Monitor speakers: brainstorm welke..

Started by fgroen, February 28, 2006, 17:45:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fgroen

Mijn Avaclone is nog (lang) niet af, en ik heb alweer vanalles in mijn kop zitten.  >:D

De situatie bij mij thuis is, dat ik een aparte luisterruimte heb voor mijn stereo, en daar staat UITERAARD mijn set opgesteld.

Consequentie is dat er beneden in de huiskamer nu dus helemaal niets staat, en daarvan begint mijn vriendin behoorlijk te balen.  ;D

Nu willen we in de woonkamer niet een groot systeem neerzetten, dus ben ik eens gaan kijken naar monitor luidsprekertjes. Ik ben daarbij op zoek naar iets dat ik gewoon botweg kan bouwen, en waarbij ik niet een ontwerp uit de grond moet stampen. "Bouwen en draaien" zal ik maar zeggen.

Afgelopen week-end bij Speaker en Co in Rotterdam geweest, en heb me daar een namiddag kostelijk vermaakt, met daarbij natuurlijk weer de interessante gesprekken met Peter.

Ik heb de Vifa spullen maar links laten liggen, die hebben mij nooit echt kunnen bekoren  :-X, en heb voornamelijk naar de A4 (originele versie) en de Refmon geluisterd.

De A4 vond ik verbazingwekkend klinken, Diana Krall klonk daar werkelijk geweldig op. Wordt de muziek iets rauwer, dan maakt de A4 het allemaal een beetje lief en poezelig, en laat dan niet het achterste van zijn tong horen.

De Refmon is ook een geweldige speaker, en door zijn grotere formaat tot wat meer in staat. Ik neigde na het eind van de middag meer richting Refmon, maar toch kan de A4 me niet loslaten.

Peter raadde me ook nog even aan naar een creatie van hem te luisteren, met dezelfde speakerbezetting als de Ultimo maar dan met passief membraan en in een hoofdzakelijk met zand gevulde zuilluidspreker. Klonk weer heel anders. Heel gedetailleerd, de tweeter is werkelijk superschoon en haast analytisch, twerwijl de sliced paper laag/mid een stuk warmer klonk. Op het volume waarop ik luisterde vond ik om die reden de integratie tussen laag/mid en hoog niet zo homogeen als de A4 en de Refmon. Toen ik daarna terug naar de Refmon schakelde waande ik me in een bruin café.  ;D

Tot zover mijn bevindingen. Nu weet ik dat ik hiermee totaal niet compleet ben, dus als ik een ontwerp over het hoofd gezien heb, dan hoor ik het graag.

Kortom: suggesties AUB!!  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Smitsmans

In vergelijk met goed gefilterde Thiel units klinken veel speakers al gauw wat lief of minder realistisch.

Ik heb er net een radio luistersessie opzitten. De concertzender met jaren 70 opnamen (vanaf LP) van de Oostduitse zanger Rolf Bierman. Een volle soms rauwe stem met begeleiding door vrijwel uitsluitend akoustische gitaar. Zeer indrukwekkend en authentiek, met veel warmte en gedetailleerde, mooi uitklinkende aanslagen op de gitaar. Ik kan niet meer zonder dat realisme. Als de opname rauw is, dan moet de weergave dat ook zijn. Anders gaat de dramatiek verloren.

De speakers kunnen ook mierezoet, maar dan moet de opname daar wel naar zijn.

fgroen

Dank je Smitsmans, zo denk ik er ook over.  O0

Wat van de A4 vooral opviel was de volle laagweergave. Hoe zit dat met jouw minimonitors?

Jij nam je monitors toch mee naar de Dutch DIY 2006? Ik ga daar waarschijnlijk zijn, om een hoop niet-commercieel DIY van dichtbij te kunnen beluisteren.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Smitsmans

De minimonitors hebben een behoorlijk volle laagweergave. Ik combineer ze met een sub voor het zwaardere werk, maar die neemt pas over onder de 50 Hz. 60 Hz zou beter zijn, maar mijn processor heeft slechts de keuze uit 50, 80 of 120. 80 vind ik minder goed klinken. Dan moet het basreflexpoortje eigenlijk dicht en dat is voor mijn opstelling blijkbaar niet optimaal. De speakers staan vrij opgesteld, met ruim 2 meter ruimte aan de achterzijde.

