KPN komt met 60 zenders op IPTV

Started by Marcel_T., February 18, 2006, 19:37:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Marcel_T.


07/02/2006

Er komen ongeveer 60 zenders in het basispakket van ADSL-TV dat KPN voor de zomer gaat introduceren. Dat is bekend gemaakt bij de presentatie van de kwartaalcijfers van KPN. IPTV zal standaard worden aangeboden in combinatie met een Personal Recorder, waardoor klanten tot 100 uur kunnen opnemen en live-tv kunnen pauzeren.

Volgens Webwereld is KPN is er niet in geslaagd om de BBC binnen te halen. "We willen BBC er graag bij hebben", verklaarde KPN-topman Ad Scheepbouwer dinsdagochtend bij de presentatie van de jaarcijfers. "Maar de BBC heeft besloten om de uitzendingen niet door te geven aan nieuwe aanbieders." Waarschijnlijk gaat dit om de zenders BBC 1 en 2 (en evt. 3 en 4), die ook in Digitenne ontbreken. BBC Prime en BBC World zijn wel bij digitenne beschikbaar, en ook speciaal bedoeld voor de buitenlandse (commerciele) markt, maar ook deze ontbreken bij ADSL-TV van KPN. De complete zenderlijst is terug te vinden bij Dutchmedia.

Over tarieven voor ADSL TV is nog nets bekend. Verder heeft KPN een 'niet-bindende intentieverklaring' (wat dat ook waard mag zijn) getekend met Endemol om een joint venture op te richten om Endemol programma's te exploiteren op alle KPN platforms (Digitenne en ADSL)

Aan het eind van 2005 had KPN ongeveer 184.000 digitale TV-abonnees via de ether (zowel Digitenne als KPN-TV)


Bronnen: Planet Multimedia, Persbericht KPN via FD, Broadcastmagazine, Webwereld.
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

BarcoU2man

Ik weet al wel wat KPN voor IPTV gaat rekenen, ik heb voor mijn werk de introductie van KPN's experia box meemogen maken, samen met hun InternetPlus bellen wat ze sinds deze week hebben geintroduceerd, en waar in de zomer o.a. IPTV, en beeldbellen een onderdeel van zullen zijn.
Ik schrok me dood wat KPN voor alles gaat vragen. Ik zal kort een uitleg geven over wat KPN wil gaan doen.

InternetPlusBellen wordt in 4 niveau aangeboden, een versie die begint op € 34,95 tot een pakket van € 79,95 per maand. Wat je voor dit pakket krijgt is een digitale telefoonlijn ( Je 16,95 per maand van je normale vaste lijn verdwijnt wel) en een ADSL2 internet verbinding. Let wel op dat je belkosten hier nog bijkomen, maar daar bied KPN voor bijv. € 10,- per maand onbeperkt bellen naar vaste nummers.
Het IPTV systeem wordt wel in HD kwaliteit aangeboden, MAAR er is een voorwaarde. een Live HD stream verbruikt volgens de compressietechniek van KPN 6-7 Mbit/s. Wat een doorsnee internetlijn op dit moment bij langen aan niet gaat halen. Daarom wordt IPTV al enkel mogelijk bij het abbonement van 54,95 of 79,95 per maand, omdat deze de snelheid volgens KPN aankunnen. Ik zou zeggen tel even mee. Zeg € 54,95 per maand voor internet en bellen. Je wil gratis bellen, 64,95, IPTV Basis gaat waarschijnlijk op 24,95 per maand extra komen, wat je dus minimaal per maand op maarliefst € 90,- gaat brengen !! Beetje veel voor bellen en internetten als Tele2 of Versatel het voor de helft bied.

Buiten de prijs gaat dit hele systeem werken rond de KPN Experia Box. Een soort Wanadoo LiveBox achtig ding, standaard voorzien van een printserver, 54G Wifi, 4 UTP aansluiten, en 2 telefoonaansluiting.


Mijn collega's en ik zijn is gaan rekenen, je Bent HD tv aan het kijken, 6 Mbit data verbruik. Je wordt gebeld 2 Mbit en je bent op je PC aan het surfen downloaden, 4 Mbit. Brengt het totaal op 12Mbit/s. Nu is de ADSL2 standaard maximaal 24 Mbit, maar in de praktijk kom je hier niet aan, dus ik ben erg benieuwd naar de werking van die Experia Box als ik op 2 TV's HD beeld kijk, een telefoontje krijg, en op mijn laptop aan het downloaden ben. Plus wat als je ExperiaBox de geest geeft, kun je dus niet meer bellen, internetten of TV kijken.
En om het helemaal gek te maken word binnenkort ook beeldbellen geintroduceerd, superleuk natuurlijk, alleen moet je wel een nieuw telefoontoestel kopen dat even leuk € 299,- gaat kosten. En dan is deze nog niet eens snoerloos, maar krijg je nog echt een hoorn met een draad en een schermpje waar je inkijkt.


