VOX 200 KE maar dan cremona-achtig verkocht!!!

Started by franks, February 23, 2006, 23:02:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

franks

3 jaar geleden heb ik een complete ht set gebouwd, 2x vox 200, 2x aria, 1x aria2 als center alles Visaton +nieuwe kast gemaakt voor bestaande phonar sub (30 kg).
Na een jaar heb ik de voxen gemodificeerd door er andere tweeters in te zetten (Ke25SC) en dus twee nieuwe bafles gemaakt, alles klaar en klinkt redelijk goed.
Nadat nu mijn (huis)verbouwing klaar is begint het weer te kriebelen en ik heb het plan gemaakt om de units uit mijn voxen te gebruiken in een nieuwe behuizing die moet gaan lijken op het model van de sonus faber cremona/amati maar dan met woofer aan de zijkant.
Samen met een vriend hebben we een model gemaakt op pc en ik ben reeds gestart met heel veel freeswerk.
De gebogen zijwanden kunnen gemaakt worden uit gestapelde segmenten en via een kennis zou ik dat kunnen laten doen op een 5 assige cnc-freesmachine maar ik heb er toch voor gekozen om mallen te maken waartussen ik dunne lagen van 3 of 4 mm MDF ga persen om aan een wanddikte van ongeveer 25 mm te komen.
Nou zijn hier heel veel mensen aanwezig die veel meer verstand van luidsprekerbouw hebben dan ik dus laat maar weten wanneer ik iets verkeerd doe, het maken van de kasten zal me met mijn ervaring wel lukken maar als het op electronica en akoestiek aankomt dan ben ik een leek.

Groet Frank ;D ;D ;D

gerdinio

hoi franks,
lijkt me een zeer prachtig project waar je mee bezig bent. Heb vorig jaar ook speakers van visaton gemaakt, nl de couplets maar wel naar eigen ontwerp. Moet eerlijk zeggen dat ik verschoten ben welk geluid daar uit komt. Ben er zeer tevreden over. Nu begin ik binnenkort ook aan 2 aria's als surround speakers en daarna nog een aria2 als center. Later wil ik dan misschien ook wel iets als de vox bouwen, specifiek voor muziek dan. Gebruik jij deze voor muziek of film? En hoe klinken deze?
Veel raad kan ik je echter niet geven omdat ik zelf nog niet zo lang bezig ben maar ik volg je topic hier op de voet.

grtz Geert

cve

Blijft toch altijd weer een mooi ontwerp die cremona. Op ongeveer dezelfde manier ben ik van plan een Sonus Faber ceramique te gaan bouwen. Geinspireerd op het werk van Marc Heijligers en Tony Gee. Nu nog op de tekentafel, maar zal ik als de bouw begint zeker gaan posten. De gebogen zijwanden zoals jij dat wilt gaan doen heeft ook mijn voorkeur. Alleen overweeg ik om het mdf af te wisselen met gelijke lagen buigtriplex oid. Ik ga zeker volgen hoe je het verder aanpakt. Succes! :)

Co

Movievault

Lijkt me een zeer mooi project. Ik hou je in de gaten :)
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Erik van Voorst (in memoriam)

Tijd dat we het forum wereldwijd gaan maken...in het engels.... O0
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

cve

Hoi Frank,

Hoe heb je de inhoud van de kast berekend? Hij moet op zijn minst dieper worden dan de huidige omdat je door de vorm veel liters verliest. Breder is niet wenselijk en hoger ook niet.

Co

fgroen

Quote from: Erik van Voorst on February 24, 2006, 09:32:12
Tijd dat we het forum wereldwijd gaan maken...in het engels.... O0

Dan moeten al die mooie topics die er nu al zijn vertaald worden....

