VOX 200 KE maar dan cremona-achtig verkocht!!!

Started by franks, February 23, 2006, 23:02:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cve

Als je de woofer lager plaatst kan deze beter "ademen", want erg veel ruimte heeft hij niet bovenin. Op de "as" is hij zowiezo niet geplaatst, slechts op gelijke hoogte met je tweeter.
Verder vind ik het een nadeel om hem naar achter te richten. Door de reflectie van de muur krijg je vrijwel zeker een dip in het gebied tussen 100 Hz en 200 Hz.
Voor de vloer geldt hetzelfde, maar hou je het voordeel dat je woofer beter kan ademen. En de vloerreflectie, muurreflectie en een brede baffle samen, lijken mij iets te veel van het goede.
Wat verwacht je van de lood/mdf sandwich? Met loodbitumen aan de binnenkant en je bracing kom je een heel eind denk ik zo. Hecht de lijm echt optimaal, ook als het materiaal gaat werken? Dat lood buig je wel makkelijk om mdf heen en dat blijft dan wel zitten. Maar mdf buigen en laten hechten op lood is toch iets anders. Onvoorspelbaar wat het doet op langere termijn. Ik zou het risico niet nemen.

Co

Erik van Voorst (in memoriam)

Lood op MDF lijmen is geen enkel probleem...ik heb diverse proeven gedaan zowel met gewone houtlijm als "bruislijm"...zie topic front der fronts  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

cve

Je kunt het zo gek niet bedenken of het is al geprobeerd op dit Forum. ;) Mooi voor nieuwkomer zoals ik. ;D

Co

Movievault

Kijk maar ook eens in het Grand utopia project  WoTW

Daar gebruik ik het ook.
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

franks

Maar heeft loodsandwich ook een toegevoegde waarde, waar ik bang voor ben is de vormvastheid van de gebogen zijkanten die weliswaar in een mal geperst gaan worden maar er blijft denk ik nog wel wat spanning op staan?
Wat vindebn jullie verder van mijn vraag over de plaats van de woofer, zie plaatje?

Groet Frank

cve

Frank,

Ik twijfel erg over het nut van de loodsandwich. Persoonlijk zeg ik: niet doen. Zeker als je de kast afwerkt met een laag echt hout van een aantal milimeter. Hout is echt sterk als het gaat werken weet ik uit ervaring. Een front is vlak en staat aan dit soort spanningen niet bloot. (ik moet Erik zijn topic nog lezen :))
In het kastmaterialen onderzoek op de site zelfbouwaudio vind ik er geen echt goede redenen voor.
Wat de woofer betreft; die zou ik echt lager plaatsen. Maar ik ben heel benieuwd wat andere  daarvan vinden.

Co




Movievault

Het veranderd in ieder geval de kastresonatie.
Het verschil hoor je duidelijk in het kloppen op de kast.
Na aanbrengen van lood klink de kast direct veel zwaarder
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

franks

mijn gevoel zegt mij ook om de woofer lager te plaatsen, dit geeft volgens mij minder nadelen als het plaatsen onder een hoek naar achter en hi heeft dan aan de achterkant ook wat minder ademruimte.
Bij mijn huidige voxen zit hij ook bovenin en ik heb soms het idee dat ik de wat hogere bastonen een wat lager volume hebben, misschien is dit de oorzaak of ik heb gewoon teveel demping erin zitten.
een volgende vraag die ontstaat is de positionering van de br-pijp, ik wil hem hoogstwaarschijnlijk aan de voorkant laten uitmonden , de lengte van het "kanaal" nu is ongeveer 34 cm(kanaal met haaks uiteinde 270 + 70 mm), ik zal dus een stuk gebogen buis moeten gebruiken waarvan de uitmonding intern veel dichter bij de woofer komt te zitten of zou het beter zijn om het gat in het front hoger te plaatsen zodat de br-pijp naar beneden wijst  ???
Of maakt dit gewoon niks uit.


Frank

Movievault

Ik denk niet dat het zoveel uitmaakt waar je hem plaats.
Hij is zowiezo niet gericht op je.

Gevoelsmatig ook denk ik inderdaad beneden.
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

cve

Vance D. geeft in zijn boek een aantal mogelijke oplossingen voor je probleem met de basreflexpoort. De plaatsing maakt wel degelijk uit maar wat en hoe precies weet ik even niet meer. Zoek ik vanavond wel op voor je (als je het boek niet hebt). ;D
Dat het aanbrengen van een loodsandwich de kastresonantie veranderd weet ik, maar dat doet loodbitumen ook.
Vraag blijft of je in een onder spanning gebogen sandwichconstructie van mdf een loodlaag kunt opnemen zonder risico op loslaten etc. En dempt deze beter dan het inwendig aanbrengen van loodbitumen? Dat laatste geloof ik namelijk niet.

Co

franks

ik neig zelf ook meer naar hat aanbrengen van loodbitumen aan de binnenkant (waar volgens mij helemaal geen lood inzit!!), ik heb er in de volumeberekening wel rekening mee gehouden, en ik ben ook bang voor de spanning op de zijwand , als hij enige tijd staat zal hij gaan werken denk ik.
Voor de zijwanden wil ik mdf-platen van 3 of 4 mm gaan gebruiken evt met een laagje multiplex ertussen, bestaan er ook platen van een beter kwaliteit bv hdf en waar zijn deze te krijgen?