Samengevat zet ik mijn vraagtekens op dit moment nog bij het nieuwe aanbod van KPN. Ik denk dat de prijs nog ver omlaag moet wil de KPN een grotere concurrent voor Tele2/Versatel of Wanadoo of welke dan ook worden

WieboNeo
Looking for a real computer, buy a Mac :-)

eduard


FrankB

Dus tv kijken en bellen gaan direct ten koste van je download snelheid? Leuk met een 100mbit glasvezel lijn, maar met een adsl2 verbinding kan dit niet. Waardeloos dus. Sjonge jonge, wanneer komen gewoon glasvezelverbindingen voor iedereen beschikbaar, dan zijn we van dit amateuristische gedoe af.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

B.J.

Quote from: FrenkB on February 26, 2006, 16:22:39
Dus tv kijken en bellen gaan direct ten koste van je download snelheid? Leuk met een 100mbit glasvezel lijn, maar met een adsl2 verbinding kan dit niet. Waardeloos dus. Sjonge jonge, wanneer komen gewoon glasvezelverbindingen voor iedereen beschikbaar, dan zijn we van dit amateuristische gedoe af.

Probleem is dat je daarvoor de grond in moet naar elke woning. Dit kan dus alleen maar (betaalbaar) in nieuw bouw wijken worden gerealizeerd.

FrankB

Quote from: Bas Janssen on February 26, 2006, 16:31:28
Probleem is dat je daarvoor de grond in moet naar elke woning. Dit kan dus alleen maar (betaalbaar) in nieuw bouw wijken worden gerealizeerd.

Je kunt in ieder geval de mogelijkheid bieden. Ik wil best wat betalen voor zo'n lijn.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

eduard

#6
Volgens mij is kpn daar ook mee bezig voor 1500 euro krijg je een glas vezel en dan een abo voor rond de 300euro permaand krijg je een gig. Ik weet alleen niet waar dit aangeboden wordt.

RuudG

Quoteeen Live HD stream verbruikt volgens de compressietechniek van KPN 6-7 Mbit/s.
Dat wordt dus helemaal niks. Hoe verzinnen ze het  :P

TheM@x

http://www.cityaccess.nl  ;D

Al hoewel men over gewone Coax kabel op korte termijn ook veel meer kan halen dan ADSL.

Just have to wait  8)

riwi

Ik heb testen gezien van VDSL2+ apparatuur waarmee op een normale koperdraad 50Mbit/s down en 20 Mbit/s up gehaald kan worden (tegelijk, 1 km kabel). Dit gaat de volgende stap in KPN's access netwerk worden. Bovendien gaan er waarschijnlijk straatcabinetten (met PSTN/ISDN/ADSL2+/??? borden erin) komen tot waar er dus wel glas komt te liggen. De laatste km moet dus nog via koper, maar dat is met VDSL2+ dus niet zo'n probleem.

Die experiabox / voip netwerk is rommel van Siemens waar KPN mijns inziens een grote fout mee heeft gemaakt. 't is niet eens RFC3261 SIP compliant.

FrankB

Quote from: TheM@x on February 26, 2006, 19:40:41
http://www.cityaccess.nl  ;D

Al hoewel men over gewone Coax kabel op korte termijn ook veel meer kan halen dan ADSL.

Just have to wait  8)

dsl zal het winnen, omdat iedereen een dedicated lijn heeft. Maar het kan niet op de glasvezel in the end ...
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Starred

Quote from: FrenkB on February 26, 2006, 22:11:22
dsl zal het winnen, omdat iedereen een dedicated lijn heeft. Maar het kan niet op de glasvezel in the end ...

Linesharing is toch al lang geen issue meer met kabel?

Bolle

Quote from: riwi on February 26, 2006, 19:48:52
Ik heb testen gezien van VDSL2+ apparatuur waarmee op een normale koperdraad 50Mbit/s down en 20 Mbit/s up gehaald kan worden (tegelijk, 1 km kabel). Dit gaat de volgende stap in KPN's access netwerk worden. Bovendien gaan er waarschijnlijk straatcabinetten (met PSTN/ISDN/ADSL2+/??? borden erin) komen tot waar er dus wel glas komt te liggen. De laatste km moet dus nog via koper, maar dat is met VDSL2+ dus niet zo'n probleem.

Die experiabox / voip netwerk is rommel van Siemens waar KPN mijns inziens een grote fout mee heeft gemaakt. 't is niet eens RFC3261 SIP compliant.

Voor de toekomst plannen van KPN mbt access zie All-IP programma; http://www.kpn.com/kpn/show/id=873572. Maar het huidige model met wijkcentrale's gaat inderdaad veranderen naar streetcabinets dichter bij de gebruikers.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

FrankB

Quote from: Starred on February 26, 2006, 23:18:06
Linesharing is toch al lang geen issue meer met kabel?

