VOX 200 KE maar dan cremona-achtig verkocht!!!

Started by franks, February 23, 2006, 23:02:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

mluyben

Volgens mij hebben lood en loodbitumen dezelfde werking.
De loodbitumen plakt van zichzelf [meestal] en het lood moet je zelf lijmen.
Ik ben voor het lood gegaan is goedkoper en verwerkt prima.

Marcel

fgroen

Ik denk dat ik voor loodbitumen zou gaan, dat is me dunkt dissipatiever dan lood.

(Of voor de zekerheid eerst een laag lood, en dan een laag loodbitumen eroverheen.)  :-X 8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

franks


mluyben

Dissipatiever wordt waarschijnlijk bedoeld dat het meer een dempende werking heeft.
Ik meende dat de belangrijkste reden voor lood[bitumen] is om de kast panelen te verzwaren en een andere [lagere] eigen resonantie te geven.
Demping wordt beter gedaan door pritex, vilt, baf wadding e.d maar lood bitumen lijkt me niet slechter dan lood [is het even zwaar?], dus waarom niet.
Het is wel dikker dus gaat het kast volume achteruit.....

Marcel

BernHardN

ik denk dat de bitummen laag door zijn stroperigheid resonanties zullen dempen en lood alleen niet dit is puur gewicht

deze site had je al gevonden denk ik?

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

fgroen

Quote from: franks on March 17, 2006, 11:21:24
dissipatiever ???????

frank

Loodbitumen zet inderdaad bewegingsenergie heel effectief om in warmte. Dat is in feite wat je wilt. Je moet gewoon acctepteren dat kastwanden een beetje trillen. Hoe sneller deze trillingen "weggewerkt" (=gedissipeerd) worden, deste minder trillingen er zullen zijn, ofwel deste korter ze aanhouden.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

cve

QuoteLoodbitumen zet inderdaad bewegingsenergie heel effectief om in warmte.

Daar sluit ik mij geheel bij aan. Loodbitumen dus lijkt ook mij meer dan voldoende en is effectief genoeg. Ik neem voor het gemak wel aan dat Frank bij het berekenen van de kast rekening gehouden heeft met het volume verlies dat ontstaat door het gebruik van het dikkere loodbitumen.

Co

sphere

Bitumen zjijn 4 milimeter dik, dat loopt wel los denk ik  ???
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

franks

#108
ik heb inderdaad met het berekenenvan het volume rekening gehouden met de dikte van de loodbitumen maar als ik gewoon lood gebruik wordt het nettovolume iets groter (ongeveer 1.8 liter of zoiets) dit lijkt me toch geen nadeel ?


frank

franks

vanmiddag verder gegaan met zagen, het is wel een grote hoek die ik moet zagen (achterkant), maar dit heb ik opgelost door de geleiding van mijn cirkelzaag aan 1 kant op een balkje te leggen zodat hij al onder een flinke hoek ligt en dan de cirkelzaag zelf nog onder een hoek van 45 graden zetten.
Ik heb wel heel veel keren moeten passen en meten om de juiste hoek te krijgen en heel erg geconcentreerd moeten zagen maar het is toch gelukt.(zie fotos in vorige reply).
Om het geheel straks in elkaar gelijmd te krijgen zal nog een project op zich worden maar daar komt ook wel een oplossing voor>

Groet frank

advr


knap werk, ziet er zeer professioneel uit, dat gaat mooi worden. ;D

succes met het zagen. helaas heb ik alleen maar een decoupeer zaagje dus ik kan je maar weinig tips geven ::) ::)
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

franks

Na veel zagen en passen en meten zijn de eerste twee zijwanden nu naar mijn zin.
het heeft erg veel tijd gekost om steeds maar weer te experimenteren met de juiste afsteelling van de cirkelzaag, maar ik heb het nu voor elkaar.
Ook heb ik een laagje van een paar milimeter van de zijwanden afgezaagd en deze met de hand dubbelgevouwen, en gelukkig braken de meeste plaatjes in het mdf en niet op de lijmvlakken, en ben nu dus gerustgesteld over de vormvastheid van de zijwanden.
Helaas heb ik op dit moment wat weinig tijd over om aan mijn project te werken, maar maandagavond gaat de laatste zijwand in de mal en aan het einde van de week heb ik weer wat meer tijd over.

groet frank

fgroen

Knap staaltje indeed. Zelfs Sonus Faber gaat niet zover. Die plakken er een balk tegenaan aan de achterkant, hoeven ze die scherpe hoek niet te zagen.  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

mluyben

Toch heeft de platte balk aan de achterkant ook z'n voordelen.
Zij plaatsen daar de aansluitterminals op en volgens mij ook de basreflex poort uitgang.
Frank moet deze nu aan de voorkant plaatsen, wat ook niet erg hoeft te zijn. Weer een optisch verhaal.. :)

fgroen

Aansluitterminals aan de voorkant?  ???  ;D

Basspoort OK, die verdwijnt toch wel achter de grille...  O0
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Erik van Voorst (in memoriam)

