pandora, een slimme internet radio?

Started by )p(, February 19, 2006, 17:41:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

)p(

Wie heeft er hier wel eens met pandora gespeeld?

www.pandora.com

Pandora is een internet radio station dat zich aanpast aan jouw smaak. Op zich niets nieuws. De meeste zullen hier bijvoorbeeld wel lastfm kennen. Toch is er een groot verschil. Niet de gebruikers input maar een database waarin honderduizenden songs zijn opgenomen die op muziekale eigenschappen zijn onderzocht vormt de basis. Je start met een band of een song die in de database aanwezig is en vervolgens zoekt pandora in de database naar songs die overeenkomstige kenmerken vertonen. Je kunt de selectie van songs beinvloeden door aan te geven of een song bevalt of juist niet en door nieuwe bands en songs aan het station toe te voegen.

Wat mij als eerste opviel is dat wanneer je met een liedje begint de liedjes die pandora vervolgens speelt inderdaad op verschillende eigenschappen duidelijk op elkaar aansluiten. Soms ook verassende maar als je erover nadenkt toch logische combinaties. Erg leuk!

Echter wanneer ik het station met meer favoriete bands en songs ging uitbreiden begon wat pandora speelt steeds meer te lijken op wat ik normaal ook op lastfm voorbij hoor komen. Ik zie dan ook geen reden om over te stappen op pandora. Een sociaal netwerk systeem is denk ik sowieso op lange termijn veel flexibeler en beter instaat om nieuwe muziek mee te ontdekken.

peter

Shorty

Betekent dit dat Pandora (en ook lastfm) je smaak vernauwt, in plaats van dat het die langzamerhand verbreedt?

VrGr,

Bart J.

Vampire

Ik gebruik Pandora vaak op school, in de mediatheek...

Ik vind t wel lekker, je vult een nummer in, waar je op dat moment zin in hebt, en het station zoekt zelf nummers die erop lijken..
Geen omkijken meer na..
Pro-ject Debut II met Grado Gold | Cambridge Audio Evo 75 |  KEF LS50
Epson EH TW-650
Grado SR80

Minimalism: it's the least you can do.

)p(

Quote from: Shorty on February 20, 2006, 09:24:05
Betekent dit dat Pandora (en ook lastfm) je smaak vernauwt, in plaats van dat het die langzamerhand verbreedt?

VrGr,

Bart J.


Lastfm verbreedt in iedergeval omdat je smaak altijd slechts maar voor een gedeelte met je neighbours overlapt. Het is echt een sociaal netwerk van voorkeuren dat constant in beweging is. Het systeem zorgt dus voor aardig wat variatie. En in de betaalde versie is er ook een optie om alleen muziek te spelen die je nog niet eerder gehoord hebt.

peter