Chello HDTV ?

Started by searcher, February 21, 2006, 15:52:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bengbeng

Btw, Kanaal Digitaal doet het ook zeker niet dus de mogelijkheden worden nu wel érg beperkt.  :(
Pioneer Kuro KRP-500M & 4280XA | Dreambox 8000 | UPC HDTV-DVR mediabox

spotmatic

En dat zet tevens het 4:3 verhaal van de NOS wel in een ander daglicht. Het verwijzen naar de kabelaars voor het 16:9 signaal wordt dus een drogreden.
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

Bengbeng

Het is bijna ongelofelijk. In sommige landen is HD gemeengoed, en in veel landen breedbeeld. Hier kijken we nog
nèt geen zwart/wit.  ;D

Btw: "Verschillende welingelichte bronnen melden ons dat de chef sport bij de NOS een fervent 4:3 aanhanger is die de overgang naar 16:9 zo lang mogelijk tegen probeert te houden."

http://www.dvd.nl/nieuws.php?id=2252
Pioneer Kuro KRP-500M & 4280XA | Dreambox 8000 | UPC HDTV-DVR mediabox

HAL

Quote from: Bengbeng on May 15, 2006, 16:32:37

Btw: "Verschillende welingelichte bronnen melden ons dat de chef sport bij de NOS een fervent 4:3 aanhanger is die de overgang naar 16:9 zo lang mogelijk tegen probeert te houden."

Ik zit redelijk dicht bij het vuur en ik heb dit al vaker gehoord. Volgens mij gaat het om de grote Martijn Lindenberg zelf.

MrG

Ik vind dit echt ongeloofelijk. Ze krijgen het nota bene in 16:9 aangeleverd. Knippen ze gewoon wat van het veld af. Zeker bij voetbal is dat erg. De regiseur kiest de beelden die doorgezonden worden en maakt een keuze uit 16:9 aanbod. En echt niet alles speelt zich af in het midden van het beeld. Zeker mooie loopacties en dergelijke.

En met betrekking tot de opmerking dat er nog meer 3:4 beeldschermen zijn hebben ze ook niet goed doordacht. Als ik bij mezelf ga kijken heb ik 3 TV's waarvan er maar een breedbeeld is. Dat is denk ik bij veel huishoudens zo. Een ding is wel zeker. En dat is dat het voetbal bij mij op de BB wordt gekeken. En dat gebeurd bij alle huishoudens die in de zelfde situatie zitten. Dus er zijn misschien nog wel meer "gewone" TV's in de omloop, maar ik denk dat het meest wordt gekeken op BB.
Pioneer 436XDE/Marantz DV7600/Marantz SR7500/Mordount Short Genie/Mission M30i/ Spirit of High Silver SK/ Audio Quest interlinks, HDMI, component etc / Oehlbach SW kabel

HAL

Quote from: MrG on May 15, 2006, 23:23:51
Ik vind dit echt ongeloofelijk. Ze krijgen het nota bene in 16:9 aangeleverd. Knippen ze gewoon wat van het veld af. Zeker bij voetbal is dat erg. De regiseur kiest de beelden die doorgezonden worden en maakt een keuze uit 16:9 aanbod. En echt niet alles speelt zich af in het midden van het beeld. Zeker mooie loopacties en dergelijke.

De cameramensen hebben, voor zover ik weet, een 16:9-zoeker met een 4:3-kader erin. Ze hebben de opdracht om alle acties binnen het 4:3-kader te houden. Als het goed is, mis je dus niks.

Quote from: MrG on May 15, 2006, 23:23:51En met betrekking tot de opmerking dat er nog meer 3:4 beeldschermen zijn hebben ze ook niet goed doordacht. Als ik bij mezelf ga kijken heb ik 3 TV's waarvan er maar een breedbeeld is. Dat is denk ik bij veel huishoudens zo. Een ding is wel zeker. En dat is dat het voetbal bij mij op de BB wordt gekeken. En dat gebeurd bij alle huishoudens die in de zelfde situatie zitten. Dus er zijn misschien nog wel meer "gewone" TV's in de omloop, maar ik denk dat het meest wordt gekeken op BB.

Ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt!

Shorty

Lees ook het artikel van NOS-directeur Gerard Dielessen op de Forumpagina van De Volkskrant (16 mei). Hij geeft als argument om het WK in 4:3 uit te zenden dat de meeste mensen nu eenmaal een smal scherm hebben, en verklaart dan dat de NOS ná het WK "steeds meer uitzendingen in 16:9" gaat verzorgen. "In de afgelopen periode hebben we bovendien al veel evenementen, zoals De Stembus tijdens de gemeenteraadsverkiezingen, de doop van prinses Amalia, de 4 mei-herdenking en onder andere het concert op de Dam in breedbeeld uitgezonden." Verder deelt hij mee dat de aankomende Champions League in BB zal worden vertoond - alsof het argument dat de meeste mensen nog steeds in smalbeeld kijken opeens niét meer opgaat! En "er wordt gewerkt aan een richtlijn die ertoe moet lijden dat steeds meer televisieprogramma's  in dat formaat [BB] worden uitgezonden." (Hou me vast of ik bega een ongeluk.... >:D Ze gaan er over vergaderen. In 2006! Om te kijken of in Nederland meer breedbeeld moet worden ingevoerd.)
Tegelijkertijd, zo schrijft Dielessen, "zijn wij bij de NOS druk bezig [ :P] ons als eerste in Nederland voor te bereiden op de daarop volgende en logische stap na de introductie van breedbeeldtelevisie: high definition tv (hdtv)." Jawel, bij de NOS werkt men zelfs aan een 'masterplan hdtv'! "We verwachten dat we de komende jaren grote (sport)evenementen al in high definition kunnen gaan uitzenden."

In het hele artikel wordt dus nergens duidelijk waarom ná het WK Voetbal wél in breedbeeld wordt uitgezonden, maar dat WK zelf niet. Want natuurlijk zal ook na het WK nog steeds de overgrote meerderheid van de tv-schermen in Nederland een beeldverhouding van 4:3 hebben....

Het artikel eindigt met twee onbegrijpelijke zinnen: "Het NOS-besluit moet dus worden gezien als een investering in de toekomst. De NOS is immers van en voor iedereen."

Wie dát snapt mag het zeggen.  :o

VrGr,

Bart J.

spotmatic

Na het lezen van dat artikel kun je niet anders dan andermaal een mail sturen naar alle verantwoordelijken. De argumenten die worden aangedragen zijn totaal niet valide en, zoals de vorige poster al heeft gezegd, zelfs tegenstrijdig. Het kan dan ook niet anders of er is iemand die met alle geweld bij 4:3 wil blijven.

Ik kan er nog steeds met mijn verstand niet bij dat dit in 2006 nog mogelijk is... De keuze tussen 4:3 en 16:9 had naar mijn mening helemaal niet gemaakt mogen worden: 16:9 is het voor de hand liggende formaat, zeker bij het WK waarbij je zoveel mogelijk van het speelveld wilt zien en niet alleen het midden deel waarin de bal zich bevindt.
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

jaco

Zouden ze niet als verassing de voetbalvelden in 4:3 uitgevoerd hebben  ;D
Dan is de beslissing wel logisch  ;)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

rijstfj

#109
 
Quote from: jaco on May 16, 2006, 10:46:45
Zouden ze niet als verassing de voetbalvelden in 4:3 uitgevoerd hebben  ;D
Dan is de beslissing wel logisch  ;)

;D ;D

searcher

Quote from: jaco on May 16, 2006, 10:46:45
Zouden ze niet als verassing de voetbalvelden in 4:3 uitgevoerd hebben  ;D
Dan is de beslissing wel logisch  ;)

;D

                                                                          Searcher



MrG

Quote from: jaco on May 16, 2006, 10:46:45
Zouden ze niet als verassing de voetbalvelden in 4:3 uitgevoerd hebben  ;D
Dan is de beslissing wel logisch  ;)