Frank lijkt me handig zat om alles toch eventueel aan de achterkant te plaatsen. ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

cve

Frank is zeker handig. Maar toch zit in zijn oorspronkelijke ontwerp wel degelijk zo'n mooie Sonus Faber achterkant inclusief de constructie. Ik ben dan ook benieuwd om hij dit gaat oplossen en wat de reden is om van het ontwerp af te wijken.

Co

franks

Br-poort wil ik inderdaad aan de voorkant laten uitmonden, laag bij de grond, wat volgens mijn gevoel wat meer geluidsdruk op zal leveren.
Dit omdat mijn opstelling in de kamer zo is dat er achter de luidspreker nog een grote ruimte is.
Het zal een gebogen pijp van ongeveer 100 mm moeten worden met een lengte van ongeveer 43 cm (winisd 35Hz).
De aansluiting van de kabels komen natuurlijk aan de achterkant.
Voor de binnenzijde aan de achterkant moet ik nog massieve "balkjes" maken die uitwendig dezelfde vorm hebben als de punt aan de achterkant inwendig (snap je het nog), dit om die ruimte op te vullen zodat ik aan de buitenzijde de achterkant in kan zagen (zoals bij originele cremona) maar dat ik ook nog voldoende wanddikte overhoud.

groet frank

mluyben

#118
Quote from: fgroen on March 20, 2006, 09:41:16
Aansluitterminals aan de voorkant?  ???  ;D
Ik bedoelde natuurlijk de bas poort....

Op frank zijn tekeningen is inderdaad al te zien dat de achterste punt massief wordt.
En dat hij er een stuk vanaf gaat zagen om een recht vlak te krijgen o.a voor de aansluit terminals.

Ik zal volgende keer eerst weer eens kijken voor ik reageer   :-[

cve

QuoteVoor de binnenzijde aan de achterkant moet ik nog massieve "balkjes" maken die uitwendig dezelfde vorm hebben als de punt aan de achterkant inwendig (snap je het nog), dit om die ruimte op te vullen zodat ik aan de buitenzijde de achterkant in kan zagen (zoals bij originele cremona) maar dat ik ook nog voldoende wanddikte overhoud.

Ik snap wel wat je wilt maar het lijkt mij een wat omslachtige manier. Vooral hoe je dit er weer strak passend ingaat krijgen lijkt mij niet zo simpel te doen met die ronding erin. ::) Ik laat me verassen ;D

Co

franks

om die achterzijde gedeeltelijk massief temaken (daar waar nodig), heb ik iets bedacht met een mal met de juiste radius.
ik zet mijn bovenfrees op een speciaal te maken dunne voetplaat die over deze mal (radius) kan schuiven, dan de frees zover laten zakken dat hij de mal net raakt.
In de mal (het worden er twee voor de de geleiding van de balkjes) zaag ik een sparing waarde nu nog haakse balk in past en doorheen kan glijden en met de frees kan ik er een radius aan frezen.

Frank

fgroen

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

cve

Doe je meer dan ik ??? ;D Plaatjes maar Frank als je wilt, dan word het me wel duidelijk. :)

Co

franks

De tekening hierboven is nog van het eerdere ontwerp waarbij de achterkant er inderdaad tegenaan geplakt zou worden, het was dus een los onderdeel.
Inmiddels het ik het plan dus gewijzigd en dat betekent dat ik de zijwanden helemaal door laat lopen tot aan de achterkant, zo ontstaat dus die spitse achterkant.
Wil ik de achterkant er uit laten zien zoals op de bovenstaande tekening, dan moet ik de achterkant dus verticaal onder een hoek gaan inzagen (maximaal iets van 60 mm).
De wanddikte is nu aan de achterkant ongeveer 45 mm (te weinig dus), vandaar dat ik inwendig de achterkant dus massiever moet maken dmv "balkjes" die uitwendig dezelfde vorm hebben als de achterkant inwendig, zodat dit in elkaar past.
Klinkt ingewikkeld maar dat is het ook ;D

Als ik de mallen klaar heb post ik wel wat fotos om eea duidelijker te maken.

Frank

franks

vandaag de massieve balkjes gemaakt voor de achterkant, in eerste instantie van 2x22 mm mdf maar dit bleek geen succes omdat de scherpe punt tijdens het frezen afbrak.
Hierna een nieuwe gemaakt van 3 lagen multiplex op elkaar gelijmd.

Frank