Frank

Movievault

Quote from: cve on February 27, 2006, 12:47:29
Vance D. geeft in zijn boek een aantal mogelijke oplossingen voor je probleem met de basreflexpoort. De plaatsing maakt wel degelijk uit maar wat en hoe precies weet ik even niet meer. Zoek ik vanavond wel op voor je (als je het boek niet hebt). ;D
Dat het aanbrengen van een loodsandwich de kastresonantie veranderd weet ik, maar dat doet loodbitumen ook.
Vraag blijft of je in een onder spanning gebogen sandwichconstructie van mdf een loodlaag kunt opnemen zonder risico op loslaten etc. En dempt deze beter dan het inwendig aanbrengen van loodbitumen? Dat laatste geloof ik namelijk niet.

Co

Ik zou daar niet op kunnen antwoorden, ik denk dat je dit testmatig moet proberen.
Hoe wil je die pannels zou buigen?
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

franks

ondermal en bovenmal dan persen met div klemmen

Frank

mluyben

Nogmaals, volgens mij kun je de lengte niet 1:1 overnemen daar je een ander oppervlak hebt dan eerst.
Daarbij een bas reflex tunnel langs de wanden heeft een andere correctie als een pijp in de ruimte, kijk b.v in WinIsd voor de nieuwe lengte.

fgroen

Wat is de cross-over frequentie tussen woofer en mids bij de VOX-200?
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

franks


ruud2

alleereerst het ziet er geweldig goed uit Franks! weer een vakman erbij op het forum!

Quote from: franks on February 26, 2006, 21:48:10
voor de wanden zit ik te denken om een sandwich te maken van mdf platen van 3 of 4 mm met daartussenin massief lood van 1.56 mm, ik heb hiervoor al een vergelijkingsproef gedaan met pu constructie lijm en normale witte watervaste houtlijm.
De witte houtlijm was het beste, het lood zat echt vast aan het mdf, alleen weet ik niet hoe het zit met de vormvastheid van deze sandwich?

Frank

dat met de witte houtlijm gaat gewoon erg goed.
wat minder is dat het lood blijft werken , is het glad dan kan je de volgende  dag
met de platte beitel er gewoon lood afschrapen.
tevens waren er grote inwendige spanningen die zich uitten in scheurtjes in de mdf.
om dit tegen te gaan , geen scheurvorming in de fineerlaag  te krijgen heb ik , erik trouwens ook, een laagje hpl ( harde plaat, zeg maar formica) geplakt.
probleem , voor zover het een groot was, opgelost.
een jaar later ,ze zijn nog steeds niet gefineerd, ziet er alles nog perfect uit.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

franks

misschien vallen de spanningen in de gebogen zijwand wel mee, ik heb opgemeten dat ik de zijwanden ongeveer 52 cm lang moet maken en dat ik ze dan in het midden ongeveer 5 cm naar beneden geperst moeten worden.
als ik op zeker wil spelen zal ik de wanden gewoon uit lagen mdf/multiplex (25 mm) moeten maken en dan aan de binnenzijde een laagje lood met daarop nog een laag loodbitumen, of is dit een beetje overdone ?

frank

ruud2

#43
ik dacht te begrijpen dat je de zijwand ook gelaagd wilde maken met lood / mdf en multiplex.
het kan anders wel ,het lood vlak na verlijming uitrollen met een papierkoker op het gebogen oppervlak, dempt de trillingsoverdracht nog eens extra tussen de hardere materialen en voegt veel massa toe.
de binnenzijde heb ik ook beplakt  met lood en bekleed met pritex.
zie topic violators.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

franks

vanavond nog wat gefreesd en intussen na staan denken over de vorm van de mallen voor de zijwand.
Ik ben er inmiddels uit: het wordt een plank van ongeveer 110x 52 cm daarop komen in dwarsrichting mdf 18 mm plankjes met aan de bovenzijde de juiste radius, daarop komen weer in de lengte richting multiplex stroken van 18x20x1100 mm en daaroverheen in de gebogen vorm een plaat mdf of hardboard van 3 mm zodat de juiste afmeting ontstaat.
De bovenmal wordt hetzelfde maar dan natuurlijk juist andersom en wel zo dat in de tussenruimte ongeveer 25 mm overblijft voor de te persen platen.
Het resultaat van mijn freeswerk tot nu toe:


Frank

ruud2

latten en spanbanden doen ook wonderen ;)
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

franks

zoaals ik de mallen in mijn hoofd heb wordt het een geheel van 110x52x28 cm dit geheel is volgens mij prima te persen met een stuk of 12 grote lijmklemmen, (ik ga gewoon de hele buurt af voor lijmklemmen  ;D)

Frank

cve

Quotelatten en spanbanden doen ook wonderen
En is een stuk sneller en simpeler.  :)
Heb je al een beslissing genomen over het lood versus loodbitumen Frank?
Loodbitumen aan de binnenzijde zou ik zeker niet weglaten.
Je freeswerk ziet er mooi uit! Heb je trouwens een deadline, je gaat wel erg snel. ;)

Co

franks

snel?? kenjedat adehadee?? :o

Nee ik heb geen deadline en deze week zal ik niet veel meer kunnen doen ivm paar dagen eurodisney :)
Voor 90% staat vast dat de zijwanden uit lagen mdf/multiplex gaan bestaan, totale dikte ongeveer 25 mm
Aan de binnenzijde lijm ik waarschijnlijk lood en in ieder geval loodbitumen.

Een paar vragen blijf ik nog wel mee zitten:
- de plaats van de br-poort (onderin of halverwege de bafle uitmonden
- wat zal het gevolg zijn als de woofer dus lager wordt geplaatst ivm de beschikbare ruimte.
- is er betere/hadere/zwaardere plaat tekrijgen van 3 a 4 mm en zo ja waar
- en verder komen er nog wel meer vragen

Groet Frank

sphere

In dit tempo zijn ze op tijd voor DDIY 2006  ;D
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."