Wie gaat jouw topics vertalen?  >:D  ;)

Alle gekheid op een stokje, het is eigenlijk een prima idee. De topics op dit forum zijn bijzonder inspirerend te noemen, zeer zinnige discussies en het is eigenlijk zonde dat de rest van de wereld alleen maar plaatjes kan kijken.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

franks

Het volume uitrekenen heeft de pc voor mij gedaan met hypercad, ik kom op een brutovolume van 53.4 liter daar moet de middentoon behuizing 6.5 liter en een aantal bracings .66 ltr/st nog vanaf zo kom ik dus op ongeveer 45 liter uit voor de woofer.
De originele vox heeft een woofercompartiment van 40 liter, ik heb mijn ontwerp ietsbreder gemaakt en een stukje dieper.
Ik heb nog wat ontwerpplaatjes maar weet niet hoe deze te posten (het zijn worddoc's), kan iemand mij zeggen hoe dit moet?

Frank

franks

volgens mij moet dit lukken (ontwerptekeningen)

Meer pics volgen snel

Frank

franks

nog een aantal pics

frank

fgroen

Gaaf man!!

Ben je al een tijdje ermee bezig, of ga je verschrikkelijk snel?  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

cve


franks

Ik ben afgelopen woensdagavond begonnen met het uitfrezen van de mal van 8 mm dik, deze schoef ik vast op 22 mm plaat en frees de vorm er dan met een kopieerflens uit, als je eenmaal bezig bent gaat het snel.
ik heb nu alle inwendige bracings en onder en bovenkant gereed (10x totaal).
Straks verder met de middentonerbehuizing, deze wordt geheel onregelmatig van vorm (aan de binnenkant dan) samengesteld uit ongeveer 20 plaatjes naast elkaar, dus veel zaag en freeswerk.

baidewee het moet iets worden zoals onderstaande foto

frank

Erik van Voorst (in memoriam)

Je hebt niet alleen dezelfde voornaam als de eigenaar van Sonus Faber.... ;D 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

franks

even weer wat fotos van het middentoongedeelte (krijg wel dorst van al het mdfstof)
Ik ga de inhoud nog nameten met een plasticzak, zand ,en een maatbeker.
Als het afwijkt maak ik gewoon een nieuw segment, vanavond ga ik overal radiussen aanfrezen.

Frank

fgroen

Quote from: franks on February 24, 2006, 16:59:45
(krijg wel dorst van al het mdfstof)

Goed blijven kauwen...  ;D

Hartstikke gaaf!!!

Ik vind die Sonus Fabers echte kunstwerken, en dit gaat er heel erg kunstig uitzien!  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

mluyben

Dus toch weer aan het bouwen, erruug gaaf.  8)
Dit worden denk ik de mooiste Voxen die ik tot nu toe heb gezien.
En inderdaad dit Forum lijkt wel inspiratie te brengen bij steeds meer mensen.
En de ontwerpen worden ook steeds ingewikkelder.
Ben zeer benieuwd of het ook weer beter klinkt als het klaar is, moet wel na zoveel moeite  ;)

franks

Als laatste vandaag de rondingen gefreesd aan de binnenzijde van middentonerhuis, de zijkanten daarvan heb ik nu gewoon vlak.
Zou dit een nadeel zijn of zou dit te verwaarlozen zijn?

Frank

franks

Nog een vraag die in me opkomt,: bij de originele vox zit een br-poort aan de achterkant (onderaan) van 16x6 cm= ongeveer 100 cm2
Bij het nieuwe ontwerp is het wat moeilijker om de br-poort aan de achterkant te maken omdat deze erg smal word.
Wat zijn de voor en/of nadelen van een br-poort aan de onderkant of aan de voorkant als ik hem bv rond 110 mm maak?
Dit geeft dan pi/4 x 11(2)=95 cm2, dit is een fractie kleiner als de originele, is dit te corrigeren door te varieren met de lengte(of zeg ik nou iets stoms? ???)