Voor de meeste muziek klinken ze ook zonder sub voldoende vol. Bij die radiosessie waar ik het over had heb ik zonder sub gespeeld. Je kunt natuurlijk altijd een mooi subje toevoegen. Zorg dan wel voor (heel) goede kwaliteit, want anders blijft die toch uitstaan. ;)

Wel is een behoorlijk krachtige versterker nodig om ze echt tot leven te brengen. Mijn Parasound eindversterker is in volume vrijwel even groot als beide monitors samen.....

Als je naar de DDIY komt dan kun je ze horen. Ik ga daar zeker heen. Buiten de techniek ook leuk om eens kennis te maken.

jeroenkv

Speaker en Co in Haarlem is in de afronde fase van een klein zuiltje (80cm hoog) met de volgende bezetting:
Scanspeak 960000 of 710000 (naar keuze)
2 maal 15W's voor mid en laag

Kan wel eens precies zijn wat je zoekt!!

Marc Heijligers

Quote from: fgroen on February 28, 2006, 17:45:37
Kortom: suggesties AUB!!  8)

Misschien ook de moeite om ook eens naar commerciele designs te luisteren?

http://www.usheraudio.nl/producten/x719.html
http://www.joenit.com/NL/Totem/Monitor/Mani2.htm
Verder Ensemble PA-1/Reference (2e hands) of Rogers/KEF LS3/5a?

Wat ik ook altijd aardig vond klinken is de Totem Arro:
http://www.joenit.com/NL/Totem/Vlrstnd/Arro.htm

Maar het blijft allemaal relatief t.o.v. het Thiel-gebeuren (en vice versa!).

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Gydotron

Dat de Thiel units erg mooi zijn ga ik niet ontkennen, maar dat ze de enige units zijn die op top niveau kunnen spelen...... In den beginne waren er enkel papier konus units, nadien kwamen de eerste kunstofconussen op de markt, zoals Bextrene, Polypropylene,  ... vervolgens de Kevlar en Koolstofconussen om te worden afgelost door metaalconussen (Aluminium, Magnesium, Titanium). En kijk eens naar de top units van Scan Speak nu, juist, papier! Ik spreek me niet uit over welke de beste units zijn maar wat zeker is dat de laatste 10 jaar de units erg geevolueerd zijn. Nadelen van "harde" conussen is dat ze vaak lastige opbreekverschijnselen hebben en die filter je moeilijk weg. Voordeel van de papierconussen is dat ze daar veel minder last van hebben en dat maakt filteren weer makkelijker. Walter en Ward zijn 2 audiovrienden van me en beide spelen ze met Usher speakers uit de Dancer reeks. Walter heeft er een (CP-8571MKII) met een 8 inch Carbon woofer, een 6 inch papier midden en Beryllium dome. Ward heeft de AC-20 en die heeft 2x 10 Inch Carbon woofers en de Thiel C-79 en C-12 midden-hoog units. Ik heb beide speakers naast mekaar beluisterd en de verschillen waren marginaal. De AC-20 heeft misschien een fractie meer detail in het midden maar de CP 8571 had wat meer emotie. De hoogweergave zit op hetzelfde niveau. Maar terug naar het thema, een monitor. Ik zou eerder gaan voor mooie units die minder complex zijn kwa filtering. Dat kan papier zijn maar hoeft niet. Betaalbaar is Vifa altijd geweest en ze leveren steeds weer erg veel kwaliteit voor hun geld. Scan Speak is een klasse beter. Usher levert ook losse units, misschien ook het overwegen waard. Ook mooi is de 6 inch Eton unit die Avalon gebruikt in de Ascendent. De nieuwe Seas Nextel units, die zien er ook veelbelovend uit. Ach, keuze genoeg, een luxeprobleem dus.