Ik denk wel dat het nederlands elftal dan een grotere kans maakt om het te winnen ;)
Pioneer 436XDE/Marantz DV7600/Marantz SR7500/Mordount Short Genie/Mission M30i/ Spirit of High Silver SK/ Audio Quest interlinks, HDMI, component etc / Oehlbach SW kabel

allard

De STER zal dit niet leuk vinden, iedereen die 16:9 wil kijken schakelt over naar de BBC......

donaldk

UPC/chellomedia vindt dit weer wel leuk.

jaco

Nou mijn inschrijving op UPC HDTV is duidelijk bijde verkeerde afdeling gekomen. Wat vindt ik op de deurmat: Digital SDTV informatie pakket, en ze komen het binnen 2 weken langsbrengen (de postbode)

Net of ik daar op zit te wachten.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Shorty

Op het SatPlaza weblog staat nu dat Mark Zellenrath van UPC verklaard heeft dat de HD-kabeldecoders van UPC vóór het WK Voetbal beschikbaar zullen zijn. "UPC gaat er vooralsnog vanuit dat enkele duizenden, maar zeker niet meer dan 10 duizend, UPC-abonnees de start van het WK-Voetbal in HD kwaliteit zullen kunnen bekijken."

Bron.

VrGr,

Bart J.

bmateijsen

Hij mag wel gaan opschieten met uitleveren en communiceren dan... ::)

Quote from: Shorty on May 18, 2006, 12:35:10
Op het SatPlaza weblog staat nu dat Mark Zellenrath van UPC verklaard heeft dat de HD-kabeldecoders van UPC vóór het WK Voetbal beschikbaar zullen zijn. "UPC gaat er vooralsnog vanuit dat enkele duizenden, maar zeker niet meer dan 10 duizend, UPC-abonnees de start van het WK-Voetbal in HD kwaliteit zullen kunnen bekijken."

Bron.

VrGr,

Bart J.

jaco

Laat ze die dingen alleen aan mensen geven die het ook daadwerkelijk in echt HD kunnen zien, dan hebben ze er eerst wel genoeg. Dus iedereen met een simpele 1280x720 weergever krijgt hem eerst niet  ;D
CRT Rules
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Shorty

Quote from: jaco on May 18, 2006, 13:35:22
Laat ze die dingen alleen aan mensen geven die het ook daadwerkelijk in echt HD kunnen zien, dan hebben ze er eerst wel genoeg. Dus iedereen met een simpele 1280x720 weergever krijgt hem eerst niet  ;D
CRT Rules

De UPC HD-decoders krijgen alleen scart- en hdmi-uitgangen, dus géén RGB (of alleen RGB via scart)...

VrGr,

Bart J.

jaco

Quote from: Shorty on May 18, 2006, 14:00:31
De UPC HD-decoders krijgen alleen scart- en hdmi-uitgangen, dus géén RGB (of alleen RGB via scart)...

VrGr,

Bart J.
Oh, dan moet ik ook nog HDCP er tussenuit gaan sleutelen ? OF HD-SDI erin solderen
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Shorty

Ik dacht dat bij aanvang nog geen HDCP werd aangezet. Maar op den duur..... >:D

VrGr,

Bart J.

Eric

Quote from: Shorty on May 21, 2006, 18:50:24
Ik dacht dat bij aanvang nog geen HDCP werd aangezet. Maar op den duur..... >:D

Nog maar een keertje dan ;) :

Consumentenapparatuur met een HDMI uitgang MOET VERPLICHT versleuteling met HDCP toevoegen aan elk signaal dat een resolutie heeft hoger dan 480i of 576i. Of er HDCP wordt toegepast heeft dus niets met het signaal te maken, elke DVD-speler met HDMI en upsampling die je nu koopt werkt ook alleen als je een TV met HDCP hebt, en DVD is van vér voor het HDCP tijdperk. HDCP is dus geen optie die al dan niet in het signaal ingebouwd zit, het is een versleutelde verbinding tussen bron en weergever, verplicht bij apparatuur met HDMI.

