Het grote Lyngdorf topic

Started by garmtz, February 18, 2006, 09:51:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Staaled

Wat ik mis in het verhaal is het hele cornerwoofer/crossover concept.
De auteurs gaan slechts van de TDA met RP uit in vergelijk met andere amps in een optimale akoestiek/plaatsing luidsprekers.

Het Lyngdorf systeem toont zijn ware gezicht pas icm de W210's of actieve subs  >:D .
In zo'n setup is  Roomperfect dan ook onontbeerlijk ivm de correcties in het laag en delay.

Peter moet uiteraard ook wat breder mikken dan 2.2 systemen en dan is de ultra high ender met aangepaste ruimte en optimale plaatsing een moeilijk te bedienen klant.
Verreweg de meeste systemen zullen m.i. echter profiteren van RP.

Salut,Hipster.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Deleted member

Ik ken de stukjes en het zijn helaas geen echte reviews zoals normaal in het blad worden gemaakt. De verhalen die Myself postte stonden op de eerste bladzijden van de HiFi+ onder de columns.

Ik ben benieuwd of ze nog andere journalisten hebben uitgenodigd trouwens, een paar reviews vind ik wel leuk om te lezen.  :)

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Deleted member

Haha, nee dan zou ik te laat zijn aangezien ik de TDA met RP woensdag weer terug krijg.  ;D Nee, ik vind het altijd leuk om reviews te lezen van apparaten die ik zelf al heb staan, of ze nou positief of negatief zijn, ik lees ze graag. Soms steek ik er iets van op!  :)

myself

leuk stukje wat RP nu eigenlijk doet
Quote
2. While room correction from Tact (and hopefully Lyngdorf)
improves imaging, crosstalk cancellation improves imaging even
more. Room correction improves imaging mainly horizontally (the
lateral dimension), but also improves imaging vertically. That is,
the image becomes more precisely located in the horizontal and
vertical dimension. Moreover, with room correction, the soundstage
may move farther away, improving depth, helping to separate the
sound from the speakers. Crosstalk cancellation does all this and
something more -- it improves imaging in the "depth" dimension. You
can more easily tell how far away from you is a instrument and how
much farther away one instrument is from another. I recall a folk
album which, with normal room correction, sounded very good. The
singer sounded like he was playing a guitar. Both the guitar sound
and the voice were the same distance away. With crosstalk
cancellation, the voice was much farther away than the guitar and it
became apparent that the guitar was played by another musician, not
the singer. Some magazines call this "layered depth." Crosstalk
cancellation produces layered depth in spades.

Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Deleted member

Quote from: myself on August  3, 2006, 22:16:12
leuk stukje wat RP nu eigenlijk doet

Nou verdomd!! Zie mijn topic, dit is precies wat ik ook merkte! Ik word zo waar een goede luisteraar, Garmt zei het al eerder maar nu twijfel ik niet meer!  :D

QuoteWhile room correction from Tact (and hopefully Lyngdorf)
improves imaging, crosstalk cancellation improves imaging even
more. Room correction improves imaging mainly horizontally (the
lateral dimension), but also improves imaging vertically. That is,
the image becomes more precisely located in the horizontal and
vertical dimension.

garmtz

Hé Antoine, ik verwacht wel een review hier van je! ;D  Anders copieer ik je stukje op het Yahoo forum... :P

Deleted member

Quote from: garmtz on August  7, 2006, 17:12:11
Hé Antoine, ik verwacht wel een review hier van je! ;D  Anders copieer ik je stukje op het Yahoo forum... :P

Hey Garmt!! Welkom terug, goede vakantie gehad?  :)

Wat betreft je vraag, ik denk dat je deze topics nog niet hebt gezien:  ;D

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=41321.msg693967#msg693967
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=47343.0

garmtz

Quote from: Antoine on August  7, 2006, 18:34:25
Hey Garmt!! Welkom terug, goede vakantie gehad?  :)

Absoluut, rela-a-a-a-a-xed... ;D

QuoteWat betreft je vraag, ik denk dat je deze topics nog niet hebt gezien:  ;D

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=41321.msg693967#msg693967
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=47343.0

Nope, bedankt voor de links!

myself

die garmt, net van vakantie terug, is hij al de weg kwijt op het forum  ;) ;D >:D
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

garmtz

Moet er weer effe inkomen... ;D  Ben nu weer helemaal bij... 8)

myself

Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Deleted member

Wow, eindelijk!!  ;D Maar ik vind het een goede review, erg eerlijk, grondig, breed en technisch zeer correct!

[EDIT] Deze link naar de review is een directe link: http://www.hifi.nl/recensies.php?id=2783

QuoteTijdens de eerste handvol metingen loopt het percentage het snelst op: bijna altijd tot meer dan negentig, en dat is op zich voldoende voor RoomPerfect om de kamer zijn naarste eigenschappen af te leren. De eerste metingen nemen ook niet meer tijd in beslag dan maximaal twintig minuten. Hierna gaat het percentage nog maar heel langzaam vooruit. Honderd procent bereikt het systeem in de meeste gevallen na vijftien tot twintig metingen.