MVG  Guido

fgroen

Dank voor alle reacties en ideëen. Hoe meer ideëen, deste beter.  ;D Hoewel mijn hoofd er wel een beetje van gaat overlopen.  :-X

Ik zal inderdaad nog eens wat meer om me heen kijken. Tweedehands ben ik ook al een beetje aan het neuzen geweest, en dan moet je gewoon even de tijd nemen om iets leuks tegen te komen.

Quote from: Gydotron on March  1, 2006, 12:45:32
Ach, keuze genoeg, een luxeprobleem dus.

:) :)Inderdaad, daar was ik ook al achter.

Ik betrapte me er zelf op dat ik makkelijk "carried away" raak, alleen het allerbeste is goed genoeg. Maar ja, dat staat al boven, en ik moet in de woonkamer ook weer niet willen overdrijven. Wat de juiste balans is zal ik moeten vinden door meer verschillende speakers te beluisteren en niet op voorhand opties uit te sluiten.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Erik van Voorst (in memoriam)

In een monitor past "zeker en vast"  ook een diamantje.... :P ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

Quote from: Erik van Voorst on March  1, 2006, 16:28:45
In een monitor past "zeker en vast"  ook een diamantje.... :P ;D


:D :D :D

Als er diamanten huize fgroen binnenkomen, gaan die linea recta naar de Avaclone, en de "left over" C2-12 zouden dan in monitors kunnen verdwijnen.  8)

However, ik denk dat wij in de minderheid zijn als het gaat om de gedachte dat diamanten beter in speakers dan in juwelen kunnen zitten....  ;D

Ik heb intussen een excel sheetje gemaakt met wat opties. Ik heb de Hatt SE van Tony ook in het plaatje betokken, ik weet alleen niet waar ik die kan horen. Zou dus een "wild guess" worden...  :-\ Heeft iemand een paar volgens spec gebouwde SE's staan?

Ook dit systeem in de overwegingen meegenomen, en ook daar geldt voor dat dat niet commercieel verkocht wordt. Misschien maar even mailen...  O0
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fireman

Je kan ook alle kanten op als je zelf iets gaat maken. Check hier voor de A4 in mijn eigen opzet -> A4

Super speakers en, wat je zelf al aan gaf, een super strak laag (mits een goede stevige amp er achter)

Ik heb een tijdje met de Naim Nait 5 gespeeld (2 x 30 watt) en dat ging en gaat echt waanzinnig.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Wowly

Ik zou als ik jou was, met je huidige speakers in aanbouw gaan voor de A4. De uitbreiding van de onderste octaven bij de refmon krijg je ook al bij je huidige project.

Een probleem..... je vrouw wil dadelijk die grote jongens niet meer in de huiskamer hebben, dat verzeker ik je, die A4 is gewoon heel erg bijzonder.

Wowly

fgroen

Quote from: Wowly on March  1, 2006, 23:23:23
Een probleem..... je vrouw wil dadelijk die grote jongens niet meer in de huiskamer hebben, dat verzeker ik je, die A4 is gewoon heel erg bijzonder.

:)

Da's voor mij geen probleem, want ik wil mijn grote jongens ook niet in de huiskamer hebben. Die blijven mooi in mijn luisterruimte staan.  >:D 8)



Quote from: Fireman on March  1, 2006, 18:55:52
Je kan ook alle kanten op als je zelf iets gaat maken. Check hier voor de A4 in mijn eigen opzet -> A4

Super speakers en, wat je zelf al aan gaf, een super strak laag (mits een goede stevige amp er achter)

Ik heb een tijdje met de Naim Nait 5 gespeeld (2 x 30 watt) en dat ging en gaat echt waanzinnig.