spotmatic

#122
Is wat voor HDMI geldt ook van toepassing op DVI? Ik vraag dit, omdat mijn Snazio weigerde CSS-beveiligde content over DVI af te spelen (uiteraard is dat probleem er nu niet meer >:D )
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

Eric

Quote from: spotmatic on May 22, 2006, 09:10:25
Is wat voor HDMI geldt ook van toepassing op DVI? Ik vraag dit, omdat mijn Snazio weigerde CSS-beveiligde content over DVI af te spelen (uiteraard is dat probleem er nu niet meer >:D )

Nee, bij DVI is HDCP optioneel, en wordt het meestal ook apart op het apparaat aangegeven als HDCP ondersteund wordt (zie onderstaande afbeelding van een Denon DVD-speler):


Shorty

#124
Quote from: Eric on May 22, 2006, 09:07:06
Nog maar een keertje dan ;) :

Consumentenapparatuur met een HDMI uitgang MOET VERPLICHT versleuteling met HDCP toevoegen aan elk signaal dat een resolutie heeft hoger dan 480i of 576i. Of er HDCP wordt toegepast heeft dus niets met het signaal te maken, elke DVD-speler met HDMI en upsampling die je nu koopt werkt ook alleen als je een TV met HDCP hebt, en DVD is van vér voor het HDCP tijdperk. HDCP is dus geen optie die al dan niet in het signaal ingebouwd zit, het is een versleutelde verbinding tussen bron en weergever, verplicht bij apparatuur met HDMI.

Volgens mij zit je er naast.... (maar ik kan me vergissen.... :P  ;D ) HDMI is een verbindingstechniek; de content-leverancier kan in zijn signaal desgewenst een HDCP-vlag aanzetten. De HDMI-website noemt HDCP zelfs niet bij de specs! En HDMI-kabels worden toch al een tijdje gebruikt in installaties waar HDCP volgens mij niet aan staat....?

Quote1. All-digital gives the highest quality available.
HDMI is the only interface in consumer electronics that can carry both uncompressed high-definition (HD) video and uncompressed multi-channel audio in all HD formats including 720p, 1080I and even upcoming 1080p. An all-digital, uncompressed signal translates into the highest quality video and audio, seen and heard, direct from the source.

2. A single cable connection means no more confusion, no more tangled cable mess
Since HDMI carries all channels on video and audio, there is only one cable to plug into any HDMI-enabled source and display device. No more complicated cable set-up when installing your home theater system, and no more ugly cable mess behind your components.

3. Integrated remote provides simple control of your system.
HDMI has built-in intelligence that can automatically configure your system on demand. When utilizing this feature, with the click of a single button, your remote control can tell your HDMI-linked system which components to turn on or off to view a DVD, listen to a CD, or watch cable or satellite TV.

4. Automatic format adjustment matches content to preferred viewing format.
Content comes in a variety of sizes, resolutions and formats. HDMI systems will automatically configure to display the content in the most effective format. If cable TV content jumps from 16:9 format to standard 4:3, an HDMI-enabled TV can automatically adjust to match the ideal format.

5. PC compatibility enables viewing of your PC data on you HDTV
HDMI-enabled devices are backwards compatible with the broad array of DVI-based PCs so you can display PC gaming or entertainment content on your HDTV.

HDMI is fully compatible with DVI (Digital Visual Interface).
TVs with HDMI will display video received from existing DVI-equipped products, and DVI-equipped TVs will display video from HDMI sources such as set-top boxes, DVD players, A/V receivers and other home theater and entertainment components.

VrGr,

Bart J.

edit: hierbij een citaat van Leslie Chard, president van de organisatie die HDMI-licenties verstrekt:
QuoteAdditionally, please note that HDCP is not licensed (or required) by HDMI, but is licensed by Digital Content Protection, LLC, a subsidiary of Intel (www.digital-cp.com).
Bron: Secrets of Hometheatre.

I rest my case.  ;D

VrGr,

Bart J.