Zolder ombouwen tot nieuwe HT/slaapkamer: nu met (computer)schetsen en foto's!

Started by pch, March 1, 2006, 09:25:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pch


Jukie

Goed, ik ben het even zat voor nu.

Hier nog wat plaatjes, maar het is nog niet af.

Volgens mij klopt het allemaal al wat beter.








pch

WOW, bedankt! Wat ziet dat er gaaf uit zeg!
Wat vinden jullie van de opstelling? Of hebben jullie nog andere suggesties en/of adviezen/opmerkingen??

Gr. Paul.

Jukie

Tsja, hij is lastig...


Ik zou er ook niet zo snel meer van weten te maken denk ik.

Op deze manier hou je ook nog wel een lekkere ruimte over om te werken en de was te doen enz.

Maar het HT gedeelte houdt zo natuurlijk niet echt heel veel ruimte over, en je moet altijd op je bed kijken, maar dat was denk ik sowieso al de bedoeling ?

Lekker zooitje nu trouwens  ;D

pch

Ja, wat een zooi heh? We zijn van plan komende week een box te huren bij Shureguard zodat de zolder echt helemaal leeg is en dan kunnen de mannen aan de slag!
Het liefst had ik natuurlijk nog een aparte ruimte met 2 stoelen waar ik film kon kijken maar we moeten het gewoon doen met de ruimte die we hebben en de dingen daar in passen...

Gr. Paul.

Jukie

Ja, dat helemaal waar!

Als die trap niet in het midden had gezeten was er misschien iets mee mogelijk geweest, maar ook niet veel.

Ik denk dat je het op deze manier wel aardig maximaal gebruikt hebt.

Ik zou persoonlijk alleen de wastafel niet daar hangen...

pch

Quote from: Jukie on March  4, 2006, 12:44:00
Ja, dat helemaal waar!

Als die trap niet in het midden had gezeten was er misschien iets mee mogelijk geweest, maar ook niet veel.

Ik denk dat je het op deze manier wel aardig maximaal gebruikt hebt.

Ik zou persoonlijk alleen de wastafel niet daar hangen...


We hebben nog gedacht om de trap idd te verplaatsen, de trap zou dan op de 1e verdieping boven de andere trap komen en het trapgat op zolder ergens in ruimte A aan de rechterzijmuur, maar daar schoten we niet echt veel me op! Kostte ook nog eens 3000,- meer! Dus maar besloten om dat niet te doen.

Waar zou jij de wastafel dan ophangen?

Gr. Paul.

donaldk

Moet er naast de trap, achter die wand perse een kast komen?

Anders kun je een uitsparing maken in die wand en kiezen voor retroprojectie.

pch

Quote from: donaldk on March  4, 2006, 16:53:38
Moet er naast de trap, achter die wand perse een kast komen?

Anders kun je een uitsparing maken in die wand en kiezen voor retroprojectie.

Ja helaas, mijn vrouw wil ook zeker kledingkasten boven....
Maar bedankt voor het meedenken!

Gr. Paul.

donaldk

Maar moet die kast perse op die plek?!

Je kunt de kast eventueel ook nog 90 graden draaien. Komt deze nog net achter een wand te staan, maar hij is waarschijnlijk minder diep dan breed en dan houd je misschien net genoeg ruimte over om een scherm in de wand zelf te zetten. Wel mooi een scherm vlak in je wand in plaats dat het er voor hangt. Op Marktplaats of speurders is een adverteerder die ook retrodoek verkoopt dat niet veel duurder is dan opzichtdoek. Ik weet niet of er bij de forumsponsors een groot prijsverschil tussen retro en opzicht doek.

Moet je perse die complete wastafel in de kamer, of heb je nog ergens anders een complete badkamer, want die 'natte hoek' neemt zo te zien best veel ruimte in beslag.

Die vliering die je er in gaat maken, hoeveel ruimte levert je die op? Want als het de moeite niet is, dan kun je net zo goed de ruimte open laten, hoef je ook geen rekening meer te houden met de vlizotrap e.d.

pch

Quote from: donaldk on March  4, 2006, 18:21:02
Maar moet die kast perse op die plek?!

