over gehad?

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Robert

Wrijf het er maar lekker in jongens dat mijn Sony DVD speler kapot is (jullie konden het zeker niet laten).

;D


MvrGr.
Robert

MrPink


jaco

Is het echt een probleem ? Is die 2 jaar een asolute tijd ? Dus ook slijtage als de laser niet gebruikt wordt ?
Of is het met regelmatig gebruik 'maar' 2 jaar ?
Ik heb een CD speler van sony van meer dan 10 jaar oud, maar die doet het nog prima. Ik gebruikte en gebruik hem heel weinig.

Gelukkig zit in mijn nieuwe DVD speler een computer DVD-rom drive. Deze zou relatief makkelijk te vervangen moeten zijn.

Maar lullig is het wel ja, als ze je net na de garantie vertellen dat het normale slijtage is..

Jaco

PM

Ik heb een sony discman van de oertijd (een van de eerste sony discmans) en een sony minisetje... beide cd-spelers doen het nog goed.... geen problemen mee.. (ik gebruik ze nu 2 jaar niet meer maar voor die tijd intensief)
Groeten, Peter

MrPink

Och, ik heb een Sony cd-speler van 18 jaar oud of zo...doet het nog prima (afgezien van het laatje, dat gaat niet zo makkelijk meer open en dicht).

Maar misschien is het anders met dvd-spelers.

Groetjes,
Oscar

Martin_M

Jaco,

Volgens die reparateur moet het verschrikkelijk veel voorkomen. Hij krijgt veel spelers van verschillende merken van zo'n 2 jaar oud waarvan de gehele unit vervangen moet worden.

De Pioneer (waar het deze keer om ging) is niet intensief gebruikt en staat ook niet in een overdreven stoffige ruimte, staat niet wiebelig en ik ook nooit gevallen ;).

Ik ben gewoon benieuwd of het meer mensen opvalt.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

jurjen


Hey Martin, wat vertel je nou heb je zelf geen internet?  ;D

Jurjen.


Barco BD808 < [Snazio Net DVD Cinema HD] [Plasma Enhancer PE1000-Pro < Marantz DV-8400] > Parasound AVC-2500 > {( Krell KSA-50 mkII> Dynaudio Double 17) + (Krell KSA-50 > Dynaudio Gemini) + (Meridian 605 > Piega P4CmkII center)}