Dank Fireman. Ik had jouw site (staat tussen mijn favorieten) al doorgespit. Is inderdaad een leuk speakertje zoals jij hem gebouwd hebt. Ik denk dat ik zelf voor een minimonitor model ga, met zo min mogelijk frontoppervlak. (vooral smal)

Ik heb er altijd een handje van om de kast zo smal mogelijk te maken, en vaak steekt dan de flens van de woofer over op de kopse kanten van de zijkanten van de kast. Als je veel commerciele ontwerpen bekijkt (o.a. Audiophysik) denk ik dat die jongens hetzelfde doen. Uiteraard heb je dan aan de binnenkant van de kast minder ruimte om de magneet, omdat de zijwanden relatief dichtbij zitten. Bij grotere woofers maakt dat niet zo uit denk ik, ik weet niet hoe het zich bij zo'n klein luidsprekertje verhoudt.

De elektronica voor de huiskamer heb ik al. Een Densen Beat B100 en een Teac VRDS-20 CD speler.  8)
Allebei als occasion op de kop getikt.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Wowly

Quote from: fgroen on March  2, 2006, 09:27:34
De elektronica voor de huiskamer heb ik al. Een Densen Beat B100 en een Teac VRDS-20 CD speler.  8)
Allebei als occasion op de kop getikt.

Wauw!! erg mooi spul!!

beunky

Quote from: Wowly on March  2, 2006, 12:56:12
Wauw!! erg mooi spul!!

Zeker, de Teac kun je ook nog eens (erg fors) verbeteren door hem te (laten) modificeren :)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

fgroen

Quote from: beunky on March  2, 2006, 13:09:25
Zeker, de Teac kun je ook nog eens (erg fors) verbeteren door hem te (laten) modificeren :)

Zat ik wel aan te denken... Tent klokje erin zeker??

Wat is het beste bedrijf om dat te laten doen?
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

R

Hier hebben wat forumleden wel wat ervaring geloof ik. Ikzelf niet.

http://www.soundevolution.nl/

beunky

Quote from: fgroen on March  2, 2006, 13:26:37
Zat ik wel aan te denken... Tent klokje erin zeker??

Wat is het beste bedrijf om dat te laten doen?

Ook, maar als je hem echt als cd-speler wil gebruiken zou ik eerst en vooral aandacht besteden aan het analoge gedeelte of er een losse dac aan hangen :)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Gydotron

De invloed van een klok wordt onderschat vind ik. Als je wil modificeren moet je er voor zorgen dat de bron zo goed mogelijk is en dat doe je met een klok. De volgende stap is dan eventueel de opamps vervangen. Zelf heb ik bij een VDRS 20 eens de opamps vervangen door type AD 797. Ik heb toe een klein printje gemaakt waar er 2 opzitten en gelijk ontkoppelt met BG. De opamps in de VDRS 20 zijn in-line opamps en bevaten 2 opamps in zich.

MVG  Guido

beunky

Quote from: Gydotron on March  3, 2006, 11:41:22
De invloed van een klok wordt onderschat vind ik. Als je wil modificeren moet je er voor zorgen dat de bron zo goed mogelijk is en dat doe je met een klok. De volgende stap is dan eventueel de opamps vervangen. Zelf heb ik bij een VDRS 20 eens de opamps vervangen door type AD 797. Ik heb toe een klein printje gemaakt waar er 2 opzitten en gelijk ontkoppelt met BG. De opamps in de VDRS 20 zijn in-line opamps en bevaten 2 opamps in zich.

MVG  Guido

Mee eens maar het zwakke punt van elke VRDS speler van Teac is het analoge gedeelte, niet het digitale gedeelte :)
Vandaar dat ik zeg dat daar ook de grootste winst is te halen naar mijn idee ;)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Wijx wondere wereld

uhm lees je eigen reactie nog eens door?
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

beunky

Quote from: The one and only Wijx on March  4, 2006, 01:00:40
uhm lees je eigen reactie nog eens door?

Ik reageer op die clockmod en niet op die opamps :P ;)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"