Je kunt de kast eventueel ook nog 90 graden draaien. Komt deze nog net achter een wand te staan, maar hij is waarschijnlijk minder diep dan breed en dan houd je misschien net genoeg ruimte over om een scherm in de wand zelf te zetten. Wel mooi een scherm vlak in je wand in plaats dat het er voor hangt. Op Marktplaats of speurders is een adverteerder die ook retrodoek verkoopt dat niet veel duurder is dan opzichtdoek. Ik weet niet of er bij de forumsponsors een groot prijsverschil tussen retro en opzicht doek.

Retroprojectie zie ik eerlijk gezegd niet zo zitten...

Moet je perse die complete wastafel in de kamer, of heb je nog ergens anders een complete badkamer, want die 'natte hoek' neemt zo te zien best veel ruimte in beslag.

Hoeft niet perse, maar is wel handig. Natte hoek zit ook deels in een dode hoek met schuine wand en lijkt misschien in de tekening groter dan hij is, kijk nog maar eens op de foto's naar de grootte ervan.

Die vliering die je er in gaat maken, hoeveel ruimte levert je die op? Want als het de moeite niet is, dan kun je net zo goed de ruimte open laten, hoef je ook geen rekening meer te houden met de vlizotrap e.d.

Vliering levert zeer veel ruimte op! Hij is 180 cm hoog in de nok en loopt over de volle breedte, vliering zorgt ook voor energiebesparing...



Ik begin steeds meer te denken dat dit misschien wel DE oplossing is...
Maar dan krijgen we nog het volgende probleem: welk beeld (plasma of projectie) en welke speakers?

Gr. Paul.

donaldk

"Retroprojectie zie ik eerlijk gezegd niet zo zitten..."

Okay, ik kwam met deze suggestie, omdat je er de ruimte voor hebt, zo te zien heb je achter die wand meer ruimte dan voor de wand en dat is misschien handig afhankelijk van het gewenste beeldformaat. Maar het leek mij vooral een oplossing voor de ruime lichtinval over de volle breedte van de kamer boven het bed. Maar als je bijvoorbeeld een rolluik hebt kun je ook op een zomeravond nog gerust een filmpje kijken met een frontprojector.

Mooi dat je plannen nu min of meer vaststaan en dat je weer (wat) beter bent. Succes met de verbouwing!

Jukie

Ik denk dat ik persoonlijk zou proberen de helft van de kamer waar het bed in staat zo vrij mogelijk te houden. Dus geen wastafel en zo min mogelijk kasten.

Dit alles om lekker de ruimte over te houden om 4 speakers gewoon netjes op de grond te kunnen zetten.

Dit wordt sowieso al lastig met de 2 front. Als je speakers neemt die op de grond staan komen ze al gauw in de weg te staan denk ik. Dit omdat de ruimte tussen bed en muurtje niet zo heel groot is.

De sides zijn nog wel goed weg te werken.

De wastafel zou ik zelf misschien wel in de inham hangen waar je nu de kasten hebt staan

Ik weet niet precies welke maat wastafel je wil gaan ophangen. De ruimte van de kast is nu 100cm. Mijn eigen wastafel thuis is 70 cm breed, en dat is ook al breed zat.

Eventueel kan er dan tegen de wand rechts waar nu het buro is getekend een behoorlijke kastenwand worden neergezet en ook links kun je een mooie kast (laten) bouwen.

Speakers zou ik toch gaan uitkijken naar een kwalitatief hoogwaardige platte speaker die aan de muur kan.

Ik denk dat alles verder in de weg staat/hangt...  :-\

Voor de tv zou ik gewoon voor plasma/lcd gaan. Verduisteringsgordijnen heb je toch altijd wel nodig met zoveel raam en projectie zit je denk net ff te dicht op het scherm (ogen - muur =~ 270).

Waar komt de trap naar de vliering nou eigenlijk precies?

Jukie

Nog een voorstel:



Beetje tekst en uitleg. Wat trouwens niet klopt aan mijn tekening (o.a  ;D) is dat ik een plafond van 240cm gebruik terwijl hij 215 is. Maar dat maakt verder volgens mij niet uit, alles past eronder. Ook de balk bij het bed heb ik niet getekend.

De nis waar de wastafel in hangt is 80cm breed.

De kastenwand rechts is 270 cm, 200 cm hoog en 60 cm diep. Je houdt dan nog 80 cm doorloop over, met deuren van 45 cm (vrij standaard bij garderobekasten.

Het buro is voor het gemak even precies het buro zoals ik die hier heb staan want dat paste precies ;D. (en ik vind het zelf een erg handig buro ;) )

Is aan de kant van de kast 160 lang en 60 diep en bij het raam 180 cm lang en 80 diep.