Het lukt mij inmiddels al met 9 metingen!  :D

Quote"Ik wilde ter introductie van RoomPerfect laten zien wat de kracht was van het nieuwe systeem, en het toevoegen van regelbare voicing had roet in het eten kunnen gooien", zo zegt Lyngdorf nu. Maar inmiddels ziet hij ook wel dat de onmogelijkheid om het nu-perfect lineaire spel naar behoefte te equalizen een spijtige aderlating is. Weliswaar biedt de TDA 2200 na inbouw van RoomPerfect vier voorgekookte tonale instellingen: naast Neutraal ook Soft, DeSharp en Open en elk daarvan in twee sterktes, voor een totaal van zeven tonale instellingen. Maar wilt u meer, dan moest de bijregeling aanvankelijk met extra equalizende hardware gebeuren. Of in software: tijdens de test had ik mijn laptop-met-iTunes voorhanden, waarmee ik binnen het digitale domein wat aan voicing kon doen. Luisteraars die weten wat ze doen, kunnen binnenkort ook weer hardwarematig elke gewenste afstemming creëren: Lyngdorf belooft dat de PC-connectiviteit en de fijngevoelige equalizingmogelijkheden spoedig zullen terugkomen. Dit zal de vorm krijgen van een firmware-update, die ook beschikbaar zal zijn voor bestaande bezitters.

Dit was ook mijn mening, Lyngdorf is het gelukkig met me eens!  ;)

Quote
in het eerste kwartaal van 2007 brengt Lyngdorf twee alternatieve woofers op de markt: een kleinere versie van de W210 en een dun en hoog exemplaar dat weliswaar tegen de muur moet staan, maar niet persé strak in de hoek. De beide nieuwelingen zullen het perfecte lyngdorflaag voor nog veel meer mensen realiseerbaar maken.

Damn! Net nieuwe speakers gekocht aangezien ik geen corner woofers kan plaatsen!  :-\

Quote
Om twee laatste groepen te noemen voor wie het lyngdorfsysteem niet de eerste keuze is: puristen die niet kunnen geloven dat signaalmanipulatie, zelfs digitale, heilzaam kan zijn. Of gelovers in de mantra dat meer geld uitgeven een beter resultaat oplevert. Lyngdorf rekent met die beide noties grondig af.
Quote
Conclusie
Lyngdorfs systeem zet alles op zijn kop. Het maakt hardnekkige audiofiele gemeenplaatsen in een klap tot belachelijk archaïsch bijgeloof. Zoals: dat duurder gelijk is aan beter; dat je om een topkwaliteit installatie heen moet leven (preciezer: dat je je kamer moet volstorten met absobers, diffusers en wat dies meer zij); dat een topinstallatie dure kabels vereist. Wie niet de vrije hand heeft om de woonkamer naar believen tot dedicated luisterruimte om te toveren en/of geen 50.000 euro of meer (over) heeft voor een installatie, haalt met Lyngdorfs installatie en Ikon 2's voor welgeteld 12.640 euro, en ik zeg dit zonder enig voorbehoud: een volwaardig top-end systeem in huis. Aanbevolen, dat is in dit geval het woord niet: een must, dat is gepaster. Muziekliefhebbers die het systeem niet op zijn minst eens aanhoren, doen zichzelf tekort.

Whoehahaha...  >:D

Shorty

Quotepuristen die niet kunnen geloven dat signaalmanipulatie, zelfs digitale, heilzaam kan zijn.

Digitale filtering is helaas ook al niet perfect.  :( Té steile digitale filtering leidt tot pré-ringing (een opslingering van het signaal vóórdat de puls zelf begint). En die pré-ringing zorgt voor een kwalitatief minder geluid - althans dat was de mening van Keith Howard in zijn test van een TacT 2.2, in HiFiNews. En hij is niet de enige die de nadelen van te steile digitale filtering gerapporteerd heeft...

VrGr,

Bart J. 

myself

wel jammer dat de voordelen van roomcorrectie op de lyngdorf manier niet nog iets verder uitgebouwd zijn. Wel goed om in een moeilijke ruimte dit te testen. Maar ook zou gesteld kunnen worden in welke andere opstellingen etc etc dit goed werk kan doen. (en dat akoestiek een ERG groot aandeel in de geluidsbeleving is)

1 ding waar ik nog op hoop is dat ze nog eens een keer een losse review doen. Nu is de totale setup getest maar niet iedereen zal heel zijn set willen verkopen en 2200+2175+cornerwoofers willen aanschaffen. De 2200+RP heeft ook zeker een toegevoegde waarde bij de speaker die men nu al in huis heeft. Het publiek wat geen cornerwoofers heeft/koopt is veel groter en maakt eea wat betaalbaarder.

daarnaast is het best moeilijk om door de roomcorrectie heen te luisteren en naar de geluidsprint van lyngdorf te luisteren. RP gewoon uitzetten zou natuurlijk ook kunnen  ;)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Jukie

In hoeverre is dat hele cornerwoofer idee trouwens geschikt voor hoeken waarbij niet alle muren uit steen/beton bestaan  ???

