Afstellen voor DVD-A/SACD.

Started by J.A.F._Doorhof, November 2, 2002, 00:09:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Ben wel eens benieuwd hoe jullie dat doen.
Ik gebruik een dB meter en een speciale test DVD-A voor het instellen van de pre-amp (een Sony TA-P9000ES, analoge 5.1 switcher).

Maar ik hoor veel mensen klagen over het niet kloppen van DVD-A of multitracks SACD's, die hebben dan OF via de interne patronen ingesteld (die volgens mij alleen voor DD en DTS werken) en niet via speciale DVD-A's of SACD's.

Dus, brand maar los.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

blue-eyes

Zodra ik mijn nieuwe center binnen heb, ga ik weer testen en afstellen. Met de huidige klinkt het niet, luister dus stereo.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Stevie

Hmm, waar trek ik zo'n test-DVD-A vandaan?

Gr,
Steef
.signature: file not found

jaco

#3
Er is een leuke disc van het label MDG. Daar staan testsignalen op in DD 5.1 en DVD-A 5.1 Onder andere ze functie om een phantom side te maken had ik nog niet eerder gehoord.

Verder is dit een interessante DVD omdat er gebruik gemaakt word van het 2+2+2 systeem, dus hoogtekanalen. Misschien ook leuk om eens speakers op je Links en Rechts te stapelen om dat uit te proberen.

http://www.mdg.de/dvdd.htm
Ik heb hem vorig jaar op de VAD show gekocht, toen was dhr dabringhaus daar om demo's van 2+2+2 te geven.
waar hij nu in nederland te krijgen is ?

Ik moet zelf nog even wachten voordat ik weer met multikanaals aan de gang kan. Overigens heb ik wel vetrouwen dat mijn interne patronen ook DVD-A en SACD wel goed afhandelen. Dit door de digitale link tussen de DVD-A speler en versterker.
Maar gelukkig kun je met een Meridian een nieuwe preset maken voor bijvoorbeeld SACD waar de center, rear en side apart in te stellen zijn. Dus zelfs al wijkt de analoge input wat af per kanaal, kun je het toch goed afstellen.

Als je het zuiver analoog door je versterker laat lopen is het hopenlijk een bypass in je versterker, en dan moet je wel een test disc hebben. Tenzij de speler inderdaad over een patroon voor afstellen van DVD-A/SACD beschikt.

Jaco

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Stevie

Er is nu een RSP-1066 + RDV-1080 combo onderweg. Beide hebben ingebouwde testtonen, en ik ga ervan uit dat de analoge inputs analoog gebypassed worden, uitgezonderd bass-management naar de sub (die ik niet heb). Ik weet alleen niet hoe goed de testtonen in dit soort apparaten zijn, en of ik dus beter de testsignalen van dit soort DVD's kan gebruiken...

Gr,
Steef
.signature: file not found

Henk

Een andere interressante test/sampler DVD-Audio is The Ultimate DVD Surround Sampler & 5.1 Set-Up Disc van Chesky. Hierop staat o.a. een serie Bass-management/integratie testen.

Ik heb 'm zelf vanuit de USA laten komen, maar ik heb de schijf intussen ook al in de bakken van de Mediamarkt (Rotterdam Centrum) zien staan.

jaco

Klinkt die wat goed henk ? Die is ook wel interessant - heeft chesky zijn hoogtekanalen systeem.

Ook maar eens bij de MM kijken (Amsterdam dan)
Ik wist niet dat ze R1 DVD's hebben daar. ? OF DVD-A in het algemeen.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Henk

QuoteKlinkt die wat goed henk ? Die is ook wel interessant - heeft chesky zijn hoogtekanalen systeem.

Het setup-gedeelte heeft niet de fancy interface van een AVIA of 'Ultimate DVD platinum' (het is slechts een serie tracks), maar het bevat wel een aantal esentiele tests. De enige 'maar' is het volume van de pink-noise van de channel-level tests: die zijn minder luid dan de commentaarstem. De disc bevat testsignalen voor 5.1 en 6.0 systemen. De demonstratietracks zijn 2.0, 4.0 en 6.0 (6.0 heeft twee zij-hoogtekanalen).

De demonstratietracks bevatten een selectie uit de brede selectie van de Chesky-stal. Zelf ben ik 'verliefd' geworden op het nummer 'Captain Courageous' van Carla Lother. Ik heb daarintussen ook een SACD van gekocht (maar kan die momenteel alleen nog maar als normale Audio-CD gebruiken).

Zie AudioRevolution.com voor een 'echte' review.

QuoteIk wist niet dat ze R1 DVD's hebben daar. ? OF DVD-A in het algemeen

DVD-Audio discs bevatten geen regiocodering (maar daarentegen wel een encryptiesysteem, waarmee bepaalde series DVD-Audio spelers geweigerd kunnen worden). Bij de Media-Markt staan de DVD-Audio discs meestal 'verstopt' bij de Muziek-DVD's of bij de 'Special Interest' DVD's.

jaco

Gisteravond naar de MM in Amsterdam geweest.

Daar hebben ze in de demo ruimte van surround wat SACD en DVD-A staan. helaas de disc van Chesky niet. Moet maar eens bij RAF (de winkel, niet de persoon) kijken. Daar zijn ze wel duur, maar hebben meestal dit soort dingen wel.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Henk

Je kunt 'm wellicht ook via het internet bestellen. Helaas zit deze disc niet in het assortiment van de meeste internetwinkels. Zelf heb ik 'm gekocht via de site van digitalaudioguide.com, maar wellicht kun je via Google wat andere adresjes vinden