Wasmachine en droger passen daar makkelijk. (FL wasmachine en droger hebben samen 120cm breed en 80 diep incl. slangen/afvoer nodig). Let even niet op de richting zoals ze staan, ik heb geen idee hoe ik ze 90 graden moet draaien, alleen 180 alle kanten op lukt me ;D

Kastenwand links is 135 lang en 180 hoog.

Bed is 215 lang en 185 breed, zoals opgegeven.

Nachtkastjes zijn 50x40x40.

Als je ergens een trap naar de vliering moet maken zou ik hem persoonlijk tegen het muurtje van de plasma, in het trapgat hangen of tegen de schoorsteen links (als dat kan natuurlijk).

Als je het leuk vind kun je hier ook nog klikken, ik was toch bezig ;)

pch

Hé Jukie, dat is een goed plan zeg, mijn vrouw vind met name de kastruimte rechts super!
Ik zie meteen misschien nog een mogelijkheid tot een toilet in de nis achter het trapgat! Een toilet had ik eigenlijk erg graag gewild, ik ga meteen aan het meten!!!

Gr. Paul en bedankt!

Jukie

Quote from: pch on March  5, 2006, 17:19:14
Hé Jukie, dat is een goed plan zeg, mijn vrouw vind met name de kastruimte rechts super!
Ik zie meteen misschien nog een mogelijkheid tot een toilet in de nis achter het trapgat! Een toilet had ik eigenlijk erg graag gewild, ik ga meteen aan het meten!!!

Gr. Paul en bedankt!

A) Kastruimte is altijd handig.
B) Als je een vrouw hebt geldt dit in het kwadraat  ;D

Ik heb het even nagemeten, maar mijn toilet (het enige dat ik hier in huis heb) is in totaal 97x70 cm.

Hier heb ik een voorzetwandje+hangend toilet (wel met een korte pot, maar daar merk je in gebruik niks van  ;D) in gebouwd. Ik ben 1.93m en kan hier mijn knieen dus als ik ze schuin de hoeken in steek net kwijt. Echt comfortabel lekker ruim is het niet  :P, maar het past.

De nis die er nu getekend was was 80x90 cm. Daar kun je makkelijk 80x100 van maken of zelfs 80x110.

Daar pas met gemak een (hangend) toilet in.

De wastafel kan dan als de maten zoals jij ze op hebt gegeven kloppen nog links in de hoek tussen het stookhok en de schoorsteen. Daar heb je nog 70 cm over.

Daar past precies mooi een wastafel/spiegel ed in.

Zo dus (de deur van het toilet moet je er maar even bij bedenken  ;D)





Jukie

Het enige wat ik me af blijf vragen is hoe jij dat oorspronkelijk gedacht had met die steunbalk in het midden van ruimte b?

Jij aan de ene kant, je vrouw aan de andere kant?

Want die is toch flink op stoot je hoofd hoogte?

pch

Quote from: Jukie on March  5, 2006, 18:49:08
Het enige wat ik me af blijf vragen is hoe jij dat oorspronkelijk gedacht had met die steunbalk in het midden van ruimte b?

Jij aan de ene kant, je vrouw aan de andere kant?

Want die is toch flink op stoot je hoofd hoogte?

nee joh, die wordt verwijderd!
Er komt een nieuwe dragende constructie voor terug....neee, die schuine balk moet ik natuurlijk kwijt, anders kun je niks met die ruimte B.

Gr. Paul.

pch

n.a.v. het idee van Jukie ben ik samen met mijn vrouw weer boven wezen kijken en meten en toen ben ik weer even gaan tekenen, zie hieronder het resultaat:
Een toilet gaat toch niet lukken, mede door ruimtegebrek (het moet ook niet volgepropt worden!) en onmogelijkheid van afvoer. Achter de grote muur van 250 cm breed die tot aan het plafond loopt wil ik toch zo min mogelijk muurtjes voor zo groot mogelijke ruimtelijkheid, dus de andere kant van de trap wordt voorzien van een traphekje en de korte kant naast de wastafel voorzien van een laag muurtje... Ook de wasmachines komen toch maar niet in een afgesloten hok maar alleen een laag muurtje waarachter ze komen te staan:


Maartje

Als je een beamer gaat plaatsen dan trapombouw reduceren tot een hek welke je kunt neerklappen.
Dan heb je in ieder geval de vrije hand om een (echt) HT te bouwen.
Anders heb je straks allemaal halve oplossingen en moet je naar een plasma terwijl
je toch liever naar een beamer kijkt lijkt me.