Veel wijken werken nog altijd met kabellussen, dus is upscalen het mechanisme. Kabel zal nooit een dedicated verbinding zijn, dsl wel. Overigens lopen beiden tegen hun beperkingen aan uiteindelijk.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

jaco

#14
Quote from: Wiebo_Neo on February 26, 2006, 15:52:40
Je wordt gebeld 2 Mbit
sinds wanneer heb je voor IP telefonie 2 mbit nodig ?
Een ISDN gesprek is 64 kbit, en dat is al niet gecomprimeerd.
Voor IP telefonie rekenen we binnen de netwerk wereld met 16 kbit/s bij een goede codec.

Dus hoe kom jij aan 2 mbit ?
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

FrankB

Quote from: jaco on February 28, 2006, 07:54:59
Dus hoe kom jij aan 2 mbit ?

Hij gaat er denk ik van uit dat z'n vrouw aan het bellen is, en die lult die 2mbit wel vol ;D ;D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

riwi

Als je belt binnen een AllIP/voip netwerk hoef je je niet te houden aan 64kbit speech bandbreedte.
Als je met een softclient/headset belt en je hebt 2 mbit heb je een heel fijne spraakkwaliteit zonder echo en ringing achtige verschijnselen. Daarnaast heb je met SIP nogal wat overhead.
Maar 2 mbit is wat ruim denk ik  ;)

jaco

Quote from: riwi on February 28, 2006, 15:24:05
Als je belt binnen een AllIP/voip netwerk hoef je je niet te houden aan 64kbit speech bandbreedte.
Als je met een softclient/headset belt en je hebt 2 mbit heb je een heel fijne spraakkwaliteit zonder echo en ringing achtige verschijnselen. Daarnaast heb je met SIP nogal wat overhead.
Maar 2 mbit is wat ruim denk ik  ;)
Dus skype werkt niet voor mensen met minder dan 2 mbit bandbreedte  ???

Lijkt me uitermate onzinnig om met 2 mbit te rekenen voor telefonie.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

riwi

Quote from: jaco on February 28, 2006, 16:15:55
Dus skype werkt niet voor mensen met minder dan 2 mbit bandbreedte  ???
Dat zeg ik niet.
Quote from: jaco on February 28, 2006, 16:15:55
Lijkt me uitermate onzinnig om met 2 mbit te rekenen voor telefonie.
Dat doe ik ook niet. :)

zuidwester

QuoteDus tv kijken en bellen gaan direct ten koste van je download snelheid?
voor telefoon is het maar iets van 10kb up/down
ontferm U over ons

BarcoU2man

De 2 Mbit is gebasseerd op de informatie die de persoon van KPN mij gaf. Je hebt een digitale telefoonlijn waarbij inderdaad een andere compressie techniek gebruikt wordt. Ik heb de gesprekskwaliteit zelf nog niet mogen horen, maar volgens KPN wordt het echt een hele vooruitgang op alle opzichten.
Hoewel KPN alles basseerd op het VOIP idee, is dit niet te vergelijken met skype. Maar buiten dat geef ik zelf ook toe dat 2Mb veel is, ik deel enkel wat ik heb gehoord.
We zullen het zelf snel merken...

Sander
Looking for a real computer, buy a Mac :-)

advr


Heeft iemand echt ervaring met de KPN internetbellenplus en de Experia box?

Ik wil dat internet bellen ook maar niet via de pc. Heb nu een Planet abonnement en op het eerste oog zou ik best die experiabox in gebruik willen nemen. 8)

Alle fora al afgestruind naar negatieve dingen. Die zijn er genoeg.  Maar er zullen ook vast positieve verhalen zijn alleen hoor je die nooit. :P

overstappen op een andere provider wil ik eigenlijk niet.

Ad.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

eduard

Ik heb gisteren ipb (internet plus bellen aangevraagt) bij kpn kan je zelf nog niet vertellen of het lekker werkt. Een aantal van mijn colega's zijn er best tevreden mee. En je hoeft helemaal niet je pc te gebruiken om te bellen je kan gewoon je analoge toestellen direct aansluiten op de experia box.

advr



dat je je pc niet meer aan hoeft te hebben had ik gelezen, dat wil ik ook niet. ik hoor wel dat het terug naar af was met analoog bellen en dat het bellen langzaam gaat maar da's denk ik alleen in de eerste dagen totdat alles digitaal is. :o

ik heb nu ook ISDN-1 en daar is nog een firmware update voor de experia box en kan ik niet via de web client erop.

waarschijnlijk ga ik ook over en dan meteen wel met altijd gratis bellen en het standaard abonnement.

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

fv12

heb zelf nu een maand internetplusbellen van kpn het go abo. Bevalt prima zeer stabiel en geen problemen gehad. Enige minpunt is dat je met torrents en p2p tv de bandbreedte zodanig benut dat er te weinig overblijft voor telefonie. Dit kan je verhelpen door het aantal verbinden te beperken, maar ik ga er vanuit dat kpn dit met een firmware oplost.
Ben benieuwd op kpn met pakket aanbieding komt voor internetplusbellen en ip tv.