Bohlender & Graebener

Started by jeroenkv, February 23, 2006, 21:01:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jeroenkv

Heeft iemand hier wel eens wat mee gedaan?
http://www.partsexpress.com/pe/pshowdetl.cfm?&PartNumber=264-712&DID=7
De Neo8 PDR versie lijkt de beste keus van de twee: http://www.partsexpress.com/pdf/264-713.pdf
Goed inzetbaar vanaf 400hz met -12db, dus zeker met een -24db actief filter. Een open baffel van 35 X 35 cm zou goed moeten zijn.
Zou de aanbevolen notch voor de 12khz piek voldoende correctie zijn?

fgroen

Ja. Wel eens naar gekeken, en net als jij in de verleiding geweest...  ;)

Deze jongen gebruikt ze in speakers die niet lullig zijn.

Op zijn minst leuk om een paar aan te schaffen, voor de prijs hoef je het niet te laten.  O0
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

jeroenkv

Quote from: fgroen on February 24, 2006, 10:31:40
Ja. Wel eens naar gekeken, en net als jij in de verleiding geweest...  ;)

Deze jongen gebruikt ze in speakers die niet lullig zijn.

Op zijn minst leuk om een paar aan te schaffen, voor de prijs hoef je het niet te laten.  O0

Ik kan ze 2ehands kopen, dus dat is helemaal goed!

Ze zitten ook in de Van Duppen speakers die bij de Audiofabriek staan (prijzig). Ze zijn daar alleen niet dipole toegepast, maar in een kast. Beetje vreemd want dat doe je normaal om meer laag te krijgen volgens de website van B&G (gaat tenkoste van de ruimtelijkheid).

Ik vraag mij alleen af of de aanbevolen notch op 12khz voldoende correctie is?

jeroenkv

#3
Als ik naar de Neo8 PDR kijk en het baffle verlies + dipole afval compenseer met een baffle van 35cm kan dit wel eens heel mooi uitkomen (tot 350hz)!! De notch op 12khz is wel nodig, dus misschien is wel een tweeter (Neo3) nodig voor het hoge hoog.

Nu nog wachten tot de persoon waarvan ik ze kan kopen terug is van vakantie!!  :( Iemand nog goede tips voor open baffle?

fgroen

Quote from: jeroenkv on February 26, 2006, 14:45:40
Iemand nog goede tips voor open baffle?

Gewoon doen.. :-)

Afhankelijk van de laagste frequentie die je wilt weergeven moet je de grootte aanpassen. Linkwitz heeft dacht ik wel een berekeningetje op zijn website staan.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

jeroenkv

Ik heb de Neo8's draaien in een open baffle van 32 bij 35 cm. Filtering is actief (-24db) naar mijn baskasten (Scanspeak 25W8567-SE's). Dit klinkt erg goed; de muziekbeleving is erg groot. Ik denk dat dit komt door minder faseverschuivingen (1 unit voor 350 - 18000hz) en het dipole concept (klankt heeft veel van een ESL).

Valt mij zeker niet tegen!! Nu maar eens rustig verder tunen.

fgroen

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

jeroenkv

Quote from: fgroen on March 13, 2006, 13:50:00
Cool!!!

Foto's!!  ;D

Die hou je te goed, want deze baffles zijn gewoon niet mooi. Ik ga goede maken die aan de bovenkant rond zijn. Lijkt mij beter mbt difractie. Verder ga ik ze dan bekleden met vilt.

fgroen

Welk aktief filter gebruik je?
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.


fgroen

Cool.  8)

Dat zijn de goeie. Ik heb voor mijn systeem 2x SAW 30.3 (2xAW-200)   ;D

Heb je de eindversterkers ook van THEL?
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

jeroenkv

Quote from: fgroen on March 14, 2006, 15:49:56
Cool.  8)

Dat zijn de goeie. Ik heb voor mijn systeem 2x SAW 30.3 (2xAW-200)   ;D

Heb je de eindversterkers ook van THEL?

Nee, een Array S-1 voor het mid en hoog en een Rotel voor het laag. Hoe ziet jouw systeem er uit? Alles Thel?

Misschien dat ik voor het mid/hoog een buizenversterker wel mooi vind. Het laag kan dan met de Array, maar de nieuwe Hypex-en zijn ook erg mooi!!

fgroen

Bij mij is ook niet alles THEL.

Ik ben een tijd geleden tot de ontdekking gekomen dat verschillende eindbakken wel een strak resultaat geeft, maar er is toch een homogeniteit die ontbreekt.

Dus nu een CAV-150 van Classé.  8) Deze 6x150W eindbak combineert rust, detail en subtiliteit met drive en brute dynamiek. Ben ik erg tevreden mee, maar het bloed kruipt altijd waar het niet gaan kan.

Die UcD versterkers van Hypex zijn inderdaad erg interessant.

Desalniettemin kijk ik altijd uit naar iemand die ervaring heeft met die THEL eindtrappen. Ik verwacht daar serieuze kwaliteit van.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

jeroenkv

Quote from: fgroen on March 14, 2006, 17:32:04
Bij mij is ook niet alles THEL.

Ik ben een tijd geleden tot de ontdekking gekomen dat verschillende eindbakken wel een strak resultaat geeft, maar er is toch een homogeniteit die ontbreekt.

Dus nu een CAV-150 van Classé.  8) Deze 6x150W eindbak combineert rust, detail en subtiliteit met drive en brute dynamiek. Ben ik erg tevreden mee, maar het bloed kruipt altijd waar het niet gaan kan.

Die UcD versterkers van Hypex zijn inderdaad erg interessant.

Desalniettemin kijk ik altijd uit naar iemand die ervaring heeft met die THEL eindtrappen. Ik verwacht daar serieuze kwaliteit van.