Frank

franks

Hoe maken jullie trouwens "kleine" fotos, ik maak ze in de laagste resolutie van mijn camera en moet ze dan nog 1 voor 1 resizen met paint shop pro, kost tijd , ik kan in die tijd beter frezen  ;D

Frank

sphere

#20
Bijv. met IrfanView thumbnails maken. Dan plaats je een plaatje, tussen de img tags zet je de URL van de thumbnail, en dan het geheel highliten, klikken op "Voeg hyperlink toe" en dan maar je van url url=http://link.naar.plaatje - zie ook voorbeeld code hieronder. (klik op Citaat als je die wil zien)





Ik heb de boel opgesplitst met "enters" om het leesbaarder te maken.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

B.J.

Quote from: franks on February 24, 2006, 22:49:26
Hoe maken jullie trouwens "kleine" fotos, ik maak ze in de laagste resolutie van mijn camera en moet ze dan nog 1 voor 1 resizen met paint shop pro, kost tijd , ik kan in die tijd beter frezen  ;D

Frank

Extreem makkelijk, snel en gratis is Irfanview. Deze kan ook batch resize doen.

dl: http://www.tucows.com/preview/194967

mluyben

Quote from: franks on February 24, 2006, 21:47:51
Nog een vraag die in me opkomt,: bij de originele vox zit een br-poort aan de achterkant (onderaan) van 16x6 cm= ongeveer 100 cm2
Bij het nieuwe ontwerp is het wat moeilijker om de br-poort aan de achterkant te maken omdat deze erg smal word.
Wat zijn de voor en/of nadelen van een br-poort aan de onderkant of aan de voorkant als ik hem bv rond 110 mm maak?
Dit geeft dan pi/4 x 11(2)=95 cm2, dit is een fractie kleiner als de originele, is dit te corrigeren door te varieren met de lengte(of zeg ik nou iets stoms? ???)

Frank
De basreflex opening naar voren verplaatsen heeft volgens mij niet veel nadelen, het is alleen dat je dan wel een extra opening aan de voorkant krijgt, of je dat wilt is een optisch iets.
Een opening aan de onderkant houd wel in dat de Vox omhoog moet, je moet eigenlijk wel min 7cm vrij hebben tov de grond.
Dat de nieuwe pijp iets andere maten krijgt hoeft niet echt een probleem te zijn, anders dan dat de lengte aangepast dient te worden.
Dit kun je bijv. doen in WinIsd. Maak hem niet te klein dat kan op hogere volumes weer poort ruis geven.
Als ik het goed heb is de originele pijp een tunnel waarvan de wanden deel uit maken, volgens mij hebben deze een hogere correctie factor dan standaard in WinIsd staat ingevult. ik meende uit het hoofd factor 1.2 voor deze opbouw.
PVC buis is een makkelijk in lengte aan te passen pijp, kun je ook evt met de lengte experimenteren...
Ik heb nog wel ergens een excel file van Visaton waar deze correcties ook in staan als je wilt, maar WinIsd werkt ook

franks

#23
vandaag niet zoveel kunnen doen, mt behuizing is nu compleet gefreesd,de inhoud heb ik opgemeten en is ongeveer 3.2 liter.
Dat is wat minder als het origineel (3.75) maar doordat ik een veel dikkere bafle maak vallen de drivers maar voor een gedeelte in de behuizing

Groet Frank

franks

#24
voor de wanden zit ik te denken om een sandwich te maken van mdf platen van 3 of 4 mm met daartussenin massief lood van 1.56 mm, ik heb hiervoor al een vergelijkingsproef gedaan met pu constructie lijm en normale witte watervaste houtlijm.
De witte houtlijm was het beste, het lood zat echt vast aan het mdf, alleen weet ik niet hoe het zit met de vormvastheid van deze sandwich?

Verder nog tegen een probleem aangelopen,  de plaats van de woofer: om deze zo dicht mogelijk tegen de zijwand te plaatsen achter het mt compartiment moet ik hem in een hoek naar achter plaatsen, ik weet niet of dit nadelig is.
Een andere mogelijkheid is om hem te laten zakken tot onder het mt compartiment, zo kan ik hem wel haaks op de voorkant plaatsen alleen zit hij dan niet meer in dezelfde as als de tweeter ?
Help, Wat is beter ??
zie bijgevoegde tekeningen.

Frank