B.V. 1 muur is holle wand (wel of niet opgevuld met glaswol) of glas?

Of wanneer de cornerwoofers niet volledig tegen 1 van de 2 wanden geplaatst kunnen worden?

Is dit dan ook nog te corrigeren met RP of zijn andere oplossingen zonder cornerwoofer dan geschikter? (met b.v. een normale sub voor het laag?(of zonder sub...))

/edit

Ik moet beter lezen  :-[, staat een een duidelijk stukje over niet perfect in de hoek plaatsen in de review. Blijft dus over het materiaal van de wanden?

Deleted member

Quote from: Jukie on October 19, 2006, 12:43:46
Blijft dus over het materiaal van de wanden?

Ik verwacht eigenlijk wel dat eventuele extra "non lineaire" negatieve gevolgen hiervan (absorptie/resonantie) kunnen worden weggeregeld door RoomPerfect maar weet het niet zeker. Dit zijn van die typische lastige akoestiek vragen die ben ik bang alleen Lyngdorf (info@lyngdorf.com) goed kan beantwoorden.

myself

je kunt ook gewoon normale fullrange (of monitor) speakers gebruiken.
daarnaast kun je idd je eigen sub integreren en lyngdorf komt waarschijnlijk ook met subs die je gewoon tegen een achterwant kunt zetten ipv in de hoek
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

de eerste zaken die in de nieuwe 2200 firmware zitten beginnen los te komen:

Quote
Nieuw was een software update voor het RoomPerfect systeem. Hiermee wordt het mogelijk om de high en low pass filters zo te configureren dat je zelf kiest welke versterkers de woofers/monitors aanstuurt. Ook kan je nu filters selecteren van 1ste tot 8ste orde, de crossover frequentie kan nu oplopen tot 10.000Hz. Leuk is dat je elke input nu kan benoemen, de gevoeligheid van de verschillende inputs kan afstemmen op elkaar zodat je bij het overschakelen geen verschil meer hebt in geluidsvolume.
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Staaled

Er zal ook een nieuwe targetcurve komen met een toename van 2dB in het laag onder 100Hz.
Michael Nielsen,sales manager Lyngdorf, verklaarde mij dat de nieuwe curve het optimum vertegenwoordigt maar dat Lyngdorf in 1ste instantie wat voorzichtig te werk is gegaan.
Nu blijkt dat er geen klachten zijn over boemerig laag, eerder over wat te weinig,wordt dit aangepast.

salut,Hipster.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Deleted member

Goed nieuws, en fantastisch dat een bedrijf als dit dat naar haar klanten luistert!  :)

Edit: ik hoop alleen dat 2dB genoeg is en dat ze nog steeds komen met de mogelijkheid de gebruiker zelf te laten tweaken. 2dB is volgens de Fletcher-Munson grafiek genoeg maar pas bij 90dB. Mijn "lekkerluisterniveau" ligt meestal rond de 75dB.



Nu maar hopen dat we niet te lang meer hoeven te wachten!  ;)

hifihenk

Quote from: Hipster on October 26, 2006, 19:27:04
Er zal ook een nieuwe targetcurve komen met een toename van 2dB in het laag onder 100Hz.
Michael Nielsen,sales manager Lyngdorf, verklaarde mij dat de nieuwe curve het optimum vertegenwoordigt maar dat Lyngdorf in 1ste instantie wat voorzichtig te werk is gegaan.
Nu blijkt dat er geen klachten zijn over boemerig laag, eerder over wat te weinig,wordt dit aangepast.

salut,Hipster.

Misschien moet ik Garmt dan opnieuw vragen voor een demo als deze nieuwe firmware er is  :-*

Henk.
Linn Akurate DS - Linn Majik Kontrol - Linn Majik 2100 - Harbeth M30 - Velodyne DD10 - MIT MI330 Series2 - Linn Black interlinks - Linn K20

myself

moeten we zeker ook RP opnieuw inmeten  :-\ :P

maar wacht maar rustig de eerste gebruikservaringen af en trek dan je plan  ;)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Staaled

Quote from: myself on October 26, 2006, 21:33:51
moeten we zeker ook RP opnieuw inmeten  :-\ :P

maar wacht maar rustig de eerste gebruikservaringen af en trek dan je plan  ;)
Dat hoeft m.i. niet.

Het filter,niet de meting, wordt aangepast aan de nieuwe targetcurve.

Salut,Hipster.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Quote from: Antoine on October 26, 2006, 20:46:47
Goed nieuws, en fantastisch dat een bedrijf als dit dat naar haar klanten luistert!  :)

Edit: ik hoop alleen dat 2dB genoeg is en dat ze nog steeds komen met de mogelijkheid de gebruiker zelf te laten tweaken. 2dB is volgens de Fletcher-Munson grafiek genoeg maar pas bij 90dB. Mijn "lekkerluisterniveau" ligt meestal rond de 75dB.

Nu maar hopen dat we niet te lang meer hoeven te wachten!  ;)
Mee eens! :-*

2dB is bij mij waarschijnlijk zat  8)

Het zit er echt aan te komen.Elk moment!

Salut Hipster.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)