Ik denk niet dat er een gulden (middenweg) oplossing is in deze hoor  :)
Hugh Hefner died . . . .did he whent to a better place ? . .

pch

Quote from: Maartje on March  8, 2006, 13:15:40
Als je een beamer gaat plaatsen dan trapombouw reduceren tot een hek welke je kunt neerklappen.
Dan heb je in ieder geval de vrije hand om een (echt) HT te bouwen.
Ander heb je straks allemaal halve oplossingen en moet je naar een plasma terwijl
je toch liever naar een beamer kijkt lijkt me.



Hoi,

Dat muurtje gaan we waarschijnlijk wel doen ook i.v.m. wastafel die erin verwerkt wordt en toch ook stukje geluidsisolatie van de drukke weg voor het huis.
Ik ben nog erg aan het twijfelen, maar ik sta momenteel eigenlijk weer in de stand van een plasma!  ;D
Kan wel om de dag veranderen trouwens, maar goed: heb nog wel een aantal weken om daat over na te denken en dan zullen de nieuwe Panasonic plasma's ook wel in de winkels staan om eens kritisch te bekijken.
Vraagje: welke maat plasma kan ik het beste nemen op deze afstand (295 diepe kamer liggend vanuit bed wat omhoog staat), een 37", 42" of misschien een 50"?

Gr. Paul.

Dracoplasm

Misschien is het helemaal niks, maar wanneer (indien mogelijk) je het bed helemaal naar rechts schuift is het toch mogelijk om 2 leuke klapstoeltjes (bios stoeltjes) te plaatsen?
 - XLO - DIY Audiosector Gainclone - DIY Jordan JX92s - Grado Green - Audio Technica AT1100 - Thorens TD160b mkII- Clearaudio Micro Basic -|-

Flickr photostream

pch

Quote from: Dracoplasm on March  8, 2006, 14:11:57
Misschien is het helemaal niks, maar wanneer (indien mogelijk) je het bed helemaal naar rechts schuift is het toch mogelijk om 2 leuke klapstoeltjes (bios stoeltjes) te plaatsen?

Maar hoe stap je aan die ene kant in bed?

Gr. Paul

P.S. er zijn al wat vorderingen: de zolder is grotendeels leeg nu, heb het meeste opgeslagen in een box bij Shurgard (boeken e.d), app. blijft veilig thuis!  ;D  En vandaag hebben ze het dubbelglas (HR++) er ingezet, dus we zitten er straks lekker warmpjes en stil bij (HR++ schijnt ook goed geluidswerend te zijn...)


Dracoplasm

Quote from: pch on March  8, 2006, 14:18:52
Maar hoe stap je aan die ene kant in bed?

Gr. Paul

Via de achterkant, of je kruipt over elkaar heen  ;D
 - XLO - DIY Audiosector Gainclone - DIY Jordan JX92s - Grado Green - Audio Technica AT1100 - Thorens TD160b mkII- Clearaudio Micro Basic -|-

Flickr photostream

pch

Heb gisteren eens gekeken naar wat voor een maat plasma er in moet komen te hangen, maar als ik het zo zie in winkels en we hebben nu tijdelijk de grote B&O MX-8000 29" in de oude slaapkamer staan, moet het niet heel veel groter worden dan dit...In plasma dus waarschijnlijk een 37". Ik denk dat een 42" al te groot wordt om van de 50" maar te zwijgen!
Maar hoe kan dat nou? Eerst projecteerde ik 150 cm breed met een Barco 701s terwijl dit slechts PAL-progressive was (720x576) en nu kan er misschien geeneens een 42" met een breedte van 93 cm hangen met de hogere resolutie van 1024x768....
Hoe kan dit?
En het ligt niet aan CRT, want ook de huidige 29" CRT met een breedte van 59 cm moet niet heel veel breder.
Even voor alle duidelijkheid:
-ruimte is 295 cm diep
-plasma komt waarschijnlijk 10 cm van de muur te hangen
-wanneer bed omhoog komt het hoofd/de ogen 50 cm naar voren.
Conclusie: kijkafstand zal dan 235 cm zijn
Adviezen???

Gr. PAul.