Ik meen dat in een paar nieuwe monoblokken van Classé UdC modules zitten.

Je hebt gelijk met de versterkers als het om mid en hoog gaat. Bij het laag is het veel minder kritisch, maar misschien een extra Array S-1 voor het laag.....  ::) Staan alleen niet veel te koop. :(
Buizen spreken mij na het bezoek aan Stefan ook erg aan!!



fgroen

Quote from: jeroenkv on March 14, 2006, 17:48:50
Ik meen dat in een paar nieuwe monoblokken van Classé UdC modules zitten.

Oh. Wist ik niet. Als dat zo is, kun je beter bij Hypex shoppen dan bij Classé.  ;D

Mijn CAV-150 doet nog braaf alles analoog. (ik heb hem uiteraard al open gehad)  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

jeroenkv

Ik heb bij de Neo8's een notch filter (volgens fabrieks specificaties) op 12khz. Waarden zijn 10uf voor de C, 3,3 ohm voor de R en 0,02mh voor de spoel. Ik gebruik nu basis componenten, dus niet echt "high end". Welke van de 3 componenten heeft het meeste invloed op de klank? Kan ik b.v. het best eerst de C voor een goede Mundorf vervangen?

fgroen

Helemaal raak.

Ik denk dat die spoel niet zo heel veel doet. (staat toch al een R van 3,3 Ohm mee in serie). C's doen altijd dingen met het signaal, dus een klankmatig goede C heeft zeker invloed.  8)

Wel een leuke exercitie, die notch-kring. Aan de ene kant ondergraaft het een beetje de aktieve gedachte, aan de andere kant is het misschien wel de beste keuze van noodzakelijk kwaad.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

jeroenkv

Quote from: fgroen on March 15, 2006, 10:40:11
Helemaal raak.

Ik denk dat die spoel niet zo heel veel doet. (staat toch al een R van 3,3 Ohm mee in serie). C's doen altijd dingen met het signaal, dus een klankmatig goede C heeft zeker invloed.  8)

Wel een leuke exercitie, die notch-kring. Aan de ene kant ondergraaft het een beetje de aktieve gedachte, aan de andere kant is het misschien wel de beste keuze van noodzakelijk kwaad.

De notch zou beter in het actieve domein kunnen liggen, maar hoe doe je dat in een Thel filter?  :-\
De passieve notch is conform fabrikant, maar heeft één nadeel. Het freq bereik loopt nu nog tot 18000hz ipv 20000hz (voor wat het waard is). Misschien kan een notch actief smaller?

fgroen

Quote from: jeroenkv on March 15, 2006, 13:23:29
De notch zou beter in het actieve domein kunnen liggen, maar hoe doe je dat in een Thel filter?  :-\

THEL heeft van die mooie "Equalizermodulen"8)
Kun je gewoon instellen: hoogte van de notch, welke centerfrequentie en de Q-factor van de notch.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

jeroenkv

#19
Quote from: fgroen on March 15, 2006, 16:04:14
THEL heeft van die mooie "Equalizermodulen"8)
Kun je gewoon instellen: hoogte van de notch, welke centerfrequentie en de Q-factor van de notch.

Ziet er goed uit, maar wel vrij prijzig (kan ook 2 Mundorf silver/oils nemen)!! De actieve notch is niet echt smaller dan de passieve notch? Craag mij af wat het kwaliteitsvoordeel zal zijn.  :-\

fgroen

Quote from: jeroenkv on March 15, 2006, 16:23:19
Ziet er goed uit, maar wel vrij prijzig (kan ook 2 Mundorf silver/oils nemen)!! De actieve notch is niet echt smaller dan de passieve notch? Craag mij af wat het kwaliteitsvoordeel zal zijn.  :-\

Is inderdaad de vraag wat het voordeel is. Flexibiliteit is denk ik het hoofd voordeel. Als je een iets andere bandbreedte of center frequentie van je notch wilt, moet je meteen andere spoelen en C's gaan halen. Maar eenmaal de juiste waarden hebbend kun je voor hetzelfde geld inderdaad errug mooie C's kopen.

Probleem met een passieve notch-tak is dat je toch de demping van je unit vermindert. De eindversterker heeft dan immers minder controle over de unit. Ik heb hier nooit concrete experimenten mee gedaan. Kan ik wel eens doen als ik weer aan mijn filter ga schroeven om hem af te stemmen op mijn nieuwe systeem (moet eerst af  O0)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

jeroenkv

#21
Quote from: fgroen on March 16, 2006, 10:13:28
Is inderdaad de vraag wat het voordeel is. Flexibiliteit is denk ik het hoofd voordeel. Als je een iets andere bandbreedte of center frequentie van je notch wilt, moet je meteen andere spoelen en C's gaan halen. Maar eenmaal de juiste waarden hebbend kun je voor hetzelfde geld inderdaad errug mooie C's kopen.

Probleem met een passieve notch-tak is dat je toch de demping van je unit vermindert. De eindversterker heeft dan immers minder controle over de unit. Ik heb hier nooit concrete experimenten mee gedaan. Kan ik wel eens doen als ik weer aan mijn filter ga schroeven om hem af te stemmen op mijn nieuwe systeem (moet eerst af  O0)

Voor het laag heb je een goed punt, maar voor het hoog? Ik blijf bij de passieve variant, die is conform fabrieksspecificaties. Wel eens interessant om het verschil te kunnen horen.

Wat klinken die Neo8's toch goed!!!!! Ik zit met plezier te luisteren. Zo coherent, echt mooi in balans met een mooie transparante klank. Daar hebben meerweg systemen toch echt moeite mee.